Publicerat September 14, 200817 yr Som ganska nybliven jägare och utan vidsträkta erfarenheter av olika bössor och kalibrar undrar jag vad som felar. Jag tycker att min 30-06a sparkar rejält Det är ju en mycket måttlig kaliber egentligen, när jag fick den för ett år sedan hade den bakelitbakkappa som jag snart bytte mot en Remington Limbsaver, det gjorde ju underverk. Skjuter utan problem en hel ask jaktmatch, innan tyckte jag till och med att jaktmatchen var obehaglig i bänken efter 10-12 skott. Nu har jag laddat 220Gr plugg till älgjakten och det skjuter ifrån ganska duktigt, nu är jag åter där att spänner mig och skjuter dåligt efter 15 skott i bänken. Anledningen till att det blir så många skott i bänken är just därför, det blir besvärligt att få täta träffbilder och skjuta in noggrant. Är min teknik dålig? Är skjutbänken på min bana för låg? Är stocken dålig på bössan? Eller är jag bara en kyckling? Tacksam för tips
Publicerat September 14, 200817 yr Är skjutbänken på min bana för låg? Är stocken dålig på bössan? Eller är jag bara en kyckling? Om du är en kyckling får dom som känner dig svara på Utan att ha sett din kolv eller din skjutbänk så är dessa två faktorer rena rama köttkvarnen kombinerat för ganska många kalibrar. Med en rak klassisk kolv,inte för lätt vapen och en välbyggd skjutbänk så är 30-06 inge märkvärdigt alls. Hur man sen upplever rekyl är en högst subjektiv värdering,vissa tycker 06an är som en 22Lr och vissa som en maxladdad 340 Weatherby magnum. /Micke
Publicerat September 14, 200817 yr Ok då börjar vi. Vad är det för bössa? Och varför i hela friden laddar du 220gr? Det räcker länge med 180gr
Publicerat September 14, 200817 yr Såg just en bild på din kolv och den är väl inte en helt rak klassisk....dessutom ser bössan lätt ut. /Micke
Publicerat September 14, 200817 yr Författare Ska kanske säga att det är inga som helst problem vid stående skytte, jag tror det är teknik och utrustning vid skjutbänken som inte är bra. Bössan är en Engelskproducerad 60talspjäs byggd på mauser98låda. Stocken är ganska rak, en mycket billig stock i bok som var så repig och ful att jag slipat ned, betsat och lackat den. Varför i hela friden jag laddat med 220Gr? för att testa såklart! Jag vet att det räcker med 180, men det är ju roligt när det smäller och hoppar i nävarna Men jag vill ju kunna skjuta bra ändå!
Publicerat September 14, 200817 yr Kan säga som så att den kolven och 220 grainare skulle inte jag vilja skjuta med! Den måste "hoppa" rätt bra vid avfyrning va? /Micke
Publicerat September 14, 200817 yr Författare Kan säga som så att den kolven och 220 grainare skulle inte jag vilja skjuta med!Den måste "hoppa" rätt bra vid avfyrning va? /Micke Jo det är väl så.....
Publicerat September 14, 200817 yr Där är ett av skälen till att jag ogillar kalibern.. margnienllt kraftigare än min 308 men ruskigt mycket stökigare att skjuta med... Mvh!
Publicerat September 14, 200817 yr ...Stocken är ganska rak, en mycket billig stock i bok som var så repig och ful att jag slipat ned, betsat och lackat den. ... Definitionen på en rak stock är att kolvkammens linje är parallell med piplinjen, och jag skulle inte definiera din stock som speciellt rak... Kan tänka mig att den är rätt elak i bänk... Om du upplever problemen som så stora att du inte kan skjuta utan obehag, så är lösningen att byta laddning till en som du tidigare hanterat bra. Annars så är det bara att åtgärda stocken. Du kan hursomhelst inte gå till skogs med en bössa du tycker är otrevlig. Hoppas det löser sig!
Publicerat September 14, 200817 yr Jag skulle tro att genom att särskåda Markud yrkesval kan man ganska snabbt räkna ut var i felet ligger........
Publicerat September 14, 200817 yr Författare Kaptenkrok bara svamlar. (Jag jobbar med stora datorstyrda maskiner med högenergetisk strålning, linjäracceleratorer) OK, jag har alltså inte riktigt fattat var som kännetecknar en rak stock, det känns ju lite bra att det inte bara är brist på teknik och manlighet
Publicerat September 14, 200817 yr Kaptenkrok bara svamlar. (Jag jobbar med stora datorstyrda maskiner med högenergetisk strålning, linjäracceleratorer) Jaha ja....sådana ja....
Publicerat September 14, 200817 yr Författare Tack för alla tips, råd och gliringar... Jag har i alla fall lyckats få ned träffbilderna till 35mm och tror nog att det är vad bössan presterar med mina hemladdade 220Gr plugg. Jag börjar egentligen trivas med bössan, det är bara i bänk den är lite stygg. Jag har ännu inte förärats medlemskap i den ärevördiga halvmåneklubben Trycket är dock ganska sunkigt, det bör nog bytas.
