Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frekvensstyrning av fräs

Featured Replies

Publicerat

Köpte en gammal remdriven fräs för ett tag sen. Det första som hände var ju givetvis att drivremmen gick av :? så dä funderade jag på om jag skulle ge mig på en frekvensstyrning av pjäsen. Hade ju vart fint att slippa flytta om remmen varje gång man ska ändra varvtal. Nån som har tips o ideer på en sån ombyggnad? Och vart hittar man prylarna man behöver?

Publicerat
Köpte en gammal remdriven fräs för ett tag sen. Det första som hände var ju givetvis att drivremmen gick av :? så dä funderade jag på om jag skulle ge mig på en frekvensstyrning av pjäsen. Hade ju vart fint att slippa flytta om remmen varje gång man ska ändra varvtal. Nån som har tips o ideer på en sån ombyggnad? Och vart hittar man prylarna man behöver?

En frekvensriktare är inte helt gratis. Det som finns är ju om du köper en ABB eller en Danfoss. Mitt tips är nog att bygga med en reostat istället. Betydligt billigare iaf. Hur stor är fräsen föresten?

Publicerat
  • Författare

Reostat? Nu måste du förklara hur en sån funkar. Har aldrig pysslat me sånt. Menar du storlek på motorn antar jag? Har inte kollat effekten men gissar att den säkras med 16 A. Bor du i Boden? I så fall är det ju nära att komma o visa, ja har kaffebryggare o bulla ;)

Publicerat
Reostat? Nu måste du förklara hur en sån funkar. Har aldrig pysslat me sånt. Menar du storlek på motorn antar jag? Har inte kollat effekten men gissar att den säkras med 16 A. Bor du i Boden? I så fall är det ju nära att komma o visa, ja har kaffebryggare o bulla ;)

hehe okej. En reostat är en typ av potentiometer, alltså ett variabelt motstånd. Okej det är en rätt så stor fräs då, måste kolla upp lite hur man ska bygga det iså fall. Jo jag bor i Boden så det är halvnära ;)

Publicerat

Titta på motorns märkskylt hur stor den är. Det står om det är trefas och hur många A den drar. Därifrån kan Du välja frekvensomriktare. Elfa har små rackare som borde räcka till.

Publicerat
Titta på motorns märkskylt hur stor den är. Det står om det är trefas och hur många A den drar. Därifrån kan Du välja frekvensomriktare. Elfa har små rackare som borde räcka till.

En frekvensomriktare är ju klart det bästa alternativet, men dom brukar vara halvdyra..

Publicerat
  • Författare
En frekvensomriktare är ju klart det bästa alternativet, men dom brukar vara halvdyra..

Inga problem, vi rev ut 7 st från ett ställverk idag så det löste sig. Tog rätt på 3 st :huh:<_<

Publicerat

Ibland har man tur! Var det rätt storlek också eller måste man byta delar. Vi hade sami "minibomber" Tidigare och där måste man byta ett motstånd för att begränsa strömmen för annars blir det en rejäl smäll och både snat 01 och snat 02 kortet går upp i rök.

Publicerat

En reostat som klarar trefas 16 A blir inte direkt billig heller. 400x16= 6400W Watt måste lindningarna klara för att kunna köra 0-100% och då tappar man väldigt mycket moment. Väldig varmt blir det inne! Däremot ett rotormotstånd som är variabelt men det tillhör förgången teknik och ger också bra med värme. Nu har han ju lyckats lösa problemet på bästa sätt bara han kan konfigurera fro,n korrekt och sedan fixa en potentiometer till en AI som skalas till varvtalsbörvärde. En start stopp knapp och en nödstopp är inte heller dumt att ha. Han är ju anläggningsansvarig och måste följa maskindirektivet.

Publicerat
  • Författare

dom klarar upp mot 50 ampere om jag förstått det rätt. Fanns mindre som klarar 13 tror jag men dom blir väl för små? Har aldrig pysslat me såna här grejer förr så d är nya djupa vatten. Hur ska man lösa varvräkningen på maskinen sen?

