Publicerat September 25, 200817 yr Har nu byggt mig en till viltkyl men denna gång tänkte jag sätta i en liten datorfläkt, då kommer frågan vart det är lämligast att sätta den, uppe eller nere, blåsa inåt suga utåt eller? ja kära vänner det är där ni kommer in i bilden med goda råd hoppas jag Mvh: Jansson
Publicerat September 25, 200817 yr Varför ska du krångla till allt Wyatt!! Det räcker gott och väl med ventilationshål uppe och nere täckta med finmaskigt nät.
Publicerat September 25, 200817 yr Författare Varför ska du krångla till allt Wyatt!!Det räcker gott och väl med ventilationshål uppe och nere täckta med finmaskigs nät. Jag har en exakt likadan står hos svärgubben och den funkar klockrent, men som sagt så tänkte jag krångla till det lite med den här bara för att det är ganska kul att mickla lite med sånt häringa seru.....
Publicerat September 25, 200817 yr Författare Varför ska du krångla till allt Wyatt!!Det räcker gott och väl med ventilationshål uppe och nere täckta med finmaskigs nät. Jäkligt smart att du har en Killing-lucka upptill på din
Publicerat September 25, 200817 yr Hörru Klabbarparn, sätt dit din fläkt du så ska du se att det fungerar. Smidigt med killinglucka, när storbockarna ska in öppnar man båda saloondörrarna.
Publicerat September 25, 200817 yr Man får ju tänka lite bakvänt när man pysslar med kylar. Det är ju som bekant ett faktum att kall luft sjunker - men i en kyl är det kallast högst upp. Detta är ett resultat av hur själva kylningen fungerar. Det är kylmedlets temp som avgör hur kallt det är, och ju varmare man gör kylmedlet - ju kallare blir det i kylen. Kylmedlet är varmast i toppen av systemet. Så om du vill sätta in en fläkt och ha bättre kyleffekt i hela låddan, så skall den antingen suga ut luften i botten, eller skjuta in den i toppen. Om fläkten har för stor effekt i förhållande till kyleffekten, så kommer inte kylen att orka hålla tempen, och du får då en varmare kyl. Väldigt svag fläktverkan har dock en positiv effekt på torken i kylen som kan bli ett problem om man slarvar med luftningen eller har kylen taskigt placerad. Du skall under inga omständigheter ha några insug upptill och baktill - där är det ju väldigt varm luft. Idealet skulle väl nästan vara att kunna ta luften direkt utifrån. Du får såga upp ett hål i kåken...
Publicerat September 25, 200817 yr Författare Snyggt svar Bengtson, tänkte koppla in nån ter... eller vad det kan tänkas heta, typ sån där till tågbanan man hade, så fläkten går lugnt och stilla eller full fräs om man mot förmodan skulle behöva det..
Publicerat September 26, 200817 yr Jag gjorde så att jag monterade in en 12V datorfläkt och driver den med en 6V batteriladdare, på så sätt så halverade jag hastigheten på fläkten.
Publicerat September 26, 200817 yr Författare Jag gjorde så att jag monterade in en 12V datorfläkt och driver den med en 6V batteriladdare, på så sätt så halverade jag hastigheten på fläkten. Så kan man ju göra men det är inte rätt Skoja bara M.a.o så tar jag min batteriladdare knäpper om till 6V. så kanske det blir lagom snurr på det hela!!
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Du e för go Jansson!.... .. allas våran Åsa-Nisse!!!.... kyla sjunker å värme stiger!.. så teoretisk ska du ha fläckten å översta hålet!... MEN.... detta gäller bara i teorin!... nät du påverkar ett kylskåp med en mekanisk fläkt så ändrar du hela fungtionen!... eftersom kylelementet sitter i övre delen av skåpet så ska du montera den i nedre hålet så du "drar" kylan genom skåpet!... om du nu måste ha en fläkt!??.. jag skulle lägga min röst på att du monterar fläckten inne i skåpet så luften rörs runt och du får en mer jämn temp i det!.. och låter natur lagarna ta hand om ventileringen av skåpet!... MVh Mamre!...
Publicerat Januari 20, 200917 yr Men varför vill ni blåsa in varm fuktig luft? Har själv en liknande lösning med 2 fläktar endast inne i skåpet. En längst ned på dörren som blåser luften uppåt. Sedan en längst upp på dörren som blåser bakåt mot kyl elementet. Där kyls luften och kondenserar mot kyl elementet. Kall luft är tyngre än varm och "faller" då naturligt ned längs skåpets baksida. väl nere vid botten trycker fläkten på dörrens nederkant upp luften igen längs skåptes framsida. Tyckte detta var bättre eftersom jag nu inte riskerar att få in förorenad eller fuktig luft i skåpet. utan istället svart och torrt. Anledningen till att jag vill ha det torrt är att detta hämmar en bakteri tillväxt. funkar kanon.. ibland lite för bra och då får man stänga fläktarna om det är risk att det blir för torrt.
