Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulval till kal .222

Featured Replies

Publicerat
Om man vill ha en standardkula som är billig, skjuter bra, expanderar en räv eller en kråka och slår igenom ett rådjur så rekomenderar jag 55 grains Sierra Game King. Enkelt och bra. :lol:

//K9

Spännande tråd.... Har precis köpt en ask Scierra Gameking SBT och ska få laddad till min .222:a.

Men jag fattar inte riktigt...vilket förvisso inte är alldeles ovanligt...men du skriver att den expanderar bra i små vilt som räv, kråka etc. Men går rakt igenom ett rådjur..? Hur går det till?

Köpte denna blyspetskula då jag använder Scierras Gameking FMJBT på toppjakt...och tror mig i allafall få hyfsat lika egenskaper på kulornas flyktväg.

/Henke

Publicerat
Öhhh, att kulan är lättexpanderbar är en del av konceptet. Den SKA gå sönder för att inte vara farlig på "andra" sidan av djuret man skjutet på. Mängden köttförstöring beror helt på var du träffar. Träffar du bakom bogen är det några hg revben som går till hunden men det kan ibland vara mer när man skjuter i bogen med en hårdare kula. Effekten är oftast att djuret dör på plats, nåt enstaka djur har gått 25-30 m.

RW, nu läser du inlägget som fan läser bibeln ^_^

Skriver ju det att man inte ska skjuta på någon del av djuret som man ska äta - >alltså placerar man kulan i spjälstaketet istället för i bogen - är vi överrens :huh: ?

Sen vet vi ju sen tidigare att vi har lite olika krav på kulan - jag vill ha en kula som kan placeras i bogen utan att orsaka total förstörelse eftersom skotten sällan blir de alldeles perfekta bredsidorna samt att det inte gör så mkt här om djuret går ett par meter. Grannmarken är iaf oftast mer än ett stenkast bort :huh:

Kan ju tillägga det att om man vet vad man har och inte försöker sig på mkt annat än rena sidoskott bakom bogen så fungerar en liten blöt kula utmärkt. Ger man sig på att skjuta bogskott så kan resultatet bli att eftersökshunden kommer att få jobb.... En skarp sådan alltså - lite svårt att gå ifatt en benskjuten med en spårhund......

//K9

Publicerat
Spännande tråd.... Har precis köpt en ask Scierra Gameking SBT och ska få laddad till min .222:a.

Men jag fattar inte riktigt...vilket förvisso inte är alldeles ovanligt...men du skriver att den expanderar bra i små vilt som räv, kråka etc. Men går rakt igenom ett rådjur..? Hur går det till?

Köpte denna blyspetskula då jag använder Scierras Gameking FMJBT på toppjakt...och tror mig i allafall få hyfsat lika egenskaper på kulornas flyktväg.

/Henke

Resonerade som du en gång i tiden och laddade just dessa två kulor så att de samsköt. Insåg snart att det var vääldigt sällan jag behövde någon helmantel utan klarade mig på blyspetsen - lite dåligt med skogsfågel här nere.... :huh:

Det jag menar är att den ger genomskott i de flesta fall. Inte att den går rakt igenom utan någon effekt för det har den! Tillräckligt mkt av kulan håller ihop och fortsätter oftast ut på andra sidan.

//K9

Publicerat
hurudan är sako gamehead ? är det är "varmint" kula?

Jag har skjutit två rävar med sako gamehead och det gick bra om man inte är rädd om skinnet. Knytnävs stora utgångshål. Vapnet var en 223a.

Publicerat

Jag skulle köra med SPEER TNT till räv o kråkfågel.Lapua E369 till rådjur håller i hop bättre än normas 4gr + att rest vikten är bättre på lapuan.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Nu när jag lärt mig vilk akulor jag ska titta efter så hittar jag sååååå många som jag vill prova,,

Beställde Nosler ballistik tip 50gr hoppas de anländer i morgon..

Det blev även 154gr Hornady sst kulor till 7X64:an

/Lasse

Publicerat
Jag har skjutit två rävar med sako gamehead och det gick bra om man inte är rädd om skinnet. Knytnävs stora utgångshål. Vapnet var en 223a.

