Publicerat September 15, 200817 yr Yankeefieringen går vidare... På vår jaktmark har vi en hel del hyggen och höga tallar... och en del mer eller mindre välplacerade torn... Har funderat mycket på hur man går tillväga för att kunna komma upp en bit nästan var man vill, exempelvis i storstammig ganska gles skog i anslutning till mossar där jag gått på räv i daglega, eller mitt ute på hygget där jag sökte bocken för några veckor sedan som alltid dök upp på "fel" avstånd till jakttornen. Stegtorn är inte rätt medicin då de även i lättviktsutförande knappast är hanterbara för en person. Nu när jag gick kursen "Mastarbete" med klättring på hög höjd i våras, och påbyggnadskurs förrförra veckan, så har detta med höjder och säkerhet blivit mer och mer intressant och "greppbart". Alltså att det finns oerhört stora möjligheter att ge sig upp från marken, men också stora risker - OM man inte vet vad man gör, är utbildad, eller följer rutiner. Jag har tittat en del på detta med "climbing tree stands", dvs det som jänkarna använder för att komma upp i träd och skjuta white tails mm. Lösningarna som finns verkar ganska säkra och man är hela tiden förankrad i trädet med en kroppssele om fan skulle vara lös. Nu kanske detta ligger bågjägarna här på forumet närmare till hands då det är en jaktform som är ganska vanlig för just bågjakt, om jag förstår saken rätt. Detta funkar även för jakt med studsare och det borde ge en hel del frihetsgrader när det gäller passval. Grejen går alltså ut på att man helt sonika "hasar" sig uppför trädstammen med en liten jaktplattform som väger dryga 10 kg totalt. Den är i två delar med en båge som man sitter i och en underdel som man har fötterna på. Summit verkar vara ett av de ledande märkena, och efter en del sökande bland deras modeller så utkristalliserade sig "Goliath" som lämplig för mig eftersom den är lite större än standardvarianterna. Det enda som skiljer är egentligen sittdynan som är 2 tum bredare, och så klarar den 350 pounds jämfört med 300. Jag skulle inte kalla mig fet men har heller ingen Brad Pitt-bakdel, så det känns befogat att inte snåla på detta mått. Då tänker jag främst på komforten när det handlar om att sitta still i kanske uppåt 6 timmar eller så. Har gjort det på IKEA-stolar som varit lite lite för smala, och det är fruktansvärt otrevligt i längden. Nu har jag iaf beställt en Goliath från statera, och det ska bli otroligt intressant att utvärdera hur bra eller dålig den är. Största farhågan är förstås säkerheten, så det gäller att tänka när man klättrar och dessutom kommer jag inte snåla med säkerhetsutrustningen. Har ingen lust att bli hängande 10 meter upp och känna hur benen domnar av och hur livet rinner från mig. Man fixar nämligen inte att hänga sittande med remmar runt låren särskilt länge utan komplikationer. Det finns dock sätt att komma från detta, bl.a. kan man använda sig av olika typer av avlastningsremmar som man spänner fast när "the shit has hit the fan". Men det viktigaste lär vara mobiltelefonen och att man undviker att jaga ensam. Exakt hur man löser en nödsituation på lämpligast sätt kan dock funderas på under kommande veckor. Motorsåg är möjligen ett alternativ Hur som haver - här är underverket: Så här ser det ut in action: När man är färdig så är det bara att knalla hem: Väl uppe på plats så är det bara att hissa upp bössan från marken medelst ett tunt rep som man har med sig upp. Här kommer XCR:en verkligen till sin rätt Vad tror ni om detta? Är det dax att höja livförsäkringen? Jag har inga barn eller nån orolig sambo, så det är bara att klättra på som den apa jag är Bågjägarna får gärna flika in med egna erfarenheter o.s.v.
Publicerat September 15, 200817 yr Författare min fråg aär abra hur fan du kommer ner ?? Det är bara att klättra ner vettu Här får man en bra hum om hur det funkar:
Publicerat September 15, 200817 yr Författare Klättrar du med stolpskor då eller vad har du? Nej men kolla klippet? Man flyttar med sig hela härligheten både upp och ner.
Publicerat September 15, 200817 yr Nej men kolla klippet? Man flyttar med sig hela härligheten både upp och ner. Ja jävlar vilken pryl va kostar en sån?
Publicerat September 15, 200817 yr Författare Ja jävlar vilken pryl va kostar en sån? Några hundra dollares bara.
Publicerat September 15, 200817 yr Av alla onödiga prylar som du hittat, så är denna faktiskt ganska intressant... Skulle man sedan få se dig hasandes upp i trädkronorna som en Tarzan med rullator...Ja, då vore lyckan total! Följer med spänning detta projekt. Själv sitter jag nästan alltid i träd när jag jagar, så idén är inte dum.
