Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Man eller mes?

Featured Replies

Publicerat

Det är en högst obehaglig kaliber att skjuta med tycker jag iaf. Men jag är ju van vid 6,5 :mellow:

• Svar 75
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

Tycker man om att springa i shorts och kicka boll är det ju nåt fel från början, så dom kan vi nog inte jämföra oss med.

• Jag har provskjutit 378wby och 416 wby, fantastisk prestanda men rekylen är inte lika fullt fantastisk. Jag har inga problem med 416 Rigby laddad till 2400fps men snabbare än så och rekylen blir lite

• Fast då är ju 458 ännu mer tung knuff iom lägre utgångshastighet? Jag har lite svårt för argumenten vissa har ibland när det gäller rekyl och logik. Typ att många hävdar att lätta kulor i 300 Win

Posted Images

Publicerat
Kaptenkrok bara svamlar. (Jag jobbar med stora datorstyrda maskiner med högenergetisk strålning, linjäracceleratorer)

OK, jag har alltså inte riktigt fattat var som kännetecknar en rak stock, det känns ju lite bra att det inte bara är brist på teknik och manlighet :D

Säg som det är du är raketforskare till vardags B)

Din kolv inbjuder inte till några besök alls i bänken iofs är min ursäkt att jag har höger sida av ansiktet rekonstruerad efter visst yttre våld, har 16 gram titan i nyllet, nej inte i form av piercing, jag hade nog funderat på att bara skjuta 165/168;or och faktiskt träffa när och där jag vill.

/C

Publicerat
  • Författare

Kul att du lyfter denna tråd :D

Jag har blivit riktigt kompis med min30-06a nu. Eftersom jag vill ha mer stryk så har jag ju köpt en 9,3x57a som jag bygger om till en lite lätt åsna.

För att svara på din fråga om rak stockning så har jag nu lärt mig att på en gammal bössa som min så böjer kolven ner, jag antar att stockningen är gjord för att man ska komma ner till de öppna riktmedlen. En rak stock, titta exempelvis på en modern Remington, där går kolvkammen i linje med pipan utan att böja ned bakåt. Det man då uppnår är att rekylen tas upp av axeln inte så långt under pipans linje och sparkar mer rakt bakåt. Om punkten där rekylen tas upp ligger långt under pipans horisontallinje så får man en rotation och och ett större pipuppslag. Detta ger en upplevd obehagligare rekyl.

Kan någon annan förtydliga åt mig så HJÄLP B)

Publicerat

Jag har blivit riktigt kompis med min30-06a nu. Eftersom jag vill ha mer stryk så har jag ju köpt en 9,3x57a som jag bygger om till en lite lätt åsna.

För att svara på din fråga om rak stockning så har jag nu lärt mig att på en gammal bössa som min så böjer kolven ner, jag antar att stockningen är gjord för att man ska komma ner till de öppna riktmedlen. En rak stock, titta exempelvis på en modern Remington, där går kolvkammen i linje med pipan utan att böja ned bakåt. Det man då uppnår är att rekylen tas upp av axeln inte så långt under pipans linje och sparkar mer rakt bakåt. Om punkten där rekylen tas upp ligger långt under pipans horisontallinje så får man en rotation och och ett större pipuppslag. Detta ger en upplevd obehagligare rekyl.

Du är rätt på det.

Publicerat

Okej. Jag förstår.

Då undrar vän av ordning lite över det här med "att komma ner" till de öppna riktmedlen. Ett av de större problemen man läst om är ju att en ordentlig kindkontakt med kolvkammen ofta resulterar i att man hamnar för lågt i förhållande till kikaren. Detta borde ju tala för högre kolvar rent generellt (de flesta skjuter ju knappast med öppna riktmedel antar jag) eller finns det raka kolvar enligt din beskrivning som är så pass höga att man hamnar bättre till med ögat vs. kikaren.

