Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Konstig trend att avliva skammade änder

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag skriver här alldeles för sällan, tiden räcker inte riktigt till... men brukar hälsa på då och då.

Tänkte nu i alla fall ta upp en sak som verkar vara någon slags konstig trend just nu.

Jag och maken (Hipshot, för övrigt) hjälper till med apportering med våra hundar på flera gårdar och gods, mest handlar det om andjakter.

Ofta kommer hundarna in med skammad fågel som snarast möjligt ska avlivas, snabbt och effektivt.

Och vi snurrar dem, så att en halskota går av, anden dör direkt.

Men nu ser man allt fler apportörer som använder sig av mystiska metoder, många dunkar anden i huvudet med små löjliga klubbor i hopp om att få ihjäl den. Det funkar möjligen på fasan, men inte på änder som har bra mycket hårdare skallar.

Det finns en hel uppsjö av metoder, den ena värre än den andra, men INTE snurra.

Jag har dessutom i något sammanhang fått kritik för mitt sätt att snabbt avliva anden. "EU tillåter det inte" har jag fått höra och det kan möjligen vara förklaringen till allt småknackande runt om på gårdarna.

Till saken hör att jag pratat både med Jägareförbundets EU-ansvarige och förbundsjurist om detta och ingen har hört talas om något sådant "EU-förbud". Juristen menar också att det måste vara den svenska jaktlagens 27§ som gäller:

"Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara."

Trots det så fortsätter detta trams och verkar till och med öka i omfattning och jag undrar bara, vad är det som händer?

Publicerat
Hej!

Jag skriver här alldeles för sällan, tiden räcker inte riktigt till... men brukar hälsa på då och då.

Tänkte nu i alla fall ta upp en sak som verkar vara någon slags konstig trend just nu.

Jag och maken (Hipshot, för övrigt) hjälper till med apportering med våra hundar på flera gårdar och gods, mest handlar det om andjakter.

Ofta kommer hundarna in med skammad fågel som snarast möjligt ska avlivas, snabbt och effektivt.

Och vi snurrar dem, så att en halskota går av, anden dör direkt.

Men nu ser man allt fler apportörer som använder sig av mystiska metoder, många dunkar anden i huvudet med små löjliga klubbor i hopp om att få ihjäl den. Det funkar möjligen på fasan, men inte på änder som har bra mycket hårdare skallar.

Det finns en hel uppsjö av metoder, den ena värre än den andra, men INTE snurra.

Jag har dessutom i något sammanhang fått kritik för mitt sätt att snabbt avliva anden. "EU tillåter det inte" har jag fått höra och det kan möjligen vara förklaringen till allt småknackande runt om på gårdarna.

Till saken hör att jag pratat både med Jägareförbundets EU-ansvarige och förbundsjurist om detta och ingen har hört talas om något sådant "EU-förbud". Juristen menar också att det måste vara den svenska jaktlagens 27§ som gäller:

"Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara."

Trots det så fortsätter detta trams och verkar till och med öka i omfattning och jag undrar bara, vad är det som händer?

Hej Mrs P

Tack för senast föresten :D

Jag var ju nedanför kalmar på andjakt och såg flera av apportörerna som snurrade änder, såg ingen som klubbade.

Jag skammade en and själv som jag apporterade för egen maskin då det var en Golden som inte verkade så pigg på detta som apportör.

Har inte provat att snurra förr men har ju sett hur andra gjort och har hyffsad koll på min motorik, efter något varv kännde jag hur halskotorna delade på sig, och saken var biff, snabbt och smärtfritt.

Förstår inte varför någon annan metog skall behövas.

När jag avlivar duvor så funkar inte snurren, utan då blir det klubbning eller liknande , lite trist för fågeln blir blodig om näbben o skalle, ser inte snyggt ut.

Mvh Lasse

Publicerat

Hej

Har egentligen inte så stor erfarenhet av andfågelns avlivande på senare år, när jag slutade apportera på gods i skåne för närmare 10 år sedan gällde dock snurrmetoden då den inte gav någon yttre skada på viltet i form av blod etc. Dessutom har jag nackat 1000 tals burhöns i mina dagar. Upplevde snurrmetoden som lite osäker på löpande bandet varför jag hade en stor sekatör i bältet som defnitivt tömde på blod också. Doch ledde inte detta till ett så trevligt estetiskt intryck men man hade både svångrem och hängslen då hönan garanterat var död.

