Publicerat Augusti 2, 200817 yr Har några stekar kvar i frysen som jag tänkte försöka laga till. Har ingen större erfarenhet av matlagning, speciellt inte viltkött. Dock brukar det bli bra då jag lagar, men just med dessa stekar har jag inga idéer ens.. Så berätta gärna lite tips och helst gärna fulla recept jag kan gå efter kanske? Tänkte överraska både tjejen och mina föräldrar med en viltmiddag någon helg framöver, så som sagt, ge lite tips på vad jag ska hitta på med stekarna. Tror även jag kanske har någon sadel kvar i frysen men är ej säker. Så om ni har något prima ang. sadel så lägg gärna in det också. tack på förhand, H C-A
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Rådjursgryta med syltlök och timjan Ingredienser Portioner: 4 1 msk smör eller margarin 600 g grytbitar (av rådjur alt älg eller nöt) 1 tsk salt 1 tsk grönpeppar 4 dl vatten 3 msk viltfond eller kalvfond 3 msk gin 3 morötter 1 dl vispgrädde 2 msk vetemjöl 2 msk gelé ½ knippe timjan (färsk eller kruka) 1 dl syltlök Gör så här Hetta upp matfettet i en gryta. Bryn grytbitarna runt om i omgångar. Krydda med salt och krossad grönpeppar. Häll över vatten, fond och gin. Låt grytan puttra under lock 30 min-1 tim tills köttet är riktigt mört. Skala och skär morötterna i stavar. Tillsätt morötterna i grytan när 20 min återstår av koktiden. Blanda grädde med vetemjöl och rör ner i grytan. Låt koka ytterligare några minuter. Smaka av med gelé. Finhacka timjan och blanda ner den och syltlöken i grytan innan servering. Servera med potatis, gärna klyft- och en sallad.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Vitlöksspäckad rådjursstek Detta behövs (4 personer): 1 st Rådjurstek á 700gram Smör att bryna i Kasslernät (kan man ibland få av charken i den lokal butiken) 4 färska vitlöksklyftor En burk torkade tomater i Olja Peppar och salt -------------------------------------------------------------------------------- Så här gör du: Dagen innan: Ta ut de torkade tomatern och finhacka dem (spara oljan) Krossa vitlökarna och klyv dem, peta ut ev. grönt Mixa vitlök, tomater, salt och peppar i en lite skål med lock Låt detta vila i rumstemperatur till dagen efter Rådjursteken: När rådjurssteken tinat och nått rumstemperatur, gnid in den med mixen som du förberett Ugnen på 130 grader Tryck in steken i kasslernätet och bryn den i smör till hela ytan är stekt. Låt steken stå i ugnen i ca 1,5 h, köttet ska hålla en tep av 58 grader. Lägg en klick smör på steken. Galler med dropform under, lite vatten. Ta ut steken och låt den vila i folie i 20 minuter. Spara spaet som finns i dropformen, också det som sipprar ut i folien. Gör såsen på vätskan i dropformen och folien, krydda med syrlig gelé (svart vinbär). Servera med Hasselbackpotatis eller rotsakspytt
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Rådjursstek med rödbetor i lingonvinägrett och pepparrotsgrädde Ingredienser Portioner: 4 800 g rådjursinnanlår RÖDBETOR MED LINGONVINÄGRETT 1 kg rödbetor 8 msk olivolja 2 msk havssalt 2 msk grovkrossad svartpeppar 1 liten finhackad röd lök 50 g lingon 1 dl portvin 1 msk socker salt 2 msk grovhackad körvel PEPPARROTSGRÄDDE 2 dl uppvispad grädde 2 msk crème fraiche 3 msk riven pepparrot 2 tsk dijonsenap salt och peppar Tillagningstid: Över 20 min Svårighetsgrad: Avancerat Dryckestips Gör så här Skär rådjursköttet i två bitar på längden. Salta och peppra de båda köttbitana. Rulla in varje kättbit i aluminiumfolie som en smällkaramell. Stek i 125°C, 30-40 min eller till köttet har 58°C innetemperatur, mät med en köttermometer. Låt köttet vila medan rödbetorna tillagas. Skölj rödbetorna noga i ljummet vatten. Lägg dem i en kastrull med olivolja, havssalt och peppar. Fräs dem några min. Lägg rödbetorna i en ugnssäker form och tillaga mitt i ugnen i 175°C, 1-1 1/2 timme. Tryck ur rödbetorna ur skalet och skär dem i klyftor. Värm 2 msk olivolja i en kastrull och fräs löken. Tillsätt lingon och häll på portvinet. Smaka av med salt och socker. Häll lökfräset över rödbetsklyftorna. Strö över körvel. Vispa grädden tills den börjar tjockna. Tillsätt crème fraîche, pepparrot och senap. Smaka av salt och peppar. Lägg rödbetorna och lingonen mitt på tallriken. Skär köttet i tjocka skivor. Toppa med pepparrotsgrädde och servera
