Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Korsa annan mark med oladdat vapen

Featured Replies

Publicerat

Vad säger lagen om att korsa annans mark med ett oladdat vapen och slutstycket bortplockat, när man är på väg till sina egna jaktmarker?

Publicerat
Vad säger lagen om att korsa annans mark med ett oladdat vapen och slutstycket bortplockat, när man är på väg till sina egna jaktmarker?

Man skall alltid eftersträva att INTE gå över annans mark under jakt.

Men, måste man ändå, om det inte finns annat val, så skall hund hållas kopplad, vapnet plundrat, slutstycke i fickan (t ex) och vapnet på ryggen.

Skulle du behöva leta upp din lösspringande hund på annans mark så skall du lämna ditt vapen hos en kollega på er sida av jaktmarken.

Finns det allmän väg så skall denna användas, och gör det inte det så skall den kortaste vägen användas.

Det är vad jag har lärt mig.

Publicerat
  • Författare
Man skall alltid eftersträva att INTE gå över annans mark under jakt.

Men, måste man ändå, om det inte finns annat val, så skall hund hållas kopplad, vapnet plundrat, slutstycke i fickan (t ex) och vapnet på ryggen.

Skulle du behöva leta upp din lösspringande hund på annans mark så skall du lämna ditt vapen hos en kollega på er sida av jaktmarken.

Finns det allmän väg så skall denna användas, och gör det inte det så skall den kortaste vägen användas.

Det är vad jag har lärt mig.

Så det är ok om man strävar efter att ta den kortaste sträckan som möjligt? Under förutsättning att man inte kan köra dit med bil, osv.

Publicerat
Så det är ok om man strävar efter att ta den kortaste sträckan som möjligt? Under förutsättning att man inte kan köra dit med bil, osv.

Kan man prata med jaktlaget som har marken innan man traskar över så är väl det att föredra. (Det är alltid bra att känna jaktlaget till angränsande mark!)

Om det inte går att ta sig till marken utan att gå över annans mark har du inget val. (om du inte har en helikopter ;) )

Men om man följer det jag skrev så skall man kunna undgå straffansvar.

Om det bara är en smidig genväg så går det inte bra.

Vill du läsa om detta så står det på sid 32 i boken Lagen, Nya Jägarskolan.

Publicerat
  • Författare
Om det inte går att ta sig till marken utan att gå över annans mark har du inget val. (om du inte har en helikopter ;) )

Jag tänkte mer om den enda bilvägen till jaktmarken är oplogad och det är flera kilometers skidväg om man väljer den oplogade bilvägen.

Publicerat

Om du kan få tag i jaktlaget som har den marken du vill korsa så tror jag ditt problem kommer att lösa sig.

Vem vet, du kanske till och med får nya jaktkamrater?

Går det inte att ta sig fram på den allmänna vägen så vet jag inte hur man skall tolka lagen. Den är lite luddig.

Jag tror inte man åker dit på något men samtidigt vill man ju inte stöta sig med någon annan i onödan.

Publicerat

Det som hundförarna gör här i vårat VVO är att dom lämnar bössan vid rågången under någon gran och går in och hämtar hunden om den är där i närheten och det då efter kontakt med andra lagets jaktledare. Sedan går dom tillbaka och hämtar bössan. Givetvis så har dom slutstycket borttaget under tiden dom lämnar bössan. ;)

Publicerat

våran jaktledare mötte en hundförare från en liten "pluttmark" som ligger i anslutning av våran ca 200 meter in på våran mark med bössan på ryggen och slutstycket o.

JL: "Hej"

HF: "Hej"

JL: "Har du borta hunden?"

HF: "Nej jag vet exakt vart han är" osså tar han fram en Garmin astro och pekar "där är han"

JL: "Visst vet du om att du är på våran mark och jagar"

HF: "jomen hunden for ju in här"

gissa om det tog hus i helvete =)

Publicerat
våran jaktledare mötte en hundförare från en liten "pluttmark" som ligger i anslutning av våran ca 200 meter in på våran mark med bössan på ryggen och slutstycket o.

JL: "Hej"

HF: "Hej"

JL: "Har du borta hunden?"

HF: "Nej jag vet exakt vart han är" osså tar han fram en Garmin astro och pekar "där är han"

JL: "Visst vet du om att du är på våran mark och jagar"

gissa om det tog hus i helvete =)

Jag kan tänka mig det.

Publicerat

Jaha? Som om man skjuter in mot grannens mark så kan man säga -"Jomen kulan åkte ju in här!"

Jag har inget mot ett mindre övertramp på min mark så länge samma regler gäller "på andra sidan" (vi är mer än överrens)

Det har alltid fungerat bra här, men om man inte har koll på vad man sysslar med så skall man f.n inte jaga heller!

En av anledningarna till att man inte trampar in på annans mark under jakt utan att ta kontakt är säkerhetsaspekten också.

Det spelar ingen roll hur duktig man är på att skjuta osv, en olycka kan hända vem som helst.

Lite sly eller en gren man inte såg kan ändra kulriktningen tillräckligt för att det skall kunna bli otäckt...

Publicerat
Jag tänkte mer om den enda bilvägen till jaktmarken är oplogad och det är flera kilometers skidväg om man väljer den oplogade bilvägen.

Tja, egentligen så beträder du ju inte på marken eftersom du "svävar" över den på snön... ;)

Publicerat
Tja, egentligen så beträder du ju inte på marken eftersom du "svävar" över den på snön... ;)

Den lär ju gå hem bra! :lol::lol: