Publicerat Juli 31, 200817 yr Nu sitter även jag i klistret o har beslutsångest. Jag ska beställa mig ett par skjutstöd/benstöd till .222:an, men vilka ska jag välja? jag kommer mest att ligga ner när jag skjuter ev sitta men jag tror inte det blir så mycket av det, kan ju ta stöd på anat vis då. Har ett par modeller som jag velar mellan. Rock Mount Pivot Bipod 6-9 tum (15-23cm) 895 sek Rock Mount Pivot Bipod - 13,5-23 tum 895 sek Harris Bipod mod LM (23-33cm) 1095 sek Harris Bipod mod 25 (30-63cm) 1295 sek Alt från torsbo, Hjälp jag har sådan beslutsångest,, Måste ju prestera bättre i augusti än i juli på månadstävlingen..
Publicerat Juli 31, 200817 yr Grattis att du fastnat för långhållsskyttet Jag använder Harris 9-13" som jag kortat 1" så dem är nu i verkligheten 8-11 fungerar utmärkt till liggande men för låga för sittande. Det är bara att glömma att försöka hitta ett som fungerar bra till både liggande och sittande. Sedan tycker jag du skall köpa med tilt då det nästan är ett krav på jakten då det sällan är plant underlag i skogen. Ähhh.... vi gör det enkelt köp dessa http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=6841
Publicerat Juli 31, 200817 yr Även min begränsade erfarenhet på området gör gällande att en kombination för sittande och liggande inte existerar i verkligheten. När du ligger och skjuter så vill du kunna komma ner så lågt det bara är möjligt. Jag har löst det så att till rävlock har jag ett par teleskopiska skidstavar vilka jag kamouflerat och "trätt in söljorna genom varandra" med öglorna. När jag ställer dem i kors framför mig så får bössan en mycket stabil plattform vilken funkar perfekt till skytte i sittande.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Hjälp jag har sådan beslutsångest,, Måste ju prestera bättre i augusti än i juli på månadstävlingen.. Vill du skjuta och jaga på lite längre håll så är det endast lägsta modell som fyller någon funktion, vilket redan påtalats ovan. /Micke
Publicerat Juli 31, 200817 yr Lars har i stort sett visat dig rätt även om jag starkt fördrar denna modell istället http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=6839 Det vill säga 6-9" istället för 9-13" Henrik
Publicerat Juli 31, 200817 yr Vill du skjuta och jaga på lite längre håll så är det endast lägsta modell som fyller någon funktion, vilket redan påtalats ovan./Micke Men vill du göra ditt dagliga purshande en tjänst är det defnitivt 9-13 som gäller. Skjuter mina flesta jaktskott sittandes på rumpan med stödet i sitt längsta läge. Detta för att mina domäner innehåller vegetation, till skillnad från MR Mausers
Publicerat Juli 31, 200817 yr Detta för att mina domäner innehåller vegetation, till skillnad från MR Mausers Ojojo Skillnaden är att våra bönder SLÅR sitt hö för att utfodra djuren med, till skillnad från alla uppländska eubidragstagare som bara har viltåkrar överallt Pilutta dig! /Micke
Publicerat Juli 31, 200817 yr Men vill du göra ditt dagliga purshande en tjänst är det defnitivt 9-13 som gäller. Skjuter mina flesta jaktskott sittandes på rumpan med stödet i sitt längsta läge. Detta för att mina domäner innehåller vegetation, till skillnad från MR Mausers Håller med..jag har den längsta modellen vilket förenklar min jaktform avsevärt....Vid ex. rävvak/smyg...Sätta sig på rumpan mot vilket träd som helst med stödet i längsta läge....Lika stumt som i skjutbänk..... Denna modell är givetvis för lång för bänkskytte eller generellt liggandes men det gör inte mig ngt i jaktsammanhang. Som vanligt så skulle kanske 2 benstöd med olika längd vara på sin plats för att täcka de aktiviteter man utövar.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Som vanligt så skulle kanske 2 benstöd med olika längd vara på sin plats för att täcka de aktiviteter man utövar. Det här var det vettigaste jag läst i den här tråden!
Publicerat Juli 31, 200817 yr Författare OK då vet jag vad som gäller ,,, Vad mera behövs vid beställning, ,andra rembyglar etc?
Publicerat Augusti 1, 200817 yr OK då vet jag vad som gäller ,,, Vad mera behövs vid beställning, ,andra rembyglar etc? Har du löstagbara rembyglar så funkar det annars måste du köpa sådana
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Om man kan kalla mina löstagbara när de går att skruva bort så har jag det, annars inte.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Dessa funkar, försök hitta någon modell som passar i stocken befintliga hål
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Här är en bild som visar hur jag använder mina "höga" Harris i jaktsammanhang. För jakt i skog och mark som ej är nyslagen ser jag detta som ända alternativet när det gäller benstöds längd.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Författare Här är en bild som visar hur jag använder mina "höga" Harris i jaktsammanhang. För jakt i skog och mark som ej är nyslagen ser jag detta som ända alternativet när det gäller benstöds längd. Är det 9-13" Harris du har Frei?
