Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu får det vara slut på lekstugan i våra skogar.

Featured Replies

Publicerat

Nu får det vara slut på lekstugan i våra skogar..

I måndags kväll sköt grannlaget på en älgkalv KL 18.20 :( Inte nog med att de sköt på den efter att solen gått ner och jakten enligt lag skall vara avslutat, de träffade inte som det skulle heller. Klockan 20.30 ringde de till en eftersökshund som kom och skällde ut dom efter noter ^_^

Efter ett par timmars letande i mörker så gav de upp, blod ett 20 tal meter coh sedan inget.

Dagen efter kl8.30 ropade de på våran jaktledare att de ville ha hjölp med att leta efter kalven för de trodde att den gått in på våran mark.

ingen eftersökshund den dagen :wub:

Vi ringde ut samma kille och spårade o släppte hundar efter kalven mest hela dagen, utan resultat -_-

I går kväll sköt de en ny kalv på samma mark B):excl:

De påstår att de har varit i kontakt med länstyrelsen i jkpg län och han jagade älg, då ringde de till linköpings län och fick ok därifrån att de kunde skjuta en ny kalv på samma mark :excl:

I kväll kom en ko med kalv fram till mig på hygget. kalven gick lite lågt och ostadigt men det är mycket sankt och ojämt där så jag tyckte inte det var konstigt.

I första skottet reagerade inte kalven bara vände upp sig rakt mot mig B) Efter någon sec där jag han fundera på om kikaren ändrat sig ändå efter att min kära vovve rev i kull den :D

Ny bredsida och ett nytt skott, kalven tar ett stapplande steg o ramlar i kull

post-2287-1224269201_thumb.jpg

När jag kommer fram till den så ser jag att den har en skottskada framme i bröstet.

Detta är max 2-300 meter ifrån där grannarna sköt på kalven.

I morgon skall vi diskutera om vi skall ta o polisanmäla våra kära grannar :D

Ps Jag provsköt givetvis vapnet efter att vovven rev ikull det.

Lasse

Publicerat

Anmäl och testa men jag är nästan helt säker på att det läggs ned, finns inget som säger att kalven du sköt var den som skammades dagen innan eller något.

Givetvis så är det samma kalv men lagstiftaren skiter i det.

Mvh!

Publicerat

japp det var inte rolig läsning.

Publicerat
Anmäl och testa men jag är nästan helt säker på att det läggs ned, finns inget som säger att kalven du sköt var den som skammades dagen innan eller något.

Mvh!

Vad blir det för påföljd av att dom bevisligen sköt efter solens nedgång vid en ev anmälan?

/Micke

Publicerat
Vad blir det för påföljd av att dom bevisligen sköt efter solens nedgång vid en ev anmälan?

/Micke

Borde bli jaktbrott bara helt enkelt va? Knappast grovt jaktbrott?

Publicerat
Borde bli jaktbrott bara helt enkelt va? Knappast grovt jaktbrott?

Böter?

/Micke

Publicerat
Böter?

/Micke

Kanske rycka vapenlicenser? Det är ju ganska omdömeslöst att skjuta efter mörkrets inbrott?

Publicerat
  • Författare

Jag skiter i vad straffet blir, huvudsaken är att ge som en djävla smäll på fingrarna ^_^

Man skjuter inte efter jaktiden, visst fel kan hända, sen tror jag inte ett skit på att länstyrelsen i ett annat län skulle ha gett dom tillstånd att skjuta en kalv till på samma område..

Till saken hör ju åxå att det har flera E-licenser, givet ställda på olika namn. Inget lagbrott men lite lagom oetiskt. LS problem iofs.

Lasse

Publicerat
Jag skiter i vad straffet blir, huvudsaken är att ge som en djävla smäll på fingrarna ^_^

Jag är bara nyfiken och undrar vad påföljden skulle bli för detta.

/Micke

Publicerat

Mvh!

Men vad säger du, klockrent jaktbrott ^_^ Anmäler man inte detta har man ju helt tappat tron på jaktetik, polis och rättssystem.

Publicerat

Hade de hittat kalven så hade myndigheterna snott den helt klart..

Kanske att det funkar iaf, vart ju eftersök och det torde väl styrka att en älg beskjutits och träffats..

Äsch, jag vet ärligt talat inte alls har inte en susning detta med mulisar är inte min grej riktigt..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Men vad säger du, klockrent jaktbrott :blink: Anmäler man inte detta har man ju helt tappat tron på jaktetik, polis och rättssystem.

