Publicerat Augusti 30, 200817 yr enligt min åsikt är de väldigt dåligt med erfarna jägare som tar med ungdomar ut på jakt. Jag såg att Jägareförbundet hade något där dom stödde vuxna jägare att ta med sina barn och sånt ut på jakt och de tycker ja är bra,men... I mitt fall har ja blivit tillfrågad EN gång om ja ville följa med ut på jakt, och ja är 17 år. Ni som är lite äldre på den här sidan kan ju svara på vad de är som tar emot att ta med en ungdom och låta den vara med? Jag vet att jätta många här har tagit med ungdomar ut på jakt, men ni kanske endå kan svara på vad som rörsej i erat huvud när en ungdom frågar om han/hon får följa med? Jag tycker de borde annordnas mer ungdomsjakter så ungdomarna lär sig bland annat säkerthet i jakten och ettik:) Rätta mig gärna om ja har fel, men ja är grymt less på att inte ha någon stans att jaga ;/
Publicerat September 3, 200817 yr mm vet lite hur det känns. har plats att jaga men ingen att jaga med :s
Publicerat September 3, 200817 yr Jag förstår vad du menar. Många ser gärna att man har lite erfarenhet innan man släpper in någon ny i laget. Men hur ska man få erfarenhet om man inte får vara med och jaga. Själv tar jag gärna med "nbörjare" att jaga. Inte bara ungdommar utan även mina äldre kamrater som inte har varit på jakt tidigare. Det är faktiskt många som man inte trodde från början som blir jätteglada när man frågar om dom vill följa med ut i skogen en dag.
Publicerat September 3, 200817 yr Tycker det är kul att ta med newbees speciellt då det går bra! Tog ju med Walle här och det var en formidabel fullträff, megaseriös ung man med ett rejält intresse och förbannat duktig med säkerheten osv. Det är dock inte alltid det fungerar att ta med nybörjare, strul med logistik och lånelicenser och prylar. Men rent konkret, en tanke slog mej! Rookies, skapa en tråd där ni förmedlar erat intresse att hänga med samt vart i landet ni befinner er! Blir det några signaturer så kan jag klistra den så tråden inte försvinner i mängden. Då kan vi mer etalberade finna er lättre om ett läge skulle uppstå eller om man rent av ger sig ut på något projekt enbart i syfte att ta med någon ut. Mvh!
Publicerat September 3, 200817 yr Ja jag kan inte annat än att hålla med om, att det är jäkligt trögt att få de äldre att ta med sig våran framtid inom jakten ut i skogen, har dock ingen aning om vad motståndet beror på.. Själv ska jag ta med mig 2 st detta år på älgjakten, dels ska den 17 årige sonen sitta med mig på pass några dagar, dels ska han gå med frun/mamman när hon går som hundförare, han har äntligen kunnat tänka sig att släppa spelkontrollerna för WOW, och börjat intressera sig för det här med jakt!! De övriga dagarna ska jag ha en 16 årig grannpojk med mig, som ska få bedriva uppsiktsjakt under min järnhårda övervakning... Även om jag föredrar att sitta själv på pass, så är detta med föryngring inom jakten viktigt, vilket gör att man får "offra" sig lite. Mvh
Publicerat September 3, 200817 yr Jag försöker släpa med nån ut nästan varje gång. Så jävla tråkigt att sitta och uggla själv ju. Kompisens sambo var med, en kiling kom för nära mig, pang. En kompis hade knappt sett en älg. Han följde med och på eftermiddagen hade undertecknad skjutit en älg. Sambon släpade jag ut, jag fick skjuta ett rådjur för farsgubbens basset efter fikat. Hade med en kille på 14 år när vi jagade gris, andra såten så small det, en brungris lallade förbi. Samma kille fick förra året skjuta sin första bock hos mig, trolig medaljbock. Kan göra listan lång.
Publicerat September 3, 200817 yr Kan väl erkänna att jag är usel på detta. Men blir ju så när man mest jagar som inbjuden hundförare. Är ju inte alltid så lätt att bjuda med någon då. Och vid de tillfällen man jagar på egna marker så har vi bestämt att man får ha med en gäst och då har man ju så många andra man varit och snyltjagat hos som man vill bjuda igen. Tror faktiskt inte det är någon som frågat om de kan gå med heller.
Publicerat September 3, 200817 yr Kan väl erkänna att jag är usel på detta.Men blir ju så när man mest jagar som inbjuden hundförare. Är ju inte alltid så lätt att bjuda med någon då. Och vid de tillfällen man jagar på egna marker så har vi bestämt att man får ha med en gäst och då har man ju så många andra man varit och snyltjagat hos som man vill bjuda igen. Tror faktiskt inte det är någon som frågat om de kan gå med heller. Har ungefär samma anledning att inte ta med nån ny, begränsningar i antal och då blir det de man snyltjagat hos. Visst är det inte bra men ett faktum.
