Publicerat Oktober 8, 200817 yr Jag undrar om någon här vet hur man gör hylsfett som kan sprayas med till exempel en blomspruta istället för att rulla hylsorna mot en dyna. Det finns ju att köpa fett som sprayas på hylsorna stående och som ger en torr film och är väldigt smidigt att hantera.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Du har alltså tänkt göra en egen smörja som går att speja från blomspruta. Förstod jag rätt nu? Den viktigaste egenskapen en hylssmörja ska ha enligt min åsikt, är att den är vattenlöslig. Så man enkelt kan lägga hylsorna i vattenbad med lite diskmedel för att få bort allt klet. RCBS hylsfett tycker jag är otroligt bra i kombination med dyna.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Antingen tillverka smörja själv eller späda ut köpes smörja till lämplig viskositet så att den går att spruta på hylsorna. Det kortar ner den tråkiga delen med handladdningen för att istället frigöra mer tid för det roliga, att göra av med dom färdiga patronerna.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Ett tips är att inte göra en vattenbaserad smörja, det kommer (om vattenhalten är för hög) göra så att dina verktyg rostar inifrån.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Det finns recept med lanolin och ullfett som ska fungera. Tänkte bara höra om det finns någon som micklat själv och som har erfarenheter att dela med sig av.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Hej Jag har förut tjatat på "det andra forumet" om min förträffliga hylssmörjarteknik , men vi tar väl en sväng här med , lova att prova , du kommer att bli frälst om du kalibrerar mer än 50 hylsor per tillfälle Ja.... , Du tar en gammalt badlakan i bomullfrote' och klipper i tre delar så att du får rektangulära delar typ A4 papper fast större . Sedan syr DU , eller om du leasar det till frun , ihop de tre delarna till varsin påse med en öppning i en kortända . ( du har väl talat om att du klippte sönder finaste badlakanet ) Påsen nr 1 oljar du in med miljövänligt motorsågs-kedjeolja , ca 2dl , och lägger i en plastburk typ glass-Bigpack . Påse nr 2 fuktar du in med laknafta edy och lägger i en glasburk med lock typ större syltburk . Påse nr 3 låter du vara som den är . Nu börjar det klarna va... Nähä..... Iallafall så tar du de hylsor som skall kalibreras och lägger dom i den oljade påsen , ca 150st av 30-06 storlek brukar vara lagom , sedan håller du igen den öppna delen på påsen med ena handen och håller i den andra änden med den andra och vickar sedan påsen framochtillbaka ungefär som när man gör charader att man kör bil/buss , ca 10 gr Häller ut hylsorna och och oljar insidan av hyls-halsen med filtmopp typ HDF edy , klart att kalibrera . Efter kalibreringen gör du om samma procedur fast med påse nr 2 som avfettar hylsorna och efter det så tar du påse nr 3 och torkar hylsorna ren och torr . Skjuter man mycket eller hjälper andra som inte orkar göra det tråkiga.... görat , så är den här metoden förträfflig och snabb . Lova att prova , någon , och sedan kan ni hylla mig
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Anders: Hur ofta behöver du byta ur påse 2 & 3? De känns som att de borde bli ganska kletiga efter ett tag.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Ajja baja , negativt tänkande , inte bra Skulle tippa på att du kan köra ca 1500 hylsor i respektive påse innan man behöver vända på dom och köra lika många till , ev fukta på med lite till olja i påse 1 i bland , sedan när dom blir FÖR skitiga så är det bara att slänga på se 1 och tvätta dom andra två och sy upp en till för påse 3 då den gammla tvättade påse 3 blir den nya 1:an
