Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många här har en bygelrepeter?

Featured Replies

Publicerat
Jag svarar åt Thomas.. :(

Han har Sammes "gamla" Winchester AE. B)

/ Janne

Tack!.. för jag skulle bli tvungen att åka hem och titta!.. allt ringa å fråga!... :P:D

Mvh

• Svar 56
  • Visningar 11,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Jag svarar åt Thomas.. :D

Han har Sammes "gamla" Winchester AE. :P

/ Janne

Bild(er)? B)

/Micke

Publicerat

Jo, nog finns det en bygel hemma i skåpet men ärligt talat kan jag för mitt liv inte förstå vad jag köpte den för.... :huh: Vet helt enkelt inte vad jag ska ha den till..... En win m/94 i 30-30 av 1969 års årgång i mkt fint skick samt en bunt med skott som följde med vid köpet. Nä, den åker nog snart men ska jag skaffa någon igen så är det nog bara marlin m/1894 som är intressant. Hade en i 357Mag tidigare och roligare bössa får man nog lete efter :D - när den fungerade vill säga.... <_<

//K9

Publicerat

Jag ansluter till skaran som har två byglar.

För några år sedan köpte jag en Winchester m250 22:a som var i stort sett ny. Kul att skjuta många skott snbbt med men kanske inget som jag skulle jaga med. Dock är det hyffsad precision på den ändå. Tänkte dock senast i fjol att jag borde sälja den för att skaffa en 22:a med cylindermekanism för att kunna träna den typen av mantelrörelse etc.

I januari var jag bjuden på vildsvinsjakt. Då insåg jag att jag behövde en ny hundförarbössa. När jag var där insåg jag att man ska inte ha en Winchester m70 i kaliber .338 WM med lång pipa när man ska försöka ta sig igenom snår skogen som var där. På ett sånt ställe hade jag mer behov av en kort grovkalibrig sak som gärna kunde skjuta flera skott snabbt alternativt ett spjut då skotthållen var väldigt korta. Nu känner jag på mig att spjut inte är ett alternativ här i sverige så valet föll på en Marlin 1895 g, dvs en guide Gun i kaliber .45-70 Government.

Köpte den i somras och har skjutit knappt 80 skott med den och tycker att den är skitkul. Ska komma igång lite mer med handladdningen så jag kan skjuta lite mer <_<

Jag hade med den på pass en dag och då kom det en skadad tjur på aldeles för långt håll för den bössan men det gick det också. Hade inte tänkt skjuta på håll över 100-120 m men den här tjuren kom på 180 m. Det blev dock ett skott som gick igenom hjärta och lever så han blev kvar utan några som helst problem. Ska dock tillägga att jag tänker aldrig i helvete skjuta på ett friskt djur på det hållet med den här bössan. Det är den inte avsedd för. Vet inte om jag gör det med .338:an heller för den delen trots att den är lämplig för dessa håll. Jag ser ingen anledning helt enkelt.

Publicerat

Ja just ja. Glömde skriva i förra inlägget att nu behöver jag inte byta bort 22:an heller för nu kan jag ju mängdträna med den <_<

Publicerat
Jo, nog finns det en bygel hemma i skåpet men ärligt talat kan jag för mitt liv inte förstå vad jag köpte den för.... :huh: Vet helt enkelt inte vad jag ska ha den till..... En win m/94 i 30-30 av 1969 års årgång i mkt fint skick samt en bunt med skott som följde med vid köpet. Nä, den åker nog snart men ska jag skaffa någon igen så är det nog bara marlin m/1894 som är intressant. Hade en i 357Mag tidigare och roligare bössa får man nog lete efter :D - när den fungerade vill säga.... <_< //K9

Vad var det som krånglade med den då? :D

Publicerat
Vad var det som krånglade med den då? <_<

The dreaded MARLIN JAM..... Plus det att en skruv i botten av lådan skruvade ut sig efter ett antal skott, om och om igen. Båda sakerna går dock att lösa. Bössan var också något kräsen med vilken ammo den ville mata - längd och form på kulan verkade vara de intressanta variablerna här.

