Publicerat Juli 29, 200817 yr Snart är vi där. Den första augusti får vi gå igång med släpp på gris. Några andra som ska Ut?? :D Själv åker jag nog upp till svärfar i norra vallentuna och kör några rundor om det inte är för varmt för hundarna. Calle, Corro och Ella
Publicerat Juli 29, 200817 yr Jo jag släpper nog unghunden vid tolv. Sen får vi väl se om hon lyckas hitta gris eller grävling. Kommer att släppa vid grisåteln iallafall.
Publicerat Juli 29, 200817 yr Snart är vi där. Den första augusti får vi gå igång med släpp på gris. Några andra som ska Ut?? Själv åker jag nog upp till svärfar i norra vallentuna och kör några rundor om det inte är för varmt för hundarna. Calle, Corro och Ella Har jag missat det faktum att man får släppa hund den 1/8 efter gris o grävling, trodde det var 21/8 som gällde.
Publicerat Juli 29, 200817 yr nä du får släppa då men det förutsätter att hunden tex inte jagar älg,,, vilket många inte fattar eller struntar i suck,,,
Publicerat Juli 29, 200817 yr nä du får släppa då men det förutsätter att hunden tex inte jagar älg,,, vilket många inte fattar eller struntar i suck,,, OK jag som är lite av en fakta junky vill gärna läsa med egna ögon, vet du var det står att läsa någonstans?
Publicerat Juli 29, 200817 yr ja du kan ju läsa jaktlagstiftningen till att börja med eller en jakttabell där det uttryckligen står när man fär släppa en hund som jagar älg tex,, läs på sidan 16 i detta årets upplaga suck,, då kanske du fattar att du inte får släppa en hund som jagar älg före 21 augusti,, för att vara övertydlig så gäller detta i Sverige men om du ska jaga i något annat land har jag inte en enda susning om vad som gäller där,,, I Sverige får man släppa en hund som jagar vildsvin och grävling 1 augusti,,,,
Publicerat Juli 30, 200817 yr ja du kan ju läsa jaktlagstiftningen till att börja med eller en jakttabell där det uttryckligen står när man fär släppa en hund som jagar älg tex,, läs på sidan 16 i detta årets upplaga suck,, då kanske du fattar att du inte får släppa en hund som jagar älg före 21 augusti,, för att vara övertydlig så gäller detta i Sverige men om du ska jaga i något annat land har jag inte en enda susning om vad som gäller där,,, I Sverige får man släppa en hund som jagar vildsvin och grävling 1 augusti,,,, Jag ber så mycket om ursäkt omjag på något vis har antytt at ni inte fick släppa hundar den 1/8. Min mening med inlägget var helt enkelt att få reda på mera om detta då jag har missat det, har mest sysslat med drivande hundar och då är det den 21/8 som gäller och jag fick för mig att så var fallet även på gris. Har lite svårt att förstå varför du skall klanka ner så hårt på detta fenomen För alla andra och även för dig så bifogas härmed ett klipp från svenska jägareförbundet. Tider för jakt och jaktträning med hund Jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål får användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande: Hund som förföljer vilt (drivande-, kortdrivande- och s k stöthundar samt ställande hundar), efter: älg den 21 aug-den 31 dec eller den senare tidpunkt då jakten ska vara avslutad björn den 21 aug-den tidpunkt Naturvårdsverket särskilt beslutar hjort & rådjur den 1 okt-den 31 jan eller den tidigare tidpunkt då jakten ska vara avslutad vildsvin den 1 aug-den 31 jan rödräv den 21 aug-den 15 mars lodjur den 1 feb-den 31 mars grävling mårdhund tvättbjörn den 1 aug-den 31 jan annat vilt den 21 aug-den 28 (29) feb eller den tidigare tidpunkt då jakten ska vara avslutad Hund som inte förföljer vilt (skällande och stående hundar samt stötande hundar som stannar då de får kontakt med viltet) efter: fågel den 16 aug-den 15 april, i Värmlands, Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län, dock t o m den 30 april annat vilt den 21 aug-den 28 (29) feb eller den senare tidpunkt då jakten ska vara avslutad Hund som används vid jakt under jord (s k grythundar) efter: vildkanin mårdhund den 1 juli-den 30 juni rödräv mink mård grävling allmän jakttid samt skyddsjakt