Jag inser att detta problem är högst individuellt i och med att vi är olika konstruerade men spontant (utan att ha några egentliga belägg för mitt resonemang) så bör man då kanske väga fördelarna av en behagligare rekyl men kanske lite mer fippel med skyttet mot en högre kolvkam och då kanske enklare/bättre anläggning?

Om man har ställbar kolvkam (köpt eller modifierad till) borde ju i sådana fall rekylproblematiken uppstå även här eller tänker jag helt fel här?

Om jag resonerar fel (vilket inte skulle vara första gången) och man köper en bössa med rak stockning (och således får en smekning mot axeln) skulle man då kunna bygga om den till ställbar kam och få en mjukare rekyl men bättre änläggning?

Förstår ni hur jag menar..? Förstår jag själv hur jag menar (högst osannolikt)..? Och framför allt; Sitter jag och funderar på oväsentligheter eller ska jag lägga ner mer tankemöda på det här eller ska jag köpa en bössa jag tror att jag kommer trivas med och ta det därifrån?

Tack MarkusR för ditt snabba svar!

Och om det är mer stryk du vill ha så borde du bli bandymålvakt eller kanske ännu hellre handbollsdito :D

Publicerat

om du vill ha mer stryk så är 9,3x57 fel kaliber den är ju snällare än 30-06.

Publicerat
  • Författare

Siktlinjen blir ju en annan sak, rekylen ska tas upp så nära pipans horisontallinje som möjligt. Om du sedan bygger upp kolvkammen för att få bättre kindkontakt vid en hög siktlinje så påverkar inte det rekylen.

Publicerat
  • Författare

Säger du det? Jag har inte skjutit med den än B)

Publicerat
Siktlinjen blir ju en annan sak, rekylen ska tas upp så nära pipans horisontallinje som möjligt. Om du sedan bygger upp kolvkammen för att få bättre kindkontakt vid en hög siktlinje så påverkar inte det rekylen.

Då vet jag. Tack så mycket för svaren. Känner mig lite klokare.

Mvh. Laz

Publicerat
Där är ett av skälen till att jag ogillar kalibern.. margnienllt kraftigare än min 308 men ruskigt mycket stökigare att skjuta med...

Mvh!

Det är därför jag gillar kalibern. Vill att det skall kännas (utan att det för den sakens skull skall påverka skottet) men jag väger 140kg så man står ganska stadigt.. ;)

Publicerat

Kan nog inte riktig hålla med dig där. Min CG 3000 9,3x62 var jävligt elak, efter ca 6st 19gr skott i bänk ville man inte fortsätta.

Jag pröva en hel del typer av märken på ammunition, men hon var lika elak ändå.

Vapenhandlarna sa att - Ja hon kommer vara elak i bänk. Idéen var att kanske fixa rekylbroms/portad pipa, men det blev aldrig så.

Man kände sig lite mesig tills fler fick "känna" på henne. Nu har hon bytt ägare, vi kom aldrig överens så det var nog lika bra det ;)

1223832722.jpg

• 4 weeks later...
Publicerat

För att uppleva din 30-06:a som trevlig skall du ha en tung pipa och helst en rejäl bakkappa.

Sambon min skjuter 30-06 med lätt pipa och utan bakkappa, tjejbössa, och den är INTE trevlig alls.

Den är bra att gå i drev med eller att bära på pürchen, MEN INTE att skjuta med.

Min 30-06:a har tung pipa OCH bakkappa, och den skjuter som en dröm... ^_^

Publicerat

Har en Hva 1900 30.06 som är rätt elak med axeln när man skjuter i bänk, i jaktsamanhang har jag dock aldrig upplevt den som elak. Fast det är ju en klar skillnad mot en 6,5a.

De e bara å köra lite bänkpress så är inte bänken nå problem heller :rolleyes:

• 9 years later...
Publicerat
På 2009-02-19 at 18:15 MarkusR sa:

Det byggs ju även kolvar av folk med negativ dropp på kolvryggen för att minimera uppslag.

