Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Syd Afrika Jägare

Featured Replies

Publicerat

En oväntad utgift på ca:1000 Rand per båge fick vi betala för att få med dem hem från SA.

Bågarna klassades som VAPEN, så nästa gång åker jag dit för att TÄVLA :huh: det var däremot inga avgifter från Sverige

Om det är specifikt för Lufthans eller en statlig pålaga vet jag för närvarande ej.

Leif

Publicerat
En oväntad utgift på ca:1000 Rand per båge fick vi betala för att få med dem hem från SA.

Bågarna klassades som VAPEN, så nästa gång åker jag dit för att TÄVLA :huh: det var däremot inga avgifter från Sverige

Om det är specifikt för Lufthans eller en statlig pålaga vet jag för närvarande ej.

Leif

När man har med sig Liberty eller take-down recurv, slipper man sådana problem.

:huh:

Publicerat

Lite utanför tråden men.....

Fick ni omkull mycket och vad?

Så att man vet om man ska vara avundsjuk eller skadeglad.

Publicerat
Lite utanför tråden men.....

Fick ni omkull mycket och vad?

Så att man vet om man ska vara avundsjuk eller skadeglad.

Vet iaf att Jouni fick en riktigt stooor kudu. :D

Publicerat

24 st blandade animaler bl.a en jättefin bushbock som Ulf sköt.

Själv väntade jag förgäves på STOOOOOORA kritter men fick nöja mig med 2 implor och 1 nasse

Leif

Publicerat

Vad som gäller bågar vet jag faktiskt inte då vi ännu inte haft ngn bågjägare hos oss. När det gäller skrymmande bagage typ vapen , golfbagar , surfingbrädor och dylikt tar Lufthansa 50 Euro vardera riktningen med en max längd på 140 cm och en vikt av 15 kg. MEN då inkräktar inte den vikten på dina ordinarie 20 kg. Ganska billig övervikts taxa tycker iaf jag. South African Airways tar numera en "handlingfee" om 200 Rand vardera riktningen för skjutvapen.

Publicerat

Det handlade inte om skrymmande eller övervikt utan att DOM klassade bågarna som vapen.

Då uppstår frågan om det hade varit tävlings bågar???? fortfarande vapen eller

Men summan 50+50 Euro verkar stämma, fast det avhåller inte mig från att åka dit igen.

Jag håller med om att det är inget oskäligt pris för "övertaxan" men som sagt det var inte de det handlade om.

Leif

Publicerat

Alltså Lufthansa tar ut den avgiften oavsett om det är jakt eller tävlingsvapen. Jag ska kolla upp vad som gäller bågar. Kan dock misstänka att de klassas som vapen numera. Vi måste invitera en gevärs jägare till oss för att vederbörande ska komma in i SA med sitt gevär. Detta har inte tidigare gällt för bågar. Men ska kolla upp det.

Publicerat

Har SA inte ändrat rätt så nyligen iaf när det gäller gevär, nu skall en tulldeklaration på 6 sidor fyllas i?

/S

Publicerat

Är på väg hem från Sydafrika och så här fungerar det med KLM.

Vapen kostar inget extra men måste anmälas vid bokning av biljett, tillstånd från tullen i Holland krävs för passage genom Schipol oavsett om bagaget är incheckat hela vägen eller inte. Vapen och ammunition räknas in i bagagevikten på 20 kg. I Sverige är dom ganska generösa med vikterna oftast men igår i Sydafrika fick vi betala 700 rand för ett kilo vardera övervikt på två man.

KLM tar inget betalt för pilbågar, det behövs inga tillstånd för att ta in en båge i Sydafrika. Ofta kan dock en båge tas till Vapenpolisens kontor om dom tror att det är en vapenkoffert.

SAPS 520 som skall fyllas i för den Sydafrikanska vapenlicensen är på 8 sidor ochhar hängt med sedan 2005 om jag inte minns fel.

Publicerat

Se där ja, tack för infon.

/S

Publicerat

Topp å tack!.. cchunter!...

hur var din vistelse????.... vi är lite nyfis!.. :)

Mvh

• 1 month later...
Publicerat

Vi flög med lufthansa t.o.r sydafrika. På hemvägen åkte vi på en avgift för våra bågväskor på 89 euro för 2 bågväskor.

Det verkar som om de har infört en avgift på specialbaggage och hanteringens av detta. Som jag ser det kunde vi lika gärna ha haft en stor golfväska med oss. Det verkar inte vara pilbågarna dom hakar upp sig på utan hanteringen av specialbaggage.

Men inte gör det något. Jakten var bra och servicen på stället så det var värt vrenda spänn att besöka S.A

Publicerat
Vi flög med lufthansa t.o.r sydafrika. På hemvägen åkte vi på en avgift för våra bågväskor på 89 euro för 2 bågväskor.

