Publicerat Augusti 29, 200817 yr Nu är det snart 1:a September vilket innebär att Dovhjorten blir lovlig. Här fyller vi på med observationer, förberedelser, jaktsberättelser, BILDER, etc. Jag själv har ingen egen mark som håller några hjortar, däremot arrenderar jag mark ihop med en kamrat som har en annan mark som håller hjort. Han såg igår en "Herrklubb" 5 hjortar .
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Ska bli spännande att läsa om era bravader i hjortmarkerna! Själv ska jag nedåt landet framåt höstkanten på lite hjortjakt hos några forumister, ska bli makalöst spännande!
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Bokat dag för nedläggande av årets hjort Fan! Måste ju ha ngt att skjuta med även.. VAPEX here I come! Mvh!
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Bokat dag för nedläggande av årets hjort Fan! Måste ju ha ngt att skjuta med även.. VAPEX here I come! Mvh! Vad säger man när man har skjutit en hjort...............så var det hjort
Publicerat September 3, 200817 yr Ok,, vi har inte sett hjort på vår mark innan men i år så!! en ensam spets o sen en helskovel med två hindar,, dom e fridlysta givetvis,,,
Publicerat September 4, 200817 yr Ok,,vi har inte sett hjort på vår mark innan men i år så!! en ensam spets o sen en helskovel med två hindar,, dom e fridlysta givetvis,,, Grattis Vad jag förstår så är de ganska staionära så ni gör nog väldigt rätt i att fridlysa dom et par år. Jag skulle gärna se hjortar här med, har sett en hind och en spets förra och för förra året så kanske om ett par år med tur.
Publicerat September 4, 200817 yr Ja 5000 för en dovhjortsbock torde ju vara rätt okej. Just bockarna inom dovviltet är ju inte alltför vanliga
Publicerat September 4, 200817 yr Ja 5000 för en dovhjortsbock torde ju vara rätt okej. Just bockarna inom dovviltet är ju inte alltför vanliga
Publicerat September 4, 200817 yr Är det någon som skjutit en hjort eller två? Ligger hemma i värsta förkylningsinfluensan så skriv jaktberättelser så man har nåt att läsa.
Publicerat September 4, 200817 yr Är det någon som skjutit en hjort eller två?Ligger hemma i värsta förkylningsinfluensan så skriv jaktberättelser så man har nåt att läsa. Välkommen i klubben Mickel
Publicerat September 4, 200817 yr Är det någon som skjutit en hjort eller två?Ligger hemma i värsta förkylningsinfluensan så skriv jaktberättelser så man har nåt att läsa. På lördag hoppas jag kunna underhålla dig lite /Micke
Publicerat September 4, 200817 yr Jag är förslappad Ids ju knappt åka ut, mycke ursäkter... Fel vind, dåligt med tid, måste tanka bilen innan, dåligt med batteri i telefonen mm. Men nån kväll hoppas jag att det vänder
Publicerat September 6, 200817 yr Jag är förslappad Ids ju knappt åka ut, mycke ursäkter... Fel vind, dåligt med tid, måste tanka bilen innan, dåligt med batteri i telefonen mm. Men nån kväll hoppas jag att det vänder Hör av dig om du vill ha sällskap ut... Har sett en fin herrklubb men vi vill spara dom. Funderar på att kolla efter någon spets imorgon kväll men skiter i det om det regnar.
Publicerat September 11, 200817 yr Hej Pojkar ! Ni som ligger sjuka önskade jakthistorier att läsa. Det skulle ha varit roligt att kunna skriva.......Nu har jag fällt en hind. MEN Satt i tornet i måndags kväll. En halvtimme efter solnedgången (19.33 hos oss) kommer en hind smygandes bakifrån höger på sjöängen. Jag hade alla fönstren öppna och det var tyvärr lite, lite sydlig vind, som förde några skumma dofter mot hinden. Hon var väldigt försiktig. Smög sakta sakta över åkern på 70 meters håll. Med bredsida och allt. Mannen jobbade över just den här kvällen. Jag funderade ett tag på om jag skulle skjuta, men AVSTOD. Jag insåg att djuret är för stor för mig ensam att frakta hem. Först till bilen några hundra meter genom skogen och sedan upphängningen i logen...NEJ Det kommer väl flera chanser........och frysen är fortfarande full till locket..........och snart är det älgjakt........ Jag har släpat mycket äpplen den senaste veckan. De ligger så fint på skjutavstånd från tornet. Det känns som att jag sitter och vaktar på äpplena. Att ingen kommer och tar dom...... Fortsättning följer. Jag sitter egentligen på räv, men det kommer massa annat fråt också............... ''Är du inte klok ? Du skulle ha ringt till mig så hade jag kommit hem bums.......'' sa mannen, när vi träffades senare på kvällen. Gissa vem som satt i tornet kvällen efter? Inte såg han nåt, inte....... MVH Ellie
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Nu är det klart att hinden bor hos mig. Har sett henne på håll ett antal gånger. I helgen såg jag en hjort också, en 4 taggare. Han smög och sniffade i backen och såg ut att markera platsen på något vis. Det var långt till honom, annars hade det varit intressant och se om han gnussade ansiktet i småbuskarna eller vad han nu gjorde. Storhjorten brölar på morgnarna så håret reser sig på en. Värst mellan 5-5.30 sedan avtar det. Det finns en riktig värstinghjort inom närområdet. Det påstås att hindarna inte brunstar för småhjortar, utan att det ska vara en ''riktig'' en. Vid harjakten ser jag mycket hjortspår på skogsbilvägarna och det roligt att veta att vi har en ganska hyfsad stam. Bara de inte vore så svårjagade, ena jäkla varska djur.........jag har blivit mycket duktig på att smyga ljudlöst, ljudlöst tycker jag...jojo
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Siktade på en liten spets i måndagskväll men den fick gå, kändes bökigt att kladda ner sig å ta ur och rådda å ha sig
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Vi har 1 kapital hjort + 2 upp till 6-taggar i år att skjuta, 3 hindar + kalvar, inom vårt K-skötselområde. Hjort från andra månd i oktober. Det är bara att vänta. Jag har inte sett hinden på några dagar, och då har jag tänkt att ''den store'' i dessa brunsttider har lockat henne till sig. Han är så nära och hörs vida runtomkring med sitt bröl. Jag har funderat hur långt ifrån lockar han hindar. Någon som vet ? Skaffar han sig ett harem nära mig, har jag ju ett guldläge inför fortsatta jakten. Jag har sett flera kapitala hjortar de senaste åren, men nästan alltid under harjakten. Då går det att komma väldigt nära dem då, men jag har avstått av förståeliga skäl. Men när stövartiken gör sin sista säsong, då kanske..........jag behöver ju inte bry mig om att hon jagar hjort i fortsättning. Väntar på att regnandet ska ta slut. Den första fina kvällen är alla djuren ute...............
