Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rutiner inför älgjakten

Featured Replies

Publicerat

Var med i ett jaktlag för många år sen som inte ville "störa" med hundar under första veckan.. risken var ju att grannen kunde få skjuta då..suck! Hur som, full ryggsäck med fika och mackor samt både Svensk Jakt och Svensk Jakt Nyheter. Skitbra visade det sig för under sittningen (3-4 händelselösa timmar i torn) havererade min jaktradio. Bara att bläddra fram första bästa annons från Hylte och ringa och beställa ny radio :ph34r:

Hela den där hanteringen med att sitta och glo i ett torn efter älg är så outsägligt jävla snortråkigt om det inte finns någon hund lös i skogen att käk och andra nyttigheter för ens förströelse är helt nödvändigt!!

Ska som ni förstår INTE jaga älg på måndag B) Väntar tills killen i laget med älghund har jagat sig less i norrland och kommer åter med sin jycke. Förra året var det kul, 30 sekunder efter släpp hade vi ståndskall på gris :D

Mvh!

• Svar 50
  • Visningar 5,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Var med i ett jaktlag för många år sen som inte ville "störa" med hundar under första veckan.. risken var ju att grannen kunde få skjuta då..suck! Hur som, full ryggsäck med fika och mackor samt både Svensk Jakt och Svensk Jakt Nyheter. Skitbra visade det sig för under sittningen (3-4 händelselösa timmar i torn) havererade min jaktradio. Bara att bläddra fram första bästa annons från Hylte och ringa och beställa ny radio :ph34r:

Hela den där hanteringen med att sitta och glo i ett torn efter älg är så outsägligt jävla snortråkigt om det inte finns någon hund lös i skogen att käk och andra nyttigheter för ens förströelse är helt nödvändigt!!

Ska som ni förstår INTE jaga älg på måndag B) Väntar tills killen i laget med älghund har jagat sig less i norrland och kommer åter med sin jycke. Förra året var det kul, 30 sekunder efter släpp hade vi ståndskall på gris :D

Mvh!

Som vanligt har du en poäng i det du säger, skit trist att sitta o glo i ett torn timme ut o timme in. ska försöka få till lite fart i skogen i år.

Publicerat
Som vanligt har du en poäng i det du säger, skit trist att sitta o glo i ett torn timme ut o timme in. ska försöka få till lite fart i skogen i år.

Du kanske kan vara lite beredd neråt mina marker fram på måndagen när jag har tröttnat på att sitta still.. :ph34r:

Publicerat

Kan inte påstå att det är någon skillnad på vilka grejor man ska ha med sig på älgjakt eller om man jagar något annat. Brukar slänga in bilen full i början på augusti och sen får det ligga där. :ph34r:

Publicerat
Kan inte påstå att det är någon skillnad på vilka grejor man ska ha med sig på älgjakt eller om man jagar något annat. Brukar slänga in bilen full i början på augusti och sen får det ligga där. :ph34r:

haha helt rätt. bössor , camoställ , RUBBET får ligga o rosta till den sista mars från o med 15nde augusti! B) Bara matpåsen som man tar in o byter innehåll i varannan vecka ;D

Publicerat
haha helt rätt. bössor , camoställ , RUBBET får ligga o rosta till den sista mars från o med 15nde augusti! :ph34r: Bara matpåsen som man tar in o byter innehåll i varannan vecka ;D

Hm.. man kan göra ganska udda fynd i bilen framåt vårkanten.. Plastpåsar med något som tidigare varit mackor, termosar som numera klassas som kemiska stridsmedel.. osv.. Brukar gå plus varje år med ngn stol, vapen fodral, koppel etc..

Publicerat
  • Författare
Du kanske kan vara lite beredd neråt mina marker fram på måndagen när jag har tröttnat på att sitta still.. ;)

Jajamensan, jag hjälper gärna en vän i nöd :D:D

Publicerat

jag är ung jägare och det är knappt att jag orkar med att ens lyssna på radion, de ska vara tyst och lugnt ;)

nåväl älgjakt i småländska skogarna på måndag...äggmackor, köttbullar, kaffe i mängder och choklad är det viktigaste. Vi kör ju med drev så de fikas sällan på pass :D

Publicerat

Rutinerna inför älgjakten, är lite samma grej som är drivkraften till själva älgjagandet över huvud taget för mig. Att träffa gubbarna innan. Någon gång på skjutbanan, och den obligatoriska - och så viktiga - söndagen innan jakten. Gemensam middag och taktiksnack. Vi äter också under jaktdagarna gemensam kvällsmat i traditionsenlig form köttsoppa med klimp, så under dagen räcker det att steka upp lite pölsa, och koka lite kaffe.

Fast är det känsla av älg i närheten, så bryr jag mig inte om ryggsäcken alls, utan klarar mig gott en dag, och får alla näringsämnen jag behöver av mitt snus... ;)

Publicerat

Jag själv har väl inga speciella böjelser som avviker från er andra. Kaffe, macka, snus osv.....och tystnad eller hundskall/drev.

Min svärfar däremot kommer få det svår däremot. Det började med att han tappade sin favorit/turkniv i söndags, sen har hans fru köpt färdigskivad skogaholmslimpa. Det kommer gå åt h******te för han i år enligt hans egen utsago. Normal sett så använder han sin favoritkniv för att skära upp skogaholmslimpan vid fikat för att sen lägga på önskat pålägg. I år finns inget av detta.

