Publicerat November 11, 200817 yr 16,2g TSX / X har jag använt med framgång, hittils alltid genomskott 5-225m och snuskigt dödlig effekt utan att ge någon köttförstöring att tala om. 16,2g Rhino likaså den väldigt bra men dyr. 16,2g är den optimala vikten tycker jag, farten, energin och kulbanan främjas liksom snällare rekyl (med rätt stock förstås). Nu har jag faktiskt laddat upp 18,5g Oryx "modell efter 2004" då något hände i produktionen som fick dom att fungera bättre, inget vilt nedlagt än men så fort det kommer blir det en recension. Anledningen till att jag väljer att gå upp i vikt är att min nya bössa ska få ett större användningsomårde smyg och drevjakt och 9,3an mer gris och älgklubba med tunga bulor.
Publicerat November 11, 200817 yr Intressant! Har du några bilder att dela med dig av? Vet inte om det var mig du syftade på men.. Oryx 9,3 efter en resa genom två bogleder och en rygg! Kulan gått in långt fram i bogen och krossat vänster bogledkula, tuchat ryggraden och sedan även krossat höger bogledkula innan den stannade i bogen bakom. Kaliber 9,3x62. Kula: Oryx 15gram laddad med 58,3gr Norma 201 till 800m/s. Vid kontrollvägning av kulan så var restvikten 12,81gram, dvs: 85,4%, efter den resan
Publicerat Mars 16, 201016 yr Hej ! är det någon som provat den svenska kulan Triple Expand från Ferrobull i 9,3 x 62. Jag använder Mega + Swiften. Dom fungerar utmärkt 22mm höjdskilnad på 100m.
Publicerat Mars 16, 201016 yr 18,5g Mega är mitt val. Eftersom 9,3an mest används som drevjakts/hundförarbössa så tycker jag att försämringen i kulbanan spelar särskillt stor roll, dock så irriterar det mig att det skiljer så mycket på träffläget mellan övnings och jaktammo.. /Håkan H
Publicerat Mars 16, 201016 yr Jag kör med 21.1g Oryx och jag är sjukt nöjd med den kulan. Den är en riktig handbroms! Har inte lyckats hitta någon kula eftersom det är genomslag i 100% av fallen med en mycket bra sårkanal och chockverkan som effekt. Har testat den på älg, rådjur och gris och ingen gick mer än tre steg efter smällen.
Publicerat Mars 16, 201016 yr Författare Jag kör med 21.1g Oryx och jag är sjukt nöjd med den kulan.Den är en riktig handbroms! Har inte lyckats hitta någon kula eftersom det är genomslag i 100% av fallen med en mycket bra sårkanal och chockverkan som effekt. Kivelä i VT var oxå extatisk över denna kula. Verkar vara en riktig fullträff av Norma
Publicerat Mars 16, 201016 yr Laddade 21g oryx inför jakten i höst, men gick tillbaka till 16,2g a-frame, då min bössa inte kom överens med oryxen & precisionen blev för dålig. Började att använda oryx 15g när jag skaffade 9,3;an, men den blev inte långvarig då jag tyckte att den gav för stor köttförstöring, den ej höll ihop trotts en låg laddning med V:3 760m/s.
Publicerat Mars 16, 201016 yr Laddade 21g oryx inför jakten i höst, men gick tillbaka till 16,2g a-frame, då min bössa inte kom överens med oryxen & precisionen blev för dålig. Började att använda oryx 15g när jag skaffade 9,3;an, men den blev inte långvarig då jag tyckte att den gav för stor köttförstöring, den ej höll ihop trotts en låg laddning med V:3 760m/s. Vad har du för bössa? Jag har en Sako 85 och det är banne mig inte mycket spridning på 80 meter med 21.1g Oryx. Det är fabriksladdad ammo jag använder. Dock håller jag med om att köttförstöringen kan bli lite våldsam vid benträff men det är ett pris jag är beredd att betala för att få "handbroms"-effekten.
Publicerat Mars 16, 201016 yr Vad har du för bössa?Jag har en Sako 85 och det är banne mig inte mycket spridning på 80 meter med 21.1g Oryx. Det är fabriksladdad ammo jag använder. Dock håller jag med om att köttförstöringen kan bli lite våldsam vid benträff men det är ett pris jag är beredd att betala för att få "handbroms"-effekten. Jag har en benelli argo comfortec, provade några olika laddningar, men den sprider upp till 20cm på 100m det är lite väl mycket!! Med 16,2g a-frame kulan håller den under 5cm på 100m, jag är förövrigt väldigt nöjd med swift kulan men man måste ju prova något nytt ibland.
