Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det händer aldrig mig.........

Featured Replies

Publicerat

Hur gick det hos vet?

Publicerat
Veterinären tolkade och dokumenterade skadorna som lodjurs skador.

Hon är ihopsydd på 5 olika ställen och har dräneringsslangar i sina sår.

Smärtstillande samt penicilin blev ordinerat och även lång vila tills såren läkt.

Publicerat

Fan va tråkit.. Men hon såg ju ganska bra ut efter att veterineren hade lappat i hop henne (bilden från tidningen) Hoppas allt årdnar sig med tiden.

Publicerat
  • Författare

Halloj på er!!!

Idag kom länsstyrelsens besiktningsman på hembesök. Han var rakt på sak och jävligt trevlig må jag säga.

Han skrev en skaderapport ang händelsen och efter att ha tittat på tikens skador samt dem foton jag har konstaterade han att detta var ett loangrepp.

Ett trevligt besked jag fick var att ersättning för skadorna inte skulle bli något problem, även reseersättning till och från veterinären fanns att få.

Har inte fått det utbetalat ännu och ropar inte hej förräns då!!!

Högsta vinsten ur detta är väl ändå då tiken läkt ihop och då man får höra henne driva för fullt igen, jag hoppas innerligt att hon kommer göra det???

Mvh Danne...............................grävUppland.................

Publicerat

Skönt att det gick bra Daniel, du lät lite orolig när du ringde under dagen. Men som jag ser det så är det i det här fallet inte rovdjurets fel att hunden blir skadad! Kanske låter konstigt men som du säger, du hörde några väckskall först och sedan ett jäkla liv. Hunden gick på kattslagen och mötte en katt som inte gick undan. Det är sånt som händer med hundar som har rovdjursintresse. Det är inte en ovanlig företeelse att hundar som jagar lo skadas, det finns flera fall som jag kan rabbla upp.

Hoppas hon repar sig snart och är redo för nya tag.

Publicerat
Skönt att det gick bra Daniel, du lät lite orolig när du ringde under dagen. Men som jag ser det så är det i det här fallet inte rovdjurets fel att hunden blir skadad! Kanske låter konstigt men som du säger, du hörde några väckskall först och sedan ett jäkla liv. Hunden gick på kattslagen och mötte en katt som inte gick undan. Det är sånt som händer med hundar som har rovdjursintresse. Det är inte en ovanlig företeelse att hundar som jagar lo skadas, det finns flera fall som jag kan rabbla upp.

Är inne på samma linje jag oxå...det är högst troligt att det var katten hon sprang på och inte tvärt om. Har man en skarp rovdjurshund så händer detta förr eller senare då dom jagar lodjur. ;)
Publicerat
  • Författare

Va precis det besiktningsmannen sa till mig "Rävdräparn".

Av skadorna att döma som han sa till mig så trodde han att hunden(tiken gjort front mot lodjuret) sprungit rakt på lon och att hon är tuffare än jag trott.

Att hon skrek hjärtskärnade är väl inte så konstigt med tanke på skadorna och naturligtvis måste det ha gjort grymt ont i henne då missen bet och rev.

Idag är hon en helt annan hund och det märks inte mer på henne än att tratten på skallen irriterar och att såren kliar.

Nu är det bara att vänta och se hur hon artar sig. Har även pratat med annan mer insatt i lojakt och enligt honom så kommer utgången bli att hon antingen blir hårdare på rovvilt

eller att hon bryter så fort hon känner loslag. Jaktlusten trodde han inte kommer påverkas nämnvärt.

Flera av hennes kullsyskon jagar både räv, lo och björn så rovintresset borde ju finnas i hennes gener även om dem inte väckts upp riktigt ännu.

Nu är det bara att vänta och se vad framtiden för med sig ang hennes fortsatta jakt, och jag hoppas på det bästa???

Skitjakt på er allihop!!!

Mvh Dane...................grävUppland.....................

Publicerat
Va precis det besiktningsmannen sa till mig "Rävdräparn".

Av skadorna att döma som han sa till mig så trodde han att hunden(tiken gjort front mot lodjuret) sprungit rakt på lon och att hon är tuffare än jag trott.

