Publicerat September 12, 200817 yr Har en fråga som jag vill ventilare med alla kloka o mindre kloka med för den delen. Var ni passar in får ni själva bestämma Vad är jaktledarens roll i jaktlaget? Vi har ibland diskutioner här hemma o ofta kommer det då upp hur mycket jobb och ansvar som ligger på jaktledaren. Att han eller för den delen hon har ett övergripande ansvar vad gäller rent jurisiskt är klart. frågan är vadsom gäller allt annat. För ett exempel, laget lånar skjutbanan en dag, vem skall se till att alla blir informerade om detta i tid. Som jag ser det så är ju jaktledaren i ett lag som en vanlig chef och pappa på samma gång. Han måste o ska ta hand om o styra upp det mesta i laget, o föra fram laget på ett bra sett. Vara engagerad i laget o vad som händer. Jaga mycket är för mig en fördel om jaklegaren gör, känns lite svårt att lyssna på någon som kanske gör sin första jaktdag andra måndagen i okt Vet inte om jag lyckats förmedla mina funderaingar men det kanske löser sig under tiden. Lasse
Publicerat September 12, 200817 yr håller med du jag Som jag ser det är det viktigt att jaktledaren är en JÄGARE som samtliga i jaktlaget kan känna förtroende för, just som jägare. Sen är det klart att som alla ledare är det en bra egenskap att kunna delegera, man måste ju inte göra allt bara för aatt man är ansvarig, förtroendet måste med andra ord vara ömsesidigt.
Publicerat September 12, 200817 yr Jag tycker först och främst jaktledaren är en jaktledare; dvs han leder själva jakterna med passutdelning, säkerhetsriktlinjer osv. Vad gäller administrationen inom laget övrig tid så kan man mycket väl ha någon med mer sekreterarmässiga uppgifter. Bästa är förstås om man har en hemsida där alla får gå in och kolla vad som är på gång.
Publicerat September 12, 200817 yr Författare Jag tycker först och främst jaktledaren är en jaktledare; dvs han leder själva jakterna med passutdelning, säkerhetsriktlinjer osv. Vad gäller administrationen inom laget övrig tid så kan man mycket väl ha någon med mer sekreterarmässiga uppgifter. Bästa är förstås om man har en hemsida där alla får gå in och kolla vad som är på gång. Hemsida i all ära, mn vi är för små för detta, kanske i storlicensen. Jag brukar försöka skicka grupp sms till så många som möjligt, det går ju åt mins en hel kväll när man ska ringa runt, till gubbarna, de vill ju prata en halvtimme eller så med. Tyvärr kan alla i laget inte läda sms, så telefonsamtalen lever kvar, på både gott o ont.
Publicerat September 12, 200817 yr Har en fråga som jag vill ventilare med alla kloka o mindre kloka med för den delen.Var ni passar in får ni själva bestämma Vad är jaktledarens roll i jaktlaget? Vi har ibland diskutioner här hemma o ofta kommer det då upp hur mycket jobb och ansvar som ligger på jaktledaren. Att han eller för den delen hon har ett övergripande ansvar vad gäller rent jurisiskt är klart. frågan är vadsom gäller allt annat. För ett exempel, laget lånar skjutbanan en dag, vem skall se till att alla blir informerade om detta i tid. Som jag ser det så är ju jaktledaren i ett lag som en vanlig chef och pappa på samma gång. Han måste o ska ta hand om o styra upp det mesta i laget, o föra fram laget på ett bra sett. Vara engagerad i laget o vad som händer. Jaga mycket är för mig en fördel om jaklegaren gör, känns lite svårt att lyssna på någon som kanske gör sin första jaktdag andra måndagen i okt Vet inte om jag lyckats förmedla mina funderaingar men det kanske löser sig under tiden. Lasse Hua, det där kan man nog ventilera länge.. Det beror ju lite på hur laget ser ut. Dit jag ska idag, så är vi bara 6 stycken. Där är det ingen jätteadministration, så där sköter jaktledaren den biten. Info etc sköts föredömligt via mail. Beslut om hur vi jagar och vad vi ska skjuta sker i demokratisk anda. Men under själva jakten så är det jaktledarens ord som gäller, då han har de juridiska ansvaret på ett annat sätt. Hemma, hos min far, så är det ett mycket större lag. totalt ett 30tal man kanske. Där väljs i vanlig ordning en ordförande (som är ansvarig för laget utåt, i princip), skreterare (sköter adminstration, ansökningar etc) samt kassör och ett par andra styrelse ledarmöter. Dessa sköter administration, utskick etc, bokning av skjutningar osv. Även någon av dessa ringer för folk vid skjutningar etc. Sen väljs en jaktledare och två ställföreträdande sådana. Dessa sköter själva jakten. Deltagarna är sen uppdelade i grupper om 6-8st sk "flänfgäng". De funkar som så att om någon av dem i gänget skjuter en älg är det på flänggängets ansvar att få älgen ur skogen, klä av den och hänga upp den, samt få bort skinn, klövar och huvud från slaktboden. Det finns också ett antal utsättnigs ansvariga. Dessa kanske ansvarar för vilka pass som ska besättas på just sin mark om den ingår i en såt. Så det är en ganska avancerad uppdelning och kanske överarbetad, men det funkar skitbra.
Publicerat September 12, 200817 yr Jaktledaren är som det hörs på namnet, en person som leder jakten. I den positionen kan han också ställa krav på medlemmarna även inför jakten - godkänt älgprov o dy. När medlemmarna gör detta, gemensamt eller var för sig, är inte hans bekymmer. Vill han ta på sig uppgifter utöver detta, så står det honom fritt, men det kan inte krävas av honom. Vi har en tendens att överutnyttja personer som ställer upp för föreningar, och det tycker jag är synd. Det är sådant som får folk att inte vilja göra något alls.
Publicerat September 12, 200817 yr Jaktledaren är som det hörs på namnet, en person som leder jakten.I den positionen kan han också ställa krav på medlemmarna även inför jakten - godkänt älgprov o dy. När medlemmarna gör detta, gemensamt eller var för sig, är inte hans bekymmer. Vill han ta på sig uppgifter utöver detta, så står det honom fritt, men det kan inte krävas av honom. Vi har en tendens att överutnyttja personer som ställer upp för föreningar, och det tycker jag är synd. Det är sådant som får folk att inte vilja göra något alls. Väl talat, instämmer till fullo.
Publicerat September 12, 200817 yr Jaktledaren är som det hörs på namnet, en person som leder jakten.I den positionen kan han också ställa krav på medlemmarna även inför jakten - godkänt älgprov o dy. När medlemmarna gör detta, gemensamt eller var för sig, är inte hans bekymmer. Vill han ta på sig uppgifter utöver detta, så står det honom fritt, men det kan inte krävas av honom. Vi har en tendens att överutnyttja personer som ställer upp för föreningar, och det tycker jag är synd. Det är sådant som får folk att inte vilja göra något alls. Mitt förra inlägg försvann i cyberrymden ser jag, men skit samma kunde inte beskrivit det bättre själv, bara för att man är jaktledare så ska man inte göra allt jobb inom laget, sista raden är klockren och den gör väl att ingen vågar ta på sig ett uppdrag i en förening, för till slut är det en tjänst på 150% och ingen vill hjälpa till.