Jump to content

Sönderslagen svans??

Recommended Posts

Hipshot

Vet att det finns några raser som ofta slår sönder sina svansar vid olika tillfällen, undrar om det finns ngr skitsmidiga sätt att kurera detta?

Har en labbehane här som är lite för glad, han har slagit sönder svanstippen och kutar runt här hemma och målar väggarna mest hela dagarna :wacko:

Det drog ihop sig och läkte här men så igår kväll så vart det nya blodspår i köket. Tips om hur man lagar detta någon?

Mvh!

Vet att det finns några raser som ofta slår sönder sina svansar vid olika tillfällen, undrar om det finns ngr skitsmidiga sätt att kurera detta?

Har en labbehane här som är lite för glad, han har slagit sönder svanstippen och kutar runt här hemma och målar väggarna mest hela dagarna :wacko:

Det drog ihop sig och läkte här men så igår kväll så vart det nya blodspår i köket. Tips om hur man lagar detta någon?

Mvh!

Tyvärr har jag inga beprövade tips att ge, men det finns nått som heter "spenplåster". Pröva sätta fast sånt längst ut på svansen så kanske smällarna dämpas och svanstippen får läka i fred? Eventuellt kan det måsta tejpas fast också.

Jämta

Blodstoppande medel/bluespray/flytande plåster i sprayform, vilket som brukar funka rätt bra och såret läker oftast rätt fort.

Hipshot

Ok.. sprayplåster lät enkelt och bra, finns det på apoteket eller vart hittar man det?

Mvh!

Jämta

Ahh, vilken bra fråga.. Vi köpte det via ett fårinriktat företag, när vi hade får, men kolla apotek/granngården, de kan ju ha sådant.

Papsen har alltid flytande plåster i jaktsäcken ifall att hunden skär sig under jakt. (Har dock aldrig hänt ännu, men de kanske är pga att han släpar runt på flytandeplåstret :D )Dock håller detta på vara väldigt gammalt så berätta gärna var du hittar flytande plåster så man kan inhandla nytt och fräsht! :wacko:

lsjonsson

Jag har en kompis med en vorsteh som har sådan svans mellan varven och han lindar svansen med elastiskt bandage och tejpar några var runt bandaget. Han har även något blodstoppande medel som han lägger på först. Bandaget får sitta där tills det har läkt helt!

:D

• 2 months later...

Detta med svansproblem är ett gissel. Nog är jag emot kupering, då det gäller skönhetsingrepp... men var det tillåtet i Sverige skulle jag mer än gärna kapa en bit på vorstehsvansen härhemma. Han blöder sällan (har hänt att man anar lite färg längst ut) men har dragits med inflammationer. Vet en som fått amputera en bit nyligt då skadan var såpass allvarlig.

Hipshot

Fick iaf ordning på jyckens svanstipp, syns att han har en skorpa där nu, men det blöder inte längre.

Körde med sån här plåster i sprayform och jo, det fungerade bra bara man körde på x 3 per dag eller något.

Mvh!

• 4 weeks later...

Jag tycker man ska kupera svansar på jakthundar som de gjorde förut.

Trist när det ser ut så här tex. En kort apport i lätt terräng sen såg hon ut så här,lär få klippa svansen.

post-429-1227012471_thumb.jpg

Jag tycker man ska kupera svansar på jakthundar som de gjorde förut.

Trist när det ser ut så här tex. En kort apport i lätt terräng sen såg hon ut så här,lär få klippa svansen.

Aj aj. :lol:

ser ju nästan som om den skulle vara loriven : / inte visste jag att dom blödde så mycket hur svansarna:/.

men varför blev det olagligt att klippa svansarna riktigt? förstår om man bara drav av den med köttig yxa. men nersövd så skulle väl inte hunden behöva känna nån smärta? annat är ju väl när dom klipper örönen och dom måste vara fasst sydda i flera månade så att dom står upp (tex dobermans) :lol:

kleta in svansen med grönsåpa när det går hål.. jag flyttstädade en kåk för några år sedan, och sista natten jag sov i kåken så hadde ena stövarn sprutlackerat både väggar tak och golv.

ser ju nästan som om den skulle vara loriven : / inte visste jag att dom blödde så mycket hur svansarna:/.

men varför blev det olagligt att klippa svansarna riktigt? förstår om man bara drav av den med köttig yxa. men nersövd så skulle väl inte hunden behöva känna nån smärta? annat är ju väl när dom klipper örönen och dom måste vara fasst sydda i flera månade så att dom står upp (tex dobermans) :P

Några tyckte det var fel att stympa hundar och att man ska kunna avla bort problemet så det blev förbjudet här i Sverige.

Kupera svansen när valparna är nåndag går fint,istort sett bara klippa av 1/4,blöder minimalt och valpen märker det knappt.

