Publicerat Oktober 16, 200817 yr Hej! Jag tänkte bädda om min lakelander som ser lite trisst ut. Har läst en del guider osv om hur man går tillväga, men jag har aldrig gjort detta själv förut så jag funderar om det kanske finns någon snäll forist med lite kunskap i ämnet som kan hjälpa mig med handledning via mail och bilder eller dylikt? Eller om det finns någon som bor i Karlstad-trakten som kanske t.o.m. kan visa mig hur det ska gå till in person? Lägger in några bilder på hur det ser ut nu: Vad tror ni, kan någon av er hjälpa mig lite?
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare jag är också väldigt intresserad snälla nånhjälp honom! Tack för stödet radium Det speciella med denna bössan är ju den "inverterade rekylklacken" som enligt Exabit påminner om Blasers system. D.vs. Att det istället för en klack på pipan finns en skåra där en klack som sitter i stocken ska passa. På bilden ovan ser man ju att det är en klack uppbyggd av vad för material de nu har använt.. men jag tycker det ser ut som den har tagit en del stryk? Kanske ska man bädda fast en aluminiumbit som matchar måtten? Eller bara bädda om med ett bättre material?
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Kanske ska man bädda fast en aluminiumbit som matchar måtten? Eller bara bädda om med ett bättre material? Är det en 6.5X55 så tycker jag inte att du behöver någon rekylklack, en bra bäddmassa som har bra fäste och är utan luftbubblor kommer bli jättebra.
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Är det en 6.5X55 så tycker jag inte att du behöver någon rekylklack, en bra bäddmassa som har bra fäste och är utan luftbubblor kommer bli jättebra. jag antar att du menar att jag inte behöver en rekylklack av aluminium? =) För om jag struntar i den helt lär jag väl få systemet på näsan tillslut Japp, det är en 6,5:a med grov pipa.. Jag gillar ju denna bössan.. så jag börjar inbilla mig själv att jag behöver en 6,5:a igen.. reviderar beslutet att sälja den
Publicerat Oktober 16, 200817 yr jag antar att du menar att jag inte behöver en rekylklack av aluminium? =) Jag menar att du klarar dig med den "inverterade" rekylklacken.
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Jag menar att du klarar dig med den "inverterade" rekylklacken. Ja, det tror jag oxå.. det är ju även den lite lättare vägen att gå. Men jag vill fortfarande ha tag på nån som kan rita lite på bilderna och tala om vad som ska kletas vart Jag har nog en god uppfattning själv iofs, men jag vill gärna ha både hängslen och livrem..
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Jag tycker det ser ut som de bäddat ner en fjäderbricka...är det så speciellt smart det? Det lär väl inte vara helt enkelt att få bort det gamla bäddmaterialet...för det skulle nog jag vilja göra om jag skulle bry mig om att bädda om. Men tillvägagångssättet får nog nån annan svara på...
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Jag tycker det ser ut som de bäddat ner en fjäderbricka...är det så speciellt smart det?Det lär väl inte vara helt enkelt att få bort det gamla bäddmaterialet...för det skulle nog jag vilja göra om jag skulle bry mig om att bädda om. Men tillvägagångssättet får nog nån annan svara på... japp, det är precis vad de gjort. Jag fattar inte riktigt varför, men endel (från en annan tråd) verkar tro att den som gjort detta försökt frilägga pipan genom att få systemet högre i stocken. jag tror faktiskt att den gamla bäddmassan kommer gå ganska enkelt att få bort. I kanterna går det att bryta bort med kniv.. annars får jag gå på med en dremmel
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Ja, det tror jag oxå.. det är ju även den lite lättare vägen att gå.Men jag vill fortfarande ha tag på nån som kan rita lite på bilderna och tala om vad som ska kletas vart Jag har nog en god uppfattning själv iofs, men jag vill gärna ha både hängslen och livrem.. Rent generellt, när lådan ska sänkas ned i bäddmassan så ska den vila på tangen och tejpen som du har virat runt pipan. Tejpen hjälper också till att systemet ligger rakt i kolven. Jag skulle ha tagit bort all gammal bäddmassa, inkl. det idiotiska lösningen med en fjäderbricka Sedan slipat bort så att inte stocken har några tryckpunkter på lådan när systemet hänger på tejpen runt pipan och på tangen. På tangen måste också trä slipas bort, hur mycket och exakt var låter jag experterna svara på. Jag hade också tejpat runt pipan där pipan möter lådan så att hela pipan blir friliggande, dock inte så mycket att systemet vilar på de tejpvarven. Jag hade applicerat bäddmassa där den gamla bäddmassan har varit, samt hela tangen. Jag har aldrig kollat på just den lådan du har, så var noggrann att inte du skapar några mekaniska lås när du lägger ned lådan i bäddmassan.
