Publicerat Augusti 18, 200817 yr Var ute för att försöka skjuta mig en bock, gick inte så braför mig men bättre för bocken som trots allt ju är kvar i morgon med. Nog om det jag var skit glad när jag suttit en stund då en o fejjad 4 taggare kliver fram efter denna kommer en fejjad udda 12 taggare vad jag kunde se. Har aldrig sett en så stor älg innan utan jag satt mest och njöt av den, jag döpte den sirekt till kronhjorten då den såg ut som en såan i hornen. När jag började att studera den lilla tjuren såg jag att han hade vad som tycktes vara en extra pung hängandes bakom hak skägget, ca mitt mellan bogen o skägget, tyckte det såg mycket udda ut och jag vet inte vad det kan vara för något, kanske någon form av hår som har blivit hängande. När jag åkte hem därifrån så ringde en jaktgranne o hade sett en ensam ko som gick och åt på klövervallen hon såg helt frisk ut förutom att hon hade en vad han tyckte stor ballong hängandes från baken. Såg enligt honom ut som om kalven hadde fastnat där, vilket jag inte tror för då borde hon rimligen redan ha avlidit. En annan teori som någon kom med var att hon råkat ut för livmoderframfall, jag vet inte alls hur det ser ut eller blir. Den sista teorin var att hon nyss kalvat och att det var efterbörden som hände kvar, känns dock som att hon borde ha kalvat för länge sedan då vi nu är i mitten av augusti, kanske kan de kalva så här sent med då måste ju hon ha brunstat om i ca 2 månader. Undrar om någon tjur är kvar i brunst så länge? Har någon en rimlig förklaring till vad detta kunde vara skulle jag vara tacksam. De skule ut i morgon igen för att försöka titta på henne igen om de kom åt, ev försöka att skjuta henne men det kännslite farligt att göra utan att veta vad det är.. Mvh Lasse
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Har ju inte en susning om va de kan va. Fibrom ger ju knölar men de är ju mycket mindre. Kan ju va en varböld eller världens största hemmorojd.. Ser hon inte ut till att lida så är det tveksamt om det är ok att fälla kon. En grundregel som jag brukar gå efter är att det måste gå att bevisa att det var befogat att fälla djuret ur djurskydds perspektiv eller va fasen de nu hette. Djuret ska alltså lida av skadan och det ska som sagt synas vid ev besiktning av vetrinär o polis. Ta dit polis om ni skjuter kon så att eventuella spekulationer från "oliktänkande" förhindras... Blir våldsamt snabbt en hönsfarm av en fjäder på vissa håll...
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Författare Jag tror och hoppas att de inte skjuter kon om hon verkar oberörd av ballongen i rumpan. Skulle de ändå göra det så är det bara som du säger att tillkalla polis med en gång för att direkt tysta alla ev rykten, om det nu går.... Enligt observatören så verkade ju hon oberörd så jag tror att vi siktar på att ta henne på jakten istället..
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Jag skulle föreslå att ringa polisen och rådfråga INNAN den skjuts. Det borde bli mindre krångel om det visar sig att det inte är något "allvarligt" fel på den.
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Livmoderframfall, jodå det är möjligt, omlöp och sen kalvning likaså. Cancer i underlivet, fibrom? Finns många möjliga åkommor. Hursom i denna tid på året (rötmånad) är sådant extra allvarligt då infektionerna går blixtsnabbt vilket leder till akut blodförgiftning. Tamkor som kalvar och inte får ur sig efterbörden kan gå från frisk till stendöd på ett par timmar. Om observationen hade varit hos mig hade jag omedelbart kontaktat polisen och satt en löshund på spåret. Ta det för vad det är värt
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Författare Vi ska nog se om vi inte kan få syn på detta djur ikväll igen, då vi är ganska oense om vad som kan vara fel med henne. En linje som går ganska hårt är efterbörden efter kalvning,frågan är ju bara om korna kalvar så här sent då det inte kan vara många dagar sedan hon kalvade. Går verkligen tjurarna i brunst 2 månader efter normal brunst, och så även korna, brunstar om i ett par månaders tid?
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Vi ska nog se om vi inte kan få syn på detta djur ikväll igen, då vi är ganska oense om vad som kan vara fel med henne.En linje som går ganska hårt är efterbörden efter kalvning,frågan är ju bara om korna kalvar så här sent då det inte kan vara många dagar sedan hon kalvade. Går verkligen tjurarna i brunst 2 månader efter normal brunst, och så även korna, brunstar om i ett par månaders tid? Tjurar brunstar jämt, precis som en hanhund eller en tvåbent hane En älgko har en cykel på 4 veckor cirkus och så länge hon är obetäckt kan det ske även om detta förmodligen betyder 3 ombrunster och påsättning runt juletid. Jag är oförmögen att svara om det är rimligt men med god tillgång på föda tror jag det kan ske. Vi har skjutit flera halvröda kalvar i Oktober-November här pga tjurbrist genom åren. Kalven nedan som jag sköt vägde 40kg slaktad i mitten av Oktober, född säkert minst 2 månader för sent. Bar fram den urtagen över axeln. OT, men ändå.
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Vet att för ett antal år sedan sköts det en kalv i slutet av okt hemma, som var sommar röd. Har för mig den urtagen vägde runt 25 kg..
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Hade 3 tjurar o en ko med kalv i december i samma plantering som va helt nermejad av kämpande tjurar. Hårtussar överallt o "stångskadade" tallar. Övertygad om att den kon brunstade.
