Publicerat Oktober 22, 200817 yr Offtopic på mig själv, är detta nånting att hänga i julgranen? Carl-Gustaf 3000 6,5x55 En riktigt trevlig bössa. Det var det jag själv köpte som första älgstudsare Och sedan kompletera garderoben med en kombi gärna med 6,5*55 ifall CarlGustafen är i den kalibern så blir det inte så mycket olika patroner i skåpet, köp gärna en som du kan köpa till hagelpipset till senare. Och gärna en 22a till övningsskytte. Då har du en bra startgarderob att bygga ut vi senare tillfälle och bättre ekonomi.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Vore det inte en ide att köpa 6,5:an och 8x57an från denna blocketannons? Då har jag en älgbössa (8x57an) och en fågel/räv-bössa (6,5an)? Ifall Brno gör bra bössor. Blocket: Brno 6,5x55 + Husqvarna 8x57 Edit: Vart lite fel, glömde annonsen...
Publicerat Oktober 24, 200817 yr En beggad Tikka65 i bra skick brukar kosta 4000-5000:- sen sjunker priset mot skicket. Om du inte vill köpa en dyr kikare nu så köp en billigare. Jag har ett Tasco 3-9X40 vilket jag haft i 4 år nu och ärligt talat, det fungerar om än kompisens zeiss för 17000 har bättre optik. Jag har än inte haft något att klaga på Tascon faktiskt. En beggad Tasco får du för tusenlappen eller strax under.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Jag har ett Tasco 3-9X40 vilket jag haft i 4 år nu och ärligt talat, det fungerar om än kompisens zeiss för 17000 har bättre optik. Jag har än inte haft något att klaga på Tascon faktiskt. Är det en äldre Tasco med ståltub?
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Är det en äldre Tasco med ståltub? Jo den är inte ny direkt men jag tror inte det är ståltub på denna. Den har ett silverhorn på sidan
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Om jag vore du skulle jag satsa på en beggad Leupold. Optiskt är de kanske inte bäst, inte ens i närheten faktist. men mekanskt är de stabila, ingen träfflägesändring vid olika förstoringar samt kanske marknadens bästa garanti, 30 år, inget snack, bara att skicka in, de lagar det och skickar tillbaka det till dig, gratis de finns i intervallet 1500 och uppåt beroende på variant. har själv 1-4x20 (1500:-) på älgpangen, 2-7x33 (2000:-) på kombin och 4-12x40 (1700:-) på 6,5an . dessa kikare har tillsammans gått flera tusen skott utan något som helst problem
Publicerat Oktober 24, 200817 yr http://www.blocket.se/vi/17870100.htm?ca=2_s http://www.blocket.se/vi/18215937.htm?ca=2_s
Publicerat Februari 9, 200917 yr Köp En billig studsare och sedan lägg pengarna på ett bra kikarsikte ! Bara ett tips
Publicerat Februari 10, 200917 yr Köp En billig studsare och sedan lägg pengarna på ett bra kikarsikte ! Bara ett tips Kan bara hålla med dig Peter, en studsare från början på 1900 talet i gott skick skjuter lika bra som en ny och dyr, och jagar man vanlig almoge jakt där hållen inte blir extrema, och träffbilden inte behöver vara inom 2,5cm på 100 m så räcker en gammal välskött studsare gott och väl, men lägg pengarna på ett ordentligt kikarsikte, det kommer du inte att ångra, men samma sak gäller självklart vid val av kikare, en billig kikare kan funka lika bra som en dyr fast kanske inte lika länge, och ska du bara jaga vanlig standard älg jakt eller skjuta dig ett rådjur per år under bockjakten så behöver du varken belysta riktmedel eller variabelt sikte, ett standard 4X40 räcker gott och väl. Johan
Publicerat Februari 10, 200917 yr Kan bara hålla med dig Peter, en studsare från början på 1900 talet i gott skick skjuter lika bra som en ny och dyr, och jagar man vanlig almoge jakt där hållen inte blir extrema, och träffbilden inte behöver vara inom 2,5cm på 100 m så räcker en gammal välskött studsare gott och väl, men lägg pengarna på ett ordentligt kikarsikte, det kommer du inte att ångra, men samma sak gäller självklart vid val av kikare, en billig kikare kan funka lika bra som en dyr fast kanske inte lika länge, och ska du bara jaga vanlig standard älg jakt eller skjuta dig ett rådjur per år under bockjakten så behöver du varken belysta riktmedel eller variabelt sikte, ett standard 4X40 räcker gott och väl.Johan Sant, jag körde med ett Bushnell 4x40 i flera år på min 8x57, och det funkade ypperligt till älgjakten.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Sant, jag körde med ett Bushnell 4x40 i flera år på min 8x57, och det funkade ypperligt till älgjakten. Men vaf era jä kunde ni inte kläckt det lite tidigare innan man varit o köpt ett sikte som man egentligen inte har råd med
