Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Guest peralta

Passera annans mark med vapen

Recommended Posts

Guest peralta

Vi ombildade vårt viltvårdsområde till jaktvårdsområde delvis för att slippa ett antal markägare som bara ville ställa till det för oss. En av markägarna har nu sagt att han kommer att anmäla oss i fall vi passerar hans mark med vapen. På vintern är det en allmän skoterled på den myren vi brukat passsera för att komma till våra pass. Har vi rätt att passera över hans mark ca 60m med slutstycket i ryggsäcken eller är vi tvungna att gå runt hans rågång?

Det är alltså på den plats som vintertid är allmän skoterled som vi går 60 m på hans mark.

Mvh

P.Å.T

johanjägare
Vi ombildade vårt viltvårdsområde till jaktvårdsområde delvis för att slippa ett antal markägare som bara ville ställa till det för oss. En av markägarna har nu sagt att han kommer att anmäla oss i fall vi passerar hans mark med vapen. På vintern är det en allmän skoterled på den myren vi brukat passsera för att komma till våra pass. Har vi rätt att passera över hans mark ca 60m med slutstycket i ryggsäcken eller är vi tvungna att gå runt hans rågång?

Det är alltså på den plats som vintertid är allmän skoterled som vi går 60 m på hans mark.

Mvh

P.Å.T

grinig markägare! men visst fan måste du väl få passera över hans skifte...annars vore de ju jävligt märkigt... gå över några gånger å se va som händer....låt surgubben anmäla ;)

lsjonsson

Mvh

P.Å.T

Det beror på om man kan åstadkomma en uppgörelse med markägaren annars är det nog svårt. Vi har det i vårat VVO med grannlaget. Här rör det sig om ca. 100 m. Dom går lite över våran mark när dom ska på sina pass efter rågången. ;)

God grannsämja!

:D

Pertan

slutstycket urttaget och ingen ammo i bössan så är det bara att åka, vill du vara värre än G. Sträng så ring polisen och tala om att ni ska åka den här vägen och förvarar vapnen så här, har han inga inväYndningar så tacka så mycket.

Guest peralta

Grejen är den att det är med apostlahästarna (benen) vi passerar hans mark. Han är ute och kollar oss med kikare och sånt. Måste ha för mycket fritid gubben.

P.Å.T

Pertan

det är bara att gå, för jaktlagets skull skicka ingen ensam över stollens mark, i rätten är det bättre attvara två än ingen.

Guest peralta
det är bara att gå, för jaktlagets skull skicka ingen ensam över stollens mark, i rätten är det bättre attvara två än ingen.

Jag och jaktledaren stod tvekande framför hans rågång men valde att följa den och hoppa över en bäck och följde den en bit, hoppade tillbaka och vips var vi förbi hans mark. Men under färden sjönk man ett antal ggr ute på myren och man blev mer och mer förbannad.

På vägen tillbaka var vi lika tvekande men passerade ej hans mark.

Ja vi får se hur vi gör nästa gång.

Edsvalla

Nu är det ju några år sedan jag tog jägarexamen och minnet kanske inte är det bästa och så kan ju lagar ändras också.

Men var det inte så att man fick passera annans mark med bruten bössa (slutsycket urtaget) om det inte fanns någon annan väg till ens egen mark på något annat sätt. Så jag tror att ni får gå runt hans mark.

Guest peralta

Det är så jag också tror att det är.

Finns en paragraf i jaktlagen som belyser detta, men där står det också om lovligt syfte.

Om man har slutstycket i ryggsäcken är det inte i lovligt syfte man passerar då?

Problemet blir för denna markägare när han har sökt jakt på sin mark och han ska ut till sin mark och jaga, då kommer ju samma sak att gälla för honom. Det blir en stadig promenad ;)

Edsvalla
Det är så jag också tror att det är.

Finns en paragraf i jaktlagen som belyser detta, men där står det också om lovligt syfte.

Om man har slutstycket i ryggsäcken är det inte i lovligt syfte man passerar då?

Problemet blir för denna markägare när han har sökt jakt på sin mark och han ska ut till sin mark och jaga, då kommer ju samma sak att gälla för honom. Det blir en stadig promenad ;)

Jag har bara ETT råd till dig i denna fråga eftersom han har sagt att han ska polisanmälla er, ta kontakt med polisen innan ni går över hans mark. För det verkar som det är väldigt känsligt.

Fan vad tråkit att folk inte kan inse att jakt är för att stilla själen.

frei

Hmmm Tänk att det ALLTID skall finnas dessa märkliga människor på alla platser runt om i världen. Som verkar vara födda med ett syfte; att jävlas med allt och alla ??

Är av tron själv att det är ok med slutstycke i ryggsäck och kanske tom vapnet i vapenfodral.

Borde vara enkelt att bara ringa polisen och förklara scenariot....eller kanske rent utav maila till jurist inom svensk jak eller JoF. Han som brukar skriva inlägg i tidningen.

Lite arsenik kanske skulle vara en lösning dock ;)

Lycka till !!!!

asm

äääh, ta ett vapenfodral, stoppa det med lämpliga kläder (smutsiga kallingar) så det blir styvt. :rolleyes:

se till att inte ha några vapen alls på er, inga knivar, inga nycklar inte ens en penna.

låt han ringa polisen ett antal gånger som kommer och kollar på era smutsiga kallingar (som ligger i fodralet)

när han ringt dit polisen i onödan 2-3 gånger så kanske han slutar (eller får en hjärtatack) :lol:

ErX

Med nytagen jägarexamen har jag för mig (borde minnas exakt, men är lite glömsk :S) att man faktiskt inte får gå över annans mark nu för tiden. Ändrades typ 2005 lr nåt.