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Författare oj oj oj! jag får tacka så fruktansvärt mycket! vattnas i munnen nu ! tack tack! mvh
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Mitt recept är riktigt enkelt...så till och med jag kan lyckas Ta en rådjursstek (ex. lår) stick hål i det råa köttet med en kniv. Stoppa in vitlöksklyftor i hålen.....ju tätare desstå godare och mumsigare vitlökssmak. Salt o peppar och mycket margarin på en plåt. In i ugnen tillsammans med ungstermometer likt julskinkan. Ös sky över steken ofta för att få den saftig !!! Servera med snabbmakaroner skämt o sido så brukar vi göra en klassisk potatisgratäng ala kalori-bomb. Lycka till !!!
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Författare joo tack tack för tipsen. helgrillat låter inte helt tokigt det. hur länge tog det? vad hade du för temperatur i grillen?
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Temperatur i grillen? Kan man välja det Tog 75 minuter tills köttet höll 67 grader då jag tog det. Men det var helt tinat då, är det lite fryst i mitten tar det säkert några minuter till. Det gick iaf fortare än jag trott, hade räknat med mellan 2 och 2½ timme. Just ja, lyft inte på locket förrän det är klart. Tror det tar rätt lång tid innan man får riktigt varmt igen om man håller på och lyfter.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Rådjurssadel 6 portioner 1 rådjurssadel ca 1½ kg Marinad: 2 dl rött portvin 1 dl matolja 1 tsk krossad svartpeppar Stekning: 1½ tsk salt ½ tsk peppar 50 g rumstempererat smör 2-3 dl tärningsbuljong Sås: 1 finhackad gul lök 1 msk smör marinad 2 msk vetemjöl 3 dl vispgrädde steksky 2 msk portvin salt och peppar Blanda marinaden. Lägg sadeln fryst eller tinad i en stor plastpåse. Häll i marinaden och klämm ur så mycket luft som möjligt. Knyt för. Marinera i kyl 2 dagar. Vänd då och då på sadeln. Stekning: Sätt ugnen på 175 grader. Ta till vara marinaden. Torka av sadeln och putsa bort eventuella hinnor. Skär ca 1 cm djupa skåror tätt intill benet på båda sidor av sadeln. Gnid in den med salt och peppar. Bred smör i skårorna. Lägg sadeln i en långpanna och stick in en köttermometer på ena kortsidan mitt i köttet. Placera sadeln mitt i ugnen och ös då och då med det smälta smöret. Efter ca 20 minuter späd med buljong runt sadeln, så att det bildas en bottenskyla. Ös då och då och späd med ytterligare buljong om så behövs. Fortsätt att steka tills innertemperaturen är 70 grader för rosa kött eller 75 grader för genomstekt kött, ca 40 minuter. Låt den färdigstekta sadeln vila på ett skärbräde under aluminiumfolie ca 15 minuter innan den skivas upp. Sila upp stekskyn och skumma av fettet. Använd skyn till såsen. Börja med såsen under tiden sadeln steks: Skumma av fettet på marinaden. Fräs löken i smöret till den blir genomskinlig. Tillsätt marinaden, koka upp och skumma. Koka därefter på svag värme ca 15 minuter. Sila upp och värm. Rör ut vetemjölet i lite kallt vatten och red av. Späd med grädde och låt såsen koka på svag värme under tiden sadeln steks. Späd till sist med stekskyn från sadeln. Smaka av med portvin, salt och peppar. Tranchering: Skär loss filéerna tätt efter benet och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg skivorna på serveringsfat eller tillbaka på sadeln. Garnera med körsbärstomater eller klyftor av vanliga tomater och bladpersilja. Servera med potatis, morötter och broccoli, gelé eller lingonsylt.
