Publicerat Augusti 26, 200817 yr Ja vi får nog utöka denna tråd att gälla ALL mark i inlandet då sista årens goda fågeltillgång medfört att problemen nu även är stora på skogsmarkerna Jag hade sett framemot att få en lugn och trevlig första jaktvecka på en mark jag efter mycket sökande hittat som fortfarande inte är skövlad på skog marken är 3000HA och det är nu 6 olika Norska bilar på denna mark och säkerligen det dubbla av jägare som springer med pekhundar och på skyttekedja så det smäller överallt och dessa jägare bryr sig inte det minsta om det står en bil någonstans utan verkar mer ta det som ett bevis att här är det bra Lägg sedan till några busslass bärplockare. Tyvärr kan vi nog inte hoppas att detta kan lösas med regler utan endast med kraschad fågelstam som medför att man inte längre tycker det är värt besväret att åka hit och jaga. Själv har jag börjat fundera på försöka hitta dugliga marker för toppjakt i vårt västra grannland och lägga några vekors jakt där i vinter och slakta värta jag kan bara för att få ett utlopp för mitt missnöje! Hänger du med Jakob så håller jag bil och bränsle för jag känner mig så jävla less på att vi släpper in alla med öppna armar för att ta för sig av våran natur Nu är vi relativt skonade från Utländska jägare, men vi är nedlusade av bärplockare .... Men fårstår din frustration, man hade blivit tokig om man hade haft samma problem här som ni har där!...
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Ja vi får nog utöka denna tråd att gälla ALL mark i inlandet då sista årens goda fågeltillgång medfört att problemen nu även är stora på skogsmarkerna Jag hade sett framemot att få en lugn och trevlig första jaktvecka på en mark jag efter mycket sökande hittat som fortfarande inte är skövlad på skog marken är 3000HA och det är nu 6 olika Norska bilar på denna mark och säkerligen det dubbla av jägare som springer med pekhundar och på skyttekedja så det smäller överallt och dessa jägare bryr sig inte det minsta om det står en bil någonstans utan verkar mer ta det som ett bevis att här är det bra Lägg sedan till några busslass bärplockare. Tyvärr kan vi nog inte hoppas att detta kan lösas med regler utan endast med kraschad fågelstam som medför att man inte längre tycker det är värt besväret att åka hit och jaga. Själv har jag börjat fundera på försöka hitta dugliga marker för toppjakt i vårt västra grannland och lägga några vekors jakt där i vinter och slakta värta jag kan bara för att få ett utlopp för mitt missnöje! Hänger du med Jakob så håller jag bil och bränsle för jag känner mig så jävla less på att vi släpper in alla med öppna armar för att ta för sig av våran natur jag hänger på direkt och betalar gärna soppa pengar.
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Jadu Lars det skulle vi gjort och asm får gärna hjälpa till, ju fler desto effektivare! Men då skulle vi nog bli inburade, dom förvaltar ju jakten bättre där, när dom gör samma sak här får dom bara en klapp på axeln.. Har pratat med många frustrerade jägare idag, danskar och italienare, norrmännen klarar jag inte av att kommunicera med utan att bli förbannad. Fågeltillgången är riktigt dålig och jägarna inte nöjda. Kanske får vi se en minskning av besökare nästa år! Inlandet tror jag nästan har ännu värre tryck än vi har och där finns ju inga regler alls, inte för att folk (norrmän i synnerhet) här bryr sig mycket om baglimits men ändå, så stammarna kan nog skjutas ner ganska bra på de populäraste ställena.
Publicerat Augusti 26, 200817 yr App app app....vi packar in oss i min Dieselbil....blir billigare så .....Jag är med!
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Författare Jag sitter i jaktstugan nu och är förbannad det känns så jävla fel då jakten brukar vara mitt recept mot allt alldagligt skit brukar må som en prins här och nu håller det på förstöras! Tror inte alla förstår hur jävligt det känns jag blir så arg att jag bara känner för att förstöra allt för dem som förstör för mig inte speciellt smart men det är så det känns just nu. Har lyckat gulla in mig på en mark med enbart bondskog imorgon och där får inte en utlänning sätta sin fot det känns bra för jag är nästan rädd för att jag snart gör något dumt mot alla som är och saboterar "min" jakt. Håller även på att brottas med mitt samvete runt min egen jaktetik vad har jag för att hålla den högt då det ändå kommer massor av andra jägare och slaktar?