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Hej Jag har förut tjatat på "det andra forumet" om min förträffliga hylssmörjarteknik , men vi tar väl en sväng här med , lova att prova , du kommer att bli frälst om du kalibrerar mer än 50 hylsor per tillfälle Ja.... , Du tar en gammalt badlakan i ullfrote' och klipper i tre delar så att du får rektangulära delar typ A4 papper fast större . Sedan syr DU , eller om du leasar det till frun , ihop de tre delarna till varsin påse med en öppning i en kortända . ( du har väl talat om att du klippte sönder finaste badlakanet ) Påsen nr 1 oljar du in med miljövänligt motorsågs-kedjeolja , ca 2dl , och lägger i en plastburk typ glass-Bigpack . Påse nr 2 fuktar du in med laknafta edy och lägger i en glasburk med lock typ större syltburk . Påse nr 3 låter du vara som den är . Nu börjar det klarna va... Nähä..... Iallafall så tar du de hylsor som skall kalibreras och lägger dom i den oljade påsen , ca 150st av 30-06 storlek brukar vara lagom , sedan håller du igen den öppna delen på påsen med ena handen och håller i den andra änden med den andra och vickar sedan påsen framochtillbaka ungefär som när man gör charader att man kör bil/buss , ca 10 gr Häller ut hylsorna och och oljar insidan av hyls-halsen med filtmopp typ HDF edy , klart att kalibrera . Efter kalibreringen gör du om samma procedur fast med påse nr 2 som avfettar hylsorna och efter det så tar du påse nr 3 och torkar hylsorna ren och torr . Skjuter man mycket eller hjälper andra som inte orkar göra det tråkiga.... görat , så är den här metoden förträfflig och snabb . Lova att prova , någon , och sedan kan ni hylla mig Måste testa, menar du att sågkedjeolja funkar lika bra som dyrt köpefett? Jag är ju ny på det här och har hittils använt Lee-vax som följde med pressen, det funkar ju men är lite pilligt att gnida in hylsa för hylsa med fingrarna, tid tar det oxå. Är det inte väldigt noga att få bort all olja och lacknafta innan man blandar in krut i processen?
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Markus R Jo det är klart att det inte får drypa om hylsan av varken olja eller lacknafta och mest viktigt är att det inte är någon vätska av något det slag i tändhattsläget , men lacknafta dunstar ju rätt fort . Det är ingen skillnad på mängd olja eller annat konstigt med min teknik , bara att det går fortare och smidigare . Om det är rätt mängd olja i påse nr 1 så skall hylsorna vara endast lite fuktiga av olja , INTE drypande , det blir ingen glad av . Såg-kedjeolja funkar MYCKET bättre än Lee's smörja . DET tråden handlar om igentligen var att spray olja in hylsorna som typ Hornady's One Shot , eller vad det heter...... . Det ställer jag mig mer tveksam till för där kan man verkligen säga att hylsorna blir översmörjd dvs svårt att dosera lagom mycket , plus att det helt säkert kommer in olja innuti hylsan som blir svårt att få ut utan att bada/tvätta , och det blir ju bara en process till med torkning osv . Nä.... , pröva mina påsar Ursäkta trådkapningen
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Jag undrar om någon här vet hur man gör hylsfett som kan sprayas med till exempel en blomspruta istället för att rulla hylsorna mot en dyna. Det finns ju att köpa fett som sprayas på hylsorna stående och som ger en torr film och är väldigt smidigt att hantera. För att återgå till frågan efter kapningen så är ju problemet med en blomspruta att vanlig olja har för hög viskositet, om man ska ta AndersÖ på ordet så duger ju den oljan han nämner. Det finns ju oljespray att köpa till köket som arbetar med högre tryck än en blomspruta som bara är till för vatten, OBH-Nordica tror jag det är som gör de jag tänker på. Det borde funka lika bra med sågkedjeolja som matolja. Med en sådan spruta borde man inte behöva tunna ut oljan så mycket. Sen kan jag väl tycka att det lätt skulle bli fort och fel med en spruta, jag skulle i alla fall behöva gå någon annan stans och spruta för att inte kladda ner arbetsbänken.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr För att återgå till frågan efter kapningen så är ju problemet med en blomspruta att vanlig olja har för hög viskositet, om man ska ta AndersÖ på ordet så duger ju den oljan han nämner. Det finns ju oljespray att köpa till köket som arbetar med högre tryck än en blomspruta som bara är till för vatten, OBH-Nordica tror jag det är som gör de jag tänker på. Det borde funka lika bra med sågkedjeolja som matolja. Med en sådan spruta borde man inte behöva tunna ut oljan så mycket. Sen kan jag väl tycka att det lätt skulle bli fort och fel med en spruta, jag skulle i alla fall behöva gå någon annan stans och spruta för att inte kladda ner arbetsbänken. .......!
