Publicerat Januari 24, 200521 yr Vad andvänder ni för slagfällor till mård fångsten??Har själv provat ett gäng olika fällor,mest hemmabyggen men vill ha tips på vad ni andvänder..
Publicerat Januari 24, 200521 yr Connibear och Trapper e dom jag använder till mård och mink. Om dom sen är bättre eller sämre än andra modeller vågar jag inte uttala mig om, då jag inte testat nåt annat...
Publicerat Januari 25, 200521 yr Connibear och Trapper e dom jag använder till mård och mink. Om dom sen är bättre eller sämre än andra modeller vågar jag inte uttala mig om, då jag inte testat nåt annat... Trapper är en bra fälla, men Conibear....den är nog inte ens tillåten i sverige tror jag?!, liten och smidiga är dom, men i och med att dom inte fångar selektivt så är dom inte tillåtna vad jag vet iaf.
Publicerat Januari 25, 200521 yr Connibear och Trapper e dom jag använder till mård och mink. Om dom sen är bättre eller sämre än andra modeller vågar jag inte uttala mig om, då jag inte testat nåt annat... Trapper är en bra fälla, men Conibear....den är nog inte ens tillåten i sverige tror jag?!, liten och smidiga är dom, men i och med att dom inte fångar selektivt så är dom inte tillåtna vad jag vet iaf. Conibear är en utomordentligt bra fälla till mård fångs oavsett godkänd eller inte..Har även provat en variant av trapper,funkar sisådär..Vill höra om era hemmbyggen..
Publicerat Januari 31, 200521 yr Connibear och Trapper e dom jag använder till mård och mink. Om dom sen är bättre eller sämre än andra modeller vågar jag inte uttala mig om, då jag inte testat nåt annat... Trapper är en bra fälla, men Conibear....den är nog inte ens tillåten i sverige tror jag?!, liten och smidiga är dom, men i och med att dom inte fångar selektivt så är dom inte tillåtna vad jag vet iaf. Alfie, vad menar du med att Conibear "inte fångar selektivt" ??? Med en skyddstunnel borde väl alla (?) slagfällor fånga någotsånärt selektivt, eller ?
Publicerat Februari 5, 200521 yr Connibear och Trapper e dom jag använder till mård och mink. Om dom sen är bättre eller sämre än andra modeller vågar jag inte uttala mig om, då jag inte testat nåt annat... Trapper är en bra fälla, men Conibear....den är nog inte ens tillåten i sverige tror jag?!, liten och smidiga är dom, men i och med att dom inte fångar selektivt så är dom inte tillåtna vad jag vet iaf. Alfie, vad menar du med att Conibear "inte fångar selektivt" ??? Med en skyddstunnel borde väl alla (?) slagfällor fånga någotsånärt selektivt, eller ? UP.. Varför fångar conibear inte selektivt?...om nu trapperfällan gör det? Eller "citerar" du bara svenska jaktlagens bestämmelser och förordningar ??? Vill veta NU !.... Tänk om jag fångar mink/mård osv. med en fälla som är "oetisk" i mina jaktkamraters ögon...
Publicerat Februari 5, 200521 yr Tja, ingen hade varit gladare än jag om Conibear hade varit godkänd, men det är den inte.....med selektivitet antar jag att man menar att om man monterar den som tänkt så fångar den andra arter än det är tänkt, det gör iof andra fällor oxå, men inte i samma utsträckning (antar jag), och måste man montera den i låda för att den skall vara selektiv, tja, då vete f-n om inte en vanligt Trapper är lika bra??
