Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken följetång...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Visst kan du få tips! och det lär du få så att du liksom MarkusR nästan blir gråhårig på cupen :lol::lol:

Alla har vi olika preferenser om detta beroende på vad man värderar mest.

Jag står fast vid att du ska köpa Baserna och ringarna jag länkade till och att du ska köpa en kikare med ett STORT justeromfång och då går alla europeiska bort till att börja med B)

*duckar duktigt*

/Micke

Tveksam till om han kan få hem en burris, t.ex.. =)

• Svar 98
  • Visningar 15k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag råder dig att kräva pengarna åter!

Hur länge sedan var det du köpte siktet?

Publicerat
  • Författare

vad tros om en: Leupold 3,5-10x50mm VX-III Matte Duplex..? 142cm justering på 100m måste ju duga? Ihop med de ringarna?

Publicerat
  • Författare
Jag råder dig att kräva pengarna åter!

Hur länge sedan var det du köpte siktet?

Någon månad.. =o/

Publicerat
vad tros om en: Leupold 3,5-10x50mm VX-III Matte Duplex..? 142cm justering på 100m måste ju duga? Ihop med de ringarna?

Fungerar helt perfekt!

Publicerat

Bra köp!

Jag sålde en sådan för inte så länge sedan tyvär.

Åtskilliga är det rådjur,hjortar och vildsvin som fällts med denna strut i diverse rådande ljusförhållanden,även bäver i näst intill totalmörker.

Har suttit på ett flertal bössor utan att krångla.

/Micke

Publicerat
Någon månad.. =o/

Då skulle jag nog försöka få tillbaka pengarna för 8500 får du väldigt bra optik och fästen :unsure:

Publicerat
  • Författare
Bra köp!

Jag sålde en sådan för inte så länge sedan tyvär.

Åtskilliga är det rådjur,hjortar och vildsvin som fällts med denna strut i diverse rådande ljusförhållanden,även bäver i näst intill totalmörker.

Har suttit på ett flertal bössor utan att krångla.

/Micke

Ja.. och den väger inte så tokmycket, jag tror att vikten på 56glugg meoptan kan ha varit lite bov i dramat när den flyttade på sig.. Jag har nog bara hört gott om leupold.. kanske någon dyster historia iofs, men inte tillräckligt många att göra mig rädd. Genom att inte välja en med belysning resonerar jag som att det är ytterligare en felkälla som försvinner.. Jag är tveksam till att jag kommer "behöva" belysningen ändå..

Publicerat
  • Författare
Då skulle jag nog försöka få tillbaka pengarna för 8500 får du väldigt bra optik och fästen :unsure:

14 dagars öppet köp va? Utbytesgaranti är det nog som gäller nu =o| Men kan han fixa fram den leupolden med de fästena som micke tipsade om så lär jag nog inte bli besviken. Får vi hoppas =) Dessutom så har jag inte tid att tjäna nån hundralapp genom att beställa från TOZ.. älgjakten börjar ju snart!

Publicerat
Hittade denna film hur man monterar http://www.youtube.com/watch?v=SJMCMWwoLio

Visst är det bra men väldigt mycke överkurs för en normal jägare och jag tror att 95% av jägarkåren har oslipade fästen så visst fungerar det förövrigt sköt jag denna månads cup med ett oslipat fäste som blev snabbt monterat och det fungerar bevisligen ändå ;)

Varför köpa bra kikare och fästen men inte montera dom riktigt :unsure:

Att läga så myket pengar men snåla in någar hundra på monteringen är för mig obegripligt

Av dom 95% så litar dom flästa på att butiken vet vad dom gör

Plus att av dom 95% så har minst 50-70% skräpfästen och kikare med tveksam kvalite

Och är nöjda om två träfar är inom ett A4

Är det desa som man ska jämföra med och säta normen ? ? ?

Eller ska man ha det så bra monterat man bara kan inom rimliga kosnader ?

