Publicerat Oktober 12, 200817 yr Är ute efter en marinad som passar till älgfile, har aldrig provat att marinera den förut så har någon nått tips så tar jag gladligen imot det Tack på förhand Daniel
Publicerat Oktober 13, 200817 yr Jag vet inte om jag är till någon större hjälp, eftersom jag inte har några direkta måttangivelser, men här är en variant på marinad som passar väl ihop med älgkött.. Olja En skvätt vatten Sojasås Grillkrydda i hyfsad mängd. Börja med lite och smaka senare av när marinaden börjar bli klar 2-3 hackade vitlöksklyftor 1 skivad gul lök En skvätt chilisås en klick honung en skvätt äppelcidervinäger några lagerblad Blanda ihop och smaka av. Behöver den mer av något så pytsa i lite mer, smaka av etc. tills den smakar som du tycker känns bra
Publicerat Oktober 13, 200817 yr Författare Tackar ska prova den exakta mått använder jag inte utan var bara ute efter nått tips på blandningar så denna ska provas på onsdag
Publicerat Oktober 13, 200817 yr Personligen tycker jag att man kan spara på smakerna när det är en filé. Jag gillar den lite mer naturell så att säga (annat med ett ytterlår eller en entrecout). Min marinad skulle bestå av - Olja - Soja - Gul lök - Salt - Peppar - Paprikakrydda - ev. lite viltkrydda Men smaken är som baken......dvs, annorlunda. Smaklig måltid!
Publicerat Oktober 13, 200817 yr Bara ett hett tips när ni skall marinera kött... Aldrig salt i en marinad, om den inte skall dra mindre än 5 minuter... Saltet drar ur vätskan ur köttet, och vem vill ha en torr filé? Samma sak gäller för citrusfrukter som t ex citron eller lime eller alkohol. De tillagar faktiskt köttet! Det är bättre i mitt tycke att använda färska örter i en marinad, de penetrerar köttet mycket bra. Persilja, timjan, rosmarin etc är mycket trevliga till vilt. Dessa kan med fördel kombineras med röd- eller grönpeppar och lite finhackad röd chili och vitlök. En slurk olivolja hjälper till att driva in smaken. Salta endast precis innan ni börjar steka så bibehåller köttet all fukt. (sen tycker jag att en välhängd file aldrig skall överstiga 46 grader inuti, men det är en smaksak) Men allt beror ju på vad man vill ha i slutändan...