:/ fan . jag som trodde det inte ens blir genomskott med den kulan ;). tur att jag inte fått nån räv då <_<

Publicerat
Resonerade som du en gång i tiden och laddade just dessa två kulor så att de samsköt. Insåg snart att det var vääldigt sällan jag behövde någon helmantel utan klarade mig på blyspetsen - lite dåligt med skogsfågel här nere.... :wub:

Det jag menar är att den ger genomskott i de flesta fall. Inte att den går rakt igenom utan någon effekt för det har den! Tillräckligt mkt av kulan håller ihop och fortsätter oftast ut på andra sidan.

//K9

Här är det tvärtom, mer skogsfågel och lodjuren sköter jakten på rådjur!

Jo jag förstod nästan att du menar att den ger tillräcklig effekt i rådjur.

Vad jag inte får ihop är det där med att den inte går igenom en kråka, men däremot ett rådjur. Nu är jag inte så insatt i anatomin och hårdhet i kroppar osv. men jag tycker det känns lite ologiskt bara.

Gick det bra att få dem samskjutande då förresten?? Kulformen är ju rätt lika trots allt...

Publicerat
:/ fan . jag som trodde det inte ens blir genomskott med den kulan :o. tur att jag inte fått nån räv då :lol:

Jag har en rätt smaskig bild på resultatet men tror inte att jag törs lägga ut den. ;)

Publicerat
  • Författare

Nu har kulor och hylshållare landat.

Första problemet jag nu har är att jag inte hittar några laddata för mrp krut till 222.

Vad jag har förstått så ska jag ha ett snabbare krut till denna kaliber.

Fungerar det att köra med MRP eller ska jag sluta leta o ladfa 7X64 kulorna istället tills jag har fått hem annat krut?

Säkerheten först :huh:

/Lasse

Publicerat
Fungerar det att köra med MRP eller ska jag sluta leta o ladfa 7X64 kulorna istället tills jag har fått hem annat krut?

Utan att ha erfarenhet av 222 rem så tycker jag inte att MRP är lämpligt.

Ett tips är att köpa VV krut, du har ju tillgång till deras "bibel" på internet.

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload...ideJuly2008.pdf

Publicerat
  • Författare

Jag tror nog att så blir fallet, skiter i att försöka ladda med mrp.

Bibeln följde med Redding pressen :huh: tillsammans med ett par olika krut tilverkare för usa marknaden tror jag.

Får väl bli en sväng till en kruthandlare,, synd att man bor i obygden för dessa leksaker tar faan flera timmar att köratill närmaste ställe vad jag vet. :huh:

/Lasse

Publicerat
Bibeln följde med Redding pressen :huh: tillsammans med ett par olika krut tilverkare för usa marknaden tror jag.

Har du också beställt från Smartreloader.com? Även jag fick de katalogerna med min Redding-press i veckan. :huh:

Publicerat
Nu har kulor och hylshållare landat.

Första problemet jag nu har är att jag inte hittar några laddata för mrp krut till 222.

Vad jag har förstått så ska jag ha ett snabbare krut till denna kaliber.

Säkerheten först :D

/Lasse

Jag körde med cci br-4 small rifle tänthattar. Speer tnt 50gr kula,laddning 21gr,Norma 200 krut.hela patronens längd 55mm.

Här är en bild på 5 skott på 100m det är v-max jak skjutet med här men det var samma precision på dom kulorna bara att v-maxen var lite hårdare.

post-906-1226126425_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Har du också beställt från Smartreloader.com? Även jag fick de katalogerna med min Redding-press i veckan. :D

Ja , det var ju inte så svårt när allt kom om kring.

Tyvärr glömde jag att beställa hylshållare, men det löste sig.

Jag körde med cci br-4 small rifle tänthattar. Speer tnt 50gr kula,laddning 21gr,Norma 200 krut.hela patronens längd 55mm.

Här är en bild på 5 skott på 100m det är v-max jak skjutet med här men det var samma precision på dom kulorna bara att v-maxen var lite hårdare.

post-906-1226126425_thumb.jpg

När du säger hela patronens längd vad menar du då?

EFtersom inte MRP krutet passar till 222 så blir det nog att börja ladda lite smått på klass 1;an idag. På något sett känns det helt ok för det känns smo om felmarginalen är större där.