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Är det 9-13" Harris du har Frei? Hej ! Min modell är 30-69cm....och modell beteckningen är Harris Bipod 25C Men som sagt man skulle nog ha den lägsta också för bänkskyttet och de nyslagna vallarna som Mr Mauser nämnde. Men för min JAKT fungerar denna ypperligt.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Författare Nu blev jag ju baraq ännu mera velig,, Nya frågan är ju nu då om jag kommer att ha nytta av 9-13 altså korta stödben till annat en banskytte? Med de långa, 13-25 eller liknande så kan jag inte skjuta månadstävlingen med eller???? Synd man inte är gjord av pengar, Får suga på karamellen lite,,
Publicerat Augusti 2, 200817 yr har testat dom korta och dom är riktigt tråkiga i jaktsammanhang. väldigt sällan man hittar bra ställen att använda dessa på utöver vallar osv.. i bänk är dom däremot bra. men till jakt,, nejtack. nu har jag istället stödben som är lösa ifrån bössan helt o hållet o det är sittande ställning som gäller. eller stående. dom är mellan 60cm och 180 cm. funkar skitbra! nackdelen är att dom inte går att fästa i bössan dock.
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Nu blev jag ju baraq ännu mera velig,, Nya frågan är ju nu då om jag kommer att ha nytta av 9-13 altså korta stödben till annat en banskytte? Med de långa, 13-25 eller liknande så kan jag inte skjuta månadstävlingen med eller???? Synd man inte är gjord av pengar, Får suga på karamellen lite,, Köp riktiga Harris 13-25" för jakt och sedan plagiaten Rockmount i lägsta modell till bänkskyttet. Du landar under 2000kr för bägge dessa.
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Skurebo, kompromisser blir sällan bra Om du köper låga benstöd som t ex 6-9" eller i värsta fall 9-13" så funkar dessa bra på skjutbanan och i en del jaktterräng. I normal svensk skogsmark eller i jordbruksmark så måste man tänka till en del för att hitta lämpliga "pass" om man vill använda benstöd. För egen del använder jag dem bara på några ställen där jag vet att de funkar, jag släpar inte omkring på dem i onödan. För varenda cm du förlänger benen på benstöden så ökar mångsidigheten samtidigt som stabiliteten blir allt sämre, benstöd som funkar i sittande skytte kommer aldrig att funka riktigt bra i liggande skytte. För egen del tycker jag också att de längre benstöden är mycket stökigare att ha monterade på bössan men det är mitt subjektiva "tyckande" och ingen universell sanning. För både liggande och sittande skytte finns det andra alternativ som kan ge ett bra resultat, egentillverkade trebensstöd av afrikansk modell i lite olika höjder fungerar utmärkt. Henrik
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Om man smyger efter hyggeskanter,åkerkanter eller vallar så är möjligheterna till lämpliga skjutplatser oändliga,jag har ännu inte misslyckats med att hitta en bra skjutplats för mina 9-13" benstöd under jakt. Att skjuta sittande är inte intressant för mig då den ställningen är för vinglig oavsett stödpunkter. Enda anledningen som jag ser det till 13-25" höjd är om man endast jagar på slättmarker. /Micke
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Jag använder mina Harris 9-13 till banskytte och toppjakt där är dem optimala för mig sedan jag kortat dem 1". Sedan till jakten med trädskällaren använder jag ett stöd som heter Z-aim det är betydligt mera flexibelt och enkelt att använda på olika höjder men inte lika stadigt som Harris stöden. Så man måste givetvis välja efter vad man skall använda dem till. Sedan går det att förlänga provisorisk medan kapning är permanent Edit: Glömde en bild så inte alla tror att man måste jaga på åkermark
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Edit: Glömde en bild så inte alla tror att man måste jaga på åkermark /Micke
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Jag använder Harris 9-13" med tilt funktion....dessa är jag mer än nöjd med ...jag använder mina både till jakten och skytte på banan, och vid jakt är tilt funktionen helt outstanding...till 99% är ju inte marken helt vågrät, så ska du ha stöden till både jakt och skytte rekomenderar jag starkt benstöd med tilt funktion Bildbevis på att de funkar
Publicerat September 21, 200817 yr Vad är skillnaden? Den första länken kostar 760:- och andra 1066:- http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=6848 760:- http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=6841 1066:-