Publicerat November 4, 200817 yr Jag har en tikka t3 l och är väldigt nöjd med denna. Men nu skulle jag vilja sätta på ett snabbfäste till kikarsiktet. Pratade med en säljare från sako på en mässa och han sa att det finns inget bra alternativ för tikka!!?? Han sa att man måste montera en skena för det skall bli bra. Stämmer detta? Finns det någon som har snabbfäste på sin tikka t3? Vilket och fungerar det bra?
Publicerat November 4, 200817 yr Jag har en tikka t3 l och är väldigt nöjd med denna.Men nu skulle jag vilja sätta på ett snabbfäste till kikarsiktet. Pratade med en säljare från sako på en mässa och han sa att det finns inget bra alternativ för tikka!!?? Han sa att man måste montera en skena för det skall bli bra. Stämmer detta? Finns det någon som har snabbfäste på sin tikka t3? Vilket och fungerar det bra? Har absolut ingen aning om de passar.. men Leupolds QR (quick release) ska väl vara ett av de bättre snabbfästena?
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Ja detta har jag också hört, men han sa att tikka har speciella spår som gör att det inte finns(idag) något som snabbfäste som fungerar så bra att dom kunde rekommendera det! Tycker det låter konstigt att ingen i sådana fall tagit fram ett fäste till tikka, så stort märke som tikka ändå är.
Publicerat November 4, 200817 yr Ja detta har jag också hört, men han sa att tikka har speciella spår som gör att det inte finns(idag) något som snabbfäste som fungerar så bra att dom kunde rekommendera det!Tycker det låter konstigt att ingen i sådana fall tagit fram ett fäste till tikka, så stort märke som tikka ändå är. Finns det ingen weaverskena att sätta i tikka-spåren då? Vore ju konstigt om ingen tänkt på det som affärsidé
Publicerat November 4, 200817 yr Har inte Sako och Tikka samma förutsättningar att montera kikarfästen? Sako optilock passar väl till Tikka? Det finns ju Leupold QR-baser till Sako som (om ovan antagande stämmer) även borde passa Tikka. /Må
Publicerat November 4, 200817 yr Har inte Sako och Tikka samma förutsättningar att montera kikarfästen? Sako optilock passar väl till Tikka?Det finns ju Leupold QR-baser till Sako som (om ovan antagande stämmer) även borde passa Tikka. Nej, Sako har koniska spår medan Tikka haft helt raka. Leupold QR finns till Tikka, ring Torsby handels.
Publicerat November 4, 200817 yr Nej, Sako har koniska spår medan Tikka haft helt raka.Leupold QR finns till Tikka, ring Torsby handels. Torsby Handels? Inte Torsbo då? På Torsby handels säljer de nog bara ägg, mjölk, smör och sånt
Publicerat November 4, 200817 yr Torsby Handels? Inte Torsbo då? På Torsby handels säljer de nog bara ägg, mjölk, smör och sånt Du har så rätt
Publicerat November 4, 200817 yr Hej! Jag har andvänt Tikka nu under ett par år och har likt som ni upptäckt att det inte finns något riktigt bra alternativ. Jag har löst det så att jag har fräst mina Leupold QR fästen själv till mina vapen. Utifrån Leupold QR gunmakers model block. Leupold QR finns till Tikka, ring Torsby handels. Visst Leupold QR finns till Tikka för somliga. MEN de kostar 1700kr, bara baserna. Vilka dom har fräst ner på en kaffe rast, vilket i klarspråk betyder att de har fräst ner de så de är i det närmaste helt flata och läggs på de integrerade klackarna och skruvas sedan i hålen på klackarna. Detta medför en riktigt stor nackdel vilket är liksom på Leupolds egna baser av std modell som är till för Tikka där det inte blir någon riktig stabilitet i baserna när de ligger uppe på något plant och där enbart två M3 skruvar ska hålla all rekylkraft m.m Det enda riktigt vettiga alternativet är väll Optilock men även dessa kostar sin vikt i guld! MVH/Jocke
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Blir nog kolla på optilock, behöver jag sätta på en weaverskena även då? Hur mycket bygger en weaverskena på höjden?
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Kan ju passa på att fråga, är det någon som har bytt ut öppna riktmedlen mot någon form av fiberoptiska riktmedel på en t3? Vet att det går att byta till riktmedlet som sitter på tikka battue men har fått för mig att det skulle bli rätt dyrt!?
