Publicerat Oktober 5, 200817 yr Författare Edit: vägde systemet och stocken vikten var 2,8 och 1,1 på VSSF II Är dessa vikter med orginalpipan?
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Här kommer lite nya bilder efter dagens vägning av system och stock. Stocken vägde ca 1400 gram och systemet ca 2800 gram, totalt väger bössan, i nuvarande skick 4.2 kg. Men en 24" LW pipa med profilen #2300 så gissar jag att vågen kommer att stanna på ca 5.2 kg. Faktiskt lite mer än vad jag hade tänkt mig, men det blir nog en stabilt vapen för vakjakt Samt att rekylen blir lite mildare, det är ju bara fördelar. Exabit: Om du läser, vad väger din 6.5X47a med kikare?
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Jag kommer även i dagarna beställa en skena och ringar från Seekins Precision, dock så är mail trafiken mellan Sverige och USA väldigt långsam Så fort det är klart vilken höjd på kikarna jag ska ha så skickar jag in ordern.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Exabit: Om du läser, vad väger din 6.5X47a med kikare? Tjena. På tok för mycket Jag minns inte, men det står i min projekttråd nånstans. Kan väga aset nu när jag kommer hem, om jag kommer ihåg. Har följt din tråd sporadiskt men känner inte att jag har så mycket att tillföra.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Bössan väger dryga 7,3 kg. Bara 7,3? Min väger 8:a Ja det är sjukt tunga bysser och skall jag vara ärlig (å jag talar nog för Exabit med) så hade jag i dagens läge valt en lite slankare pipa då mobiliteten blir lidande. Faktum e att jag inte har några stora problem att bära min stridsvagn på axeln men jag har ännu inte jagat nått med den däremot kånkade jag den upp och ner från skyttebunkern till 100, 200 & 300m vallen, riggade upp besten och tillbax igen. Ja du fattar nog vinken men för att fatta mig kort, en lättare bössa i varmintklassen underlättar och jag tror personligen att min framtida 6,5-08 eller vad det nu blir få väga max 5,5kg.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare En fråga till både Exabit och Mr 9.3x62: Vilken pipprofil valde ni och vilken piplängd?
Publicerat Oktober 6, 200817 yr En fråga till både Exabit och Mr 9.3x62:Vilken pipprofil valde ni och vilken piplängd? #2500 Benchrest Heavy Varmint
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Heavy Bull Match 26" Jag har skrivit inlägg från mobilen tidigare, därav de korta texterna Håller med Robban om vapenvikten och det har vi diskuterat och haft uppe tidigare. Mina tankar om hur bra en bössa borde skjuta om den väger fläsk har kommit på skam. Det visar sig att det finns viktigare aspekter i skyttet som sätter gränserna. Jag skulle i dagsläget aldrig gå över vapenvikten på min nuvarande XCR med dämpare, och den ligger på 5 kg eller strax där under.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Tackar båda två för att ni hjälper en förvirrad människa som jag
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Jag vill komma med ett inlägg till ang. vikten och det är som följer...... När Rikard och jag diskuterade genom våra byggen för drygt ett år sedan var vi båda överrens om att den höga vikten skulle ha stor betydelse för skyttet vilket den på sätt å vis har haft. För egen del är jag rätt kluven då jag anser att bössan gör sig till rätta på banan, no doubt men i skogen kan det vara lite jävligare dock vill jag inte sätta spiken i kistan då jag ännu inte (som sagt) jagat med pangen ännu men det skall du få rapport på när jag har. Rikards tankar och tycken får du själv plocka honom på. Kontentan då då..... Jo, viktmässigt så får du nog känna dig för, det kan mycket väl vara så att du stormtrivs med en bössa på 10kg+ alt. en på 5kg men, det viktiga enligt min mening är att du känner på lite "tyngre" bössor och tänker till innan så du inte blir missnöjd. Jag provskjöt en T3 Varmint för ett tag sedan och jag upplevde den som en väldigt lätt bössa, ett kilo till på den eller mer hade gjort susen. Nu kanske jag har rabblat upp sånt du redan känner till eller tänkt igenom, hoppas isof. att du ursäktar inlägget. Mvh. Robban
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Jag får tacka för all input. Jag känner att jag inte blir så mycket klokare på allt detta surfande efter pipprofiler. Den totala vikten på vapnet utan kikare får gärna hamna på 5 kg eller strax under. Den fortsatta diskussionen ang. pipprofiler får jag ta med vapensmeden. Vilken smed det blir har jag ännu inte bestämt mig för, men jag ska kontakta Stig Sundberg och höra om han vill ta på sig arbetet. Fortsättning följer...