Publicerat November 16, 200817 yr Tag en stekbit och skär i tunna skivor. Ca: 1cm och bryn dom på båda sidor.Krydda med salt och peppar. Ta en gryta och täck botten med en stor gul lök. Lägg det brynta köttet på löken och täck med vatten. Smula ner en buljongtärning. Ställ in grytan utan lock i ugnen på 200 grader i ca 2 timmar. Fyll på med vatten vid behov.Blir alltid mört. Ha gärna i lite enbär eller annan krydda om du har lust. Lycka till....
Publicerat November 16, 200817 yr Författare Tag en stekbit och skär i tunna skivor. Ca: 1cm och bryn dom på båda sidor.Krydda med salt och peppar. Ta en gryta och täck botten med en stor gul lök. Lägg det brynta köttet på löken och täck med vatten. Smula ner en buljongtärning. Ställ in grytan utan lock i ugnen på 200 grader i ca 2 timmar. Fyll på med vatten vid behov.Blir alltid mört. Ha gärna i lite enbär eller annan krydda om du har lust. Lycka till.... oo det lät smarrigt! o välkommen till forumet!
Publicerat November 17, 200817 yr Är j-kla dålig på att följa recept såväl som skriva exakta mängder i ett.. Men burkar foliesteka ytterfilen på rådjurs sadeln. Utskuren rådjurssadel. (ytterfile) 3-4 sorters örtkryddor, tex timjan, dragon, mejram, rosmarin Grovsalt tunnskivad viltlök Svartpeppar Bongs viltfond. Lägg ut ett folieark som beräknas täcka filen. Häll ut lite fond, och strö kryddor o vitlök o grovsalt på arket. Lägg på fileerna, lägg även på kryddor osv ovanpå köttet. Rulla ihop till en limpa eller va man nu ska kalla det.. Kan "marineras" i kylen över natten = kraftigare smak. Kör i ugn på 200g i ca 15 min, kolla med termometer. Ta ut paketet innan de når 54-55 grader i mitten. Låt vila i foliet innan servering. Funkar utmärkt att servera både varmt eller kallt. Rödvinssky, aioli o potatisgratäng är "sketagott" till Enklaste aiolin gör du på majonäs, lite vatten och vitlök. Rödvinskyn på rödvin, buljong lite vitpeppar och en aning vinbärsgele för lite sötma och avrundning. Timjan funkar i skyn oxå. Red med majsena. Går att göra likadant med vilket viltkött som helst. Men tjockare stekar så späckar man med vitlök för att få in smaken bättre. Potatisgratäng förkokar jag alltid i gryta. Skivad potatis, lök, svartpeppar, vitlökspulver och salt och grädde. Smakar av och häller över i ugnsform o bakar av. Ett ännu "lättare" recept.. Mustig viltgryta.. Koka upp vatten, buljong, soya, mejram, svartpeppar. Lägg i skurna grytbitar direkt i det kokande vattnet. Ska alltså inte brynas först. Mycke soya ska de va. När köttet börjar mjukna så lägg i skivade morötter. och strax därefter klyftad lök. När så köttet är "ätbart" så vräk i någon dl lingonsylt. Avrunda med grädde och red av. Mandelpotatis passar som hand i handske till grytan. Lite extra lingonsylt kan serveras till. Har använt samma bas i grytan till Rådjur, älg, hare o ripa körde med utskurna bröst när de va ripa. Blir ungefär lika bra vilket som. Konsten är att smaka sig till rätt blandning av kryddor osv. Att blint följa ett recept är inte min grej... Inte heller kalorisnålt....