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Jag sitter i jaktstugan nu och är förbannad det känns så jävla fel då jakten brukar vara mitt recept mot allt alldagligt skit brukar må som en prins här och nu håller det på förstöras! Tror inte alla förstår hur jävligt det känns jag blir så arg att jag bara känner för att förstöra allt för dem som förstör för mig inte speciellt smart men det är så det känns just nu. Har lyckat gulla in mig på en mark med enbart bondskog imorgon och där får inte en utlänning sätta sin fot det känns bra för jag är nästan rädd för att jag snart gör något dumt mot alla som är och saboterar "min" jakt. Håller även på att brottas med mitt samvete runt min egen jaktetik vad har jag för att hålla den högt då det ändå kommer massor av andra jägare och slaktar? Fy fan vicken frustration!...tror mig förstå iaf ....ungefär samma som när b.la jag försökte tala om för gubbarna i laget att vi inte kan jaga rådjur som vi gör, dom skrattade och tyckte att det inte var några problem....idag kan jag säga "vad var det jag sa"...vi har inga rå kvar...skit samma, det hör inte hit...men som en parantes, så kanske det är samma känsla du har nu som jag hade då. Du är välkommen hit, men tyvärr blir du nog besviken på fågeltillgången hos oss, men välkommen är du iaf! STÄNG JAKTEN FÖR UTLÄNNIGNAR!
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Nu är jag riktigt nöjd med att jag valt att jaga älg i år. Då får man några lugna dagar utan en massa oknytt i skogen. Om det nu skulle vara sådant där ändå så kan jag skylla på att dom såg ut som älgar..
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Författare Fredde tack för omtanken, men jag kommer att överleva detta med glans på "mina" marker då både jag och min nuvarande hund klarar oss som bäst när det är som sämst Inser nu hur kloka ord det var från dig Jakob att mysa då stammen kraschar det kommer att lösa problemen då många inte finner något nöje med jakten då det är riktigt dåligt med fågel Själv tycker jag det är lika roligt även då man måste kämpa en heldag för att skjuta en fågel då blir bara glädjen större för varje fågel helt perfekt hoppas det blir riktigt dåligt nästa höst.
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Det är bara elände här i Norrbotten också. En kompis skulle jaga i Jokkmokks fjällskogar med sin finnspets under premiären, men redan på väg in i marken ser hur det står bilar och hur uppgjorda läger ploppat upp överallt i skogen. Dessa bilar var till 95 % norskregistrerade och kring tältkåtorna kryllade det av hundar, både stående och skällande. Han vände då kvickt och åkte in efter en väg som leder mot en helt annan mark och tjuvjagade i två dagar. Ja, vad fan ska man göra sa han och lät helt knäckt.
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Ja, vad fan ska man göra sa han och lät helt knäckt. Molotovcocktail genom tackluckan/rutan på bilarna är rätt effektivt ......kan jag tänka mig.....se bara till att ingen sitter i först Nä skämt åsido, men att tjuvjaga på annans mark, vette fan om det är så genomtänkt. Det drabbar ju nån annan, precis som norrmännen drabbat honom .... Men förstår honom samtidigt lite grand...tyvärr känner man sig nog både frustrerad och maktlös i det läget.
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Det är för jävligt alltihop! Här är massor av folk och ingen fågel så både många av italienarna och norrmännen har gett upp jakten och är ute och fiskar istället! Har suttit i butiken och sålt drag och hyrt ut spön till bedrövade norrmän och italianos och känt mig ganska nöjd. Det är fult, jag vet, men tanken är ändå: "Rätt åt er era jävlar.."