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare Självklart har jag inte kunnat hålla mig ifrån att fortsätta denna dag med att surfa runt efter olika pipprofiler Efter att ha fått lite feedback från Pete på Roedale Precision så har jag bestämt med för en LW #2300 profil i längden 24". Jag lägger in en bild på en bössa som Pete byggt med #2300 profil.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Nu är det klart vem som ska bygga vapnet åt mig, det blir Pete Lincoln på Roedale Precision som får äran Eftersom detta projekt egentligen skulle byggas steg för steg, för att inte påverka ekonomin i hushållet så kommer inte byggnationerna ske förrän i mars. Därför kommer det nog inte bli så mycket bilder på när bössan "växer fram", om inte Pete kan fota lite för att hjälpa min projekttråd
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Nu är det klart vem som ska bygga vapnet åt mig, det blir Pete Lincoln på Roedale Precision som får äran Eftersom detta projekt egentligen skulle byggas steg för steg, för att inte påverka ekonomin i hushållet så kommer inte byggnationerna ske förrän i mars. Därför kommer det nog inte bli så mycket bilder på när bössan "växer fram", om inte Pete kan fota lite för att hjälpa min projekttråd Glömde skriva att han även kommer fixa alla "metal parts" i matt svart. Mest troligt blir det Gun kote som används.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Du lär nog bli nöjd med Pete som smed, han har ju bra rykte o verkar bygga schyssta bössor. Vad tar han för ett sånt bygge om man får fråga.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Du lär nog bli nöjd med Pete som smed, han har ju bra rykte o verkar bygga schyssta bössor. Vad tar han för ett sånt bygge om man får fråga. Min spec. som jag gett till Pete innehåller lite prylar & extra arbete utöver pipa och blueprinting. Mitt paketpris inkl. alla prylar är 1400€.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Ok, måste fråga vad är det som du har beställt då? Du har snart PM.
Publicerat November 23, 200817 yr Författare Hur går det med ditt bygge Sajmon? Du, det går inte lika fort som jag själv hade velat att det skulle gå Just nu håller jag på att köpa lite tillbehör till det kompletta vapnet. Ett Blackhawk "Scope cover" med mynningsskydd och ett B-square vattenpass med picatinnyfäste har inhandlats. Imorgon borde mitt paket från Triad Tactical komma, det innehåller en Redman rearbag samt en TIS Slip-cuff (vapenrem) med flushcups-fästen. Picatinnyskenan och ringarna från Seekins Precision borde också komma inom ca 2 veckor. Så fort alla tillbehör och skena med fäste är monterat så kommer jag börja prova ut lite laddningar till toppjakten med orginalpipan. När jaktåret är slut så kommer vapnet att skickas till Pete på Roedale Precision, förhoppningsvis så är projektet klart till våren.
Publicerat November 23, 200817 yr Då är du som ett barn i godis butiken nu när du väntar på paket skit skoj upp med bilder när grejorna är hemma blir en kanon bössa Pete på Roedale kan sin sak efter att man kollat hemsidan Mvh.
Publicerat November 23, 200817 yr Författare Då är du som ett barn i godis butiken nu när du väntar på paket skit skoj upp med bilder när grejorna är hemma blir en kanon bössa Pete på Roedale kan sin sak efter att man kollat hemsidan Jo, sambon tycker man är som ett barn så fort man fått en avi att man har ett paket att hämta ut När allt är monterat så lovar jag att lägga upp bilder!