Men Hipshot kanske har mer koll på det här?

asm

Jaktlag (1987:259)

"35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad."

jaktgalen
slutstycket urttaget och ingen ammo i bössan så är det bara att åka, vill du vara värre än G. Sträng så ring polisen och tala om att ni ska åka den här vägen och förvarar vapnen så här, har han inga inväYndningar så tacka så mycket.

Håller med där.

KeYbonE

Nu var det några år sedan jag läste kursen "Jaktlagsstiftningen" på Gymnasiet (Jakt o viltvårdslinje), MEN vill minnas att du INTE får korsa hans mark om du kan ta dig till din mark på ett annat sätt, om det nu inte vore en omväg utanför rimliga gränser. Sen att han verkar vara en idiot är en annan femma, men tror tyvärr du kan åka dit på det om du korsar marken.

Mvh Rasmus

Guest peralta

När vi ombildat och uteslutit deras mark var dom i fiskevårdsområdet och bråkade och ville få det upplöst så jag tror att det är genetiskt betingat i hans fall. Det ska bara bråkas och försöka ställa till förtret för andra människor.

Sånt här tar udden av jakten att alltid veta att man är påpassad. Helt övertygad att han sitter med en 155 och lyssnar på oss, det skulle man kunna utnyttja och sprida lite felaktig info, men då är man ju nere på hans låga nivå.

En fråga som jag kom på nu när jag skrev, har vi rätt att frakta ut älg över hans mark?????

Kan också nämna att jag varit i kontakt med Håkan Weberyd på jägarförbundet och han tyckte det var läge att gå runt gubbens mark.

Ha det gott alla och hoppas att ni får jaga i lugn och ro och slippa dessa orosmoment.

Guest Ellie

Diskussionen här är ganska ensidig, vad som har hänt tidigare mellan markägaren i fråga och jägarna vet vi inte.

Vi hade något liknande för ett antal år sedan, och då var det inte den ''hatade'' markägaren som var skyldig till något.

Jägarna tror att det är bara att klampa på, uppträder, pratar och bär sig åt som de skulle äga området.

Något måste ha hänt och då är det läge att förbättra kommunikationen, läge för jaktledaren att åka till ''surgubben'' och ta en diskussion.

Inte att reta ihjäl sig på gubben, det har ni inget för.

Guest Ellie

Mvh

P.Å.T

Hur ombildar man VVO till JVO ?

RW
Diskussionen här är ganska ensidig, vad som har hänt tidigare mellan markägaren i fråga och jägarna vet vi inte.

Vi hade något liknande för ett antal år sedan, och då var det inte den ''hatade'' markägaren som var skyldig till något.

Jägarna tror att det är bara att klampa på, uppträder, pratar och bär sig åt som de skulle äga området.

Något måste ha hänt och då är det läge att förbättra kommunikationen, läge för jaktledaren att åka till ''surgubben'' och ta en diskussion.

Inte att reta ihjäl sig på gubben, det har ni inget för.

Satt och funderade i samma banor. Jag har varit med om att ett stort jaktlag som inte ville släppa in en mindre mark i jaktlaget, uppträdde ändå som om de ägde marken.

Guest peralta
Hur ombildar man VVO till JVO ?

Man upplöser VVO och arrenderar upp all mark till jaktklubben man startat och utesluter dom man inte vill ha med och vips så har man ett JVO, vet inte om det var så enkelt men jag har för mig att det var så vi gjorde i alla fall.

Guest peralta

Historiken som skett i detta fall var att markägaren ville upplösa VVO och det var precis vad vi gjorde men att vi uteslöt dom ur det nya området. Året innan så begärde dom skyddsjakt och det tar några dagar att få den beviljad via länstyrelsen, detta var för dom oacceptabelt att det skulle ta sådan tid. Det ska komma folk och kolla på betesskador och sanktionera skyddsjakten, detta ville inte markägaren acceptera och därför tyckte han att vi inte skött vårt åtagande gentemot honom därav kravet på att upplösa VVO. Dom ville ha ut oss i skogen samma dag som dom flaggade för skyddsjakten. Vi motsade oss aldrig skyddsjakt men det måste ju tas den lagliga vägen, eller hur????? Så ser historiken ut i korthet.

Nevermind

I jaktlagstiftningen paragraf 35 står det fölgande: "Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs skall den hållas kopplad."

Så som jag läser jaktlagstiftningen så är det bara att gå runt om grannen trilskas men det e lite diffust så som "om det sker i lovliga ärenden" ..... vad betyder det???

Fasiken va tråkigt att folk inte kan uppföra sej, sura folk finns tyvärr överallt.

PREP

Mvh

P.Å.T

I jaktlagstiftningen paragraf 35 står det fölgande: "Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs skall den hållas kopplad."

Så som jag läser jaktlagstiftningen så är det bara att gå runt om grannen trilskas men det e lite diffust så som "om det sker i lovliga ärenden" ..... vad betyder det???

Fasiken va tråkigt att folk inte kan uppföra sej, sura folk finns tyvärr överallt.

Om det är så att den allmäna skoterleden är (laglig) så kan jag inte se nogot problem

Då en sådan räknas som väg

Mvh Anders Hj

MrSkovel
Om det är så att den allmäna skoterleden är (laglig) så kan jag inte se nogot problem

Då en sådan räknas som väg

Mvh Anders Hj

Vart hittar du stöd för det?

/H