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Molotovcocktail genom tackluckan/rutan på bilarna är rätt effektivt ......kan jag tänka mig.....se bara till att ingen sitter i först Nä skämt åsido, men att tjuvjaga på annans mark, vette fan om det är så genomtänkt. Det drabbar ju nån annan, precis som norrmännen drabbat honom .... Men förstår honom samtidigt lite grand...tyvärr känner man sig nog både frustrerad och maktlös i det läget. Han tjuvade på en mark som ligger inom Jokkmokks kommun och som gränsar till statens mark. Området är på mååånga tusen hektar och det är tydligen ingen som jagar småvilt i någon större utsträckning där. så.... Jo han var knäck, kört ca 30 mil med husvagn, köat rätt länge för att få köpa två dygnskort för 500 kr och så kryllar det redan med jägare i området som han tidigare nästan varit själv på med sina hundar. Fågeltillgången var så usel, så han blev utan fågel
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Nu är det rejäla förändringar på gång för småviltjakten. Baglimiten kommer att sänkas till hälften och områdenas maximala jakttryck sänkas från 3-5 till 2 jaktmandagar km/2. Flera områden här har redan stängts av pga jakttrycket och fler blir det. Kommer att införas inom närmaste tiden om ryktena stämmer. Mycket bra!
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Så nu kan bara två norrmän per 2kvadratkilometer jaga och inga svenskar. Baglimits kan vi ju glömma det är bara allmänna råd till utlänningar som blir ertappade.
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Det är för jävligt alltihop!Här är massor av folk och ingen fågel så både många av italienarna och norrmännen har gett upp jakten och är ute och fiskar istället! Har suttit i butiken och sålt drag och hyrt ut spön till bedrövade norrmän och italianos och känt mig ganska nöjd. Det är fult, jag vet, men tanken är ändå: "Rätt åt er era jävlar.." Heja jakob!!!
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Så nu kan bara två norrmän per 2kvadratkilometer jaga och inga svenskar. Baglimits kan vi ju glömma det är bara allmänna råd till utlänningar som blir ertappade. Ja men det är väl bättre än att det överjagas? På något sätt måste ju jakttrycket ner.
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Jag vill säga så mycket i denna fråga, men jag skiter i det.. Känslorna är för starka. Åsikterna för raka. Sinnet är tungt. Känns löjligt att vara svensk...så tafatt...pinsamt...mesigt... Nä, jag låter bli, en annan gång ska jag låta orden tala..
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Avlys jakten ovan odlingsgränsen. Möjligheten finns ju. Tillåt bara jakt på predatorer. Norrmännen kan behöva hjälpa till med viltvården om dom ska vara här och jaga.
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Var upp till vilhelmina i veckan och jagade skogsfågel. Köade 2½ timme för att lösa ut dagkort till området vi skulle jaga på. Var upp till en camping och frågade om man kunde få basta där på kvällarna under veckan men campngen var full av jägare så ingen tid fanns ledig till bastun. 2 dagars vandring utan fågel men ändå ett glatt gäng som samlades i stugan på kvällarna. Ute i jaktmarkerna stod faktiskt färre bilar än jag hade förväntat mig. Hade hört om hur "bilarna stod parkerade med 50 m mellanrum" men på vårt område stötte vi endast på 4 andra jägare på 3 dagar. Kan helt och hållet förstå lokala jägares frustration över situationen och men jag förstår också jägare utomlands som vill jaga i sådana fantastiska jaktmarker som där finns. Fågeltillgången var oerhört dålig men vi fick ihop till en liten middag och åkte hem med humöret på topp. Den bästa dagen var uppe på fjällen med fantastisk utsikt, klart rent vatten att dricka, goda vänner och hundar att jobba med, fastän vi inte såg en enda fågel den dagen.
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Ja men det är väl bättre än att det överjagas? På något sätt måste ju jakttrycket ner. Håller med dig Jakobj, det är nog bra att det blir något dåligt fågelår, så kanske fjällskogen får brukas mera av de boende i området och inte en massa norrmän och italjenare. Synd bara att kortområden i inlandet blir invaderade av jägare.