Publicerat November 4, 200817 yr Visst Leupold QR finns till Tikka för somliga. MEN de kostar 1700kr, bara baserna. Vilka dom har fräst ner på en kaffe rast, vilket i klarspråk betyder att de har fräst ner de så de är i det närmaste helt flata och läggs på de integrerade klackarna och skruvas sedan i hålen på klackarna.Detta medför en riktigt stor nackdel vilket är liksom på Leupolds egna baser av std modell som är till för Tikka där det inte blir någon riktig stabilitet i baserna när de ligger uppe på något plant och där enbart två M3 skruvar ska hålla all rekylkraft m.m Nu tycker jag att du svammlar, varför skulle inte två skruvar kunna hålla fast baserna när det funkar på alla andra studsarmekanismer som inte har integrerade fästen i lådan. Om baserna har bra anläggningsyta mot lådan så är det inga problem. I all välmening! //Simon
Publicerat November 4, 200817 yr Nu tycker jag att du svammlar, varför skulle inte två skruvar kunna hålla fast baserna när det funkar på alla andra studsarmekanismer som inte har integrerade fästen i lådan.Om baserna har bra anläggningsyta mot lådan så är det inga problem. I all välmening! //Simon Möjligt att jag svammlar. Det är bara min tro det ovanför. På de flesta andra vapen så finns det en radiefräst yta i klacken och en avrundad yta på lådan vilket styr. På Tikkan finns ingenting av detta ifall man planfräser baserna. MVH/Jocke
Publicerat November 4, 200817 yr Möjligt att jag svammlar. Det är bara min tro det ovanför. På de flesta andra vapen så finns det en radiefräst yta i klacken och en avrundad yta på lådan vilket styr. På Tikkan finns ingenting av detta ifall man planfräser baserna. På en T3 Tactical ligger picatinnyskenan endast påskruvad på lådan. Skenan är helt plan på undersidan. Dock så har en hel skena mer yta mot lådan, men den sitter ändå fast med lika många skruvar som Leupolds QR baser hade gjort.
Publicerat November 4, 200817 yr Jag ger mig. Kör du på ditt spår så kör jag på mitt. Jag är övertygad om att det blir mer stabilt att fräsa in ett laxspår i baserna MVH/Jocke
Publicerat November 4, 200817 yr Jag är övertygad om att det blir mer stabilt att fräsa in ett laxspår i baserna Det kan jag hålla med om. Bara det är en vettig konstruktion. Ska dessa baser knackas fast på de integrerade spåren? Har du någon ritning?
Publicerat November 5, 200817 yr Det kan jag hålla med om. Bara det är en vettig konstruktion.Ska dessa baser knackas fast på de integrerade spåren? Har du någon ritning? Japp de knackas på de integrerade klackarna. Så som jag har beskrivit ovan har jag gjort på min 308win. Ritning saknas, allt taget från huvudet direkt i fräsen. Eller mja, en liten skiss finns det, men den är knappt värd namnet. Tror att den finns någonstan i min tråd "en äkta Tikka trippel" På min 6mmBR så har det fått bli en annan plan då jag har fräst ner de integrerade klackarna på vapnet så att de blir fyrkantiga. Sedan har jag fräst ett fyrkantigt spår i QR basen och sedan knackas den på och skruvas fast. Detta sista rekomenderar jag ej då man förstör vapnet och värdet minskar drastiskt. Men jag köpte den såpass billigt att jag kände att jag kunde göra detta utan att gräma mig allt för mycket. MVH/Jocke
Publicerat November 5, 200817 yr Så vad säger ni? Funkar optilock QR på tikkan? Eller ska jag vänta tills finnlighten kommer i vänsterutförande - för snabbfäste ska jag banne mig ha!
Publicerat November 5, 200817 yr Så vad säger ni? Funkar optilock QR på tikkan? Eller ska jag vänta tills finnlighten kommer i vänsterutförande - för snabbfäste ska jag banne mig ha! Nej, det finns inga Optilock QR till Tikka. Men när jag hade en T3:a så kunde jag plocka bort mina vanliga Optilock (för Tikka) med en insexnyckel och återmontera utan att träffläget ändrade sig.
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Ok, tack för hjälpen. Det får nog bli den modellen med optilock, så får man väl bestämma sig innan varje jakt om man skall ha kikarsikte eller inte, för det känns ju lite bökigt att hålla på med insektsnycklar ute i skogen.. Sen får man väl hoppas att det kommer en lösning så småningom!
Publicerat November 6, 200817 yr Ok, tack för hjälpen.Det får nog bli den modellen med optilock, så får man väl bestämma sig innan varje jakt om man skall ha kikarsikte eller inte, för det känns ju lite bökigt att hålla på med insektsnycklar ute i skogen.. Sen får man väl hoppas att det kommer en lösning så småningom! Det borde också gå att byta ut insexskruven till en rejäl vingmutter som du kan dra för hand, men det har jag inte provat på själv. Något som är viktigt är att man alltid monterar tillbaka kikaren på samma sätt. På en Tikka T3 lådan finns det ju ett urtag för rekylstiftet på optilockarna. När du ska montera kikaren så är det viktigt att du håller lite press på kikaren och montaget så att rekylstiftet ligger an i framkant på urtaget. Har du tänkt använda vanliga Optilock som snabbfäste så måste du ändå prova själv om träffläget håller sig. Bara för att det fungerade för mig så kanske det inte funkar för alla.
Publicerat November 6, 200817 yr Köpläge om höjden passar. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=66427
Publicerat November 7, 200817 yr detta kanske kan vara ett alternativ... [url="http://www.jaktbutiken.se Dom säljer Warne Quick Detach Kikarfästen till Tikka någon som vet något om dessa?funderar själv prova dessa till 308 an
Publicerat November 14, 200817 yr Warnes fästen var bättre förr rent produktionsmässigt, numera är dem gjutna istället för frästa men fortfarande helt ok. Jag har erfarenhet av Warnes QD på en 9,3X62 och där var det inga bekymmer med ändrat träffläge etc..