Mvh Anders Hj

Publicerat

Om vi nu går tillbaka till Kapten Kroks bössa så hade det lika gärna kunatt gå såhär

Kapten Krok hämtar bössan hos handlaren på fredagen

På lördagen skjuter han in bösan med bra resultat

På kvälen är Krok jäte nöjd med nya bössan och hans nya fina (dyra) kikare. han vet nu att han har ett fint vapen till nästa dags jakt :D

Söndags morgon: Kl05:02 titer han i bilen med stora förväntningar inför dagens smygjakt på bock

Kl05:12 är han frame och säter igång att smyga etefter en gamal stenmur som leder fram till några ängar och ett hyge

I bortre hygeskanten ser han en bock som är rät skaplig men men avståndet är för stort ca180-220m

Han vill inte ta några risker då han inte han prova den nya bössan på längre avstånd

Så det blir till att smyga närmare. När han har komit in på ca 70m så har han perfekt läge med bra stöd

Men då vrider vinden och han är upptekt :D bocken drar som en avlöning :unsure:

Det är bara att smyga vidare. Men mu liger vinden perfekt för ett anant område där han vet att det går en fin bock :P

Kl är nu 12:25 när han komer fram till det det lilla hyget i andra änden av marken. Och där står en otroligt fin bock

Avståndet är ca 100m och han tar stöd mot ett grovt träd omkulblåst träd som ger perfekt stöd

Det går några menuter (ca5-10min) inan bochen behagar att visa upp bredsidan

PANG

Bocken viker in benen som om den vore träfad av Tors vrede :D:P

Han går fram till bocken som är perfekt träfad. Nu ska den bara utt och sedan tas ur inan hemfärd

På kvälen är Kapten Krok mer än nöjd. Då han har både ny bösa och fick sjuta med den

Onsdag: på efermidagen komer Krok hem ovanlig tidigt. Så han bestämer sig för att åka och sjuta lite

Sjutningen går bra och han brovar på både 150m och 200m. Inga problem här

Bössan är underbar B)

Lördags morgon nu är det jakt igen. men dena gång är det älg som saka jagas

Han blir tilldelad en bra pas. Efter någon time så komer det utt en älg på ca90m avstånd

Han låter skotet gå. Men det träfar dåligt :( så han fortsäter att sjuta resterande fyra smälar

Någon time senare börjar man eftersöket

Men älgen går hundan och dom lyckas inte få tag på den under den dagen

Det konstaterades att frambenet var av. Och dom sista fyra skoten inte hade träfat alls :D

Orsak: Kikaren hade glidit i ringarna. Så nu låg träfarna 50cm lågt och 40cm till höger

Hade man lakt 300-600kr till på monteringen så hade deta aldrig hänt

Och kikaren hade inte förlorat 1500-3000kr i värde ;)

Och komer han någonsin mer att kuna lita bå bössan?????????????

Så var det värt att spara in 300-600kr Svar = NEJ

Mvh Anders HJ

Publicerat
  • Författare
Om vi nu går tillbaka till Kapten Kroks bössa så hade det lika gärna kunatt gå såhär

Hade man lakt 300-600kr till på monteringen så hade deta aldrig hänt

Och kikaren hade inte förlorat 1500-3000kr i värde :unsure:

Och komer han någonsin mer att kuna lita bå bössan?????????????

Så var det värt att spara in 300-600kr Svar = NEJ

Mvh Anders HJ

Jag vet inte om jag förstår vad du menar nu? Eller om du har förstått..? Det var en sjukt bra historia med mig som huvudman du fick till där men... jag har inte gjort något alls för att spara 300-600kr? Jag köpte kikaren, han skruvade dit den - end of story? Han sa inget alls om några inpassningar, slipningar eller något annat... hade han erbjudit det hade jag såklart tackat ja, och då hade jag förmodligen gått och lagt mig ikväll med en bössa jag litar på i skåpet..

Publicerat
Jag vet inte om jag förstår vad du menar nu? Eller om du har förstått..? Det var en sjukt bra historia med mig som huvudman du fick till där men... jag har inte gjort något alls för att spara 300-600kr? Jag köpte kikaren, han skruvade dit den - end of story? Han sa inget alls om några inpassningar, slipningar eller något annat... hade han erbjudit det hade jag såklart tackat ja, och då hade jag förmodligen gått och lagt mig ikväll med en bössa jag litar på i skåpet..