/Lasse

Publicerat

Hela patronens längd (spettsen ner till hylsbotten)

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Hela patronens längd (spettsen ner till hylsbotten)

Mvh.

Ok trodde det men var inte säker , och med handladdningen så vill jag vara säker och säker igen.

/Lasse

Publicerat
Ok trodde det men var inte säker , och med handladdningen så vill jag vara säker och säker igen.

/Lasse

det är en bra inställning.

Publicerat
det är en bra inställning.

Kan bara hålla med maddog här säkerhet i första hand B)

Mvh.

Publicerat
men hurudan är gamehead. exploderar den i bitar ? :P

Nu har jag inte använt kulan i så många vilt hittills (2 st bara, ett rå och en räv) men har en bror som använt den desto mer och jag har ingen erfarenhet av att den ska splitta sig. Den har haft avsedd effekt.

Publicerat
RW, nu läser du inlägget som fan läser bibeln B)

Skriver ju det att man inte ska skjuta på någon del av djuret som man ska äta - >alltså placerar man kulan i spjälstaketet istället för i bogen - är vi överrens <_< ?

Sen vet vi ju sen tidigare att vi har lite olika krav på kulan - jag vill ha en kula som kan placeras i bogen utan att orsaka total förstörelse eftersom skotten sällan blir de alldeles perfekta bredsidorna samt att det inte gör så mkt här om djuret går ett par meter. Grannmarken är iaf oftast mer än ett stenkast bort ;)

Kan ju tillägga det att om man vet vad man har och inte försöker sig på mkt annat än rena sidoskott bakom bogen så fungerar en liten blöt kula utmärkt. Ger man sig på att skjuta bogskott så kan resultatet bli att eftersökshunden kommer att få jobb.... En skarp sådan alltså - lite svårt att gå ifatt en benskjuten med en spårhund......

//K9

Saken är ju den att vi har helt olika förutsättningar. Jag har oftast möjlighet att vänta tills djuret ställer sig rätt så att man kan placera kulan på rätt ställe (spjälstaketet eller halsen). Att skjuta i bogen funkar inte bra även om det har hänt att jag gjort så men ingen har hittils gått iväg. Mina grannmarker liggert oftast bara ett kort stenkast bort och därför ska djuret helst trilla på plats men den effekten får man även ofta av de flesta kalibrar om man placerar kulan rätt.

• 2 weeks later...
Publicerat
Nu behöver jag lite hjälp i ämnet :P

När jag kollade på vapex hemsida fanns där bara en kula till .222 men många till .223 .224, när jag ringde dom sa killen att jag skulle kolla på 224 :D

Är inte det en större kula en .222 eller har jag bara fattat någonting helt fel :lol::wub:

/Lasse

Ps beställde 100 .224 nosler balistik tip ^_^

Angående ammunition och kulor så kolla på http://www.norma.cc/ och ladda ner huvudkatalogerna. Du kan oxo beställa vapenguiden 2008 (min bibel just nu) på http://www.guiderna.com/

• 1 month later...
Publicerat

Hej alle og tak for en fin information.

Jeg har akkurat fået mig en .222 varmint bösse og fundere nu på hvilken ammo jeg skal skyte med.

Har bare haft den i 1 uge og kun prövet med Normas blyspids 3,2 g. på skive og fik et meget fint träf billede på 100m. . ( fabriks laddet )

Nogen som har erfaring med disse i räv og rådyr ?

Publicerat
Hej alle og tak for en fin information.

Jeg har akkurat fået mig en .222 varmint bösse og fundere nu på hvilken ammo jeg skal skyte med.

Har bare haft den i 1 uge og kun prövet med Normas blyspids 3,2 g. på skive og fik et meget fint träf billede på 100m. . ( fabriks laddet )

Nogen som har erfaring med disse i räv og rådyr ?

Jag använder dom på rådjur, har inte lyckats lura nån räv än, men hoppas snart få göra det.. Hur som hällst fungerar de jättefint för mig. Knall och fall på avstånd över 200m. Bogskotten blir bäst, men rådjuren tar inte många steg även när det tar i lungorna.

Publicerat

Det höres bra ud JoPe, da falder räven sikkert også :lol:

Har väret ude og lokke på räv 2 dage, men ikke set noget. Snart må den komme -_-

robert