Publicerat November 4, 200817 yr Jag vet hur jag täller in det på min radio men undrar lite vad fan det är... Någon som kan mycket om detta? Hit me... Tack! /Calle
Publicerat November 4, 200817 yr Har du och dina polare en pilotton så är det bara ni som kan tala med varandra. Alla andra hör vad ni säger men kan inte sända till er. Typ
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Har du och dina polare en pilotton så är det bara ni som kan tala med varandra. Alla andra hör vad ni säger men kan inte sända till er.Typ Ok, väljer man bara helt sonika en pilotton? Vilken som? Så egentligen används det bara för att slippa höra andra jaktlag etc?
Publicerat November 4, 200817 yr Ok, väljer man bara helt sonika en pilotton? Vilken som?Så egentligen används det bara för att slippa höra andra jaktlag etc? Ja, vi kör tex på kanal 2, pilotton 79.7. Då är det endast de apparater med samma kanal och pilotton som kan sända. Så kortfattat stämmer din slutsats, det är upp till lagen runt omkring att lyssna på skiten eller byta kanal/använda pilotton. Finns ju några att välja på så att flera lag inom samma område skulle ha samma känns rätt liten. Vid nästa jakt i Sotter så ger du Örjan en pilotton och ni andra kör på en annan så kan han höra er men ingen kan höra honom
Publicerat November 4, 200817 yr Ok, väljer man bara helt sonika en pilotton? Vilken som?Så egentligen används det bara för att slippa höra andra jaktlag etc? Det är rätt uppfattat... / J
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Vid nästa jakt i Sotter så ger du Örjan en pilotton och ni andra kör på en annan så kan han höra er men ingen kan höra honom Hahahaha.. Ok, då förstår jag nyttan med pilotton... Tack alla! På tal om Örjan... Råbiff snart?
Publicerat November 4, 200817 yr Jag vet hur jag täller in det på min radio men undrar lite vad fan det är...Någon som kan mycket om detta? Hit me... Tack! /Calle Jag ska kopiera listan på alla pilottoner o ge dig nästa gång vi ses, så det blir ngn ordning o reda Mvh
Publicerat November 4, 200817 yr Ja, vi kör tex på kanal 2, pilotton 79.7. Då är det endast de apparater med samma kanal och pilotton som kan sända. Så kortfattat stämmer din slutsats, det är upp till lagen runt omkring att lyssna på skiten eller byta kanal/använda pilotton. Finns ju några att välja på så att flera lag inom samma område skulle ha samma känns rätt liten. Vid nästa jakt i Sotter så ger du Örjan en pilotton och ni andra kör på en annan så kan han höra er men ingen kan höra honom Detta är en sanning med modifikation. För att en 155a ska fungera krävs att du Har både rätt kanal (frekvens) och rätt subton (Pilotton) inställd. Det finns 4 kanaler (frekvenser) godkända i sverige 1. 155.425 MHz 2. 155.475 MHz 3. 155.500 MHz 4. 155.525 MHz om du använder kanal 1 (155.425 Mhz) och subton 67.0 så kommer du bara att höra de som sänder med samma inställning som du. Däremot kan ALLA lyssna på vad du säger om de ställer in Öppen kanal på kanal 1 (då öppnar radion på alla subtoner) subtonen styr när din radio ska öppna på inkommande anrop (givetvis likadant för din kompis radio) många jaktlag verkar tro att bara för att de ställt in subton på sina radioapparater och inte hör någon annan så kommer ingen att kunna lyssna vad de säger, detta stämmer inte då man bara behöver ställa sin egen radio på "öppen kanal" för att höra allt som sägs på den kanal man för närvarande lyssnar på. hoppas jag lyckades förklara det för dig på ett begripligt sätt. (så tyvärr, ger ni örjan en annan subton kommer han inte att kunna höra er (om han inte har öppen kanal) och ni kommer inte att höra honnom)
Publicerat November 4, 200817 yr Helt rätt, var jag som var lite oförsiktig i skrivandet. Blev så till mig när jag insåg att jag kunde sätta krokben på örjan Fan jag vill också äta råbiff.
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Ok, jag hänger med. Därav möjligheten att kunna få "kalle anka-röst" på radion...? Används detta någonsin? mbbohman>> bara att inställa dig i stockholm någon dag...
Publicerat November 4, 200817 yr whispermode ställer in micen så den blir extra känslig, talet blir lätt överstyrt, scrambler är kul, kan man kombinera den med "whispermode" som på prohunten kan man driva sin jaktledare till vansinne
Publicerat November 4, 200817 yr whispermode ställer in micen så den blir extra känslig, talet blir lätt överstyrt, scrambler är kul, kan man kombinera den med "whispermode" som på prohunten kan man driva sin jaktledare till vansinne Är för övrigt ett ypperligt sätt att få en deltagare i laget att vakna till.. De hör att ngt på på gång, men inte exakt vad som är på g.. Föresten.. någon som använder scramblern i sitt lag? På vissa håll så får man ju knappt använda radion då det finns en risk att grannen hör.. :/
Publicerat November 4, 200817 yr Har aldrig kännt behov av scrambler, fattar inte ens varför den finns. däremot kan man ha 2 kanaler med samma subton, så de som vill leka amatörradiopratare kan gå över på kanal 2 och babbla på lite, vet lag som hade det så och det tycker jag är bra, de får snacka, jag får skjuta älg och ingen behöver störas. saker man av någon anledning inte vill ropa ut i etern tar man sonika på mobiltelefonen, alla har ju en sådan i dagsläget!
Publicerat November 4, 200817 yr Har aldrig kännt behov av scrambler, fattar inte ens varför den finns.däremot kan man ha 2 kanaler med samma subton, så de som vill leka amatörradiopratare kan gå över på kanal 2 och babbla på lite, vet lag som hade det så och det tycker jag är bra, de får snacka, jag får skjuta älg och ingen behöver störas. saker man av någon anledning inte vill ropa ut i etern tar man sonika på mobiltelefonen, alla har ju en sådan i dagsläget! Jo telefonen är väl det som används då det smäller.. Med en risk för komplikationer då inte alla få informationen snabbt.. :/
Publicerat November 18, 200817 yr Författare Fortsätter min frågestund om radio... HUr pass stor skillnad är det med "originalantenn" och "skogsantenn". Var på jakt för ett par veckor sedan då jag hade problem att göra vissa skyttar. Det var ganska kuperad mark och jag misstänker att en skogsantenn skulle vara bättre... Eller? Är det ingen större skillnad?
Publicerat November 18, 200817 yr HUr pass stor skillnad är det med "originalantenn" och "skogsantenn". Var på jakt för ett par veckor sedan då jag hade problem att göra vissa skyttar. ehum, exakt vad ska du ha din antenn till?
Publicerat November 18, 200817 yr Författare ehum, exakt vad ska du ha din antenn till? Tanken var att jaga men alla skyttarna skrek "Do me! Do me!" hela tiden... Så jag gjorde som de sade och lät dem smaka originalantenn men de var fortfarande inte nöjda...
Publicerat November 18, 200817 yr Fortsätter min frågestund om radio...HUr pass stor skillnad är det med "originalantenn" och "skogsantenn". Var på jakt för ett par veckor sedan då jag hade problem att göra vissa skyttar. Det var ganska kuperad mark och jag misstänker att en skogsantenn skulle vara bättre... Eller? Är det ingen större skillnad? Frekvens? /Må
Publicerat November 18, 200817 yr Frekvens?/Må 155:a vet jag att det rör sig om. Calle --> Ta med den på lördag så kan vi testa med vanlig kotnra skogsantenn. Riktigt vetenskaplig undersökning
Publicerat November 18, 200817 yr Författare BigJim>> Det stämmer som AndreasA säger, 155:a är det vi talar om. Är det skillnad på räckvidd mellan 31 och 155? AndreasA>> Jag tror inte vi behöver skogsantenn om vi båda sitter hos Kenneth. Men om jag sätter mig i vinkällaren och du på Elmsta-krogen (har glömt namnet) kanske det blir ett trovärdigt test?
Publicerat November 18, 200817 yr AndreasA>> Jag tror inte vi behöver skogsantenn om vi båda sitter hos Kenneth. Men om jag sätter mig i vinkällaren och du på Elmsta-krogen (har glömt namnet) kanske det blir ett trovärdigt test? jag tänkte mer att jag ställer mig vid stugan. så springer du tills du inte hör mig längre
Publicerat November 18, 200817 yr BigJim>> Det stämmer som AndreasA säger, 155:a är det vi talar om. Är det skillnad på räckvidd mellan 31 och 155?AndreasA>> Jag tror inte vi behöver skogsantenn om vi båda sitter hos Kenneth. Men om jag sätter mig i vinkällaren och du på Elmsta-krogen (har glömt namnet) kanske det blir ett trovärdigt test? Nu är inte jag någon radioexpert direkt, men i teorin har ju en radio med lägre frekvens bättre penetrationsförmåga i skog exempelvis. Men sen ser ju praktiken ut en annan. 155 MHz är nog lättare att antennanpassa samt att med kortare våglängd kan antennerna hållas kortare. Vi annvänder 31Mhz och där är det "stor" skillnad på räckvidd om man använder en längre antenn, typ 50 cm. Sen tror jag också att hanteringen är viktig, att man får till ett schysst jordplan (håll i radion) och att batteriet är fräscht. /Må
Publicerat November 18, 200817 yr Författare jag tänkte mer att jag ställer mig vid stugan. så springer du tills du inte hör mig längre Det är du som ägnar dig åt spinning. Du springer jag står. Deal? Nu är inte jag någon radioexpert direkt, men i teorin har ju en radio med lägre frekvens bättre penetrationsförmåga i skog exempelvis. Men sen ser ju praktiken ut en annan. 155 MHz är nog lättare att antennanpassa samt att med kortare våglängd kan antennerna hållas kortare. Vi annvänder 31Mhz och där är det "stor" skillnad på räckvidd om man använder en längre antenn, typ 50 cm. Sen tror jag också att hanteringen är viktig, att man får till ett schysst jordplan (håll i radion) och att batteriet är fräscht. /Må Om man jämför med mig är nog alla här inne experterter. Tack för informationen. Ett stort svart hål för mig som sagt.