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Rent generellt, när lådan ska sänkas ned i bäddmassan så ska den vila på tangen och tejpen som du har virat runt pipan. Tejpen hjälper också till att systemet ligger rakt i kolven.Jag skulle ha tagit bort all gammal bäddmassa, inkl. det idiotiska lösningen med en fjäderbricka Sedan slipat bort så att inte stocken har några tryckpunkter på lådan när systemet hänger på tejpen runt pipan och på tangen. På tangen måste också trä slipas bort, hur mycket och exakt var låter jag experterna svara på. Jag hade också tejpat runt pipan där pipan möter lådan så att hela pipan blir friliggande, dock inte så mycket att systemet vilar på de tejpvarven. Jag hade applicerat bäddmassa där den gamla bäddmassan har varit, samt hela tangen. Jag har aldrig kollat på just den lådan du har, så var noggrann att inte du skapar några mekaniska lås när du lägger ned lådan i bäddmassan. Vart menar du att jag ska tejpa på pipan? På två ställen? Trodde man bara skulle dra ett par varv runt pipan framför rekylklacken? Är det på de varvem och på tangen du menar att systemet ska vila?
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Vart menar du att jag ska tejpa på pipan? På två ställen? Trodde man bara skulle dra ett par varv runt pipan framför rekylklacken? Är det på de varvem och på tangen du menar att systemet ska vila? Det finns säkert massor av vägar att gå. Men jag hade först tejpat runt pipan närmast lådan, så att inte pipan ligger och vilar mot bäddmassan. Jag vill då ha pipan helt friliggande. Dock så hade jag bara tejpat så att pipan får en liten distans gentemot bäddmassan som ofta trycks ut från området där lådan ligger, in i pipkanalen. Sedan hade jag tejpat längre fram på pipan, nästan i slutet av förstocken, där ska systemet kunna vila på, samt på tangen. Hur mycket du ska tejpa vet jag inte, utan du måste pröva dig fram innan du har applicerat bäddmassa.
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Det finns säkert massor av vägar att gå. Men jag hade först tejpat runt pipan närmast lådan, så att inte pipan ligger och vilar mot bäddmassan. Jag vill då ha pipan helt friliggande. Dock så hade jag bara tejpat så att pipan får en liten distans gentemot bäddmassan som ofta trycks ut från området där lådan ligger, in i pipkanalen. Sedan hade jag tejpat längre fram på pipan, nästan i slutet av förstocken, där ska systemet kunna vila på, samt på tangen. Hur mycket du ska tejpa vet jag inte, utan du måste pröva dig fram innan du har applicerat bäddmassa. Jag tror jag förstår: =) PIPA SYSTEM ============| | ^ ^ Tejp Tejp Första tejpen i min lilla ritning här är alltså det som allt ska vila på ihop med tangen?
Publicerat Oktober 16, 200817 yr PIPA SYSTEM ============|||||||||| ^ ^ Tejp 1 Tejp 2 Tejp 1: Systemet vilar på denna, samt tangen. Tejp 2: Endast till för att pipan ska förbli friliggande, eftersom det oftast trycks ut bäddmassa i pipkanalen.
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare PIPA SYSTEM ============|||||||||| ^ ^ Tejp 1 Tejp 2 Tejp 1: Systemet vilar på denna, samt tangen. Tejp 2: Endast till för att pipan ska förbli friliggande, eftersom det oftast trycks ut bäddmassa i pipkanalen. Japp, men då är jag helt med. Bra, tack =) ett steg närmare en färdig produkt
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Japp, men då är jag helt med. Bra, tack =) ett steg närmare en färdig produkt Dock så blev min ritning helt galen
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Här kommer en bättre. Stiligt Men jag förstod även om det blev tokigt, det blev på samma sätt när jag ritade förut innan jag ändrade
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Stiligt Men jag förstod även om det blev tokigt, det blev på samma sätt när jag ritade förut innan jag ändrade ny som jag är med beddning och allt. frågan lyder varför gör man det ? för att öka pressisionen ?vad gör man när man bäddar ? tätar till alla luckor så att lådan sitter fint och tätt?
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Lyfter tråden lite igen, ursäkta om det är otåligt =) men jag vill komma igång med det =)
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Lyfter tråden lite igen, ursäkta om det är otåligt =) men jag vill komma igång med det =) Jamen..! Sitt inte här då! Ut i verkstaden och börja improvisera..!
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Ett litet tips bara. annvänd mycket släppmedel innan du trycker ner systemet i bäddmassan
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Jamen..! Sitt inte här då! Ut i verkstaden och börja improvisera..! springer ut direkt, måste ju prova om vit våtrumsfog fungerar
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Ett litet tips bara.annvänd mycket släppmedel innan du trycker ner systemet i bäddmassan Hehehe.. jaaa.. det hade jag nog tänkt =) Ska ta och beställa nån "riktig" bäddmassa med tillhörande släppmedel tror jag, istället för att krångla med marine expoxy och bilvax.. kostar väl kanske nån krona mer.. men what the heck
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Hehehe.. jaaa.. det hade jag nog tänkt =) Ska ta och beställa nån "riktig" bäddmassa med tillhörande släppmedel tror jag, istället för att krångla med marine expoxy och bilvax.. kostar väl kanske nån krona mer.. men what the heck Det finns ingen anledning att inte använda flytande bilvax. Applicera ett tunnt lager och låt det torka (det blir en vit yta när det har torkat) upprepa två gånger till.