Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rödvinsås

Featured Replies

Publicerat

Hacka en stor eller två små gula lökar, fräs i en rejäl klick smör, 2-3 msk. Det ska bara puttra försiktigt, blir det brunt, kasta och gör om. Efter att ha puttrat några minuter, löken blir blank och mjuk, tillsätt ett par msk socker, gärna råsocker eller muscovado. Puttra lika länge till. Häll i en flarra rödtjut. Winborgs matlagningsvin går helt fint att använda, tänk på att de flaskorna bara är 33cl, ta två. Det ska nu reducera till hälften, mao koka ihop till halva volymen. Tillsätt 7-8dl buljong, gärna den fond du kokat av älg- och rådjursben ;)

Koka återigen ihop till hälften. Sila av.

Smaka slutligen av med salt och vitpeppar, toppred med maizena eller potatismjöl.

smakar helt fantastiskt till älgstek, rådjurssadel eller vad du nu vill.

lycka till :P;):huh:

Publicerat

Hmm lät helt ok men jag undrar om det finns fler recept på samma tema?

Var på krog för ett tag sen och fick en rödvinssås utan lök såvitt jag kunde begripa.. äckelgod!

Hylsan, någon?

Mvh!

Publicerat

Visst gör det..? ;)

Kul att se att du nämner socker, en underskattad smakförhöjare i det svenska köket.

Oftast låter jag köttet ligga i kylen över natt i vinet, löken - jag steker den inte, den skall bara finnas med och inte märkas - och kryddblandningen.

Jag brukar ha i en näve salvia och lite rosmarin samt ett tiotal enbär.

När steken är brynt - i mycket smör - åker marinaden ner i grytan så köttet får puttra i den. När det kokat bort en del, tillsätter jag vatten och en buljongtärning - fantastisk uppfinning för oss som låter hundarna rensa benen. :huh:

Efter silningen, så åker det i mer smör...ja, jag gillar inte dietmat....och även en skvätt grädde. Salt behövs sällan när man använder sig av buljongtärningar, men lite peppar kan sitta fint. Vill man ha en brunare sås, så använder jag soya, annars kan man lägga i lite tomatpuré, om man vill ha en mer rosabetonad vinsås.

Publicerat
Visst gör det..? B)

Kul att se att du nämner socker, en underskattad smakförhöjare i det svenska köket.

Jag brukar ha i en näve salvia och lite rosmarin samt ett tiotal enbär.

Intressant tråd då sås är det jag absolut sämst på i matlagning, socker som förstärkare är ett gammalt knep som inte alla känner till, behövs bara en nypa, kul att man inte är ensam om salvia och rosmarin, brukar även ha finhackad vitlök i som standard.

Publicerat
  • Författare

Ni får ursäkta mig men jag klarar bara inte av buljongtärningar, kalla mig snobb om ni vill men det går bara inte att jämföra med riktig kokt fond. Man jag har ju ingen hund som kan rensa benen....... :)

ALL mat bör innehålla en liten mängd socker, denna såsen kräver ganska mycket annars blir det bara surt och Äckligt. För er som är oroliga för löken, det smakar INTE lök av såsen, det blir bara gott.

Publicerat
Ni får ursäkta mig men jag klarar bara inte av buljongtärningar, kalla mig snobb om ni vill

...snobb.

:)

Publicerat
  • Författare
...snobb.

;)

Jag förtjänade det där va.....?

Men kan du inte försöka nån gång att koka en riktigt hemgjord fond? Jag LOVAR att det är värt det ;):):)

Publicerat

Jag ska ta vara på vattnet när jag kokat trofén nästa gång. Det borde bli mustigt... :)

Allvarligt talat, hur fasen gör man det bäst då? Soppar i alla köttben, knäcker märgpiporna, skummar av det hela i början, men sen då? Kryddar? Låter man det hela reducera? Eller fyller du frysen med buljongpåsar?

Publicerat
  • Författare
Jag ska ta vara på vattnet när jag kokat trofén nästa gång. Det borde bli mustigt... :)

Allvarligt talat, hur fasen gör man det bäst då? Soppar i alla köttben, knäcker märgpiporna, skummar av det hela i början, men sen då? Kryddar? Låter man det hela reducera? Eller fyller du frysen med buljongpåsar?

Nu börjar det bli konstruktivt ;)

Allvarligt talat så kunde det säkert funka att koka trofen :)

Lagom stora bitar blandade ben, jag bryr mig inte om att knäcka märgbenen. Släng dem i en långpanna och bryn dem i ugnen på grill ett tag, svårt att säga hur länge, de ska inte bli svarta bara bruna. Lägg dem sedan i en stor gryta. fyll på med kallt vatten, 4-5 liter till ett par kg ben. Lägg i bitar av; nu kommer det viktiga: kålrot, morot, palsternacka, purjolök, gul lök, rotselleri, (försiktig, den blir lätt dominant). 10-20 pepparkorn, några lagerblad, en näve salt.

Koka upp och som du mycket riktigt säger skumma i början, låt det puttra i 6-8 timmar dvs större delen av dagen.

Sila av och nu är det nog bara 3 liter kvar av de 5 man börjat med, man kan nu reducera helt ned till en enda liter.Frys detta i istärningspåsar och varje bit gör underverk med såser å grytor.

Det tar ju lång tid innan det är färdigt men det är verkligen inte mycket jobb.

Publicerat
Jag förtjänade det där va.....?

Men kan du inte försöka nån gång att koka en riktigt hemgjord fond? Jag LOVAR att det är värt det ;):):)

Finns det jägare som fortfarande köper buljongtärningar/fond???

