Hoppa till innehåll

Olika kulviktsresonemang i 9,3x62?


exabit

Recommended Posts

Har ingen erfarenhet av Barnes kulorna i 9,3

men k o f effekt är inget de har gjort sig kända för i min iofs inte enorma värld.

Jag har en liten fundering i samband med frågeställningen ovan,

är det inte så att man får ha kakan eller äta den,

kof effekt eller så där ringa köttförstöring som en del vill ha?

För egen del har jag vandrat över hela registret och på sista tiden har jag kommit att migrera mot blötare kulor till det mesta,

men just avseende 9,3:an vill jag nog fortfarande skjuta lite hårdare kulor, AB är den jag kommer att arbeta med att få att skjuta väl nu i sommar.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Arne.P

    12

  • Henrik

    7

  • Wizard

    6

  • exabit

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har ingen erfarenhet av Barnes kulorna i 9,3

men k o f effekt är inget de har gjort sig kända för i min iofs inte enorma värld.

Jag har en liten fundering i samband med frågeställningen ovan,

är det inte så att man får ha kakan eller äta den,

kof effekt eller så där ringa köttförstöring som en del vill ha?

För egen del har jag vandrat över hela registret och på sista tiden har jag kommit att migrera mot blötare kulor till det mesta,

men just avseende 9,3:an vill jag nog fortfarande skjuta lite hårdare kulor, AB är den jag kommer att arbeta med att få att skjuta väl nu i sommar.

/Christian

Det är inte köttet om det försvinner lite det kvittar, men det är trevligt om djuret blir på plats. Man vill ju ha bra efekt, men med 9,3 har man ju marginal. Har haft lite tur kanske, har bara haft ett fåtal eftersök under årens lopp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Arne- det är något de flesta av oss gillar,

att djuren blir på plats, men utöver mina ganska sparsmakade erfarenheter av V-max på div småvilt har jag ingen erfarenhet som säger att en viss kula ger KOF-effekt,

däremot kan jag säga att en viss sorts träffar har gett den effekten oaktat kulan som använts,

det är det höga lungskottet som går genom bakkanten på bogen och som är så pass högt att kulan när den passerar kroppen även påverkar ryggraden och då omgående slår ut nervsystemet.

Haft den träffen en par sju gånger eller så och det har bara vid ett tillfälle varit synliga skador på ryggraden, min idé är att märgen skadas och orsakar den omedelbara inkapaciteringen.

Sen är det ju självfallet som så att alla träffar i ryggen/taggutskott ger den formen av reaktioner men är i nästan alla fall inte önskvärda.

Om valet är mellan den lätta o tunga TSX kulan så hade jag valt den lättare för att få mer fart, bättre kulbana och kanske även lite bättre chockverkan.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Arne- det är något de flesta av oss gillar,

att djuren blir på plats, men utöver mina ganska sparsmakade erfarenheter av V-max på div småvilt har jag ingen erfarenhet som säger att en viss kula ger KOF-effekt,

däremot kan jag säga att en viss sorts träffar har gett den effekten oaktat kulan som använts,

det är det höga lungskottet som går genom bakkanten på bogen och som är så pass högt att kulan när den passerar kroppen även påverkar ryggraden och då omgående slår ut nervsystemet.

Haft den träffen en par sju gånger eller så och det har bara vid ett tillfälle varit synliga skador på ryggraden, min idé är att märgen skadas och orsakar den omedelbara inkapaciteringen.

Sen är det ju självfallet som så att alla träffar i ryggen/taggutskott ger den formen av reaktioner men är i nästan alla fall inte önskvärda.

Om valet är mellan den lätta o tunga TSX kulan så hade jag valt den lättare för att få mer fart, bättre kulbana och kanske även lite bättre chockverkan.

/Christian

Jag brukar skjuta bogsmällar därför går litte kött bort, men det gör inget för mig. Det får man ta.