Nu så får man ju operera å greja när de är vuxna,dyrt och komplicerat alltså

men varför blev det olagligt att klippa svansarna riktigt? förstår om man bara drav av den med köttig yxa. men nersövd så skulle väl inte hunden behöva känna nån smärta? annat är ju väl när dom klipper örönen och dom måste vara fasst sydda i flera månade så att dom står upp (tex dobermans) :P

Skulle gissa att det är förbjudet att kupera svansar och öron på hundar pga. att många gör det enbart av estetiska skäl och inte praktiskt. mer eller mindre plastik operera sin hund. Har hunden verkligen problem med sönderslagna svansar har jag för mig att man kan få kupera dessa. men som sagt bara spekulationer inget jag är riktigt säker på

Min Wachtel slår ofta sönder svansen och det är ett helsike att få det att läka!

Har skurit till ett plaströr som jag tejpar över svansen. Det blir som ett skydd när hon har slagit hål och på så sätt skyddas skadan och läker snabbare. Men hade det varit lättare att få svansen kuperad så hade det varit gjort för det är ett lidande för hunden när den ideligen piskar sönder svansen!

Skönhetsindustrin inom hundvärlden är hemsk, så Sveriges kuperingsförbud tycker jag är bra. Har väl även varit på tal att SKK ska förbjuda kuperade hundar att delta på våra utställningar också, alltså kan importerna inte komma och sopa banan som det är idag. *heja kennelklubben*

Det är kanske svårt att få till ett kuperingstillstånd som går att kontrollera, snart är vi väl tillbaka i samma banor då när hundvalpar stympas för att människan tycker det är snyggt osv.

Men tänk om man kunde åka in med jakthunden och visa "en liten skada" och då få amputera en liten bit för att slippa problem. :D

Nu ska väl svansen vara illa skadad för att få dispens... Då det här inträffar mitt i jaktsäsongen är det inte så kul. ;)

Inte bara på tal :rolleyes:

Svans- eller öronkuperad hund född 1 januari 2008 eller senare äger inte rätt att delta på utställning

oavsett om hunden är född i land som tillåter sådan kupering eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl på hund som är född i Sverige. Undantag kommer att göras för hundar ur grupp 7, stående fågelhundar, där svanskuperade hundar födda efter 1 januari 2008 kommer att få delta på utställning om de är kuperade i land som tillåter detta eller är kuperade i Sverige av veterinärmedicinska skäl. Svanskuperade hundar, som kuperats i land där det är tillåtet eller har kuperats i Sverige av veterinärmedicinska skäl, kommer oavsett ras att efter särskild prövning kunna ges rätt att bli exteriördbedömd vid ett tillfälle samt få resultatet stambokfört.

Hundar med medfödd stubbsvans

Hundar av nedanstående raser som har medfödd

stubbsvans och är födda 1 januari 2008 eller senare kommer enligt ovan nämnda förslag

ha rätt att delta på utställning.

Grupp 1: australian shepherd, australian stumpy tail cattledog, berger des pyrénées á face rase, berger des pyrénées á poil long, mudi, old english sheepdog, polski owczarek nizinny, welsh corgi pembroke, schipperke

Grupp 2: perro dogo mallorquín/ca de bou, dansk/svensk gårdshund, engelsk bulldog, entlebucher

sennenhund

Grupp 5: västgötaspets

Grupp 6: smålandsstövare

Grupp 8: perro de agua español

Grupp 9: boston terrier, fransk bulldog, king charles spaniel

I samband med valpregistrering kommer hundar att åsättas en svansstatuskod enligt de uppgifter som uppfödaren lämnar i samband med registreringen. Förslaget innebär att inga krav på veterinärintyg eller liknande kommer att ställas.

Allt i sin helhet kan man läsa här: http://www.skk.se/pdf/manadsbrev/m2007/manad0708.pdf

Min vorsteh Jabbe hade problem med känslig svansspets, var till ett par olika vettar och båda sa samma sak: bara att kapa!

Känsliga svansspetsar är inget som blir bättre med tiden utan ett problem som de får dras med livet ut.

Blodet "sprutar" och dom förstör både tak och tapeter, utöver det så får dom ofta problem med infektioner som

kan bli besvärliga då det ligger så nära ryggraden.

Jabbe fick svansen kapad till "ordinär vorstehlängd", det var under ett par dagar då han tittade lite knepigt på stumpen men sedan brydde han sig inte.

Vi har haft ett flertal vorstehs med både långa och korta svansar, det jag kan säga är att i princip alla med lång svans har haft mer eller mindre stora problem med svansarna då man jagat med dem i risig terräng. På dem med "stubbade" svansar har ingen haft sådana problem.