Publicerat April 8, 200917 yr Ok. Men man måste alltså inte ha någon fläkt? Jag tänkte nämligen bara sätta två skruvventiler. En uppe och en nere på skåpets sidor. (En uppe på vänster sida och en nere på höger sida.) Borde inte detta räcka?
Publicerat April 9, 200917 yr Författare Ok. Men man måste alltså inte ha någon fläkt?Jag tänkte nämligen bara sätta två skruvventiler. En uppe och en nere på skåpets sidor. (En uppe på vänster sida och en nere på höger sida.) Borde inte detta räcka? Det kommer att duga alldeles tillräckligt
Publicerat Juni 30, 200916 yr Jag håller på med samma konstruktion i detta nu men funderar lite över placeringen av kylen. Tanken var att placera den i mitt förråd, men efter en snabb check nu när det varit 27 - 29 +grader ett par är det bara att konstatera att det är lätt 30+grader i förrådet.. Hur kommer kylen hantera det? Och är luften utanför så varm att man ej bör släppa in den med ventiler? I så fall får jag komma på nån annan stans att placera kylen för ventilation måste man väl ha i den om man ska hänga vilt där? //KK
Publicerat November 6, 201411 yr Jag har fått en sprillans ny ölkyl. Fullstor.Jag har tagit bort den stora fläkten som snurrar i taket från början. Där kommer jag skruva fast en Tenderum-fläkt istället.En sådan kyl måste väl vara optimal för detta?Den är tillverkad för att klara av att öppnas en gång i minuten utan att kondens mm ska få fäste.Den har en hel glasdörr så man ser vad som händer i skåpet och man kan se mörningstimern utifrån.Några extra hål för ventilation mm tänker jag inte göra. Vill inte dra in varmluft i skåpet.Den har en inbyggd ljusramp på insidan som lyder upp hela skåpet bra.Vad tror ni?
Publicerat November 6, 201411 yr Jag har fått en sprillans ny ölkyl. Fullstor. En tanke att beakta med reklamkylar är att det kostar pengar att slänga dem när de är utrangerade, därför många företag skänker dem i stället för och betala fyrsiffriga belopp för att få lämna dem på återvinningsstationen.
Publicerat November 6, 201411 yr Skruvar man av dörren så går det alldeles utmärkt att lämna in den på återvinningscentralen. Dörren går i annan container en annan dag.
Publicerat November 6, 201411 yr Bekymret med företagskylarna är att de är inte betalda för återvinningen vid köp som de vi vanliga köper i affären. Det kostar en bra slant för kommunen här och bli av med dem i alla fall, minns jag inte fe kostar det 1000kr och kasta en!
Publicerat November 6, 201411 yr Härnere tycker de att det är bättre att de blir återvunna än att de ställs på någon skymd plats. Så är det bara en privatperson som kör och lämnar så är det inga problem.
Publicerat November 7, 201411 yr Om det kommer att kosta 1000 pix att skrota den så är det ett ganska lågt pris som dessutom ligger ganska långt fram i tiden för en sprillans kyl man fått gratis. Dom flesta betalar betydligt mer än så för nya kylar.
Publicerat November 7, 201411 yr Om det kommer att kosta 1000 pix att skrota den så är det ett ganska lågt pris som dessutom ligger ganska långt fram i tiden för en sprillans kyl man fått gratis. Dom flesta betalar betydligt mer än så för nya kylar. Håller med dig! Och även här kan du som privatperson lämna dessa på återvinningen. Dessutom kan jag ta den tillbaka till jobbet och kasta den där när det väl är dags. Men den är som sagt ny så jag hoppas den håller några år. Med vänlig hälsning John
Publicerat November 7, 201411 yr Jag har en kanske dum fråga, men det här med en öl kyl eller vad man nu skall kalla det, är inte in/ut hängningsmomentet rätt slitsamt? Jag kan iofs se att hänga typ ett rå, en liten dov alt en mindre gris så där men mer än 40 kg och det är för tungt eller obra att hantera, hur fnular ni alla därvidlag? /Christian
Publicerat November 7, 201411 yr Tänker du på den rent fysiska hanteringen av djurkroppen då? Det som är menat att hänga där är upp till rådjurs storlek. Allt annat åker det in i stora kylrummet hos farsan. Men det är ganska smidigt att ha ett sådant här litet "backup-skåp" för mindre vilt hemma i garaget. Med vänlig hälsning John