Jag har ju inga vetenskapliga belägg men skulle gissa att i 90% av fallen föds skotträdsla eller obehagskänsla på grund av att kolven droppar för mycket, är för lång eller för kort.

Felaktig fotställning och felaktigt anlägg är också orsaker som sällan nämns utanför hagelbanan men gäller likväl för kulskyttar som för hagelskyttar.

Om det finns någon här på forumet  som känner ett obehag när en bössa i klenare klass 1 ska avfyras får du/ni gärna skicka ett PM till mig så ska jag hjälpa till med att få bort obehagskänslan och få dig att njuta av rekylen från en 9,3x62 på en halvdag. 

Publicerat
2 hours ago Dahla sa:

Det byggs ju även kolvar av folk med negativ dropp på kolvryggen för att minimera uppslag.

Jag har ju inga vetenskapliga belägg men skulle gissa att i 90% av fallen föds skotträdsla eller obehagskänsla på grund av att kolven droppar för mycket, är för lång eller för kort.

Felaktig fotställning och felaktigt anlägg är också orsaker som sällan nämns utanför hagelbanan men gäller likväl för kulskyttar som för hagelskyttar.

Om det finns någon här på forumet  som känner ett obehag när en bössa i klenare klass 1 ska avfyras får du/ni gärna skicka ett PM till mig så ska jag hjälpa till med att få bort obehagskänslan och få dig att njuta av rekylen från en 9,3x62 på en halvdag. 

Vilket trådlyft!

Publicerat

Måste väl ändå vara ngt slags rekord? Putte aktiv, Markus rookie.. galet kul :blink::D:D

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago Hipshot sa:

Måste väl ändå vara ngt slags rekord? Putte aktiv, Markus rookie.. galet kul :blink::D:D

Eller hur :lol:

Hur länge kan man ursäkta sig med att vara nybörjare? Är jag körd?  :ph34r:

Publicerat
18 minutes ago Buck sa:

Vilket trådlyft!

Ämnet intresserar mig och det är väl dumt att skapa nya trådar när ämnet finns.

Jag ser så många på älgbanan som är uppenbart rädda för sina bössor och jag kan förstå det och har hjälpt en och annan bara genom att låna ut mina bössor. Dessvärre så är det få som faktiskt vågar be om hjälp när det "bara" handlar om en "ekorrebössa" i någon "klenkaliber" som 6,5x55, .308win eller 30-06...

Jag har skjutit med en bössa i 6,5x55 som var riktigt fel i stocken för mig och det siktet som satt på och det var inte alls behagligt. Ägaren till den köpte en grovfräst rak kolv från boberg och filade lite för att få ner systemet i kolven och rekylen försvann... det tog nog två år innan han satte på en gummikappa och färdigställde kolven... han var ju hur nöjd som helst med att kunna använda bössan så det där med att det inte satt nån kappa på bekom honom inte.

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago Dahla sa:

Ämnet intresserar mig och det är väl dumt att skapa nya trådar när ämnet finns. 

Det är helt klart ett relevant ämne. 

Jag har gjort mig en hel del erfarenhet och har avsevärt mycket bättre koll än i tråden som är nästan 10år.

Stockningen gör verkligen hela skillnaden. 

Kolla min projekttråd om tjejbössa, där har jag byggt stocken med negativ drop. 

Du kan också kolla projekttråd en om trashbössans uppståndelse, så ser du vad det blivit av bössan som är upphavet till denna tråd. 

Publicerat

Stocken  och bakkappan är jävligt viktig för upplevelsen.

Jag sköt 15-20st 18.5grams 9.3x62 med en krokig MC-kolv och hårt bakkappa i en skjutbänk som saknade justeringsmöjligheter när jag skulle försöka skjuta in ett strulande kikarsikte, det resulterade i ett stort röd-lila blåmärke som rann från axeln nedför armen och vidare ner mot armvecket och medförde att jag efter det alltid började blinka när jag skulle tycka av.