Publicerat September 14, 200817 yr Det borde inte vara så svårt att skaffa en rak komposit kolv till den. Midway har i alla prisklasser. För vid enn snabb blick så ser den ut att vara stockad som en gammal Husqvarn.
Publicerat September 14, 200817 yr Kaptenkrok bara svamlar. (Jag jobbar med stora datorstyrda maskiner med högenergetisk strålning, linjäracceleratorer)OK, jag har alltså inte riktigt fattat var som kännetecknar en rak stock, det känns ju lite bra att det inte bara är brist på teknik och manlighet Visst.. Vad syster än säger...
Publicerat September 14, 200817 yr Det borde inte vara så svårt att skaffa en rak komposit kolv till den. Midway har i alla prisklasser. För vid enn snabb blick så ser den ut att vara stockad som en gammal Husqvarn. Precis, borde finnas någon McMillan eller HS Precision som passar som hand i hanske till den där. Min Remington 700 har en alldeles utmärkt stock, rekylen känns inte alls speciellt mkt värre än att skjuta med 6,5.. så kolven gör oerhört mycket. Även den bössan är ganska lätt.
Publicerat September 15, 200817 yr Författare http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=712752 Denna vackra sak har jag letat upp på Midway, frågan är: kan jag lita på att det bara är att montera rakt av? Sitter tex rekylklacken likadant på alla m98or eller är det beroende på vilken pipa som är monterad? Jag har ingen aning
Publicerat September 15, 200817 yr http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=712752Denna vackra sak har jag letat upp på Midway, frågan är: kan jag lita på att det bara är att montera rakt av? Sitter tex rekylklacken likadant på alla m98or eller är det beroende på vilken pipa som är monterad? Jag har ingen aning Om jag inte minns fel så skiljer det på small ring mouser och larg ring, men hur det påverkar kolvens passform vet jag icke.. Den där kolven skulle nog bli ett grymt lyft för din bössa! Så blir den väl lite tyngre också =)
Publicerat September 15, 200817 yr http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=712752Denna vackra sak har jag letat upp på Midway, frågan är: kan jag lita på att det bara är att montera rakt av? Sitter tex rekylklacken likadant på alla m98or eller är det beroende på vilken pipa som är monterad? Jag har ingen aning Den kolven passar rakt av på din bössa,vad du måste göra är att fila in hålet för slutstyckshandtaget-det är allt. /Micke
Publicerat September 15, 200817 yr Du är en man som törs erkänna men en mus som inte klarar rekylen Skämt å sido, jag tycker 30-06 är ganska snäll men jag har tyckt 6,5 varit elak så jag tror att mycket beror på kolven. Visst trycker du bössan mot axeln ordentligt?
Publicerat September 15, 200817 yr Du är en man som törs erkänna men en mus som inte klarar rekylen Skämt å sido, jag tycker 30-06 är ganska snäll men jag har tyckt 6,5 varit elak så jag tror att mycket beror på kolven. Visst trycker du bössan mot axeln ordentligt? Psssst...! Han har dessutom en limbsaver T3-bakkappa på den..
Publicerat September 15, 200817 yr Den kolven och ett Bold Optima trycke så har deu en riktig höjdar bössa. http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=329361
Publicerat September 15, 200817 yr Författare Måste en vapensmed/tekniker montera trycke eller kan man fixa det själv?
Publicerat September 15, 200817 yr Måste en vapensmed/tekniker montera trycke eller kan man fixa det själv? Jag har monterat flera Bold Optimatrycken på Husqvarna 640 modellen,hur enkelt som helst. Huruvida den passar rakt av till din bössa vågar jag inte säga men chanserna är goda då bägge är helt vanliga 98lådor. /Micke
Publicerat Februari 19, 200917 yr Bumpar denna och går lite OT. Någon mod får gärna flytta den här till en lämpligare plats. Vad är det som gör att kolven (stockningen) har så stor inverkan på rekylen? Vari ligger skillnaden om man har monte carlo, rak, svinrygg (eller vad det nu kallas)? Tänkte försöka införskaffa min första studsare under våren och hade ingen aning om att detta egentligen hade betydelse. Det lutar åt en begagnad 308 eller 30.06 (är lite kortvuxen och har förstått att lådorna på 308orna är ngt kortare. Rätt eller fel och har det någon betydelse öht?) och då undrar jag lite över hur stora skillnader det blir i knuffen med de olika kolvalternativen i respektive kaliber. Att det blir skillnad börjar jag i och för sig förstå så frågan blir istället; Hur stor blir skillnaden? Farsan har en CG 3000 (6,5a) som jag både övat och jagat med och jag gillar att man kan ladda och plundra vapnet i säkrat läge. Denna modell har vad jag vet monte carlo-stock i originalutförande (har inte sett något annat i alla fall). Är den "värre" eller "bättre" beträffande rekylfrågan. Om det blir en sådan eller något annat är en annan femma (ekonomisk bland annat) "Bra stockad" har jag läst på många ställen på forumet och jag antar att det är det jag frågar om... Vad tänka på när det blir dags för köp och är det nåt annat viktigt att tänka på? Tacksam för svar och återigen sorry för OT. Flytta gärna som sagt! Mvh. Laz