Publicerat September 15, 200817 yr Har ingen lust att bli hängande 10 meter upp och känna hur benen domnar av och hur livet rinner från mig. Man fixar nämligen inte att hänga sittande med remmar runt låren särskilt länge utan komplikationer. Det finns dock sätt att komma från detta, bl.a. kan man använda sig av olika typer av avlastningsremmar som man spänner fast när "the shit has hit the fan". Men det viktigaste lär vara mobiltelefonen och att man undviker att jaga ensam. Exakt hur man löser en nödsituation på lämpligast sätt kan dock funderas på under kommande veckor. Många ggr har jag funderat på en sånadäringa pryttel,sett dom på mässor ett par ggr men eftersom mitt passlim är av otroligt dålig kvalitet(max 2tim) så känns inte investeringen vara i proportion gentemot arbetsinsatsen för att komma upp och ner. Appropå säkerhet. Reste för några år sedan ett 5,5m högt stegtorn mot en asp, fort skulle det gå så jag drog bara fast det med ett rejält spännband. Var tillbaks några dagar senare för att sitta och tyckte väl att det inte kändes helt stabilt när jag klättrade upp,väl uppe så konstaterade jag att det blåste lite men inte värre än att det gick att sitta. Efter någon timme så tycker jag mig ana att tornet vridit sig lite åt höger...är nog inbillning..efter 10min till så är jag säker på att tornet vridit på sig..hmmm kanske är dags att klättra ner. Hinner precis resa på mig och ska vrida mig runt för att klättra ner när hela skiten vrider sig runt hela stammen så sittbrunnen pekar rakt ner på andra sidan. Eftersom jag redan stod upp och hade vänt på mig så kastade jag armarna runt stammen och liksom bara gled ur brunnen,grenslade även stammen med benen blixtsnabbt. Där hängde jag 5,5m upp som en fågelholk med bössan dinglandes från ena armen i vapenremmen, var säker på att nu går det år helvete då jag bara kan komma ner genom att hasa ner efter stammen,dock måste jag passera ett hinder i form av en sittbrunn med tillhörande spännband någon meter under mig. Vet inte hur det gick till i slutänden..har inget klart minne av nerfärden men ner kom jag och säkert,hade dock ganska ont i kronjuvelerna några dagar efter troligtvis efter att ha passerat ett antal kvistbulor på ett intimt sätt. /Micke
Publicerat September 15, 200817 yr Kan tillägga att mina skjutstegar idag är skruvade i stammen genom ryggbrädan i tornet som med 6 massiva reglar mellan tornet och stammen-tre på varje sida. /Micke
Publicerat September 15, 200817 yr Hinner precis resa på mig och ska vrida mig runt för att klättra ner när hela skiten vrider sig runt hela stammen så sittbrunnen pekar rakt ner på andra sidan.Eftersom jag redan stod upp och hade vänt på mig så kastade jag armarna runt stammen och liksom bara gled ur brunnen,grenslade även stammen med benen blixtsnabbt. Där hängde jag 5,5m upp som en fågelholk med bössan dinglandes från ena armen i vapenremmen, var säker på att nu går det år helvete då jag bara kan komma ner genom att hasa ner efter stammen,dock måste jag passera ett hinder i form av en sittbrunn med tillhörande spännband någon meter under mig. Vet inte hur det gick till i slutänden..har inget klart minne av nerfärden men ner kom jag och säkert,hade dock ganska ont i kronjuvelerna några dagar efter troligtvis efter att ha passerat ett antal kvistbulor på ett intimt sätt. /Micke Tänker osökt på när jag hade skjutit halskoveln hos dig och skulle ned från skjutstegen med lite rask takt ....höll på att bli betydligt raskare än det var tänkt missade första steget med ena foten, tur man är höjdrädd så att man per automatik håller fast krampaktigt med händerna ....annars hade du nog hört en kraftig duns strax efter skottet ....å hjärtat som redan var uppe på varvstoppen och harvade...."snedsteget" gjorde inte pulsen bättre sorry för OT!