Publicerat Mars 16, 201016 yr Jag har en benelli argo comfortec, provade några olika laddningar, men den sprider upp till 20cm på 100m det är lite väl mycket!! Med 16,2g a-frame kulan håller den under 5cm på 100m, jag är förövrigt väldigt nöjd med swift kulan men man måste ju prova något nytt ibland. 20 cm!?!? Min spridning får jag mäta i mm, inte i cm. Men det är en tung kula. Browning BAR hade liknande problem i senaste numret av VT.
Publicerat Mars 16, 201016 yr 20 cm!?!?Min spridning får jag mäta i mm, inte i cm. Men det är en tung kula. Browning BAR hade liknande problem i senaste numret av VT. Ja 20cm!! Jag har fullt sjå att hålla mig inom det svarta på normas inskjutningtavlor!! Bössan gillar inte tunga kulor
Publicerat Mars 17, 201016 yr Hur är skilnaden melan Oryx 21,1g och Swift a frame 19,4g efekt på vilt. Jag använder Swiften i 16,2g
Publicerat Mars 17, 201016 yr Ja 20cm!!Jag har fullt sjå att hålla mig inom det svarta på normas inskjutningtavlor!! Bössan gillar inte tunga kulor Jag har råkat ut för stor spridning i 30.06. Det var helt omöjligt att andvända Norma Alaska i denna bössa. Den spred upp till 35cm. Jag använde därför Mega 12,0g , tre skott på en krona på 80m lite skilnad.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Jag har en benelli argo comfortec, provade några olika laddningar, men den sprider upp till 20cm på 100m det är lite väl mycket!! Med 16,2g a-frame kulan håller den under 5cm på 100m, jag är förövrigt väldigt nöjd med swift kulan men man måste ju prova något nytt ibland. Den bössan, som många andra halvaoutomater har väl ofta problem med precisionen... I min Sako skjuter den tunga oryxen mkt bra, precvis som alla andra laddningar (se tråden "träffbilder"), så den kommer jag att använda framöver efter att ha läst nämnda test i VT.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Den bössan, som många andra halvaoutomater har väl ofta problem med precisionen... Det har du rätt i, men med lättare kulor (15g-18,5g) är det inga problem att få till fullgoda träffbilder med bössan ( mindre än 5cm/100m) vilket räcker gott och väl för mig när jag går som hundförare. Behöver jag tyngre kulor kan jag alltid använda Ruger 1:an i cal .458wm laddad med 500gr swift kulor
Publicerat Mars 17, 201016 yr Utöver de inneboende precisionsbegränsningarna hos halvautomater så skulle boven i detta drama även kunna vara räffelstigningen. En 21 grams kula i kaliber 9.3 blir med nödvändighet ganska lång, kombinerat med en förhållandevis låg hastighet är det inte säkert att pipan klarar av att stabilisera kulan på ett bra sätt. //Henrik
Publicerat Mars 18, 201016 yr Är det någon som köpt kulor från Ferrobull.com och provat Triple Expand i 9,3 15g. Det är tid att lada upp kulor för test. Det verkar vara en bra kula enligt deras hemsida. Är det någon som har erfarenhet av Swift a frame 19,4g. Swiften i 16,2g är bra.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Vilken kula är bäst! Mega 18,5 gram Oryx 18,5 gram Sako Hammer head 18,5 gram Det är stor pris skillnad på dom. Det är ca: 350:- mellan Oryx och Sako.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Vilken kula är bäst!Mega 18,5 gram Oryx 18,5 gram Sako Hammer head 18,5 gram Det är stor pris skillnad på dom. Det är ca: 350:- mellan Oryx och Sako. Varför är priset så viktigt på ett 20-pack? Jag betalar 41 kr st för mina Oryx och det blir inte många ören per kilo kött när vi snackar älg t ex. Personligen tycker jag att Lapua Mega är lite för blöt och Sako Hammerhead har jag ingen erfarenhet av men Oryxen gör precis det den skall göra. Min bössa skjuter riktigt tätt (14" stigning, 57 cm pipa) även med riktigt tunga kulor och jag föredrar en långsam tung kula med många joule. Använd det som funkar bäst i din bössa, inte det som är billigast eller bäst i test.