Publicerat Juli 30, 200817 yr Ta det inte personligt men "många" jagar gris med hundar som även skäller älg och det är inte tillåtet
Publicerat Juli 30, 200817 yr Intressant ämne.. Är lite nyfiken på hur forumisterna resonerar ang. älg o sånt 1 augusti. Så länge inte hunden tar an annat än gris o grävling så är det väl inget lagbrott? Men jag vågar iallafall lova att av de hundar som nu släpps 1 augusti så är försvinnande liten del rena på annat vilt än gris och grävling... Åtmindstonde älg bör de oxå jaga.. Men själv skulle jag nog tänka i banor att jag försöker undvika annat än aktuellt vilt och får jycken tag på fel så gör man allt för att kalla in hunden. Jag vet med mig att jag skulle kunna kalla in en av mina jyckar men hon o andra sidan jagar allt som rör sig så det blir inget fritt släpp av henne iallafall. Möjligt att man skulle kunna släppa på synligt vilt, alltså om jag ser grävlingen/grisen i nån åker. Handen på hjärtat nu hur resoneras det ang älg kontra hundsläpp 1 augusti ??
Publicerat Juli 30, 200817 yr Intressant ämne..Är lite nyfiken på hur forumisterna resonerar ang. älg o sånt 1 augusti. Så länge inte hunden tar an annat än gris o grävling så är det väl inget lagbrott? Men jag vågar iallafall lova att av de hundar som nu släpps 1 augusti så är försvinnande liten del rena på annat vilt än gris och grävling... Åtmindstonde älg bör de oxå jaga.. Men själv skulle jag nog tänka i banor att jag försöker undvika annat än aktuellt vilt och får jycken tag på fel så gör man allt för att kalla in hunden. Jag vet med mig att jag skulle kunna kalla in en av mina jyckar men hon o andra sidan jagar allt som rör sig så det blir inget fritt släpp av henne iallafall. Möjligt att man skulle kunna släppa på synligt vilt, alltså om jag ser grävlingen/grisen i nån åker. Handen på hjärtat nu hur resoneras det ang älg kontra hundsläpp 1 augusti ?? Tja de kan ju jaga hare också. Men det är samma sak där.. hur många stövare som släpps är faktiskt enbart jagar det som de får? Men om jag inte minns fel så står det väl också att hund som jagar annat än vad som är lovligt bör kopplas snarast elelr ngt liknande? Glömde ju svara hur jag själv gör! Jag kommer släppa mina odjur den 1/8, men enbart på åkrarna alt om jag ser ngn grävling.
Publicerat Juli 30, 200817 yr Jo Lina jagar ju älg också, när det är ljust ute. På nätterna har hon nog inte skällt älg längre än ett par minuter de senaste åren. Så henne kan jag väl släppa med gott samvete? Annars är det väl som Max W säger att om hunden jagar fel vilt så ska den kopplas omgående. Är åtminstone vad jag fått från Max W:s gode vän Anders H när jag frågade om hardrev under tiden bara räv var lovligt (15feb - 5mars).
Publicerat Juli 30, 200817 yr För alla andra och även för dig så bifogas härmed ett klipp från svenska jägareförbundet. Ähh, jag hoppas att detta klipp från SvJ är riktigt därför det är ju faktiskt inte SvJ som kan bestämma nåt i frågan eftersom SvJ inte är nån myndighet. Ska man vara säker på vad som gäller kollar man under resp. myndighet eller på rixlex.