Publicerat September 16, 200817 yr Fina grejjor Lite skakigt innan man vänjer sig vid höjden Nästan all bågjakt i staterna sker ifrån treestands och fördelarna är många, överblicken, ett annat luftlager etc. Att använda som i ditt fall ett flyttbart "klättrande" treestand är i det närmaste optimalt, tar inte lång tid att komma på plats/klättra upp och om du ser en växel som är intressant så flyttar du bara dit med ditt treestand. Ser inga speciella nackdelar förutom att det finns en risk att ramla ner, men den är närmast obefintlig om du använder utrustningen korrekt. Det man skall tänka på när man sätter fast sig i säkerhetsselen är att om man blir ivrig och ramlar av plattformen så skall det bara vara att ta ett steg upp igen (inga 2 meters fall i statiska rep och selar alltså). Lite överdrivet men -det skall det sitta så tight att det inte går att falla av plattformen. och du, en pissflaska är bra att ha /S
Publicerat September 16, 200817 yr DE E BARA Å KÖP, en fantastisk pryl som jag skulle vilja ha. En kompis köpte hem en sådan för något år sedan så jag fick möjligheten att testa den modellen. Den är förvånadsvärt stadig o det känns inte alls osäket att sitta eller för den delen stå i den. För bättre uthållighet vid regn så köp oxå ett regnskydd , typ denna http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...&hasJS=true Tänk vad roliga saker det finns att köpa
Publicerat September 16, 200817 yr Är det någon som är sugen på att gå ihop om en beställning. Gemensam frakt till Sverige och sedan bussgods ut till "kunderna". Eller finns det någon i Sverige som sälger till acceptabelt pris? / Johan
Publicerat September 16, 200817 yr Är det någon som är sugen på att gå ihop om en beställning. Gemensam frakt till Sverige och sedan bussgods ut till "kunderna". Eller finns det någon i Sverige som sälger till acceptabelt pris?/ Johan http://www.bagjaktskatalogen.se Där finns även lite instruktionsfilmer på hur deras Treestand från Lone Wolf ser ut och funkar! Som sagts är det en perfekt pryl om man är trött på sina "fasta" pass. Leta bara reda på en rak och kvistfri stam och börja klättra. Men glöm INTE säkerhetsselen! Den är ett måste om du inte vill se marken komma oroväckande snabbt mot ansiktet.. För man bör klättra upp minst 4-5 meter upp i trädet och ett sådant fall kan göra rätt ont.
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Idag anlände ett gigantiskt paket från Cabela's innehållande en pryl ackompanjerad med en dryg telefonkatalog med säkerhetsföreskrifter och varningar. Jag håller på att drunkna i prylar nu känns det som...
Publicerat September 23, 200817 yr Jag håller på att drunkna i prylar nu känns det som... Samma här en mycket behaglig känsla /Micke
Publicerat September 23, 200817 yr Idag anlände ett gigantiskt paket från Cabela's innehållande en pryl ackompanjerad med en dryg telefonkatalog med säkerhetsföreskrifter och varningar.Jag håller på att drunkna i prylar nu känns det som... Härligt! Vad blev det för modell? Hur mycket fick du betala Tullverket?
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Vad blev det för modell?Hur mycket fick du betala Tullverket? En Summit Goliath 900 spänn ville de ha. Efter att ha sett instruktionsvideon och säkerhetsdelen så känns det som att man kan skriva testamente direkt. Finns precis hur många saker som helst som kan gå åt helvete. Det blir nog att börja på låg höjd och sen avancera när man blir komfortabel. Lite grann som på hyrmoped i Grekland utan hjälm: 30 km/h första dagen, och sen 90 blås resten av resan
Publicerat September 23, 200817 yr En Summit Goliath 900 spänn ville de ha. Efter att ha sett instruktionsvideon och säkerhetsdelen så känns det som att man kan skriva testamente direkt. Finns precis hur många saker som helst som kan gå åt helvete. Det blir nog att börja på låg höjd och sen avancera när man blir komfortabel. Lite grann som på hyrmoped i Grekland utan hjälm: 30 km/h första dagen, och sen 90 blås resten av resan haha.. Grymt! Det ser mer "meck" ut än vad det är. Efter några gånger kommer du flyga uppför stammarna! För den som är nyfiken är denna sida ett bra kompliment till "bibeln" av säkerhetsföreskrifter du har http://www.bagjaktskatalogen.se Kolla in Media sidan och Fler Treestandfilmer, där finns en film om just säkerhet och hur man bäst gör. Hade vart trevligt att få se underverket. Du verkar ju inte bo allt för långt ifrån mig, själv bor jag i Gbg..
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Hade vart trevligt att få se underverket.Du verkar ju inte bo allt för långt ifrån mig, själv bor jag i Gbg.. Det är väl inga enorma avstånd oss emellan, nej
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Gjorde jungfruturen i ett par träd förut. Det gick klart över förväntan även om jag inte gav mig upp många meter. Plattformarna är riktigt stabila och de greppar trädet betydligt bättre än jag trodde att de skulle göra. Det är riktigt bekvämt "på pass" faktiskt. Nåt jag inte tänkt på är hur lätt det är att byta sida på trädet eller helt sonika snurra runt med solen. Försök göra det i ett stegtorn By golly - I think we have a winner Nu ska jag inviga den till helgen på nåt nytt spännande pass.
Publicerat September 23, 200817 yr By golly - I think we have a winner Nu ska jag inviga den till helgen på nåt nytt spännande pass. Climb safe! /Mike
Publicerat September 23, 200817 yr Bryt inga ben bara på premiären. Hur mycket gick frakten på? Vad jag förstått tar Cabelas % på summan.