Dock så var bössan otroligt kul att skjuta med så jag kan nästan förlåta den! :huh:

MVH

K9

Publicerat
The dreaded MARLIN JAM..... Plus det att en skruv i botten av lådan skruvade ut sig efter ett antal skott, om och om igen. Båda sakerna går dock att lösa. Bössan var också något kräsen med vilken ammo den ville mata - längd och form på kulan verkade vara de intressanta variablerna här.

Dock så var bössan otroligt kul att skjuta med så jag kan nästan förlåta den! :huh:

MVH

K9

Okidok, ja jag har ju inte fått hem min 357:a än, vi får väl se om jag får samma bekymmer jag med. <_<

/ Janne

Publicerat
Okidok, ja jag har ju inte fått hem min 357:a än, vi får väl se om jag får samma bekymmer jag med. <_<

/ Janne

Bekymmer eller inte så tror jag mig kunna garantera att du kommer att ha kul!! :D Sålde min mkt för att min 358 Win är lika kort och väger lika lite.... :huh:

//K9

Publicerat
  • Författare
Jag hade med den på pass en dag och då kom det en skadad tjur på aldeles för långt håll för den bössan men det gick det också. Hade inte tänkt skjuta på håll över 100-120 m men den här tjuren kom på 180 m. Det blev dock ett skott som gick igenom hjärta och lever så han blev kvar utan några som helst problem. Ska dock tillägga att jag tänker aldrig i helvete skjuta på ett friskt djur på det hållet med den här bössan. Det är den inte avsedd för. Vet inte om jag gör det med .338:an heller för den delen trots att den är lämplig för dessa håll. Jag ser ingen anledning helt enkelt.

Nej det är absolut inga långhållsvapen precis som dig har jag lagt min maxgräns strax över 100m.

Men vad det gäller drevjakt så kan jag helt ärligt säga att ett smidigare,snabbare eller mer välbalanserat vapen har jag aldrig hållit i!

/Micke

Publicerat
Okidok, ja jag har ju inte fått hem min 357:a än, vi får väl se om jag får samma bekymmer jag med. ^_^

Du blir säkert nöjd ^_^

Min första Marlin var en splitter ny 1894 Cowboy i 44 RM. Där var det uppenbart vilken nackdel det är att ha en ny bössa, då den var rätt jobbig att repetera.

Skillnaden var tydlig när jag skaffade min andra Marlin vilket var en 1895G 45-70. Den bössan var insliten och matade som en oljad blixt. Jäklar va det gick!

Så jag tror att kontentan är att om man ger sin Marlin en ärlig chans så kommer den funka utmärkt :D

Publicerat

Gick inte riktigt att rösta som jag ville.. men är lite sugen på en bygel 22:a för plinking.. =) En begagnad sådan handlar ju inte om så mkt cash ^_^ Och om någon har en och vill byta mot en savage 65M .22wmr så lyssnar jag =)

Publicerat
Bekymmer eller inte så tror jag mig kunna garantera att du kommer att ha kul!! :D Sålde min mkt för att min 358 Win är lika kort och väger lika lite.... :P

//K9

Det är jag 100% övertygad om jag med! :D

/Janne

Publicerat
Du blir säkert nöjd :P

Min första Marlin var en splitter ny 1894 Cowboy i 44 RM. Där var det uppenbart vilken nackdel det är att ha en ny bössa, då den var rätt jobbig att repetera.

Skillnaden var tydlig när jag skaffade min andra Marlin vilket var en 1895G 45-70. Den bössan var insliten och matade som en oljad blixt. Jäklar va det gick!