And avlivning blir emellertid aldrig bulk heller, snurrmetoden av en van person är mycket etisk, även om djurets inre organ lever vidare längre än om kroppen tappas på blod. Men rent medicinskt är kroppen hjärndöd så fort kotan är knäckt vilket till syvene och sist är det viktiga. . :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Hej Ms P

Tack för senast föresten :rolleyes:

Jag var ju nedanför kalmar på andjakt och såg flera av apportörerna som snurrade änder, såg ingen som klubbade.

Jag skammade en and själv som jag apporterade för egen maskin då det var en Golden som inte verkade så pigg på detta som apportör.

Har inte provat att snurra förr men har ju sett hur andra gjort och har hyffsad koll på min motorik, efter något varv kännde jag hur halskotorna delade på sig, och saken var biff, snabbt och smärtfritt.

Förstår inte varför någon annan metog skall behövas.

När jag avlivar duvor så funkar inte snurren, utan då blir det klubbning eller liknande , lite trist för fågeln blir blodig om näbben o skalle, ser inte snyggt ut.

Mvh Lasse

Hej Skurebo! Tack själv! :) Kul att träffa en av makens "gamla" barndomskompisar!

Skönt att höra att andknackandet inte spridit sig överallt!

Mvh!

Publicerat

Hej!

Jag klubbar de mesta skammade änder som blir(har så gjort i 25år)förstår inte riktigt,de dör ju direkt,

torrt och smidigt,gör de fel dina vänner kanske?. Vi har en ca 3dm lång enes"batong" vid jaktdammen. Känns ju osmidigare att vrida halsen,jag måste dock prova åter nästa gång.

Kanske är det så att det man blivit van vid är effektivast

mvh

Edit

Kan ju vara så att när man flår änderna så går det smidigare med helhals.

Publicerat

Jag snurrar om det behövs, 99% av de jag sett snurrar. Finns nån som har en lite påk och ger dom en tjyving i nacken, men den brukar oftast synas vid bilen OM det nu skulle vara nån som haft gumminacke och överlevt snurren.

Ska ut ikväll för övrigt, men mina brukar vara döa innan marken ;)

Publicerat
  • Författare
Hej!

Jag klubbar de mesta skammade änder som blir(har så gjort i 25år)förstår inte riktigt,de dör ju direkt,

torrt och smidigt,gör de fel dina vänner kanske?. Vi har en ca 3dm lång enes"batong" vid jaktdammen. Känns ju osmidigare att vrida halsen,jag måste dock prova åter nästa gång.

Kanske är det så att det man blivit van vid är effektivast

mvh

Edit

Kan ju vara så att när man flår änderna så går det smidigare med helhals.

Hej!

Ja, bara det funkar så är det ju helt okej! ;)

Det viktiga är ju att avliva snabbt och effektivt. Det är inte roligt att se tre fyra änder i fågelhängarna som fortfarande lever eller när vissa knackar och knackar dem i huvudet utan att lyckas avliva dem. Förmodligen gör de fel eller har fel typ av "batong", som du säger.

Det borde gå fram mer information om det där...

Mvh!

Publicerat

Jag snurrar all fågel och gör en handledsknyck som effektivt knäcker nacken på allt från kricka till gås och ibland lossnar huvudet, varför krångla till saker? Har man skadskjutit ska man så snabbt som möjligt se till att avsluta lidandet. Misslyckades en gång med en enorm tjädertupp som jag fick slå ihjäl. Har hört om en annan metod där man sticker in ett finger vid halsroten som stannar hjärtat men det verkar vara en långsammare död än att knäcka nacken.

Publicerat

Bra att du fixar Batongtekniken Ivan, det funkar helt säkert bara man har kraft nog och lämpligt verktyg. Senast igår plockade jag en and ur en fågelhängare och snurrade, såg på håll hur anden hängde där och slog med vingarna och trampade med fötterna.. man mår rätt kass av det och tvingas man göra det lite för mycket så börjar man ifrågasätta vilken rätt vi har att utsätta viltet för detta.. :D

Mvh!

Publicerat

Tanken slog mig,kan det vara så att det är ganska oerfarna jägare som inte klarar av att avliva en and?

Finns ju många nybörjare med duktiga apportörer som kanske inte kan bättre.