Publicerat November 17, 200817 yr Åt detta igår och det smakar underbart. Sätt ugnen på 200 grader. Ta och finputsa steken, krossa tio-tolv svartpepparkorn och gnid in dessa i steken, salta. Ta en långpanna och lägg späck i botten så att det täcker stekytan lägg på steken och täck den med späck, i med köttermometer och in med hela härligheten tills tempen i steken är uppe i ca 70-75 grader. Ta och gör klyftpotatis till och servera med vitlökssmör eller dylikt mums.
Publicerat April 17, 200917 yr Rådjurssadel 6 portioner 1 rådjurssadel ca 1½ kg Marinad: 2 dl rött portvin 1 dl matolja 1 tsk krossad svartpeppar Stekning: 1½ tsk salt ½ tsk peppar 50 g rumstempererat smör 2-3 dl tärningsbuljong Sås: 1 finhackad gul lök 1 msk smör marinad 2 msk vetemjöl 3 dl vispgrädde steksky 2 msk portvin salt och peppar Blanda marinaden. Lägg sadeln fryst eller tinad i en stor plastpåse. Häll i marinaden och klämm ur så mycket luft som möjligt. Knyt för. Marinera i kyl 2 dagar. Vänd då och då på sadeln. Stekning: Sätt ugnen på 175 grader. Ta till vara marinaden. Torka av sadeln och putsa bort eventuella hinnor. Skär ca 1 cm djupa skåror tätt intill benet på båda sidor av sadeln. Gnid in den med salt och peppar. Bred smör i skårorna. Lägg sadeln i en långpanna och stick in en köttermometer på ena kortsidan mitt i köttet. Placera sadeln mitt i ugnen och ös då och då med det smälta smöret. Efter ca 20 minuter späd med buljong runt sadeln, så att det bildas en bottenskyla. Ös då och då och späd med ytterligare buljong om så behövs. Fortsätt att steka tills innertemperaturen är 70 grader för rosa kött eller 75 grader för genomstekt kött, ca 40 minuter. Låt den färdigstekta sadeln vila på ett skärbräde under aluminiumfolie ca 15 minuter innan den skivas upp. Sila upp stekskyn och skumma av fettet. Använd skyn till såsen. Börja med såsen under tiden sadeln steks: Skumma av fettet på marinaden. Fräs löken i smöret till den blir genomskinlig. Tillsätt marinaden, koka upp och skumma. Koka därefter på svag värme ca 15 minuter. Sila upp och värm. Rör ut vetemjölet i lite kallt vatten och red av. Späd med grädde och låt såsen koka på svag värme under tiden sadeln steks. Späd till sist med stekskyn från sadeln. Smaka av med portvin, salt och peppar. Tranchering: Skär loss filéerna tätt efter benet och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg skivorna på serveringsfat eller tillbaka på sadeln. Garnera med körsbärstomater eller klyftor av vanliga tomater och bladpersilja. Servera med potatis, morötter och broccoli, gelé eller lingonsylt. Hördududu... Det här receptet låter ju helt jävla sinnessjukt gott!!! Jag har exakt två rådjurssadlar i frösaboxen och jag kan lova dig att åtminstone en av dem kommer att tillagas på ditt vis. Tack och bock! Återkommer med feedback så snart jag provat detta! Mvh. Laz