Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarna i Finland beviljas inte längre handeldvapen ???

Featured Replies

Publicerat

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=142005

Jaa, vad skall man säga.. jäävligt tråkigt o synd då tragedier händer typ de två "skolskjutningarna" som hänt i Finland den senaste tiden. Men att det det allmänt ska gå ut över jägarkåren har jag svårt att ta !!!

Och i detta fall så ligger det ett utlåtande från en organisation som är jägarnas intressebevakare i Finland som grund !! Skall det verkligen gå så långt att även intressebevakarna måste försvåra idkande av jakt i framtiden ??? Detta verkar vara ett steg i den riktningen ...

Publicerat

ja fy fan.. smakfull bild på revolver hade dom valt ut också.... suck ..

Men det här är ju inget nytt under solen väl?. På Åland har vi ju haft att man ska motivera pistoler o revolvrar sedan ett par år tillbaka.. Även före den första idioten gjorde skolmassaker i Finland.

Publicerat
  • Författare

All vapeninförskaffning har och skall motiveras, -ats.

Men när det börjar få tongångarna "ytterst välgrundade skäl" och att man börjar blanda in läkarutlåtanden vid en licensbehandling så kommer det bli en hel del svårare om inte omöjligt ..... och just att jägarkåren får sig ... vi fungerar bra som samhällets syndabockar , väl ...

Publicerat

ja det är som vanligt.. jajävlar om man ska börja ha läkarintyg att man e psykfrisk så är ju jag körd om jag vill ha grytrevolver iallafall.. Fast vanliga depressioner kanske inte räknas som oberäknelig.. ?

Men just att motivera med "Skall användas till grytpistol vid förliggarjakt på mårdhund", när man ska köpa en .22a måste ju duga??

Publicerat

Hmm...tyvärr är det int så lätt att övertyga polisen om varför man skall ha en revolver/pistol för grytjakt och avlivning i fälla(på Åland). Behövs bla. papper på att du idkar fällfångst och grytjakt utskrivet av jaktvårdsföreningen. Ha hört om flera som haft problem, bla. annat en kompis som tar över 50st mårdhundar per år för sin grythund och sin gråhund. Han måsta faxa in ett intyg från jaktvårdförningen till polisen.

Publicerat

mm läste det innan jag gick ut på älgjakten och fysatan vad förbannad man kan bli.

en familj blev mördad i uleåborg idag. med ett jätte hemskt mordvapen. ett jakthagelgevär!. dom kan gömmas under jackorna dom med even fasst myndigheterna sagt annat så har de ändrat sit utlåtande och gör alla vapen illegala. får se vilken förbannad rajtantajtan det blir av detta nu.

hur många dör i trafiken? hur många misshandlas/mördas pga alkohol? hur många drunkar per år.

GÖR BILAR OLAGLIGA:ALKOHOLEN OCH HAV PÅ SAMMA GÅNG ERA FÖRBANNADE APOR!.

sry måste få ut lite ånga :lol:. snart kommer väl polisen och konfiskerar mina vapen pga mitt internet utbrott. då minsan skrattar jag och flyttar från detta skitland.

Publicerat

Man måste få avreagera sig ibland :lol:

Så man får inte ens grytpistol längre trots att man har grythund eller bedriver fångst med fälla? Just till fälla kan jag ju utan problem använda mig av salongsgeväret.. Men om man ska ta en mårdhund av daga i gryt t.ex någon gång i framtiden så kan det ju vara till ens fördel att använda något smidigare än ett gevär..

Men det får bli ett framtida problem då. Ångrar mig att jag inte köpte pistol tidigare som jag hade tänkt... Det lär inte bli lättare med åren..