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Är tillbaka nu. Det var fullt på en del av områderna vi tämkta jaga. Många områden var Avlysta av Länstyrelsen i Västerbotten. Pratade med hon som sålde jaktkorten hon sa att det var många Norrmän, vi såg många Norska bilar i skogen. Detta går inte längre. Vi Svenska Jägare blir undanskuffade. Visst är det så att vi Som bor i Sverige ska få ha första tjing på jakten på statensmark?
Publicerat Augusti 29, 200817 yr tade med en jägare i måndags han sa att en Norrman inte förstog varför det är ett sånt liv nu. HAn sa Ni Svenskar får ju komma o fiska i Norge.
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Jo visst får vi fiska. Men det KOSTAR FLIS! Sedan får inte vi svenskar fiska i tanas biflöden, vi får inte gå mer än en km från väg. Ska vi fiska i havet är det en maxgräns på 15 kg fisk, 20 - 25 hade varit mera lagom. Jag har inte varit till norge på snart 10 år och vete f-n om jag åker dit heller. Svenskar får inte jaga på danskt territorialvatten som danskar får. Tvivlar på att vi får åka till grönland heller och göra som vi vill. Det är sanslöst dyrt att fiska där också. Jag vet inte hur mycket av tyskland och frankrike eller italien som ägs av staten men jag tvivlar på att jag är välkommen dit heller på samma villkor som respektive landsmän. Jag hoppas att jägareförbundet är tillräckligt starka för att kunna kasta tillbaka den heta potatisen rätt i gapet på dom berörda politiker som inte vågar eller vill stå upp för oss vanliga människor. Fan vet hur jag ska rösta inte blått inte rödgrönt heller men hur ska man göra för att inte stödja någon av dom?
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Är det någon som man ska kasta skit på är det länsstyrelsen, inte ”utlänningarna”. Länsstyrelsen hanterat detta riktigt dåligt. Enligt min mening så finns det bara ett sätt att komma åt detta problem och det är att starkt kvotera områdena. Sedan får man lotta ut jaktkorten om trycket blir för stort och då kan svenskar har förtur före ”utlänningar”. För detta är ett enormt problem, det går inte att ha det jakttryck som vi sett i jämtland och övriga Sverige. Sedan skiter jag i om det är svenskar eller norrmän som jagar, bara det blir mindre folk i skogen. Det finns en massa olika inlägg där man pekar ut norrmän som slaktare. Min personliga erfarenhet är det finns lika mycket slaktare hos inom de svenska leden. Årets premiär lade jag i Tännäs eftersom vi har stuga där och jag har aldrig sett så mycket folk i skogen, både norrmän och svenskar. Jag hade tänkt jaga måndag till torsdag men jag åkte hem på tisdag em eftersom jag ansåg att det var för mycket folk i skogen. På måndagen så träffade jag NIO svenskar i skogen som gick på skytte linje och sköt på allt som flög upp. Jag trodde ett tag att det var krig. Jag blev så djä..a förbannad på dom när dom mycket nöjt förklarade att dom brukade ”göra rent hus” eftersom alla andra gjorde det. Även på mina hemmamarker har vi haft problem med folk som formligen slaktat ett orrbestånd på spel och folket är inte några ”utlänningar”. Vet inte hur många gånger man hört folk prata om att man skjutit hur många tuppar som helst på en toppjakt bara för att det var möjligt. Men det är klart, bara det inte är några norrmän som gör det. Mitt förslag för att komma tillrätta med jakttrycksproblemet på statlig mark är att 1. Sänk antalet jägare per km2 till 1 innan avlysning. 2. Man blir bunden till att jaga på det område som man uppger vid kortköp. 3. Sänk baglimiten till 2 fåglar per dag. 4. Tillåt föranmälan av kortförköp på ett område inför händelser (typ premiär veckan) så att lottning kan ske där svenskar har förtur. 5. HÖJ priset, tillgång och efterfrågan reglerar det mesta här i världen. Och nej, jag är ingen ”rik stockholmare”. Jag bor i mellersta Sverige och är en normal knegare. Man får väl helt enkelt börja spara i tid om man vill jaga på eftertraktade marker. PS. Även om det var mycket folk så nådde jag min baglimit på måndagen. Nobsen Zingo skötte sig exemplariskt