Det verkar som om de har infört en avgift på specialbaggage och hanteringens av detta. Som jag ser det kunde vi lika gärna ha haft en stor golfväska med oss. Det verkar inte vara pilbågarna dom hakar upp sig på utan hanteringen av specialbaggage.

det mest konstiga me detta var att från Swe samma bolag så var det inte så???.. tydligen olika regler för olika flygplatser!... ändå sa dom som jag betalade till att de var Lufthansa som tog ut avgiften!?

MVh

Publicerat

Det kanske vore smart att lägga alla bågar i en STOR väska för hela gruppen.

Sista resan hade en jägare med sig en väska som hade fungerat fint som likkista :D :D

Leif

Publicerat
Det kanske vore smart att lägga alla bågar i en STOR väska för hela gruppen.

Sista resan hade en jägare med sig en väska som hade fungerat fint som likkista :D :D

Leif

Näää, för dom där småpengarna kan jag ta med ytterliggareen väska om bågväskan räknas av från totala baggagevikten.

Skitbilligt att frakta en väska till andra sidan jorden för den pengen. Nu vet jag inte om dom räknar av specialbaggage från ordinarie vikt.

Publicerat

Det är totalvikten för hela gruppen som man ska räkna.

Det blir inte mer vikt för 89euro det är hanteringskostnaden för vapen.

Men 5 bågar för 89euro, då blir det några flak Castel Lager för 356euro

Leif

Publicerat
Det är totalvikten för hela gruppen som man ska räkna.

Det blir inte mer vikt för 89euro det är hanteringskostnaden för vapen.

Men 5 bågar för 89euro, då blir det några flak Castel Lager för 356euro

Leif

Kostnaden var alltså 89euro för båda bågväskorna med 2 bågar i varje.

Men så är det och det spelar ju mindre roll. Man blåste ju duktigt med pengar på annat därnere.

Publicerat

Dom har tydligen sänkt priset för vi betalade över 6000kr för 7 bågar, onödiga utgifter pengarna kan användas till något roligare.

Men det är ju som att pissa i Limpopo knappast märkbart.

Publicerat
Dom har tydligen sänkt priset för vi betalade över 6000kr för 7 bågar, onödiga utgifter pengarna kan användas till något roligare.

Men det är ju som att pissa i Limpopo knappast märkbart.

Men hur är det egentligen? tar alla flygbolag ut denna avgift när man ska återvända hem från S.A?

Vore intressant att kolla upp detta och sen välja flygbolag som inte tar ut avgiften.

På vägen ner från Arlanda fanns inga sådana avgifter. Men sen blev det tydligen hanteringskostnad på bågväskorna i Johannesburg.

Publicerat

Jag betalade inte något för frakten av bågen ToR, vilket enligt min uppfattning beror på det snygga utseendet och den charm jag innehar :)

JS... du fick betala rätt mycket eller? ;)

Gbg--->Munich (Lufthansa)

Munich--Johannesburg (SA)

Johannesburg-->London (SA)

London-->Gbg (SAS)

/S

Publicerat

Eftersom jag äger en Liberty I compound och BWidow recurve behöver jag inte egentligen delta i tråden.

Bara som en liten tips för en resande bågjägare.

Vapenväska=Problem

Publicerat

Nja, jag vill ha en riktig pilbåge med mig i vapenväskan. Så jag tar kostnaden istället.

Har provskjutit Libertyn och det är ingen båge jag skulle köpa. Men smaken är som baken, delad och tur är väl det. Annars skulle vi inte ha mycket utveckling på pilbågarna om alla sköt t.ex hoyt.

Men liberty är ingen båge som tilltalat mig.

Bear bågarna är fiiiina grejor! ;)

Publicerat
Jag betalade inte något för frakten av bågen ToR, vilket enligt min uppfattning beror på det snygga utseendet och den charm jag innehar ;)

JS... du fick betala rätt mycket eller? ;)

Gbg--->Munich (Lufthansa)

Munich--Johannesburg (SA)

Johannesburg-->London (SA)

London-->Gbg (SAS)

/S

Jag fick snygghetsavdrag på min biljett! I Johannesburg sa de att jag var något av det sockersötaste som någonsin passerat deras security check. Fast min sambo protesterade vilt och sa att jag inte ens var snäll.

Publicerat
Jag fick snygghetsavdrag på min biljett! I Johannesburg sa de att jag var något av det sockersötaste som någonsin passerat deras security check. Fast min sambo protesterade vilt och sa att jag inte ens var snäll.

Säkert!. B)

O Dolly Parton har börjat att sova på mage! ;)