Gått många skott med 6.5x55 innan blinkningarna ens börjar visa tecken att vilja ge med sig vid avfyrning och kroppen är fortfarande i beredskapsmode så fort man ska skjuta kulvapen, svårt att känna sig avslappnad....hagel går konstigt nog bättre.

Krokiga kolvar tenderar dessutom enligt mig att slå rekylen uppåt så man får kindsmällar och efterföljande huvudvärk.

Har bytit ut kolvaset mot en rak Hogue med aluminiumskelett och med mjuk bakkappa, känns nu betydligt behagligare men skadan är redan skedd.

Så mig får ni sätta på mes-listan. ;)

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Stocken  och bakkappan är jävligt viktig för upplevelsen.

Jag sköt 15-20st 18.5grams 9.3x62 med en krokig MC-kolv och hårt bakkappa i en skjutbänk som saknade justeringsmöjligheter när jag skulle försöka skjuta in ett strulande kikarsikte, det resulterade i ett stort röd-lila blåmärke som rann från axeln nedför armen och vidare ner mot armvecket och medförde att jag efter det alltid började blinka när jag skulle tycka av.

Gått många skott med 6.5x55 innan blinkningarna ens börjar visa tecken att vilja ge med sig vid avfyrning och kroppen är fortfarande i beredskapsmode så fort man ska skjuta kulvapen, svårt att känna sig avslappnad....hagel går konstigt nog bättre.

Krokiga kolvar tenderar dessutom enligt mig att slå rekylen uppåt så man får kindsmällar och efterföljande huvudvärk.

Har bytit ut kolvaset mot en rak Hogue med aluminiumskelett och med mjuk bakkappa, känns nu betydligt behagligare men skadan är redan skedd.

Så mig får ni sätta på mes-listan. ;)

Franz Albrecht sade att torrklickning ofta med fokus på att inte blinka eller rycka avhjälpte rekylberördhet.

Det skulle göras efter varje skjutpass oavsett om man upplevde att man var berörd eller inte, för att motverka rädslan.

Jag gillar inte heller hård rekyl.

Publicerat

Dom som gillar smärta är inte riktigt normala...

men ta en fotboll och kasta upp den i luften 15 meter så slår den i backen med ungefär lika många joule som en 30-06 sparkar mot axeln (om jag räknade rätt) och ändå nickar man enkelt bollen från den höjden... 

Är det verkligen själva rekylen som är läskig eller har det med trycket från bogvågsknallen och ljudet att göra? Även från en odämpad 6,5x55 känner man av tryckvågen.

Publicerat

Själv är jag rädd för knallen, snarare än rekylen. Tänker alltid att jag ska träna torrklickningar för att bli av med ryckandet men människan är ju av naturen lat... 

Vad gäller fotbollen så får man ju ha i åtanke att den är mer elastisk än en gammal träkolv med hård bakkappa und so weiter, det påverkar ju också upplevelsen. Finns fler faktorer som spelar in så klart. 

Publicerat

Weatherby fattade detta med vinkel på kolvkammen redan för 70 år sen eller nåt ;)

Undrar hur många jägare/skyttar Husqvarna förstört med sina uselt stockade studsare? Lätta bössor med bakelitbakkappa och vinkel på kolvkammen som gör att man får ett hammarslag på käken vid varje skott. Fullkomligt vidriga bössor att skjuta med.

Det blir ju onekligen helt missvisande att bara prata om kaliber utan att nämna stockning/fabrikat vilket är mer centralt för rekylupplevelsen. Art Alphin på A-Square förstod onekligen detta när han skapade A-Square Hannibal och andra stockar: extremt raka och dessutom med betydligt större bakkappor som fördelar trycket över en större yta. Kamrade för "ganska" potenta saker såsom 577 T-Rex och liknande.