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Grejen med påsarna, är ju att du även smörjer hylsbröstet, och det är jag tveksam till. Även med köpt fett på sprayflaska, är det högst lämpligt att spraya på ett papper, och rulla hylsorna på detta för att inte smörja halsen. En vanlig smörjplatta funkar utmärkt, och är verkligen inte jobbig att arbeta med. Mängden olja den förbrukar kan jag knappast påstå är summerbart i pengar delat per patron. Nu laddar jag inte flera hundra skott varje gång jag sitter vid bänken, så jag förstår att pysslar man med laddning i omfattningen á la Mini-Norma så letar man genvägar. Dock - handladdning skall inte göras sämre för att man laddar mycket! Varje enda patron skall laddas med samma omsorg vare sig du laddar 20 eller 200 per gång.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr jag använder rcbs smörjplatta, jag kan smörja 7-8 hylsor i stöten med att bara dutta på lite olja och utan att få på utsidan hylshalsen. Det är verkligen inte jobbigt. Plattan har även den fördelen att den har ett lock man lägger på, den är med andra ord alltid "grundad" med olja Då tycker jag det är värre att dutta olja I hylshalsen med en liten borste innan kalibrering, eller sitta och svarva hylsorna till rätt längd
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Då tycker jag det är värre att dutta olja I hylshalsen med en liten borste innan kalibrering, eller sitta och svarva hylsorna till rätt längd Där har du sannerligen en poäng... Kan någon komma på ett sätt att svarva ett 20-tal hylsor samtidigt, så är jag idel öra...
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Ehhh ? Inte smörja hylshalsens utsida , var för inte då ? , den skall väl också kalibreras = smörjas för jämn kalibrering
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Ehhh ?Inte smörja hylshalsens utsida , var för inte då ? , den skall väl också kalibreras = smörjas för jämn kalibrering Nej, helst inte hylsbröstet, där blir smort av det fett som finns på hylsan och trängs upp under pressningen. Det spelar för det mesta ingen roll - som du ju märkt - men fett på hylsbröstet kan ge upphov till s k fettbulor. När detta sker, så är det ofta i kombination med ett halvtaskigt eller smutsigt verktyg - vid hylsbröstet är det vanligtvis ett hål borrat i verktyget för att smörjmedlet och luft skall ha någonstans att ta vägen under pressningen.
Publicerat Oktober 18, 200817 yr 1 tub LEE hylssmörja + 3 eller 4 tuber med T-röd i en blomspruta kan fungera för dej. Måste skakas om före användning då fettet (vax) sjunker till botten så småningom. Vitsen med T-röd är att det avdunstar ganska snabbt. Häll ut hylsorna på en tidning - spraya. Ruska om hylsorna - spraya. Man skulle kunna tänka sig att vända hylsmynningarna emot sej så att lite av duschen hamnar på halsens insida också. Har dock bara provat detta på pistolhylsor. Edit: Det lär funka med vatten också, men det avdunstar mycket långsammare än T-röd. En kompis använder Grummes tvättsåpa till sina 30-06, tror att han använder fingrarna. Du kunde prova olika grad av vattenutspädning och sprayning. Dock lär väl vattentvätt eller avtorkning med fuktad trasa behövas. Såpa och tvål är ju hala grejor. Kanske kan även T-röd användas för att få en suspension av tvålpartiklar som stannar kvar när spriten avdunstat. Måste gå och prova...