Publicerat Augusti 19, 200817 yr Författare Jisses vad skönt det är med denna sida.. alltid någon som vet något som man själv inte vet... Tack grabbar, nu rätade ni ut ett frågetecken..
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Väntar ivrigt på foto på den kon.. Får väl vänta tills i kväll dårå.. Om inte min far lyckas se den nere på vårt lite tidigare..
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Författare Så nu har alla i beslutande ställning fått säga sitt. Kon var synlig i går kväll med , men skytten vågade inte ta beslutet på egen hand att avliva. Nu har vi efter samråd med jägarförbundet fått äldgivningestilstånd av Polisen, tyvärr så har jag möten ikväll så jag kann inte vara med om att försöka komma åt djuret. Ska dåck få information hela tiden och blir underättad om hon skjuts så vi kan fotografera och dokumentera vad som var felet på henne. Återkommer med info när det finns någon. Lasse
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Författare Så har man skjutit älg i slutet på augusti.... Äntligen lyckades vi komma till o avliva kon som gått runt o visat sig lite ibland, det var livmodern som ramlat ut ur kon, varför har vi ingen aning om. Jag lägger in bilder på detta fenomen, i morgon bitti eller i kväll om jag orkar, just nu sitter vi o tar en öl o lite wiskey för att fira att vi kom åt henne så hon slapp lida mera. Lasse
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Författare Lägger bara in bilder ikväll för jag orkar inte skriva en massa text. Kan bara säga att det känns skönt att kunna avliva ett djur som lider, även om kon i sig verkade frisk, inge tecken på infektion eller liknande men gud vilken smärta att gå runt med livmodern hängande utanför. :excl
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Författare bra jobbat! ansvarsfullt att göra det ni gjorde tycker jag. mvh Tack , känns bra att det gick som jag ville, trots lite motstånd från vissa.. som nu tycker att vi gjorde helt rätt.
Publicerat Augusti 23, 200817 yr Efter att ha sett bilderna så är jag än mer tacksam eller vad jag ska säga att ni avlivade denna stackars ko! Kan ej ha varit skönt att gå omkring med halva innanmätet hängandes utanför.. Starkt jobbat och skickligt att ni lyckades. mvh
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Författare Skulle ut i går kväll för att försöka skjuta den skadade kon om jag upplevde skadan så alvarlig så att hon skulle avlivas. VId 18,00 började det att regna och det gjorde det till ca 19,15 då det blev lite mindre av den varan, nu är det inte farligt tyckte jag , anra påstod att älgar inte går ut när det regnar( stackars satar som får vara hungriga i regnet)på väg till passet öppnade sig himlen igen,jag satt i bilen ett par min o när det lättade lite smet jag till tornet. Väl där satt jag i en timme i spöregn sedan blev det plötsligt lugnt på ösregnet, en knäpp från skogskanten fick mig att vrida uppmärksamheten åt vänster, rå med kid ok alttid något. De var bara framme å åt i några min, när de försvann ner i skogen igen så vred jag på huvudet och där stod kon uta på klövern till höger ca 60m bort. Det var inget svårt att se skadan på henne, efter lite kikarspaning så var beslutet tagit att avliva, ingen hade sett kalvar med henne så jag spanade i 15 min o såg inga. Bara att glida in i bogen med hårkorset o smeka av skottet, ett par stapplande steg senare så låg hon stila. Då var det lite arbete kvar bara då, ringa farbror blå, hämta transprtmedel osv, men det spelar ingen roll när kon slipper lida mera. I denna blåsa var det tarmar och det ter sig ganska naturligt för de trycker ju på utåt, av huden att dömma på blåsan så har hon nog gått så här ett par veckor, huden var tjock och stel inte som resten av livmodern som var kvar inne i magen. Kon verkade inte vara sjuk på något sett förutm denna skada så ännu har inte inflammationer satt in. Nu är det frukost !!! Lasse
Publicerat Augusti 24, 200817 yr jäkligt bra gjort lasse,an! inga problem att ta tillvara på köttet ändå, eller skall ni vetrinärkolla det? men hon borde haft kalv innan i år, då jag gissar att detta är följderna av en förlossning?
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Författare jäkligt bra gjort lasse,an! inga problem att ta tillvara på köttet ändå, eller skall ni vetrinärkolla det? men hon borde haft kalv innan i år, då jag gissar att detta är följderna av en förlossning? Tack, bara skönt att det har löst sig. Gubbarna här vill inte äta köttet, av olika anledningar jag kan nog säga att jag inte är så sugen på det, tar hellre griskött från polaren!! Troligen har hon kastat fostret någon gång uner graviditeten och då lossnade livmodern, hur länge sedan det är kan jag bara gissa ett par veckor eller mer skulle jag tro , hon hade inte någon mjölk i juvren så gravideten var nog inte så långt framskriden. Första bedömningen på hennes ålder är att hon är två år gammal. Lasse
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Snyggt Lasse. Infektionen hade kommit det säger sig själv med hjälp av dina bilder. Mycket bra jobbat!
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Författare Tack grabbar, känns bara bra att kunna hjälpa naturen lite på traven när den behöver det.
Publicerat Augusti 24, 200817 yr Tack grabbar, känns bara bra att kunna hjälpa naturen lite på traven när den behöver det. Bra gjort! Jag var rätt säker på att ni skulle få tag i den.