Att hon skrek hjärtskärnade är väl inte så konstigt med tanke på skadorna och naturligtvis måste det ha gjort grymt ont i henne då missen bet och rev.

Idag är hon en helt annan hund och det märks inte mer på henne än att tratten på skallen irriterar och att såren kliar.

Nu är det bara att vänta och se hur hon artar sig. Har även pratat med annan mer insatt i lojakt och enligt honom så kommer utgången bli att hon antingen blir hårdare på rovvilt

eller att hon bryter så fort hon känner loslag. Jaktlusten trodde han inte kommer påverkas nämnvärt.

Flera av hennes kullsyskon jagar både räv, lo och björn så rovintresset borde ju finnas i hennes gener även om dem inte väckts upp riktigt ännu.

Nu är det bara att vänta och se vad framtiden för med sig ang hennes fortsatta jakt, och jag hoppas på det bästa???

Skitjakt på er allihop!!!

Mvh Dane...................grävUppland.....................

Har en Hamilton hane som var med om samma sak för ett par år sen. Det är inte samma sak att ta en katt som en räv.

Resultatet blev att året efter drev han katterna tyst. Nu har skallet återkommit men han törs inte sätta in stöten när han går ifatt, utan han avvaktar tills katten har lite försprång och driver sen igen.

Tråkigt men han är i alla fall användbar och med lite tur blir han tuffare igen.

/ Fredrik

Publicerat

Satsa på parsläpp, två skarpa stövare torde få vilken kisse som helst att träa ;);)

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Satsa på parsläpp, två skarpa stövare torde få vilken kisse som helst att träa :rolleyes::blush:

Mvh!

Kan garantera att det blir släpp bara hon fortsättningsvis är intresserad av katter.

Något måste hon ju ha lärt sig av det inträffade tycker man???

Finns gott om dem på våran mark och det är bland det lodjurstätaste områdena i Sverige.

På spårsnö har vi alltid hittat spår av katt och när det är dags för jakten på dem får gärna ni med duktiga hundar höra av er och ni är mer än varmt välkommna!!! ^_^:D

Kommer nog att satsas lite hårdare på lojakten iår och det behövs flera duktiga hundar då!!!

Hör av er ni med hundar med lo intresse!!!

Mvh Danne....................

Publicerat
Satsa på parsläpp, två skarpa stövare torde få vilken kisse som helst att träa :lol::)

Mvh!

twå skarpa stövare som möter en gamla hana lo so garanterar jag att he bli dubbelt up med veterinär räkning ock katten fortsätter vidare :D

• 1 month later...
Publicerat

Håper det går bra med støvartiken din. Satser på at hun er klar for jakt igjen når sårene er grodd. ;) Lykke til.

• 10 months later...
Publicerat

Väcker en gammal tråd, men jag är nyfiken på vad som hände sen. Hur har det gått att jaga med henne nu, med sök osv?

Har det varit fler katt kontakter?

Publicerat

Hoppas stövaren kommer igång igen! Låter som lo. Bifogar ett par typiska skador; en loskada (tredje för den hunden) där katten slagit in tassarna vid bogarna, och en grisskada där galten slagit in beten i skinkan. Det "positiva" med lodjuren i detta sammanhanget verkar vara att de nöjer sig med att skrämma hunden. När hunden bryter så bryter även katten.post-1794-1253702849_thumb.jpgpost-1794-1253702888_thumb.jpg

Publicerat
Hoppas stövaren kommer igång igen! Låter som lo. Bifogar ett par typiska skador; en loskada (tredje för den hunden) där katten slagit in tassarna vid bogarna, och en grisskada där galten slagit in beten i skinkan. Det "positiva" med lodjuren i detta sammanhanget verkar vara att de nöjer sig med att skrämma hunden. När hunden bryter så bryter även katten.post-1794-1253702849_thumb.jpgpost-1794-1253702888_thumb.jpg

gud vilka långa naglar du hade då ;)

ser otäckt ut och skulle vara intressant att höra hur det gått,man själv tycker att räv bett inte skrämt stövarn och man kan juh hoppas hundarna lär sig lite ;) men värre saker sätter kanske spår :D