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Varför är priset så viktigt på ett 20-pack?Jag betalar 41 kr st för mina Oryx och det blir inte många ören per kilo kött när vi snackar älg t ex. Personligen tycker jag att Lapua Mega är lite för blöt och Sako Hammerhead har jag ingen erfarenhet av men Oryxen gör precis det den skall göra. Min bössa skjuter riktigt tätt (14" stigning, 57 cm pipa) även med riktigt tunga kulor och jag föredrar en långsam tung kula med många joule. Använd det som funkar bäst i din bössa, inte det som är billigast eller bäst i test. Det är inte priset kanske mest, men efekten i vilt måste ju vara likvärdig med 18,5 gramarna. ändå skilljer priset på dom. Jag har köpe ammunition Swift a frame 16,2 845:- / 20 samt Mega 18,5 595:- Spidningen kan jag inte klaga på Swiften 3 skott 13mm , Megan 20mmm. 3cm höjd skillnad på 80/m
Publicerat Mars 21, 201016 yr Vilken kula är bäst!Mega 18,5 gram Oryx 18,5 gram Sako Hammer head 18,5 gram Det är stor pris skillnad på dom. Det är ca: 350:- mellan Oryx och Sako. 9,3x62 är en potent kaliber, på allt svenskt vilt ger den marginaler som är trevliga att få på köpet. Har skrivit lite tidigare i tråden om min kärlek till Mega. Visst har Wizard rätt i att den är "blötare" än en bondad kula, men den håller i hop, och då är det bara en fördel speciellt på mindre vilt med lägre motstånd. Att den sedan är synnerligen välskjutande och 200 spänn billigare håller jag inte till dess nackdel heller.
Publicerat Mars 26, 201016 yr Hur är dessa kulor i 9,3 x 62 Nosler Partition 18,5 gram. Nosler Accubond 16,2gram. Swift a frame 19,4. Jag vill ha en bra kula till att lada upp, när jag har fått litte hylsor. Fick min 9,3 sent i höstas. Jag har haft 30.06 innan i 24 år. Normas Oryx har jag haft dålig erfarenhet av i 30.06. Det blev mest mega 12 grams i den.
Publicerat Mars 26, 201016 yr Jag kör med A-frame. Jag gillar när det är hål rakt igenom både på stora som små djur. Är detta 16,2 eller 19,4. Vill vetta lite om 19,4, hur den verkar på vilt.
Publicerat Mars 26, 201016 yr Har jagat med 9,3x62 i några år. Hade tidigare 30-06 och använde mig då av oryx. Handladdar inte. Oryx verkar vara en kanonfin kula men jag var inte nöjd med din till 30-06. Bra effekt men tog det i något ben blev det mycket köttförstöring. Fick kassera någon bog faktiskt. Såg ut som gele i hela bogen. Jag hade nog otur med träffen men gjorde att jag tappade lite för den. Sen när det blev byte till 9,3 provade jag som första kula Naturalis 17,5g och den har jag hållt fast vid. Tycker den fungerar kanon. Finns säkert minst lika bra kulor och garanterat kulor som ger bättre "knall å fall" men den skjuter riktigt bra i min bössa, effekten är mycket bra och köttförstöringen är väldigt liten trots träffar i grova ben. Alltid en ren och fin sårkanal. I mitt tycke en ganska förutsägbar kula. Har inget att klaga på effekten då bara 2 större tjurar gått längre efter träff. En bakom bogen som gick ca:80m samt en som gick genoim bogbenet och fastnade i skinnet bakom det andra och den tjuren gick 40m. Resterande älgar har blivit på plats. Iof bara 10-12 älgar men jag är väldigt nöjd hittills ska sägas. Jagar med hund och många vill ju ha kvar kulan i älgen vid hundjakt, och det förstår jag och men det är ju svårt att garantera med nästan alla kulor. Inget som jag iaf tycker man kan förutse. Då gillar jag Naturalisen som jag uppfattar som väldigt förutsägbar och inte hittills ändrat riktning i älgen. Det jag kan ha emot kopparkulor är väl om man jagar på ex mycket steniga marker då kanske rickochettrisken är större men vi har inga sådana marker. Har bara hittat 2 kulor och de såg ut som i reklamen. Men man är ju alltid sugen att prova nya kulor för det finns ju mängder av bra kulor men svårt byta bort en kula man är nöjd med.
Publicerat Maj 22, 201015 yr Är det stor skilnad på Barnes TSX 16,2g och Swiften 16,2g. Är det mer knall och fall efekt om man väljer 18,5g Barnes TSX eller Swiftens 19,4g.