Publicerat November 3, 200817 yr Ärvde efter min morfar en diger vapengarderob. 4 av vapnen ska jag göra mig av med då de idag endast "samlar damm". Men eftersom jag har begrändad kunskap om vad de är/kan vara värda så undrar jag hur man lättast tar reda på det? Speciellt två bössor som jag är intresserad av att veta, de andra två är bruksbössor. Bruksbössorna är en Husqvarna 9,3x57 och en Husqvarana modell 150 SBS, och de inbringar ingen större peng. Ska man ta dem till en vapenauktion och chansa?
Publicerat November 3, 200817 yr Sälj inte om du inte måste Man vet aldrig när dom minska vapengadroben I 9,3x57 har du den perfekta eftersöksvapnett Och om du skafar pump eller halvatomat hagel så är det bra att ha en gamal sbs till dom jakterna där sådana inte tilllåts Vad är dom andra två bössorna för några? Mvh Anders Hj
Publicerat November 3, 200817 yr Precis! Vad är det för något? Du, har du fått ärva ngn gammal skum hagelammunition så vill jag gärna ha en patron av varje sort som du har till min lilla samling givet att jag inte har dem redan.. Mvh!
Publicerat November 3, 200817 yr Författare Precis! Vad är det för något? Ja du, de två bössorna står hos mina föräldrar av utrymmesskäl. Det ena är min morfars gamla kvarleva sen efterkrigstiden, dvs 2:a VK. En Mauser M98 helstock, öppna riktmedel med typ 500-600 skott i Försvarets prydliga ammo askar. Den andra bössan har jag ingen aning om vad det är, en enkelskotts historia med de största patroner jag sett. Man fäller bak stiftet manuellt. Står ingraverat 1867 på bössan vet jag. Har 10-20 skott till den med. Kanske ska fota den o lägga upp om någon kan ha den blekaste vad det kan vara. Du, har du fått ärva ngn gammal skum hagelammunition så vill jag gärna ha en patron av varje sort som du har till min lilla samling givet att jag inte har dem redan.. Jadå, har dessutom en del svartkrut, hagel och annat för handladdning. Ligger tillsammans med de andra bössorna. Ska dit imorgon eller på onsdag dock, så då kan jag kika vad jag har o fota av det så får du avgöra om du vill ha det eller inte. Hmm, kanske ska behålla 9,3x57 då, problemet e bara att jag tror morfar kortat stocken, för sist jag sköt med den nickade jag siktet med pannan. Aj...
Publicerat November 3, 200817 yr Ok jag ger mej. Det är fullständigt nerlusat med kolvar till Mauser både på internet och hos handlare för skit pengar. Byt kolv lingon lyse på och korta pipan och du är hemma med halmen. Under femlappar om du slår på stort med kolven. Och du har världens slägga.
Publicerat November 3, 200817 yr Det ena är min morfars gamla kvarleva sen efterkrigstiden, dvs 2:a VK. En Mauser M98 helstock, öppna riktmedel med typ 500-600 skott i Försvarets prydliga ammo askar. Kaliber? Bilder /Micke
Publicerat November 3, 200817 yr Jadå, har dessutom en del svartkrut, hagel och annat för handladdning. Ligger tillsammans med de andra bössorna. Ska dit imorgon eller på onsdag dock, så då kan jag kika vad jag har o fota av det så får du avgöra om du vill ha det eller inte. Handladderiet och det är inte spännande men all "färdig" hagelplugg är tveklöst intressant! Mvh!
Publicerat November 3, 200817 yr Författare Kaliber?Bilder /Micke Hmm, nu när jag kikade på nätet inser jag att den förmodligen är en m96, för kalibern är 6,5X55mm, ganska oduglig, eller? Men som sagt ska titta noga, och fota, när jag är där imorgon, minnet kan svika mig, har hänt förrut
Publicerat November 3, 200817 yr Hmm, nu när jag kikade på nätet inser jag att den förmodligen är en m96, för kalibern är 6,5X55mm, ganska oduglig, eller?Men som sagt ska titta noga, och fota, när jag är där imorgon, minnet kan svika mig, har hänt förrut I så fall ingen guldgruva direkt men ett fullt fungerande vapen. Bäst vi får lite bilder tror jag /Micke
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Här kommer lite bilder, orkade inte skala ner dem så lägger in externa länkar. Den gamla bössan, helbild Närbild, mekanism Husqvarna/Mauser, helbild Slutstycke Närbild, sikte Flaggsäkring? Ammo o rökbomber Hagel De till höger tror jag är ammo till den "gamla bössan". Rikard, vill du ha hagelammon? Rökbomber, är de lagliga?
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Misstänker att de inte inbringar någon större peng, tror jag behåller 6.5mm, men den gamla rackarn törs jag inte ens provskjuta. 6.5, det räknas som klass 2?
Publicerat November 4, 200817 yr Misstänker att de inte inbringar någon större peng, tror jag behåller 6.5mm, men den gamla rackarn törs jag inte ens provskjuta.6.5, det räknas som klass 2? 6,5*55 som det antagligen är räknas som ett klass 1 vapen
Publicerat November 4, 200817 yr Författare 6,5*55 som det antagligen är räknas som ett klass 1 vapen Suveränt, då ska jag putsa upp den rackaren.
Publicerat November 4, 200817 yr Jag tror samtliga dina bössor är utan värde. Ge dem till mig så skall jag ta hand om dem så du slipper tänka på det.
Publicerat November 4, 200817 yr Tack men jag har faktiskt dessa, Normal har jag i tre-fyra olika färger tror jag.. Mvh!
Publicerat November 5, 200817 yr Ingen som vet vad detta är för bössa?Klicka här Är rätt lik en bössa jag fick av morfar, en 7mm har jag för mig att det var, har även för mig att det är en husqvarna men kan ha mkt fel
Publicerat November 5, 200817 yr Författare Är rätt lik en bössa jag fick av morfar, en 7mm har jag för mig att det var, har även för mig att det är en husqvarna men kan ha mkt fel Kan ju vara det som "H":et står för på bössan
Publicerat November 5, 200817 yr Remingtongevär, om kalibern är 12,7x44 är det mod 1867, är kalibern 8x58 ör det mod. 1887. 12,7'an är rent prydnadsvapen, 8'an är faktiskt klass1. Det går att få tag i am. till 8x58RD hos handladdningsfirmor, går oxo att få jaktlicens ( en del polisdistrikt är lite griniga) /Mats
Publicerat November 5, 200817 yr Kan vara husqvarna, men remingtongevät tillverkades av många, i Sverige Husqvarna och Gevärsfaktoriet i Eskilstuna
Publicerat November 6, 200817 yr Om du väljer att bewhålla m/96an så kan jag rekommendera att installera ett sånt här --->Dayton traister conversion kit. Den gör så att du får m/98a princip på slutstycket istället för m/96 dvs att den spänner slagstiftet när du öppnar istället för när du trycker fram slutstycket. Dock så har de höjt priset med över 200 spänn sen jag köpte mitt... Men det var värt pengarna på min bössa iaf. Mvh
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Om du väljer att bewhålla m/96an så kan jag rekommendera att installera ett sånt här --->Dayton traister conversion kit. Den gör så att du får m/98a princip på slutstycket istället för m/96 dvs att den spänner slagstiftet när du öppnar istället för när du trycker fram slutstycket. Dock så har de höjt priset med över 200 spänn sen jag köpte mitt... Men det var värt pengarna på min bössa iaf. Mvh Tack o bock för tipset, Firefox! Ska kollas upp! Tänkte slänga bort siktet som sitter på 9,3an och ersätta med Aimpoint. Är det en vettig ide? Är det en bra "grisbössa"? Har ju en 30-06:a oxå, med ordentligt sikte på som komplement.