Publicerat
Ångrar mig att jag inte köpte pistol tidigare som jag hade tänkt... Det lär inte bli lättare med åren..

tror du jag inte är bruten funderade att skicka in licens ansökan veckan före sista dådet. var för lat då jag endå måste till polishuset torsdagen veckan efter. well. tisdagen kom och JIPPIE!. vapen blev stigmatiserade i finland de senaste 5-10 åren! <_<

Publicerat
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=142005

Jaa, vad skall man säga.. jäävligt tråkigt o synd då tragedier händer typ de två "skolskjutningarna" som hänt i Finland den senaste tiden. Men att det det allmänt ska gå ut över jägarkåren har jag svårt att ta !!!

Och i detta fall så ligger det ett utlåtande från en organisation som är jägarnas intressebevakare i Finland som grund !! Skall det verkligen gå så långt att även intressebevakarna måste försvåra idkande av jakt i framtiden ??? Detta verkar vara ett steg i den riktningen ...

Hadd du skaffa redan en egen grytpistol?

Edit: Jofaaaan, vet inte vad man skall tänka. Det att en stordel av samhället och populistiska politikerna inte fattar sig på vapen och problematiken med deras farlighet och inte farlighet för allmänheten kan man begripa. Men när FINLANDS JÄGARFÖRBUND stöder myndigheterna etc. okunnighet etc. med att säga att jägarna inte behöver handeldvapen för nånting, så känns det som någon dragit bort stolen och sedan ännu slagit en med bollträt i huvudet :blink:<_<<_<:)^_^

Edit 2: Hur i helevetet tror dom att man skall avliva en mårdhund i grytet med ett långpipigt vapen, när dom ofta inte kommer fram utan trycker i endgången då man tagit bort hunden??

Publicerat
ja det är som vanligt.. jajävlar om man ska börja ha läkarintyg att man e psykfrisk så är ju jag körd om jag vill ha grytrevolver iallafall.. Fast vanliga depressioner kanske inte räknas som oberäknelig.. ?

Men just att motivera med "Skall användas till grytpistol vid förliggarjakt på mårdhund", när man ska köpa en .22a måste ju duga??

Har du ingen diagnos på bipolär sjukdom eller mani av något slag så bör det gå bra. I övrigt är jag starkt för hårdare vapenlagar =) Jag skulle (i sverige) vilja se mer omfattande kontroller vid införskaffning av första vapnet av någon sort, men ingen begränsning i antal.. eller högre begränsning.

Publicerat
ja fy fan.. smakfull bild på revolver hade dom valt ut också.... suck ..

HAHA, typisk grytrevolver :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat

Grytjakt ska väl bedrivas med "långa" vapen redan från tidigare, har trott att man här inte får använda pistoler vid annat än avlivning av djur i samband med fällfågnst :blink: Nåja, har aldrig grytjagat så det kan hända att jag har fel.

Däremot så är det intressant att inrikesministeriet förbjuder enhandsvapen, medan jord- och skogsbruksministeriet fortfarande har pistol som rekomenderat avlivnigssätt vid fällfångst!?! Det borde väl vara en själklarhet att ministerierna kollar med varandra i gränsöverskridande frågor, och om pistolerna ska tas bort så måste ett fullgott alternativ erbjudas (och nej, en gigantisk mink- & mårdhundsstam är inte ett "fullgott alternativ" :D ) Och risken för rikoscheter (som jag inte kan stava till, men vet att är obehagliga) måste ju öka något fruktansvärt med salongsgevär, för att inte tala om svårigheten med att sikta på nära håll med långa vapen. Legaliserat djurplågeri, det är resultatet!

...och på frågan våldsbrott med vapen så måste jag säga att det är väldigt tragiskt när sånt händer. Däremot så tror jag fortfarande att i Finland så utförs de flesta dråp/mord med puukko o kökskniv o inte med skjutvapen, vilket väl ger en fingervisning om ifall det är vapnens lättillgänglighet eller något annat det är fel på (depression o alkohol?).

Publicerat
Grytjakt ska väl bedrivas med "långa" vapen redan från tidigare, har trott att man här inte får använda pistoler vid annat än avlivning av djur i samband med fällfågnst :blink: Nåja, har aldrig grytjagat så det kan hända att jag har fel.

