Publicerat November 6, 200817 yr Jag är (förhoppningsvis) snart nyutexaminerad jägare som skulle behöva lite hjälp med vad man ska skaffa för första hagelbössa. Har inte tänkt lägga några enorma summor direkt dels därför att jag inte vet hur biten jag blir av jakten, dels därför att jag inte riktigt vet vilken typ av jakt och skytte som det huvudsakligen kommer att bli som jag ägnar mig åt. Därför behöver jag hjälp med vad jag ska skaffa för första bössa, märken, fördelar bock - s/s, trångborrning och vad mer jag nu ska tänka på... Har tänkt att börja billigt för att på sikt när jag lärt mig mer om vad jag vill ha bössan mer exakt till byta upp mig. Väldigt tacksam för råd från er som varit med lite (eller mycket) längre än jag!
Publicerat November 6, 200817 yr Jag är (förhoppningsvis) snart nyutexaminerad jägare som skulle behöva lite hjälp med vad man ska skaffa för första hagelbössa.Har inte tänkt lägga några enorma summor direkt dels därför att jag inte vet hur biten jag blir av jakten, dels därför att jag inte riktigt vet vilken typ av jakt och skytte som det huvudsakligen kommer att bli som jag ägnar mig åt. Därför behöver jag hjälp med vad jag ska skaffa för första bössa, märken, fördelar bock - s/s, trångborrning och vad mer jag nu ska tänka på... Har tänkt att börja billigt för att på sikt när jag lärt mig mer om vad jag vill ha bössan mer exakt till byta upp mig. Väldigt tacksam för råd från er som varit med lite (eller mycket) längre än jag! Vad har du tänkt dig för budget på denna?? /Lasse
Publicerat November 6, 200817 yr Jag är (förhoppningsvis) snart nyutexaminerad jägare som skulle behöva lite hjälp med vad man ska skaffa för första hagelbössa.Har inte tänkt lägga några enorma summor direkt dels därför att jag inte vet hur biten jag blir av jakten, dels därför att jag inte riktigt vet vilken typ av jakt och skytte som det huvudsakligen kommer att bli som jag ägnar mig åt. Därför behöver jag hjälp med vad jag ska skaffa för första bössa, märken, fördelar bock - s/s, trångborrning och vad mer jag nu ska tänka på... Har tänkt att börja billigt för att på sikt när jag lärt mig mer om vad jag vill ha bössan mer exakt till byta upp mig. Väldigt tacksam för råd från er som varit med lite (eller mycket) längre än jag! Hej, Jag tycker nog att fast borrning är lämpligt på en första bössa. Särskilt om du främst avser att använda den vid jakt. Vidare är väl bock eller s/s em smaksak. Själv föredrar jag en bock. Jag råkar ha en Husqvarna 300 Jakt till salu, inköpt 2002. Skjuten 150 skott. Skicka ett PM om du är intresserad. /Henke
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Vad har du tänkt dig för budget på denna??/Lasse Hade inte tänkt gå över 2000 med denna bössa eftersom allt är så nytt och det är många saker som ska skaffas direkt...
Publicerat November 6, 200817 yr Hade inte tänkt gå över 2000 med denna bössa eftersom allt är så nytt och det är många saker som ska skaffas direkt... Kan du tänka dig att betala upp mot 3000 kr så är Miroku mest pang för pengen. Här kommer ett exempel. http://www.blocket.se/vi/18032057.htm?ca=1_3_s&last=1
Publicerat November 6, 200817 yr Hej och välkommen till forumet! Jag kan rekommendera dig att INTE göra som jag. Jag köpte en billig turkbössa som första hagelbössa som inte alltid lever upp till de kriterier som en halvautomat ska leva upp till Köp en billig kvalle-bock. När mor fyllde år förra året köpte vi en Winchester 101 till henne. Gammal men gjord i Japan, pris: 2700. Finns billigare där ute också så klart... Min polare köpte nyligen en miroku-bock i helt ok brukskick för 500 spänn
Publicerat November 6, 200817 yr Det går att köpa jättebra bössor under 2000 spänn! Jag köpte en kanonfin Suhl för 1500kr, det är en s-s och bra skogsbössa. Jag vill nog ändå inte rekommendera det av den enkla anledningen att det är bra med flitig träning på lerduvebanan som färsking och en sidasida blir förbenat varm att hålla i när man börjar närma sig 25te skottet.