//erik som ska jobba hela helgen......

Publicerat

Vi jagar tre dagar innan vi tar uppehåll tom helgen och på nåt vis så är det något speciellt med premiären. Det är ju första riktiga jakten ihop med jaktlaget och förväntningarna är på topp.

Har just skrivit PM för jakten och imorgon fm är det jaktmöte med passlottning.

Skitjakt på er!

Publicerat

Vi har faktist glömt en rutin som jag hoppas alla gör

skjuta in/skottställa sin studsare

Publicerat

det gör jag endå engång i veckan så :wacko: eller jag ser till att den hålls inskjuten <_<

Publicerat

Min studsare är inskjuten året om... ;)

Publicerat

Men det är faktiskt skrämmande många som inte testskjuter sina bössor ordentligt innan jakten.. Trots att det borde vara en självklarhet vid all typ av jakt.... ;)

Publicerat
Min studsare är inskjuten året om... :D

inte mina, beror givetvis på vad jag ska jaga och vilken kula jag jagar med, rent krasst är älg/björnbössan alltid inskjuten då jag bara använder den till det, men jag vil gärna kolla det innan jag far och jagar.

övriga bössor skjuts in efter vad jag ska annvända den till, räv = snabb varmitkula orre/tjäder = lite tyngre långsammare kula för att minska köttförstörelsen mellan dessa patroner skiljer träffläget ganska mycket för att ge ett exempel

Publicerat
inte mina, beror givetvis på vad jag ska jaga och vilken kula jag jagar med, rent krasst är älg/björnbössan alltid inskjuten då jag bara använder den till det, men jag vil gärna kolla det innan jag far och jagar.

övriga bössor skjuts in efter vad jag ska annvända den till, räv = snabb varmitkula orre/tjäder = lite tyngre långsammare kula för att minska köttförstörelsen mellan dessa patroner skiljer träffläget ganska mycket för att ge ett exempel

tror han menade att han är flitigt att besöka banan att bössorna är "alltid"(inskjutna med olika kulor eller så etc) inskjutna:)

Publicerat

Jag vet inte om det kan kallas rutin, jo det kan det :D för det är ju lika varje år.

Jag SKA ha med mig en 200g chokladkaka när älgjakten börjar.

Det ska helst vara Marabous mörka men det går även med helnöt.

Jag skyller på sockerhalten i blodet men det är bara att jag är en lite godisgris ibland :D

Publicerat
Jag vet inte om det kan kallas rutin, jo det kan det :lol: för det är ju lika varje år.

Jag SKA ha med mig en 200g chokladkaka när älgjakten börjar.

Det ska helst vara Marabous mörka men det går även med helnöt.

Jag skyller på sockerhalten i blodet men det är bara att jag är en lite godisgris ibland :D

Läste ditt inlägg i gnälltråden.. Antar du bör ha med dig telefonen med fulladdat batteri? :D

Publicerat

Nu har jag handlat det näst viktigaste :lol: Tre chokladkakor att ha till kaffet i veckan, vore likt mig att komma till skogen med säcken full av choklad, utan ammo............... ;)

Publicerat

Kaffe, mackor, wienerbröd, rökt renhjärta..."Smakar lite udda tillsammans :) "

Skithuspapper, radion, ammo och en bössa till Kanske ett regnställ i ryggan...

Sen är det bara att luta sig bakåt och njuta av vinden i träden..."Tystnad" :)

Skitjakt på er...

Mvh

Publicerat

haha.

när jag packade till älgjakten igår så fick jag ihop 2! ryggsäckar iofs var en full med extra kläder för det blåste nordanvind i stormstyrkor när jag for hemmifrån på morgonen.

Publicerat

Själv har jag inte packat ännu, jag missar premiärveckan dessvärre men ansluter till helgen.

Det som KOMMER packas är däremot:

# Bössan och 10 patroner samt skarp kniv.

# Radion.

# Vattentät påse med underkläder, tröja och byxor.

# Ett paket korv och en miniflaska ketchup.

# Något sött att knapra på =)

# Ett glatt humör, för att vara lite klyschig <_<

Publicerat

Precis tagit fram grejorna!... ^_^ de är min rutin!.. bösan vet jag e oki!.. inte så länge sedan ja sköt me den! för övrigt så tycker jag älgjakt e över reklamerat!.. sitta å blänga i ett torn som ett fån!.. ^_^:D

köpt mej en lock pipa till i år! så kan man iaf roa sej med något kul!.. spela en liten låt kanske!.. ^_^:D

MVh Mamre!..

Publicerat
Precis tagit fram grejorna!... ;) de är min rutin!.. bösan vet jag e oki!.. inte så länge sedan ja sköt me den! för övrigt så tycker jag älgjakt e över reklamerat!.. sitta å blänga i ett torn som ett fån!.. :DB)

köpt mej en lock pipa till i år! så kan man iaf roa sej med något kul!.. spela en liten låt kanske!.. :D:lol:

MVh Mamre!..

holler med dej jag mamre :lol: älg jakten är lite över reklamerat.. bössan vet jag är okej sköt med den i fredags :lol: .