Publicerat Februari 10, 200917 yr Väl investerade pengar. En Zeiss är en Zeiss. Kommer gärna upp och testar den på en norrländsk storoxe ifall ni skulle bli dåligt med folk
Publicerat Februari 10, 200917 yr Är inte det där med sikten -"lägg minst det dubbla på siktet" lite av en myt? Jag säger INTE att billiga märken är lika bra som tex ziess. MEN.. Varför kör inte alla här ferrari? Skall du skall köpa bil så köp något riktigt dyrt. Billigt är bara skräp. Men lik förbannat så är det folk här som kör skoda, seat, hundai etc etc.. Varför?? de är ju bara skräp.. Eller kan det vara så att i 99% av fallen så behöver man inte en ferrari? Kan det vara samma sak med sikten? kan det vara så att de billiga siktena faktiskt klarar av att leverera i 99% av fallen. Det är klart att om man skall vaka räv mitt i natten en mulen december dag så kommer du att se mer i ett ziess. Men hur ofta gör man det? Sitter själv på ett gammalt leupold som jag iaf aldrig har haft några problem att se det jag siktar på. Visst är svärfarsans ziess för 15000 bättre. Men jag har ALDRIG varit i en situation där jag inte kunna skjuta pga siktet. Sedan får man ibland känslan av att de som köpt något dyrt, ofta har behov av att hävda att det som de köpt är det bästa och allt annat är skit. Vet inte om detta är ett sätt för dem att intala sig själva att de gjort ett bra köp. Sedan hade jag börjat med att köpa ett klass 1 vapen. Där efter en hagel spruta. Varför? Jo en klass 1 bössa kan jaga nästan allt. Det skall väl vara vissa fåglar och hare som man "behöver" en hagel kanon till. Kanske även kolla på en kombi i ditt fall om du skall jaga topp fågel. och kanske med ett extra pipset för hagel. Då har du två vapen, 3 vapen typer. det kommer du långt på. Sedan kanske du skall köpa dig ett luftgevär så du kan träna billigt och enkelt när och var du vill.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Är inte det där med sikten -"lägg minst det dubbla på siktet" lite av en myt?Jag säger INTE att billiga märken är lika bra som tex ziess. MEN.. Varför kör inte alla här ferrari? Skall du skall köpa bil så köp något riktigt dyrt. Billigt är bara skräp. Men lik förbannat så är det folk här som kör skoda, seat, hundai etc etc.. Varför?? de är ju bara skräp.. Eller kan det vara så att i 99% av fallen så behöver man inte en ferrari? Kan det vara samma sak med sikten? kan det vara så att de billiga siktena faktiskt klarar av att leverera i 99% av fallen. Det är klart att om man skall vaka räv mitt i natten en mulen december dag så kommer du att se mer i ett ziess. Men hur ofta gör man det? Sitter själv på ett gammalt leupold som jag iaf aldrig har haft några problem att se det jag siktar på. Visst är svärfarsans ziess för 15000 bättre. Men jag har ALDRIG varit i en situation där jag inte kunna skjuta pga siktet. Sedan får man ibland känslan av att de som köpt något dyrt, ofta har behov av att hävda att det som de köpt är det bästa och allt annat är skit. Vet inte om detta är ett sätt för dem att intala sig själva att de gjort ett bra köp. Du har med detta inlägg föralltid vunnit en plats i mitt jägarhjärta Alla har helt enkelt inte möjlighet att köpa en Ferrari, förlåt jeg menar Swarre, men det går faktiskt att jaga ändå
Publicerat Februari 10, 200917 yr Jag håller helt med om att man inte behöver det dyraste som finns på marknaden. Men det är skillnad på billigt och billigt. Några av dom billigaste märkena skulle då aldrig jag sätta på ett vapen. Då har jag häldre öppna riktmedel. Jag skulle säga att det är bättre att köpa ett begagnat kvallitet sikte än ett nytt 1000 kronors sikte.