Publicerat September 3, 200817 yr Jag tar gärna med en ungdom på jakt å jakten bedrivs i Haparanda på lite olika vilt, rävjakt , sjöfågeljakt, harjakt, skogsfågel m.m
Publicerat September 3, 200817 yr Författare Jag tar gärna med en ungdom på jakt å jakten bedrivs i Haparanda på lite olika vilt, rävjakt , sjöfågeljakt, harjakt, skogsfågel m.m de är kanon de:)
Publicerat September 3, 200817 yr I höst hadde jag tänkt ta med någon grönjöling på drevjakterna och ev på älg jakten. Jag bor i Skåne men jakten bedrivs i Småland så det blir över nattning. Så om någon är intresserad så pm:a mej.
Publicerat September 3, 200817 yr I höst hadde jag tänkt ta med någon grönjöling på drevjakterna och ev på älg jakten. Jag bor i Skåne men jakten bedrivs i Småland så det blir över nattning. Så om någon är intresserad så pm:a mej. Bara nyfiken.. var i småland jagar du älg?
Publicerat September 3, 200817 yr Flöxhult Jag som bott i småland i 32 år har ingen aning om var detta ligger, själv jagar jag lite sydost om Vetlanda
Publicerat September 3, 200817 yr Jag brukar jaga med världens äldsta tonåring, First_class så jag har händerna fulla. Skämt åsido är det någon yngre förmåga som vill följa med på jakt i Södra Uppland, hör av er så tar vi ett snack.
Publicerat September 3, 200817 yr jag tar mer än gärna med nån som orkar med mig, men tycker ofta att folk är urusla på lära ut jakt,visst fan har man stått med på älgjakten och ruttnat,inte helt konstigt att jag ännu sen den dagen inte tänker jaga älg,tror man lika lätt kan förstöra ett intresse som föda ett... ett roligt minne är när man var liten och jagade fågel med träskällare,gick åt helvete och som 10åring skulle blod rinna för man skulle vara nöjd,efter en hel dag utan nått,fick jag panga en fläskolle minns de som igår! jasså även jätte bebisen örjan brukar släpa med mig;)
Publicerat September 3, 200817 yr Hu hu F_C så säger man väl inte om en äldre farbror. Eller har du varit och tullat på flaskan ikväll. Hörde även att du var lite krasslig, halsen, antar jag. Jag själv ska åka med Stojjan på fredag och göra en heldag. Calle
Publicerat September 3, 200817 yr äähh vafan?? inte så jävla svårt,, nån östgösk jägare som vill följa med?? inga problem,,, södra sörmland oxå... nån måste ju lära dom unga oxå,,,
Publicerat September 4, 200817 yr jag tar mer än gärna med nån som orkar med mig, men tycker ofta att folk är urusla på lära ut jakt,visst fan har man stått med på älgjakten och ruttnat,inte helt konstigt att jag ännu sen den dagen inte tänker jaga älg,tror man lika lätt kan förstöra ett intresse som föda ett... ett roligt minne är när man var liten och jagade fågel med träskällare,gick åt helvete och som 10åring skulle blod rinna för man skulle vara nöjd,efter en hel dag utan nått,fick jag panga en fläskolle minns de som igår! jasså även jätte bebisen örjan brukar släpa med mig;) Vad i hela friden är det för nått??
Publicerat September 4, 200817 yr Här i Molkom ordnar de för 4 året i rad konfrimation med inriktning jakt, de får både guds välsingnelse och jägarexamen.. Vi brukar ha med oss olika killar ut och jaga, mest grannens grabb som är 16 och nu går första året på Forshaga akademin inriktning jakt. sonen i huset här är 14 och är mest med på grävling och räv jakt med grävande, det är vad han tycker mest om. älg jakt blir det med gubben i huset i år och att gå med hundarna i skogen. Var med sin mamma och jagade räv och fick fina restrektioner om hur man inte gör. tyst och rör dig inte.... fick en räv på kornet och väntade till den var 15 meter bort osäkrade och skulle skjuta....då knackar sonen på ryggen och pekar åt vänster kolla mamma en räv.. då var det 2 på 10 meter och inget skott kom iväg..... Han ska gå jakt konfirmation i höst, vi brukar vara med där och visa olika jakter med våra hundar. Det är roligt med ungdomar som vill lära sig jaga.....och framför allt vi har mycket att lära av dom med..
Publicerat September 4, 200817 yr Ungefär mellan Älghult och Åseda något österpå OK då har jag ju lite koll på var du är o skjuter
Publicerat September 4, 200817 yr Där någonstans har jag oxå jagat. Tror det hette Krokshult Sedan när det gäller ämnet i tråden så är mitt största problem att jag har idagsläget ingenstans att ta med en ungdom på jakt. Har alltid tidigare sett till att engagera ngn sådan i jakt/viltvård