Publicerat
dom klarar upp mot 50 ampere om jag förstått det rätt. Fanns mindre som klarar 13 tror jag men dom blir väl för små? Har aldrig pysslat me såna här grejer förr så d är nya djupa vatten. Hur ska man lösa varvräkningen på maskinen sen?

http://www.clasohlson.se/Product/Category....0;251832;251126

Mvh Anders Hj

Publicerat

Du måste in i programmeringen och ange en analog ingång som börvärde. Sedan måste Du ange motorns märkström, maxvarvtal och spänning i andra parametrar i frekvensomriktaren. Dessutom brukar dom vara programmerade default med start och stoppknapp samt nödstopp och dom digitala ingångarna måste antingen byglas eller inkopplas för att den överhuvudtaget ska snurra. Varvtalet kan även anges i steg med digitala ingångar som fasta värden om det bara är en lite modernare frekvensomriktare. Du har inte angett vilket märke det handlar om eller motorns märkström men får jag bara veta det så tror jag inte att det ska vara något problem att fixa en manual till den. Rekommenderar att Du först gör en fabriksåterställning så att det inte är andra parametrar i den som ställer till någonting så att den går baklänges tex. En asynkronmotor reglerar varvtalet med frekvensen och det är det som en frekvensomriktare gör. Den likriktar trefas som sedan hackas om till en annan frekvens. Synkrona varvtalet kan beräknas som en funktion av poltal och frekvens samt eftersläpning.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset Prep.

Nils, jag hör av mig när det blir dags. Du verkar kunna dom häringa pryttlarna. Plockade på mig två mindre rackare idag som tål upp till 13A, kanske räcker. Måste kolla vilken effekt jag har på motorerna.

Publicerat

Har jobbat med dom i snart 20 år och har varit med om hela utvecklingen från analogt till digitalt... Använder mest ABB acs 800 nu men vi har även ett par stora vattenkylda acs 1000 på några megawatt som står och brummar.

Publicerat
  • Författare

Det här är ABB 500 o 501 modeller, om det säger dig nåt.

Publicerat

Du frågade om varvräkning. Den får Du digitalt i frekvensomriktaren med en nogrannhet på 0,1 varv /min. Titta i manualen så ser Du att det går att få tre fasta varvtal med små strömbrytare bara och sedan fritt med en potentiometer.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur har det gått att få snurr på grejorna? Har Du lagt ner projektet under jakten eller?

Publicerat
  • Författare

Jo det ligger på is nu. Men motorn var bara på ca 5 ampere så då klarar jag mig med den lilla rackarn. Ska ta hem 2 till nu när jag åker nästa sväng :rolleyes:

Publicerat

Aktiv effekt ca 3kW ungefär. Det behövs bara en liten fro för att driva den.

Publicerat
  • Författare

Vad är fro?

Publicerat

Fro är bara en förkortning av frekvensomriktare. :D Du får höra av dig om du vill ha hjälp senare i vinter. Nu ska det jagas men jag ska säkert ner och hälsa på vänner i luleå och det är nog inget större projekt att få snurr på den där.

Publicerat

Du måste ha en nödstopp och en potentiometer samt några små strömbrytare, en låda att montera det i samt en sjuledare till omriktaren från lådan. Dessutom behövs en trefasgrupp på 10A och anslutningskabel som måste vara skärmad annars kan det bli mindre roliga fenomen i telefoner och annan elektronisk utrustning. Arbetsbrytare för att bryta hela maskinen måste också monteras för att det ska vara lagligt men jag misstänker att det redan sitter en där redan.

Publicerat
  • Författare

Ok, men vad göra med potten och brytarna?

Publicerat

Potten används till en analog ingång för steglös varvtalsstyrning. Brytarna för att start/stopp och för fasta varvtal om man vill ha det. Sedan är det upp till konstruktören att se till så att maskinen stannar på nödstopp och det gör man antingen med en kontaktor där man lägger en brytare i reläkretsen eller på annat sätt. Nu vet inte jag hur fräsen fungerat tidigare om det sitter någon kontaktor inbyggd som man måste bygga om. Det vanliga är att den sitter före Fro;n i kretsen så att den bryter även denna.