Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gås

Featured Replies

Publicerat

Hejsan

Blir av o jaga gås första gången ordentligt de här året... o kanske man lyckas få ner någon också o då börja ja fundera på en sak.

Att skiljer sig smaken något mellan Grågås, Sädgås o Kanadagås? Vilken är godast i så fall? <_<

O om nån har något smaskigt recept på lager så e de bara att dela med sig... :huh:

MvH

Publicerat

Kanadagåsens kött är grövre än grågåsens. Sädgås har jag ingen aning om men den är ju nära släkt med grågåsen så den borde ligga närmast den i kvalitet.

Äter en hel del gås, mina favoriter är att köra den i tryckkokaren och sedan göra en god brunsås, alt gåsfärsburgare samt grilla tunna skivor som man marinerat (grilla väldigt lätt och slå in i folie)

Sedan finns massor av andra saker att göra, strimla och linda in i bacon, röka, skavgryta m.m.

Generellt gäller att vara försiktig med överlagning, gås blir segt och torrt om man steker den för länge, alternativet blir då att puttra den mör och det tar en bra stund om man inte har tryckkokare.

• 3 weeks later...
Publicerat
Kanadagåsens kött är grövre än grågåsens. Sädgås har jag ingen aning om men den är ju nära släkt med grågåsen så den borde ligga närmast den i kvalitet.

Äter en hel del gås, mina favoriter är att köra den i tryckkokaren och sedan göra en god brunsås, alt gåsfärsburgare samt grilla tunna skivor som man marinerat (grilla väldigt lätt och slå in i folie)

Sedan finns massor av andra saker att göra, strimla och linda in i bacon, röka, skavgryta m.m.

Generellt gäller att vara försiktig med överlagning, gås blir segt och torrt om man steker den för länge, alternativet blir då att puttra den mör och det tar en bra stund om man inte har tryckkokare.

Men har du recept?

Jag har tagit två grågäss och ska försöka övertala en MYCKET skeptisk fru om att grågås är ätbart! :blush:

MVH

H

Publicerat

Jag skrev i en annan tråd hur JAG brukar göra med gäss.

Skär ut bröstbitarna. Lägg i en marinad några dygn i kylen. Stek i ugn med TJOCKA späckskivor runt om. Använder bara salt o svartpeppar som kryddor.

Publicerat
Men har du recept?

Jag har tagit två grågäss och ska försöka övertala en MYCKET skeptisk fru om att grågås är ätbart! :rolleyes:

MVH

H

Tyvärr lagar jag all mat på känn, så mängder och ingredienser blir alltid olika.

Men gör så här ungefär:

Skär brösten i ca halvcentimetern tjocka skivor, ha dem halvtinade så går det bäst. Skär snett över bröstbiten så du går så mycket som möjligt tvärs muskelfibrerna.

Marinera ett dygn i en marinad på olja, soya (gärna japansk då kinesisk är för kraftig i smaken), finmalen vitpeppar, rosmarin samt ev salt (bäst är att salta vid servering) och andra kryddor efter behag.

Torka sedan av det mesta av marinaden, den bränns bara annars :lol: , och stek sedan skivorna i het panna, stek först hastigt på ena sidan, lagom tid är att börja vända dem när du lagt i den sista biten om du fyller stekpannan.

När de sedan är vända håller du koll på dem, när det kommer vätska igenom ytan vänder du dem igen och steker några sekunder på den första sidan. Sedan tar du av dem och sveper in dem i ett foliepaket där de får vila.

Servera med rotsaker rostade i ugn, (potatis, morot, palsternacka) samt sallad och tsatziki. Ett kraftigt rödvin krävs åxå.

Observera att dessa köttbitar blir rosa (om man gör rätt :lol: ) så servera inte detta till någon som vill ha sitt kött sönderstekt. :lol:

Publicerat
  • Författare
Tyvärr lagar jag all mat på känn, så mängder och ingredienser blir alltid olika.

Men gör så här ungefär:

Skär brösten i ca halvcentimetern tjocka skivor, ha dem halvtinade så går det bäst. Skär snett över bröstbiten så du går så mycket som möjligt tvärs muskelfibrerna.

Marinera ett dygn i en marinad på olja, soya (gärna japansk då kinesisk är för kraftig i smaken), finmalen vitpeppar, rosmarin samt ev salt (bäst är att salta vid servering) och andra kryddor efter behag.

Torka sedan av det mesta av marinaden, den bränns bara annars :wub: , och stek sedan skivorna i het panna, stek först hastigt på ena sidan, lagom tid är att börja vända dem när du lagt i den sista biten om du fyller stekpannan.

När de sedan är vända håller du koll på dem, när det kommer vätska igenom ytan vänder du dem igen och steker några sekunder på den första sidan. Sedan tar du av dem och sveper in dem i ett foliepaket där de får vila.

Servera med rotsaker rostade i ugn, (potatis, morot, palsternacka) samt sallad och tsatziki. Ett kraftigt rödvin krävs åxå.

Observera att dessa köttbitar blir rosa (om man gör rätt :P ) så servera inte detta till någon som vill ha sitt kött sönderstekt. B)

Ohh, Tackar så mycket för det här... Ska bli kul o prova detta, blir jakt på veckoslutet så hoppeligen får man något att pröva det med...

Intressant säkert att laga all mat på känn, mer spännande väl att prova sen? :wub: Har också hört nångång nån säga ordspråket :

" Riktiga kockar tillreder sin mat utan recept" :wub: så då är du väl äkta kock då... ;)

Ska meddela sen om det blivit något kockandet... Tack än en gång!

Mvh