Håller helt med.

Känns som om man är lika skyldig om man inte anmäler detta.

Skita i det bara för att det blir ett djävla liv är inget alternativ. Som en i laget sa, de har alltid gjort så ^_^

Men då är det väl för faan dags o få dom att sluta då B):D

Publicerat

Enligt mig så är det klart som korvspad att det är jaktbrott.

Att länsstyrelsen skulle säga "skjut en till" tror jag lika mycket på som på tomten.

Kan givetvis finnas förmildrande omständigheter och då får jag rätta mig. Är trots allt ny i gamet...

/C

Publicerat

Var något av det märkligaste jag läst på ett tag inom jakt vill säga, jag är ingen förespråkare av att springa till polisen, men i det här fallet så vete fan om jag inte skulle se till att rättvisa skipas by the book, hur har man mage att begära att få skjuta en ny, när man skadat den första.

Publicerat

En arbetskamrat jagar på en lite mindre mark, tillsammans med sina föräldrar och kringboende. De har en älg på licens.. För något år sen när de samlades på morgonen visade det sig att någon av dem hade varit ute i skogen och redan knäppt en. Sålunda var det bara att packa ihop allt, redan vid samlingen :D

Det här jaktlaget som beskrivs i tråden försöker ju helt klart med olagliga medel skjuta mer än sin kvot. Ring länsstyrelsen först och kolla vad de säger, får du uppbackning där och kanske någon bekräftelse på papper så är det ju bara att traska till stationen och lämna in. Har de dessutom lite bevis till anmälan så tror jag inte de arkiverar den i det runda. Det brukar bli fart på dem när de ser en möjlighet att bli av med lite vapenlicenser :D

Publicerat

/Micke

Det är ju detta som är problemet i sådana här fall. Det är alls inte "bevisligen" - det går inte att bevisa. Någons utsago är inte att betrakta som bevis.

Går inte att klämma till, men djävligt var det, det är säkert det.

Att ge upp på kalven redan nästa dag, efter blodspårning - det däremot kan vara möjligt att nita dem för. "All jakt skall bedrivas så att viltet undgår onödigt lidande". Här kan ni gå vidare, men det är inte lätt, det blir inte roligt och ni blir Aldrig sams igen.

Publicerat

Bara anmäla. Det är ju inte första gången det händer saker hos dem.. Tror det tom var förra året det ramlade lite för många, om jag inte minns fel?

Publicerat

Hej,

I mars är jag färdigutbildad jurist och därför kan det kanske vara av intresse att ge min syn på saken. För det första är det skillnad mellan vad som anses som jaktbrott och vad som är att anse som brott mot jaktlagen.

Just vad gäller att skjuta på vilt efter att den "lagliga" jakttiden gått ut gäller följande. Enligt 30 § stycke 3 jaktlagen gäller att regeringen får föreskriva att jakt med skjutvapen får ske endast under vissa tider på dygnet och detta är något som har utnyttjats vad gäller viltslaget älg. Jakt får bedrivas till solens nedgång som de flesta ju ska veta.

Sedan stadgas i 45 § punkten 5 jaktlagen att den som bryter mot sådana föreskifter som meddelats med stöd av 30 § st 3 jaktlagen skall dömas till böter.

Lämnar vi eventuella bevissvårigheter därhän kan följande konstateras:

Den aktuella "överskjutningen" är mot bakgrund av detta att anse somm ett brott mot jaktlagen enligt 45 §. Med andra ord inget jaktbrott enligt jaktlagens 43 §. För jaktbrott är betydligt strängare straff stadgat, nämligen böter - fängelse 1 år.

Hoppas detta klargjorde något.

Henrik

Publicerat

Hur har det gått med detta, blev det någon anmälan?

Publicerat
  • Författare

Jag tappade tråden när 43 § kom in i bilden.

Jag är ganska säker på att de går att åtala dom för jaktbrott när mabn skjuter 20 min efter jaktens slut.

Att de sedan bevisligen sköt över är ju nästa punkt, jag sköt kalven som skadades på fredagen, har bilder som dokumentation på det.

Kan dock vara mycket svårt att bevisa att det var just den kalven :P

I dagsläget står det och väger för och emot, ägaren till marken i fråga ringde våran jakledare o pratade om händelsen, de var nog inte helt överens om vad som var fel o inte.

Enligt honom var det fel att skjuta så sent emn inte att skjuta en kalv till för det hade de frågat LST om.