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Är inte det där med sikten -"lägg minst det dubbla på siktet" lite av en myt?Jag säger INTE att billiga märken är lika bra som tex ziess. MEN.. Varför kör inte alla här ferrari? Skall du skall köpa bil så köp något riktigt dyrt. Billigt är bara skräp. Men lik förbannat så är det folk här som kör skoda, seat, hundai etc etc.. Varför?? de är ju bara skräp.. Eller kan det vara så att i 99% av fallen så behöver man inte en ferrari? Kan det vara samma sak med sikten? kan det vara så att de billiga siktena faktiskt klarar av att leverera i 99% av fallen. Det är klart att om man skall vaka räv mitt i natten en mulen december dag så kommer du att se mer i ett ziess. Men hur ofta gör man det? Sitter själv på ett gammalt leupold som jag iaf aldrig har haft några problem att se det jag siktar på. Visst är svärfarsans ziess för 15000 bättre. Men jag har ALDRIG varit i en situation där jag inte kunna skjuta pga siktet. Sedan får man ibland känslan av att de som köpt något dyrt, ofta har behov av att hävda att det som de köpt är det bästa och allt annat är skit. Vet inte om detta är ett sätt för dem att intala sig själva att de gjort ett bra köp. Sedan hade jag börjat med att köpa ett klass 1 vapen. Där efter en hagel spruta. Varför? Jo en klass 1 bössa kan jaga nästan allt. Det skall väl vara vissa fåglar och hare som man "behöver" en hagel kanon till. Kanske även kolla på en kombi i ditt fall om du skall jaga topp fågel. och kanske med ett extra pipset för hagel. Då har du två vapen, 3 vapen typer. det kommer du långt på. Sedan kanske du skall köpa dig ett luftgevär så du kan träna billigt och enkelt när och var du vill. Tja att skillnaden mellan ett billigt sikte och "bättre" är säj 3-5000kr medans skillnaden mellan en beg volvo och en ferrari är vadå 1 miljon kan ju ha med saken att göra.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Tja att skillnaden mellan ett billigt sikte och "bättre" är säj 3-5000kr medans skillnaden mellan en beg volvo och en ferrari är vadå 1 miljon kan ju ha med saken att göra. men.. en skoda för 100 lax är 10 gånger billigare än en ferrari för 1 mille. Ett ziess för 15 lax är 10 gånger dyrare än ett sikte för 1500... Så skillnaden kanske inte är så stor som du tror. Skillnaden mellan en skoda och en volvo är inte så stor som till en ferrari. men inte kör alla här äns en ny volvo... För att en skoda klarar av de uppgifter den är köpt för.. man behöver kanske inte en bil för 300 lax bara för att frakta arslet till jobbet varje dag. Kanske man inte behöver ett sikte för äns 5 lax då man kanske har 10-15 jaktdagar/år. Man MÅSTE väl ändå se till vad man skall använda produkten till. Och det är klart att en målare inte köper penslar på Lidel. Men för någon som skall måla om förådet så räcker det.. eller??
Publicerat Februari 10, 200917 yr men.. en skoda för 100 lax är 10 gånger billigare än en ferrari för 1 mille.Ett ziess för 15 lax är 10 gånger dyrare än ett sikte för 1500... Så skillnaden kanske inte är så stor som du tror. Skillnaden mellan en skoda och en volvo är inte så stor som till en ferrari. men inte kör alla här äns en ny volvo... För att en skoda klarar av de uppgifter den är köpt för.. man behöver kanske inte en bil för 300 lax bara för att frakta arslet till jobbet varje dag. Kanske man inte behöver ett sikte för äns 5 lax då man kanske har 10-15 jaktdagar/år. Man MÅSTE väl ändå se till vad man skall använda produkten till. Och det är klart att en målare inte köper penslar på Lidel. Men för någon som skall måla om förådet så räcker det.. eller?? Precis. Men vem jagar bara 10-15 ggr/år? Skämt å sido. Huvudsaken är ju att man är nöjd men sin utrustning ferrari eller ej.
Publicerat Februari 10, 200917 yr men.. en skoda för 100 lax är 10 gånger billigare än en ferrari för 1 mille.Ett ziess för 15 lax är 10 gånger dyrare än ett sikte för 1500... Så skillnaden kanske inte är så stor som du tror. Skillnaden mellan en skoda och en volvo är inte så stor som till en ferrari. men inte kör alla här äns en ny volvo... För att en skoda klarar av de uppgifter den är köpt för.. man behöver kanske inte en bil för 300 lax bara för att frakta arslet till jobbet varje dag. Kanske man inte behöver ett sikte för äns 5 lax då man kanske har 10-15 jaktdagar/år. Man MÅSTE väl ändå se till vad man skall använda produkten till. Och det är klart att en målare inte köper penslar på Lidel. Men för någon som skall måla om förådet så räcker det.. eller?? Det är ingen som är tvingad att köpa dyra sikten. I nästan alla inlägg vad gäller optikråd så blir svaret "lägg hellre mer pengar på sikte än på vapnet"eller "köp så bra du har råd med"eller" bättre ett beg kvalitetssikte än ett billigt nytt"och jag tvivlar på att alla som skriver detta är miljonärer så det kanske ligger nånting i vad dom säger sen är det upp till var och en om man vill följa dessa råd.