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Vi har 1 kapital hjort + 2 upp till 6-taggar i år att skjuta, 3 hindar + kalvar, inom vårt K-skötselområde. Hjort från andra månd i oktober. Det är bara att vänta.Jag har inte sett hinden på några dagar, och då har jag tänkt att ''den store'' i dessa brunsttider har lockat henne till sig. Han är så nära och hörs vida runtomkring med sitt bröl. Jag har funderat hur långt ifrån lockar han hindar. Någon som vet ? Skaffar han sig ett harem nära mig, har jag ju ett guldläge inför fortsatta jakten. Jag har sett flera kapitala hjortar de senaste åren, men nästan alltid under harjakten. Då går det att komma väldigt nära dem då, men jag har avstått av förståeliga skäl. Men när stövartiken gör sin sista säsong, då kanske..........jag behöver ju inte bry mig om att hon jagar hjort i fortsättning. Väntar på att regnandet ska ta slut. Den första fina kvällen är alla djuren ute............... Ta med dig kameran då. Om du kommer ihåg. Låter spännande... Mvh
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Ta med dig kameran då.Om du kommer ihåg. Låter spännande... Mvh Spännande är det. Sista 14 dagarna har jag köpt: ansiktsmask, dröse med torra eklöv, öppning för mun och ögon. Bärnät, både svarta och gröna, det går snabbt att göra ett gömsle, beroende på vinden för dagen. Kamouflage dräkt, hoppas inte byborna ser mig på vägen till jakt. ''Nu har kärringen blivit stortokig..'' Vi har en gammal lada vid en lugn åkerkant. Motorsågsmassaker, väggen har numera ett hål, 80x12 cm, mot åkern där hjortarna brukar hålla till. Till ladan har jag släpat en gammal trädgårdsstol med armstöd och dyna, mycket bekvämt att sitta på och då kan jag sitta absolut ljudlöst. 2 säckar majs har införskaffats och det bär jag i hinkar och strör ut som agn. Snart är det dags för kålrötter och annat gott. Tjärat en trädstam har jag också gjort, det skulle vara lockande, har jag hört. Försöka duger. Vi får väl se vem som går segrande ut från den här fighten............
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Spännande är det.Sista 14 dagarna har jag köpt: ansiktsmask, dröse med torra eklöv, öppning för mun och ögon. Bärnät, både svarta och gröna, det går snabbt att göra ett gömsle, beroende på vinden för dagen. Kamouflage dräkt, hoppas inte byborna ser mig på vägen till jakt. ''Nu har kärringen blivit stortokig..'' Vi har en gammal lada vid en lugn åkerkant. Motorsågsmassaker, väggen har numera ett hål, 80x12 cm, mot åkern där hjortarna brukar hålla till. Till ladan har jag släpat en gammal trädgårdsstol med armstöd och dyna, mycket bekvämt att sitta på och då kan jag sitta absolut ljudlöst. 2 säckar majs har införskaffats och det bär jag i hinkar och strör ut som agn. Snart är det dags för kålrötter och annat gott. Tjärat en trädstam har jag också gjort, det skulle vara lockande, har jag hört. Försöka duger. Vi får väl se vem som går segrande ut från den här fighten............ Oj Vilken energi.. "Impad " Det är fixar du galant..
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Jag hade sett en stor hare sent på kvällen, när jag väntade på hjort. Jag tog stövaren dit på lördag morgon, och uppe på en kulle ovanför hjortåkern, där satt han, den fetaste hare jag någonsin sett. Han/hon tryckte in i det sista och hoppade iväg när jag var bara på 3 m avstånd. Tjosan vilkekt hardrev det blev.....den var till hälften vit redan........ Jag har en saltsten i åkerhörnet, men det har vuxit upp småalar och aspar, buskats till kan man säga, så jag tror att djuren känner sig inte bekväma när de står där och inte kan se fritt runtomkring. Det är iaf mindre slickat i år än tidigare. Nu har jag röjt så de har god sikt, hoppas jag har rätt. Tyvärr hittade jag vid röjning gammal taggtråd i en dikeskant. Lagom höjd för att stövaren skulle göra illa sig. Nu är den borta. Tjock gammal taggtråd, det gick nästan inte att få av den ens med en stor avbitartång. Det har regnat så mycket så det låter klafs, klafs när man går i skogen. Inte går det att smyga nu........... En vecka kvar till storhjorten........