Vill ha kort flykt sträcka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

En 18,5g TSX kommer bli onödigt lång och en tanke med TSX är att man kan gå ner en kulvikt och få samma effekt. Min upplevelse av 16,2g kulan är att den har fin och snabb effekt, använt den tre väldigt "produktiva" säsonger laddad till 750mps

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på hur gammalt denna artikel är?

Är dt någon som vet när den skrevs?

Det är ju rätt många år sedan TSX ersatte Barnes X till exempel..

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på hur gammalt denna artikel är?

Är dt någon som vet när den skrevs?

Det är ju rätt många år sedan TSX ersatte Barnes X till exempel..

Henrik

Minns jag inte helt fel kom TSX till 9.3 runt 2006, när jag köpte 75an 2005 sköt jag X:en det var då du gav alla goda och väl utnyttjade tips om X och BT :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med 18,5 g oryx och den har alltid funkat för mej med perfekta svampar.

Därimot har jag negativa erfarenheter i 6,5 med oryx allt från ingen expandering till manteldelning. Så det verkar skilja mellan kalibrar.

Har bytit till Oryx 21.1 grammare sedan detta skrevs och är riktigt nöjd med den. Jag har skjutit uppskattningsvis ett 40-50 tal klöv med den och upplever den som som en bra "stopper" Bra uppsvampning och oftast genomslag på raka sidoskott. Sköt en gris på ett eftersök som stod i vass så det blev lite skit mellan grisen och kulan.

Jag sköt snett bakifrån... så när kulan gick in i grisen i expanderad tillstånd var ingången högt i skinkan höger sida i riktning mot fram mot stickhålet med dragning åt vänster bog.... man kunde man ledigt släppt en toarulle genom hela sårkanalen så den grisen tog inte många steg.

Bra uppsvampning och god djupverkan :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har börjat fundera på vad man ska köra i nyförvärvet. Är nyfiken på att testa oryx 21,1g nu.

Har ju kört 15g i den gamla, men det var mest för att det stämde bäst med övningsammon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har börjat fundera på vad man ska köra i nyförvärvet. Är nyfiken på att testa oryx 21,1g nu.

Har ju kört 15g i den gamla, men det var mest för att det stämde bäst med övningsammon.

Testa!

Om det är en T3:a som jag misstänker lär den skjuta lika bra som min Sako och jag är skitnöjd med 21.1g Oryx!

Du lär aldrig hitta kulan igen om du inte skjuter en noshörning men det är en riktigt bra kula på älg, björn och vildsvin.

I min bössa ligger den 15 cm lägre än jaktmatch på 80 meter men levererar tillräckligt med joule som ett godståg ;)

Jag betalar 800 kr för ett paket och det tycker jag är helt ok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testa!

Om det är en T3:a som jag misstänker lär den skjuta lika bra som min Sako och jag är skitnöjd med 21.1g Oryx!

Du lär aldrig hitta kulan igen om du inte skjuter en noshörning men det är en riktigt bra kula på älg, björn och vildsvin.

I min bössa ligger den 15 cm lägre än jaktmatch på 80 meter men levererar tillräckligt med joule som ett godståg :huh:

Jag betalar 800 kr för ett paket och det tycker jag är helt ok.

Är just det här med höjdskillnaden mot jaktmatch som gjort att jag kört 15g och inte 18,5. Gillar inte att behöva ändra efter vad man laddar med. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är just det här med höjdskillnaden mot jaktmatch som gjort att jag kört 15g och inte 18,5. Gillar inte att behöva ändra efter vad man laddar med. ;)

Så länge man håller koll på hur många klick man har från nollan (jaktmatch) och de olika jaktladdningarna man har så är det inget problem.

Jag har 15 klick t ex på 21.1 g Oryx på min bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så länge man håller koll på hur många klick man har från nollan (jaktmatch) och de olika jaktladdningarna man har så är det inget problem.

Jag har 15 klick t ex på 21.1 g Oryx på min bössa.

Eftersom jag är lite halvsenil så vill jag helst inte hålla på med att skruva.vet med mig att jag förr eller senare kommer jag att glömma att ändra tillbaka.

Men får väl provskjuta dom och se hur mycket det skiljer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...