Vi har ju gratis tillgång till ben!!!

För bövelen, det är ju bara att kasta in benen i en långpanna i ugnen på 180 grader och rosta skiten.

Vips ner i en stor kastrull sedan med vatten, morot, lök, lagerblad, kryddpeppar osv. (kan man såga av de större benen ger märgen jättebra smak)

Koka på svag värme typ 4-12 timmar och var noga med att skumma av rasket till det är helt klart. (vätskan)

Sila av och reducera. Man kan reducera så hårt att det nästan blir som sirap. Men då kan man frysa in det som iskuber och använda som buljongtärningar!!!

Vilka såser, grytor och soppor man kan göra på detta!!! MUMS!!!

Jag har fond-helg en gång i månaden, då tar jag hand om alla ben jag har samlat på mig i frysen under månaden. (tigger även ben hos min lokala slaktare...)

Skulle det brinna hos mig så räddar jag först (förutom ungarna) bössorna, instumenten och min fondsamling i frysen!

Jag har spenderat lång tid till att lära mig göra äkta franska såser som smakar som CENSUR i munnen!!!

Publicerat

Hmm...får be hustrun att köpa grönsakerna, så ingen ser mig vid den disken. Man vill ju inte förstöra sitt rykte... <_<

Jag lovar att jag skall testa detta. Att frysa ned dem i istärningar låter ju genialt, för mina frysar är fulla av kött till familjen och hundarna samt diverse åtelmaterial, men några iskuber skall jag nog kunna klämma in.

Jag återkommer med resultatet...

Publicerat
  • Författare
Hmm...får be hustrun att köpa grönsakerna, så ingen ser mig vid den disken. Man vill ju inte förstöra sitt rykte... ;)

<_<:mellow: HAHAHA <_< Det är bra, man ska aldrig förneka sig, vi väntar med spänning på att du ska se ljuset ;)

Publicerat

Nån av er buljong-leffar kan väl göra en ny tråd som heter nåt i stil med; Gör din egna busenkla viltfond.

Publicerat

Superintressant!!

Men man måste nog få kläm på själva såstillverkningen innan man ger sig på fondprojektet, känns som onödigt arbete annars..

Mvh!

Publicerat
Superintressant!!

Men man måste nog få kläm på själva såstillverkningen innan man ger sig på fondprojektet, känns som onödigt arbete annars..

Mvh!

Du skall tro att soppa gjord på egentillverkad fond är helt underbart! Det behöver inte bli en tre-dagars sås!

Om man sedan passar på att ta med sig lite svamp och bär oxå från skogen när man jagar, då är man nästan fulländad!

Publicerat

Morötter är för mig en viktig ingrediens i en rödvinssås. :D

Publicerat
Morötter är för mig en viktig ingrediens i en rödvinssås. :D

All form av stärkelse som kan brytas ner till socker och smakämnena ur grönsaken ger karaktär åt såsen.

Fransmännen har sin "holy trinity" när det gäller såsbas.

Lök, morötter och selleri.

Med det som utgång har du grunden för de flesta icke-emulgerade såser! (dvs olja-äggula)

En av mina favoriter att utöka denna bas med är persiljestjälkar. Det ger lite tyngd/botten i smaken.

Publicerat

Jag brukar göra som MarkusR och Wizard och koka ihop mycket starkt reducerad fond som jag fryser som istärningar.

Hade vid ett tillfälle reducerat ner ca 3 liter vatten (+ en några dl madeira!) till bara några deciliter fond under flera timmar. När jag var nöjd med smak och koncistens ställde jag kastrullen för att svalna av så man kan skumma av fettet innan det är dags att hälla i istärningsformen.

Satte mig framför TV:n en stund och när jag gick tillbaks till köket var kastrullen borta!

Jag frågade min fru om hon sett den, svaret blev "Den har jag diskat, det vara bara lite skräp kvar i botten!" <_<

Publicerat
Jag brukar göra som MarkusR och Wizard och koka ihop mycket starkt reducerad fond som jag fryser som istärningar.

Hade vid ett tillfälle reducerat ner ca 3 liter vatten (+ en några dl madeira!) till bara några deciliter fond under flera timmar. När jag var nöjd med smak och koncistens ställde jag kastrullen för att svalna av så man kan skumma av fettet innan det är dags att hälla i istärningsformen.

Satte mig framför TV:n en stund och när jag gick tillbaks till köket var kastrullen borta!

Jag frågade min fru om hon sett den, svaret blev "Den har jag diskat, det vara bara lite skräp kvar i botten!" B)

Tidigt i äktenskapet hällde min fru ut buljonger jag hade kokat. -"Det var ju bara vätskan kvar ju. Köttat hade du ju tagit ur!"

Det höll på att bli ett kortlivat äktenskap men sen så lärde jag henne hut det fungerar i köket, så nu diskar hon, jag sköter maten!

Kasta en färdigreducerad fond... Det finns inga ord som kan beskriva den ilskan!

  • 4 weeks later...
Publicerat

fonder is the shit!

bara att koka, koka och koka lite till. I med vin, salt peppar, salt igen, ta en klunk vin, lite mer salt och lite roliga kryddor. Sedan bara att låta det reducera. och ta en klunk vin till. själv funderar jag på att byta ut vinet mot olika ölsorter. Men det är lite bökigt att provkoka fonder.... För det behövs ganska stora volymer för att få lite fond.... Men en egen tillagad fond är grymt mycket bättre än de som går att köpa i affärer,

Publicerat

Red Molly gjord på gäddfond... finns det något ljuvligare?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.