Publicerat Juli 30, 200817 yr Ähh, jag hoppas att detta klipp från SvJ är riktigt därför det är ju faktiskt inte SvJ som kan bestämma nåt i frågan eftersom SvJ inte är nån myndighet. Ska man vara säker på vad som gäller kollar man under resp. myndighet eller på rixlex. Alltså det utklipta är vad jaf förstår inget som SvJ hittat på ?? Infon klommer givet från lagstiftningen, finns iofs möjlighet att de inte hunnit uppdatera om nu något ändrats i dagarna. Skulle va synnerligen märkligt om järgarförbundet hittar på egna lagar.. Bifogar länk. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.HTM
Publicerat Juli 30, 200817 yr Intressant ämne..Är lite nyfiken på hur forumisterna resonerar ang. älg o sånt 1 augusti. Så länge inte hunden tar an annat än gris o grävling så är det väl inget lagbrott? Men jag vågar iallafall lova att av de hundar som nu släpps 1 augusti så är försvinnande liten del rena på annat vilt än gris och grävling... Åtmindstonde älg bör de oxå jaga.. Men själv skulle jag nog tänka i banor att jag försöker undvika annat än aktuellt vilt och får jycken tag på fel så gör man allt för att kalla in hunden. Jag vet med mig att jag skulle kunna kalla in en av mina jyckar men hon o andra sidan jagar allt som rör sig så det blir inget fritt släpp av henne iallafall. Möjligt att man skulle kunna släppa på synligt vilt, alltså om jag ser grävlingen/grisen i nån åker. Handen på hjärtat nu hur resoneras det ang älg kontra hundsläpp 1 augusti ?? Värmen kommer att avgöra hur jag gör, kanske mer med hänsyn till viltet än för hunden. Wachteln är inget alternativ då den mer än gärna jagar både rådjur hjort och älg (för övrigt en del av den ursprungliga planen ) Krullsvansen är rådjursren men oduglig i +25, mest troligt att vi släpper henne i nån veteåker dock då älgrisken finns.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Alltså det utklipta är vad jaf förstår inget som SvJ hittat på ??Infon klommer givet från lagstiftningen, finns iofs möjlighet att de inte hunnit uppdatera om nu något ändrats i dagarna. Skulle va synnerligen märkligt om järgarförbundet hittar på egna lagar.. Bifogar länk. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.HTM Jag menade inte att det var något SvJ hittat på utan påpekar att SvJ INTE är en myndighet vilket en del nog tror. Representanter från SvJ sitter i o f s många gånger med som remisinstans på lagförslag men det gör många andra intresseorganisationer t ex SMC i trafikfrågor. Därför ska man vara lite försiktig med all form av lagtext som inte kommer direkt från den lagstiftande myndigheten. Tillsynsmyndigheter, t ex Polisen är inte alltid att lita på då de ibland tolkar var de lagstiftande myndigheterna menar i lagstiftningen på fel sätt, vilket Sveriges vapenägares förbund ofta påpekar. Alltså, är man osäker på vad som gäller, kolla med den lagstiftande myndigheten ifråga. Det går aldrig att hänvisa till att man fått fel information om man blir påkommen med att begått ett lagbrott för det är upp till dig som medborgare att vara uppdaterad på all lagstiftning. I o f s står det ibland fel i den svenska lagstiftningen gentemot EG men då går det att överklaga till EG domstolen fast ofta går det inte så långt om man påpekar felaktigheterna. Ha dé
Publicerat Juli 31, 200817 yr Jag menade inte att det var något SvJ hittat på utan påpekar att SvJ INTE är en myndighet vilket en del nog tror. Representanter från SvJ sitter i o f s många gånger med som remisinstans på lagförslag men det gör många andra intresseorganisationer t ex SMC i trafikfrågor. Därför ska man vara lite försiktig med all form av lagtext som inte kommer direkt från den lagstiftande myndigheten. Tillsynsmyndigheter, t ex Polisen är inte alltid att lita på då de ibland tolkar var de lagstiftande myndigheterna menar i lagstiftningen på fel sätt, vilket Sveriges vapenägares förbund ofta påpekar. Alltså, är man osäker på vad som gäller, kolla med den lagstiftande myndigheten ifråga. Det går aldrig att hänvisa till att man fått fel information om man blir påkommen med att begått ett lagbrott för det är upp till dig som medborgare att vara uppdaterad på all lagstiftning. I o f s står det ibland fel i den svenska lagstiftningen gentemot EG men då går det att överklaga till EG domstolen fast ofta går det inte så långt om man påpekar felaktigheterna. Ha dé Ok nu fattar även jag