Däremot så är det intressant att inrikesministeriet förbjuder enhandsvapen, medan jord- och skogsbruksministeriet fortfarande har pistol som rekomenderat avlivnigssätt vid fällfångst!?! Det borde väl vara en själklarhet att ministerierna kollar med varandra i gränsöverskridande frågor, och om pistolerna ska tas bort så måste ett fullgott alternativ erbjudas (och nej, en gigantisk mink- & mårdhundsstam är inte ett "fullgott alternativ" :D ) Och risken för rikoscheter (som jag inte kan stava till, men vet att är obehagliga) måste ju öka något fruktansvärt med salongsgevär, för att inte tala om svårigheten med att sikta på nära håll med långa vapen. Legaliserat djurplågeri, det är resultatet!

...och på frågan våldsbrott med vapen så måste jag säga att det är väldigt tragiskt när sånt händer. Däremot så tror jag fortfarande att i Finland så utförs de flesta dråp/mord med puukko o kökskniv o inte med skjutvapen, vilket väl ger en fingervisning om ifall det är vapnens lättillgänglighet eller något annat det är fel på (depression o alkohol?).

Ja.. köksknivar borde förbjudas... Håller för övrigt med om depressioner o alkohol. Tror det är den största faktorn att sånthär skit händer allt mer. Samt ungdomars felaktiga verklighetsbild pga alla stressande datorspel.

Sen att man inte skulle få använda pistol vid grytavlivningar= fel. Fälla o grytjakt är väl dom jaktformer man kan behöva en pistola :)

mvh !

Publicerat

jag är så trött på dessa lagar våra länder skrampar ihop varje veckoslut.

allt jag kan säga är att vi måste ta till våra vapen medan vi ännu har dom och ta över sverige och finland ! :blink:

inga fler dumma vapenlagar.jägarnas utopio. en nation fylld med BARA jägare. its start hunting or get out!

5000 hektar till varje jägare.

och allting betalas i natura! :D

röstar harvner som våran kung!

Publicerat
Ja.. köksknivar borde förbjudas... Håller för övrigt med om depressioner o alkohol. Tror det är den största faktorn att sånthär skit händer allt mer. Samt ungdomars felaktiga verklighetsbild pga alla stressande datorspel.

Sen att man inte skulle få använda pistol vid grytavlivningar= fel. Fälla o grytjakt är väl dom jaktformer man kan behöva en pistola :D

mvh !

Att skylla ungdomars verklighetsuppfattning på datorspel är helt befängt.. det är nog en lite mer invecklad fråga än så skulle jag tro. Uppfostrand och föräldrars värdegrunder, samhället och hur det speglas i media, hur annorlunda "allt" är idag jämfört med "då". Man kan ju inte förvänta sig att folk alltid ska vara lika, samhället förändras och folk likaså.. generation efter generation. Sen kan man ju bara spekulera i varför det är mer deppresiva/bipolära människor i samhället idag. För lite jobb? För mycket press i jobb och skola? Viktigare att synas och höras? Vem vet.. men att skylla på datorspel har i åratal varit ett bra sätt för föräldrar och skola att skylla sina misslyckande i uppfostran på....

Publicerat
Att skylla ungdomars verklighetsuppfattning på datorspel är helt befängt.. det är nog en lite mer invecklad fråga än så skulle jag tro. Uppfostrand och föräldrars värdegrunder, samhället och hur det speglas i media, hur annorlunda "allt" är idag jämfört med "då". Man kan ju inte förvänta sig att folk alltid ska vara lika, samhället förändras och folk likaså.. generation efter generation. Sen kan man ju bara spekulera i varför det är mer deppresiva/bipolära människor i samhället idag. För lite jobb? För mycket press i jobb och skola? Viktigare att synas och höras? Vem vet.. men att skylla på datorspel har i åratal varit ett bra sätt för föräldrar och skola att skylla sina misslyckande i uppfostran på....

Det är självklart i grund o botten föräldrarna som är slatterarsel som inte uppfostrar sina ungar till något vettigt. ^^