Publicerat Oktober 18, 200817 yr använder hornady uniqe på händerna och smörjer ca 10 st per gång det går undan och blir bra. insidan halsen blir det tops, ett jäkla skit.
Publicerat Oktober 19, 200817 yr 1 tub LEE hylssmörja + 3 eller 4 tuber med T-röd i en blomspruta kan fungera för dej. Måste skakas om före användning då fettet (vax) sjunker till botten så småningom. Vitsen med T-röd är att det avdunstar ganska snabbt.Häll ut hylsorna på en tidning - spraya. Ruska om hylsorna - spraya. Man skulle kunna tänka sig att vända hylsmynningarna emot sej så att lite av duschen hamnar på halsens insida också. Har dock bara provat detta på pistolhylsor. Edit: Det lär funka med vatten också, men det avdunstar mycket långsammare än T-röd. En kompis använder Grummes tvättsåpa till sina 30-06, tror att han använder fingrarna. Du kunde prova olika grad av vattenutspädning och sprayning. Dock lär väl vattentvätt eller avtorkning med fuktad trasa behövas. Såpa och tvål är ju hala grejor. Kanske kan även T-röd användas för att få en suspension av tvålpartiklar som stannar kvar när spriten avdunstat. Måste gå och prova... Nu har jag provat: Det går fint att blanda Grumme Tvättsåpa och T-röd. Jag doppade fingret i soppan och väntade en stund tills spriten avdunstat. Därefter var fingret lite "halkigt" av såpan. Ska prova en svag lösning, 0,2 dl såpa till 2 dl sprit. Verkar det fel proportioner är det bara att hälla i mer såpa eller sprit. Målet borde ju vara så lite såpa som möjligt för att förenkla rengöringen efteråt. Det här medlet lär innehålla en del vatten från såpan, som ju är flytande. Kanske man åtminstone ska torka ur kalibreringsverktyget efteråt? Man kunde ju prova på ett stålföremål för att utröna om det vill rosta.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Det är just det med insidan av halsarna. Sprayar man i ca 45 graders vinkel på stående hylsor så blir även insidan av halsen fettad och då slipper man allt tidsödande jobb med tops eller solventborste insmord i hylsfett. Fetterna i köpes smörja är ju vattenlösliga dom flesta men det borde gå att lösa dom i alkohol eller något annat svagt lösningsmedel som dunstar.
Publicerat April 24, 200917 yr Jag har testat och micklat med smörjmedel när jag kalibrerat. Jag jobbar inom metallbearbetning så man får ju lite känsla för en del saker. Det tog mig mindre än 5minuter i min handladdningskarriär att konstatera att LEE's absolut sämsta produkt är deras smörja. Byt ut den till en fullgod sådan om man kan helkalibrera 30-06 med spaken mellan tumme o pekfinger. Bara för att demonstrera för intresserade så brukar jag helkalibrera med enbart lillfingret på spaken. Kör man Lee's verktyg så har de ett hål vid bröstet som släpper ut smörja så man slipper bulor. Men man kanske vill köra andra verktyg av högre kvalitet/dyrare märke.... Ju fetare desto bättre smörjning. Prova en 10w50 helsyntet på ett par hylsor så får du se på saker. Men den är inte så kul att tvätta bort. Sågkedjeolja är en annan sådan där fet produkt som jag är övertygad om att den funkar mycket bra utan att ha provat den. Mitt sista påhitt är Ratema Unimate på flaska. (inte spray). Den är vattenlöslig, fri från olja och lätt att tvätta bort. Tycker den funkar riktigt, riktigt bra. Mikael
Publicerat April 26, 200917 yr Jag använder Rhinos spray-smörj, fungerar utmärkt. Precis som beskrevs tidigare sprayar jag i 45 graders vinkel mot stående hylsor så att även insidan smörjs. Rhino-sprayen luktar f.ö. isopropanol..... Jag har förresten aldrig tvättat någon hylsa efter kalibrering.