Vi har en regel. Delta på jakten men då måste du vara med att ta tillvara på viltet.

Skrämmande många "välklädda" kan inte ta hand om en and efter skottet.

Kan de inte lär man dem ju självklart,brukar uppskattas

Mvh

Publicerat
Bra att du fixar Batongtekniken Ivan, det funkar helt säkert bara man har kraft nog och lämpligt verktyg. Senast igår plockade jag en and ur en fågelhängare och snurrade, såg på håll hur anden hängde där och slog med vingarna och trampade med fötterna.. man mår rätt kass av det och tvingas man göra det lite för mycket så börjar man ifrågasätta vilken rätt vi har att utsätta viltet för detta.. :D

Mvh!

Kunde inte låta bli!

Då jag under ett ex antal timmar har stått och tagit rätt på "Hippens" Änder idag så märkte jag att många änder saknade huvud eller hade en hals som var två dec lång och utan fjädrar och blodiga och detta pga snurren.

Ingen vacker syn. Vet av egen erfarenhet att det behövs inte 50 varv.

Märkte även att vissa av hundarna får nog dåligt me mat som det verkar då många änder va illa tilltygade av hund tänder.

Lite värdighet & etik kan man väl visa även fast det är en and.

Råkar mina hundar bita i en älg lr gris blir det gnäll...garanterat

Sticker ut hakan lite men jag tål kritik.

Mvh

Publicerat

Vid allt skadskjutet vilt, så låter i alla fall jag all etik fara och flyga...

All fågel - tam eller vild - avlivar jag med tvåhandsgrepp - ett snabbt vridande samtidigt som jag sätter tummen och pekfingersidan om skallbasen vid kotan och gör en knyck och lyfter skallen från nack-kotan. Bara struts som jag inte testat på...

Skall man klubba en and - eller gås - så skall man hålla den i näbben och slå i pannan. Inte i nacken. I den mjuka gropen i skallen kan man däremot sticka den med kniv, om man så föredrager.

Publicerat

???

Trodde Farmartjänst skötte om det där, de stod där idag och bröstade ur då vi var och hängde upp änderna från eftersöket..

Reagerade även jag på att en and fått huvudet söndertuggat av ngn jycke! Tror jag vet vilken hundförare det gäller, ska ha lite koll på det. Men att de saknar huvud helt är väl inte så vanligt? De vi hängde igår kväll efter kvällssträcket samt de som vi hängde idag hade alla huvud.. men visst händer det helt klart.

Mvh!

Publicerat
???

Trodde Farmartjänst skötte om det där, de stod där idag och bröstade ur då vi var och hängde upp änderna från eftersöket..

Reagerade även jag på att en and fått huvudet söndertuggat av ngn jycke! Tror jag vet vilken hundförare det gäller, ska ha lite koll på det. Men att de saknar huvud helt är väl inte så vanligt? De vi hängde igår kväll efter kvällssträcket samt de som vi hängde idag hade alla huvud.. men visst händer det helt klart.

Mvh!

Ok!

Började på Farmartjänst idag :D

//Christer

Publicerat

Och hamnar i andslakteriet på Harg B)B):D

Kändes nytt och spännande va?

Mvh!

Publicerat
Och hamnar i andslakteriet på Harg B)B):D

Kändes nytt och spännande va?

Mvh!

Otroligt spännande :D

Det är ju inte varje dag man har betalt på Hargs domäner...Jobb som Jobb.(Extra Jobb) kan jag tillägga.

// Christer

Publicerat
  • Författare

Hej!

Det finns ju även de som tar anden/fasanen/rapphönan eller vad det nu månde vara och klämmer ihop lungorna över ryggen tills de dör. Även det tycker jag tar för lång tid och känns inte bra, åtminstone inte när det gäller änder. Visst händer det att en del fågel saknar huvud efter jakten men det är sådant som ibland händer och det viktigaste är att avlivningen varit snabb och effektiv.

Det händer även att någon fågel är tilltygad av en hund. Vissa hundar är för hårda i mun men det brukar rätt snart utkristallisera sig vilken hund det handlar om. Dessutom, en hund som springer efter en skammad fågel som "halvflyger" iväg och får tag i den i farten kan också ta tag lite hårdare, utan att det handlar om att den är hård i mun eller tuggar.

Mvh!