Publicerat Februari 5, 200521 yr Tja, ingen hade varit gladare än jag om Conibear hade varit godkänd, men det är den inte.....med selektivitet antar jag att man menar att om man monterar den som tänkt så fångar den andra arter än det är tänkt, det gör iof andra fällor oxå, men inte i samma utsträckning (antar jag), och måste man montera den i låda för att den skall vara selektiv, tja, då vete f-n om inte en vanligt Trapper är lika bra?? Ok, då förstår jag ditt resonemang ungefär i.a.f... Var just biten med selektivitet som jag undrade över... Och som du säger så fångar både conibear och trappern även andra arter än vad som är tänkt, alltså kan man inte tala om selektivitet, eller ???... var väl ungefär detta jag ville komma fram till.. . Har själv hittat allt från småvesslor till mård i mina conibear o trapperfällor... Och ja, en vanlig trapper e minst lika bra som conibearfällan... ( å båda e godkända här där jag bor )
Publicerat Februari 13, 200521 yr Jag använder uteslutande trapper 90.....coniebear är inte lika säker vad gäller var den träffar alltså kanske inte dödande direkt...enligt vad jag har hört när den provades i Sverige.(godkänd i finland och norge) I bäverformat är den dock godkänd så till vida att du har det kurser och tillstånd på din mark för den typen av fälla. Själv känner jag en som, brukar jag korta av trampplattan på trappern så den inte missar (vilket har hänt).
Publicerat Februari 20, 200521 yr Vad andvänder ni för slagfällor till mård fångsten??Har själv provat ett gäng olika fällor,mest hemmabyggen men vill ha tips på vad ni andvänder.. Ha int fångat på tre år men då ja fångade som mest så körde ja med Trapper och Holk modelen och dom funkade bra iaf
Publicerat Februari 22, 200521 yr Vad andvänder ni för slagfällor till mård fångsten??Har själv provat ett gäng olika fällor,mest hemmabyggen men vill ha tips på vad ni andvänder.. Ha int fångat på tre år men då ja fångade som mest så körde ja med Trapper och Holk modelen och dom funkade bra iaf Holken fällan är ju en mycket fångstlig fälla,men lite klummpig att hantera.
Publicerat Februari 22, 200521 yr Vad andvänder ni för slagfällor till mård fångsten??Har själv provat ett gäng olika fällor,mest hemmabyggen men vill ha tips på vad ni andvänder.. Ha int fångat på tre år men då ja fångade som mest så körde ja med Trapper och Holk modelen och dom funkade bra iaf Holken fällan är ju en mycket fångstlig fälla,men lite klummpig att hantera. Hur ser denna typ ut?
Publicerat Februari 22, 200521 yr Som ett trappsteg,men modellen är ej godkänd för fångst nu för tiden.
Publicerat Februari 22, 200521 yr Som ett trappsteg,men modellen är ej godkänd för fångst nu för tiden. Ok.....aldrig hört talas om den sorten ???
Publicerat Februari 22, 200521 yr Tror att den hette Lycksele holken,den har en u-formad bygel som slår underifrån,varför jag tror den inte är godkänd.Det enda mården ser när den är i ingångs hålet är betet,fjädrar och mekanismen är i lådan ovanför.Därför tror jag den var så effektiv.
Publicerat Februari 24, 200521 yr Jag andvänder "IHJÄL" Har bara tagit mink med den, dom funkar bra och är lätta att ladda /Axl
Publicerat Februari 24, 200521 yr Ja, det är med plattan. Fler ska införskaffas till nästa jaktår /Axl
Publicerat Februari 24, 200521 yr Den är säkert bra,men är den inte dyr?Själv andvänder jag mest fällor jag gör själv,brukar ha ca 30 talet fällor i gång,skulle bli väldigt dyrt med köpes fällor.
Publicerat Februari 24, 200521 yr Jo, den är dyr. 350 kr för en färdig :'( :'(, ska man ha 30st så blir det för dyrt. Själv så har jag bara 2 än :-[ /Axl
Publicerat Mars 6, 200521 yr någon som vet var man köper fjädrar till slagfällor? har letat men inte hittat några mvh. samme
Publicerat Mars 6, 200521 yr Hej Här finns fjädrar till kiruna och trapper fällorna http://home.swipnet.se/~w-26293/frmain.htm