Publicerat Juli 31, 200817 yr Kan nog inte låta bli att släppa Wachteln en runda är nyfiken hur han gör om han stöter på rådjur, hemmavid tittar han inte ens åt dom längre. Driver han så blir det att koppla och invänta nytt datum. Sen är ju frågan vad är ett drev! Några skall och några hundra meter är det ett drev? MB
Publicerat Juli 31, 200817 yr Kan nog inte låta bli att släppa Wachteln en runda är nyfiken hur han gör om han stöter på rådjur, hemmavid tittar han inte ens åt dom längre. Driver han så blir det att koppla och invänta nytt datum.Sen är ju frågan vad är ett drev! Några skall och några hundra meter är det ett drev? MB Svårt att svara på vad som är drev eller inte, rent krasst så är det nog förbjudet att släppa hund som man tror kommer att driva/förfölja fel djur, hund träning är väl efter 21/8 som gäller. Sedan kan det ju vara så att hunden tar fel djur när den inte ska göra det o följer det 20-50 meter eller så och då kopplar man och avbryter..
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare Jaha, Det vart inget släpp idag. Fick ta upp näten istället. Och slängde i lite kräftburar som skall vittjas tidigt imorgon bitti. Men jag hoppas att Ni andra fick det roligt med både grävling och grisjakt. Nu ser det inte ut som om det blir något förrän nästa vecka. Men kräftor är gott oxå. Carl Corro
Publicerat Juli 31, 200817 yr Kan Ni inte driva ett gäng grisar norr ut så att dom kommer upp hit någon gång?
Publicerat Juli 31, 200817 yr Jag tycker det är mycket konstigt att man får släppa på gris redan den 1 augusti...? Det är många kultingar som kommer att stryka med, för så stora är de inte ännu så de hinner undan/försvara sig från en skarp hund.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Du skall icke jaga med en skarp hund. :angry: Det är inte bra för vare sig gris eller hund. Om den har blivit för skarp så är det nog bara eftersök som gäller i framtiden. Carl Corro
Publicerat Augusti 4, 200817 yr Du skall icke jaga med en skarp hund. Det är inte bra för vare sig gris eller hund. Om den har blivit för skarp så är det nog bara eftersök som gäller i framtiden. Carl Corro Då kommer automatiskt frågan: Var går gränsen för skarp hund?? Misstänker att massor av grythundar endast skulle användas till eftersök! Är inte på något vis positiv till hundar som sätter i system att avsluta själv oavsätt vilt. Men man kan ju inte hålla en hund som enbart eftersökshund för att den någon gång låter rovdjursinstingterna tala, eller har jag helt fel? Taxen jag har tvekar inte en sekund att bita ihjäl en katt om den får chansen, är han då FÖR skarp. Eller då han drivit räv i gryt, går ner och de blir morr och bit från båda håll. Man hör inte ofta något illa om småhundars tilltag, men de borde ju vara lika illa, alla djur får lika ont av hundbett
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Problemet med "överskarpa" hundar på vildsvin är oerhört överdrivet och till stora delar en myt. Och en hund som tar en ensam kulting behöver inte vara ett dugg skarp. Det stora problemet är tvärt om att så många hundar är så fega att man måste kompensera genom att släppa flera, för att överhuvudtaget få jakt. På eftersöken däremot är en hund med mycket skärpa en stor fördel. Vissa skadade grisar står bara om hunden kan använda tänderna.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Mellan februari-juni föds de flesta kultingarna. Varför inte vänta med hundsläpp till ex. 1 oktober?