Historian skulle legat i det föra inläget

Men det fins någon begränsning som jorde att det inte kom plats

Och historjan var mer riktad till dom som anser att det är överkurs med inslipning avv ringarna

Och hänvisar till att dom flästa inte gör det

Deta har desutom hänt med en bössa som jag hade fräst en ny kolv till

Han ansåg att det var onödiga pengar att slipa in ringarna

Idag had den bössan bra fästen fin kikare riktad låda slipade låsytor och tillbaka flytade pipa med nyrivet patronläge som liger i linje med lopet :unsure::P;)

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare
historian skulle legat i det föra inläget

Men det fins någon begränsning som jorde att det inte kom plats

Och historjan var mer iktad till dom som anser att det är överkurs med inslipning avv ringarna

Och hänvisar till att dom flästa inte gör det

Mvh Anders Hj

då är jag med =)

Publicerat
då är jag med =)

:wub:

Publicerat
  • Författare

Det blev visst lite mastodonttråd.. men det blev en bra tråd =) Förmodligen kan den hjälpa någon annan stackare någon gång med kikarmontage =)

Publicerat

Leupolden har bra optik men den tappar helt klart mot de värsta när timmen blir sen. Frågan är då om det inte är bättre att köpa en obelyst Zeiss classic 50a för 8900:- på Torsbo...

Publicerat
  • Författare
Leupolden har bra optik men den tappar helt klart mot de värsta när timmen blir sen. Frågan är då om det inte är bättre att köpa en obelyst Zeiss classic 50a för 8900:- på Torsbo...

Sista kvarten kan jag skippa faktiskt, jag smyger ingenstans när jag inte kan se vart jag trampar.. =) Finns ingen optik som kan reparera misstaget av att man har fört en massa oväsen.. ^_^

Publicerat
Sista kvarten kan jag skippa faktiskt, jag smyger ingenstans när jag inte kan se vart jag trampar.. =) Finns ingen optik som kan reparera misstaget av att man har fört en massa oväsen.. ;)

Omdu inte jagar när det är svart ute har du ingen direkt nytta av belysning såvida du inte använder siktet vid drevjakt men det verkar det inte som du ska göra. Återigen rekomenderar jag köp av ett obelyst sikte och då kan ju även Conquest komma ifråga om prislappen har stor betydelse. Du får ju en 3-9X50 för 5200:- eller 3,5-10X50 för 6200:-i Sverige (PN jakt). Det låter som om jag är en riktig Zeiss fantast men det är jag faktiskt inte men dess sikte är väldigt prisvärde just nu p g a reapris mm.

Publicerat
  • Författare
Omdu inte jagar när det är svart ute har du ingen direkt nytta av belysning såvida du inte använder siktet vid drevjakt men det verkar det inte som du ska göra. Återigen rekomenderar jag köp av ett obelyst sikte och då kan ju även Conquest komma ifråga om prislappen har stor betydelse. Du får ju en 3-9X50 för 5200:- eller 3,5-10X50 för 6200:-i Sverige (PN jakt). Det låter som om jag är en riktig Zeiss fantast men det är jag faktiskt inte men dess sikte är väldigt prisvärde just nu p g a reapris mm.

ja precis, men jag skrev ju där uppe att jag inte ska ha ett med belysning =)

Publicerat
  • Författare

Ytterligare lite fortsättning.. nu vill han låna min bössa och testskjuta. Så förmodligen litar han inte på att den är kass... fan, hoppas han nu inte börjar krångla med garantin.. fan vad less jag blir...

Publicerat

Det kommer han säkert att göra. Jag vet inte hur du är men mej kan dom bara konstra med till en gräns sen blir jag dryg. Innan han får låna bör du ta reda på vad han vill. Och om det går skall du vara med när han skjuter. Så du ser vad han gör pluss att du kan visa hur du gör.

Publicerat
  • Författare
Det kommer han säkert att göra. Jag vet inte hur du är men mej kan dom bara konstra med till en gräns sen blir jag dryg. Innan han får låna bör du ta reda på vad han vill. Och om det går skall du vara med när han skjuter. Så du ser vad han gör pluss att du kan visa hur du gör.

Han var tvungen att skjuta imorgon förmiddag innan han öppnar butiken (kl 11).. när jag passande nog är på jobbet.. "Nää.. jag vill gärna vara med när du skjuter sa jag"... Det skulle jag väl få vara, men syftet var att han skulle ha något att förklara för gyttorps säljare som ska besöka honom under veckan (de som är generalagent) och han vill kunna reklamera den dit antar jag.

Publicerat

Kan du inte ta ledigt ett par timmar och bli med till skjutbanan?

Publicerat
  • Författare
Kan du inte ta ledigt ett par timmar och bli med till skjutbanan?

Har för mycket att göra på jobbet dessvärre.