Nu var det inte LST de ringde utan till jägarförbundet, som ju inte har ett skit med det att göra :D

Hur ne de kunde redogöra för att de skulle få skjuta en kalv till vet jag inte men jag tror att de inte fått rätt information.

Ska nog ta kontakt med LST och påtala ärendet för dom, har en bra kontakt där :D

Framtiden får utvisa vad som händer efter det. :D

Lasse

Publicerat

Oavsett så finns det ett gansak stort pedagogiskt värde i att anmäla dem, för att utrycka saken något tillspetsat.

Publicerat
  • Författare
Oavsett så finns det ett gansak stort pedagogiskt värde i att anmäla dem, för att utrycka saken något tillspetsat.

Oja, det är ju onekligen så att om ingen sätter ner foten o säger STOPP så kommer idiotin att fortsätta.

Som jag ser det så kan de komma unden anmälan genom att jag/vi vet att de har fattat hur illa de har trampat i klaveret denna gång, och ev många ggr före denna.

Om ingen någon gång visar dom att de de håller på med är fel o lagvidrigt så kommer de att fortsätta.

Jag tror mig veta efter att ha känt personerna i fråga i ca 10-12 år att de inte med flit gör fel utan de har helt enkelt inte kåll på läget.

Ta te.x storryn om att e ringt till LST när de har ringt jägarförbundet. Bara det säger en hel del om deras inkompitens i ärendet.

Jag skrev ut ett bra dokument som jag ska smyga ner i brevlådan hos dom :P

Lasse

R_C3_A4ttentillf_C3_A4lld_C3_A4lgochfallviltav_C3_A4lg.pdf

Publicerat
Jag tappade tråden när 43 § kom in i bilden.

Jag är ganska säker på att de går att åtala dom för jaktbrott när mabn skjuter 20 min efter jaktens slut.

Att de sedan bevisligen sköt över är ju nästa punkt, jag sköt kalven som skadades på fredagen, har bilder som dokumentation på det.

Kan dock vara mycket svårt att bevisa att det var just den kalven :P

I dagsläget står det och väger för och emot, ägaren till marken i fråga ringde våran jakledare o pratade om händelsen, de var nog inte helt överens om vad som var fel o inte.

Enligt honom var det fel att skjuta så sent emn inte att skjuta en kalv till för det hade de frågat LST om.

Nu var det inte LST de ringde utan till jägarförbundet, som ju inte har ett skit med det att göra :D

Hur ne de kunde redogöra för att de skulle få skjuta en kalv till vet jag inte men jag tror att de inte fått rätt information.

Ska nog ta kontakt med LST och påtala ärendet för dom, har en bra kontakt där B)

Framtiden får utvisa vad som händer efter det. :D

Lasse

LST brukar vara bra att ta kontakt med i sådana ärenden. Misstänker dom något så brukar dom driva det vidare.

Stå på Er bara!

:D

Publicerat
  • Författare
LST brukar vara bra att ta kontakt med i sådana ärenden. Misstänker dom något så brukar dom driva det vidare.

Stå på Er bara!

:D

Problemet är nog inte att få rätt, som vanligt ligger problemet i att vi bor ca 200 meter från varandra...

Jag har inte mycket med dom att göra idag men garanterat mycket mera problem i framtiden.

Vore skönt om det kune lösas på annat sett. Te.x genom att LST tar upp fallet själva efter lite påtryckning.

Knns som att det inte riktigt är vi då.

Fast det spelar nog inte så stor roll, vi kommer att få skit för det ändå B)

Inte för att jag bryr mig men ändå.

Lite konflikträdd är man nog :P

Publicerat
Problemet är nog inte att få rätt, som vanligt ligger problemet i att vi bor ca 200 meter från varandra...

Jag har inte mycket med dom att göra idag men garanterat mycket mera problem i framtiden.

Vore skönt om det kune lösas på annat sett. Te.x genom att LST tar upp fallet själva efter lite påtryckning.

Knns som att det inte riktigt är vi då.

Fast det spelar nog inte så stor roll, vi kommer att få skit för det ändå :D

Inte för att jag bryr mig men ändå.

Lite konflikträdd är man nog :P

Visst är det bättre att lösa det med grannen och jägarna på marken och övriga inblandade parter i nära anslutning.

Ja visst kommer det att mullras fram och tillbaka ett tag efter detta oavsett hur det går antar jag. Det är inte till gagn för någon.