Så jag tror att kontentan är att om man ger sin Marlin en ärlig chans så kommer den funka utmärkt :D

Stämmer bra det, när jag köpte min spritt nya Marlin 45-70 så var det min första bygel, och jag hade ju inget att jämföra med, men jag insåg att den var hårdrepeterad när jag fick jämföra med den Marlin 30-30 från 1964 som jag köpte senare, DEN var lättrepeterad !! Satan i gatan vad kul den pangen var! :D

Varför i hela helsike sålde jag den för ?? :(:D

/ Janne

Publicerat
  • Författare
Varför i hela helsike sålde jag den för ?? :P:D

Därför att gräset oftast är grönare på andra sidan.....men inte alltid :D

/Micke

Publicerat

Från och till har jag funderat över att skaffa mig en bygel men aldrig gjort slag i saken. För mig fyller en bygel samma nisch som en dubbelstudsare och så länge min lilla dbs i 8x57IRS står kvar i skåpet så lär det inte bli någon bygel. Ett annat alternativ är en liten smidig repeter typ rem seven i 358 win.

Med de olika svarsalternativen som fanns så har jag svårt att ansluta mig till något av dem. Jag har inget emot vapentypen men jag ser inte heller något behov i dagsläget.

Annars har jag erfarenhet av tre olika byglar, en marlin i 30-30 som var helt OK men som jag på den tiden avfärdade som en klass 2 bössa, en 1895 GG i 45-70 som var en ganska trevlig skapelse även om den inte riktigt var "min grej" och slutligen en Win m88 i 308 win som var en av de värsta vapenkonstruktioner jag kännt på ( i vart fall om syftet är att träffa det man siktar på).

För mig ligger fördelen i vapentypen i att det ofta är ganska smidiga och kompakta vapen med en naturlig "förighet", däremot blir kolvkammen ofta väldigt låg om man vill montera kikarsikte/rödpunkt på dem.

Henrik

• 3 weeks later...
Publicerat

en winchester 94/22 22wmr står det i skåpet, relativt välskjutande dessutom. tycker att byglar är snygga som få men det beror nog mycket på westernfilmerna man plöjde som barn

Publicerat
Ringer som en galning nu, men dom vill ju inte svara! :huh:

Misstänkte att någon skulle vara intresserad :)

men ligg på, ring, sms:a och maila =)

Publicerat
Ringer som en galning nu, men dom vill ju inte svara! :huh:

Äh, klantskallarna hade ju (inte helt oväntat, men ändå) satt ut fel pris. Det ska ju var 5000:-, inte 500:-. Det som var problemet är ju att den pipan är portad (heter det väl?). Och jag jagar ju alltid med lurar, men hunden kan ju få skador. Så, jag fortsätter att vänta på mitt inköpstillstånd och min 1895 GS som ligger och väntar på mig hos Torsbo.

Publicerat
Äh, klantskallarna hade ju (inte helt oväntat, men ändå) satt ut fel pris. Det ska ju var 5000:-, inte 500:-. Det som var problemet är ju att den pipan är portad (heter det väl?). Och jag jagar ju alltid med lurar, men hunden kan ju få skador. Så, jag fortsätter att vänta på mitt inköpstillstånd och min 1895 GS som ligger och väntar på mig hos Torsbo.

Ahh.. trisst.. för det var ju verkligen ett kanonpris annars. Själva anledningen att jag tipsade ju. Synd =(

Publicerat
Ahh.. trisst.. för det var ju verkligen ett kanonpris annars. Själva anledningen att jag tipsade ju. Synd =(

Ja, det var synd. Men jag uppskattar gesten! :huh:

Publicerat
Ja, det var synd. Men jag uppskattar gesten! :huh:

Kul att nästan kunna hjälpa till :)

Publicerat
  • Författare

Jag har haft ett par portade vapen,visserligen var bägge hagelgevär men glömmer man en endaste gång hörselskydden hemma så lovar jag att man aldrig gör om det :huh:

Portning är en vederstyggelse som endast hör hemma på banskyttevapen och knappt där.

/Micke