Publicerat
party0052.gif
Publicerat

I lördags när jag var ute o jagade duvor skammade jag en som flög iväg ca 150m tog med mig hunden o vandrade bort en bit däråt, fick se duvan på ca 70 m och skickade hunden.

Hon är ganska oerfaren när det gäller riktig jakt så jag ville inte utmana ödet, hon tog duvan klockrent och bara för att hon är oerfaren lät jag henne å fot med den.

Hon hade ett stadigt frepp om hela kroppen det tillsammans med husses fot komande gjorde att duvan slocknade tämligen snart i henne käkar.

Det tog nog bara 15-20 meter innan fågeln la ner huvudet, om det berodde på att den dog av skdorna eller hennes fasta men inte bitande grepp låter jag vara osagt.

Känndes som en värdig avlivning ändå.

Publicerat

Påkar mina gäss samt de änder och duvor som faller vid samma jakter, funkar utmärkt. Men min påk är 7-8dm lång (träpåken då B) )

Men visst är snurrmetoden bra, använder den när jag inte har påken i närheten, men i ärligheten namn så tycker jag att det ser mest etiskt ut att snabbt slå ett slag i huvudet medan man håller ihop vingarna (slår i nacken och har aldrig upplevt att det inte skulle funka) än att stå och snurra en vilt flaxande fågel.

Men som vanligt när olika metoder diskuteras på dessa jaktforum gäller devisen:

Rätt utförda så funkar alla metoder. Ingen är helfel och ingen är helrätt, vi lever inte i en svart eller vit värld, det är bara en massa nyanser av grått.

Lev med det....

Publicerat
I den mjuka gropen i skallen kan man däremot sticka den med kniv, om man så föredrager.

Det gjorde jag rätt länge faktiskt, tyckte det funkade rätt bra! Sen bytte jag jaktkniv och den jag har nu har för grovt blad för det. Sen kräver stickandet två händer, snurren fixar man lätt med en näve..

Mvh!

Publicerat

Klubbar all fågel jag skjuter med en hopvikt

såg från Biltema som alltid är med i ryggan.

Hittills har de strukit flagg omgående.

/Magnus.

Publicerat

Ja, jag ser detsamma som Dig ibland även om det är ganska sällan och även jag har hört av yrkesjägare att det ska finnas något förbud i EU vad gäller snurrandet.

Hur det ligger till i verkligheten med det sk "förbudet" vet jag inte. Men en sak är säker,.. på de gods och gårdar vi apporterar så bryr vi oss inte om eventuella förbud. Anden ska avfångas snabbt och effektivt och där är snurrmetoden bäst om man har rätt teknik och det är rätt få om ens några andra som gör på annat sätt men visst,.. en och annan enskild and brukar jag dänga till mot ett träd om den är extra seglivad... Men det händer inte ofta.

Övrig fågel kan avfångas med "knack i huvudet" lättare.

Publicerat
Påkar mina gäss samt de änder och duvor som faller vid samma jakter, funkar utmärkt. Men min påk är 7-8dm lång (träpåken då :blush: )

Men visst är snurrmetoden bra, använder den när jag inte har påken i närheten, men i ärligheten namn så tycker jag att det ser mest etiskt ut att snabbt slå ett slag i huvudet medan man håller ihop vingarna (slår i nacken och har aldrig upplevt att det inte skulle funka) än att stå och snurra en vilt flaxande fågel.

Men som vanligt när olika metoder diskuteras på dessa jaktforum gäller devisen:

Rätt utförda så funkar alla metoder. Ingen är helfel och ingen är helrätt, vi lever inte i en svart eller vit värld, det är bara en massa nyanser av grått.

Lev med det....

Jag tycker att det är en ren teknikfråga. Snurrmetoden om den görs snabbt och rätt innebär inte så mkt flaxande änder och "tappade huvuden" tycker iaf jag. Däremot har jag provat att "klubba" and med en priest och det tyckte jag var svårare. Det blev blodigt,.. och jag slog mig på tummen... Så den metoden fungerar iaf inte för mig då:blush::D

Publicerat

Provade att snurra en and i dag, ett varv och en knyck, resultatet blev en gräsandsskalle i näven och resten av ankan rakt ner i gyttjan :rolleyes: ska prova någon gång till innan jag förkastar det, gillar inte heller att slå ihjäl dem eftersom dom då blir så blodiga och slabbiga, får prova att skjuta bättre helt enkelt :D