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Det går att köpa jättebra bössor under 2000 spänn! Jag köpte en kanonfin Suhl för 1500kr, det är en s-s och bra skogsbössa. Jag vill nog ändå inte rekommendera det av den enkla anledningen att det är bra med flitig träning på lerduvebanan som färsking och en sidasida blir förbenat varm att hålla i när man börjar närma sig 25te skottet. Jag har tittat lite och det lutar just nu åt antingen en Baikal eller Brno bock eftersom det verkar finnas en uppsjö sådana för en bilig peng. Är det överhuvudtaget något att ha?
Publicerat November 6, 200817 yr Självklart är det någonting att ha, men man måste ju också vara medveten om att man ofta får vad man betalar för. Som ny jägare är det så himla mycket utgifter och frågar man så får man ofelbart rådet att "det är värt den extra tusenlappen" PÅ VARENDA PRYL MAN MÅSTE HA Det kan i alla fall jag bli liiite trött på. Köp du en jättebillig beggad bösa och kom dig iväg till skjutbanan och skogen Du har tid att spara ihop till en Perazzi senare, men börja träna NU
Publicerat November 6, 200817 yr klart man ska träna, det är ju det näst roligaste Skaffa inte nytillverkad billig bössa, det blir bara dyrt i längden
Publicerat November 6, 200817 yr Jag är själv sida/sida frälsat men som nybörjare upplevs ofta bockar mer lättriktade....och begagnat är oftast bättre än nytt...
Publicerat November 7, 200817 yr Själv hittade jag en Merkel8 för 700kr med rak engelsk kolv i hyfsat skick, och det är ju inte en så dum bössa. Tål lite hårda tag och så gör ju inköpsvärdet att man använder den som ett redskap/verktyg och inte som en prydnad! Håller nog med tidigare inlägg om att inte köpa nåt nytt för billig peng, då är det nog bättre att tolerera nån skavank och gå på en begagnad med kvalité! Det är inte så stor peng att öppna upp loppet en aning på de här, ofta trångborrade, gamla bössorna.
Publicerat November 7, 200817 yr Det är inte så stor peng att öppna upp loppet en aning på de här, ofta trångborrade, gamla bössorna. Kjells Vapen tar 350 kr/pipa för att borra upp dem, men det borde inte vara problem att hitta en bössa som är halv/hel borrning i, då finns det ingen anledning att krångla med det, det är väl inte en skeetbössa han ska ha
Publicerat November 7, 200817 yr Kjells Vapen tar 350 kr/pipa för att borra upp dem, men det borde inte vara problem att hitta en bössa som är halv/hel borrning i, då finns det ingen anledning att krångla med det, det är väl inte en skeetbössa han ska ha Nä det är ju sant. Men beror ju också på vad man jagar. Jagar man som jag själv över stående fågelhund, vill man gärna ha lite öppnare pipor då det oftast blir korta håll och små fågel i form av skogsfågelkycklingar, ripor osv. Men sen går ju det oftast att lösa med olika hagelpatroner istället. Det är ju en avsevärd skillnad på olika fabrikat!
Publicerat November 7, 200817 yr Det var nån som skrev om att du skulle kunna ha fast borrning om du främst ska jaga... Håller inte med alls! Som nybörjare ska du hänga mycke på banan för att lära dig att skjuta bra med vapnet, det bör du lättast om du har olika choker.
Publicerat November 7, 200817 yr Det var nån som skrev om att du skulle kunna ha fast borrning om du främst ska jaga... Håller inte med alls! Som nybörjare ska du hänga mycke på banan för att lära dig att skjuta bra med vapnet, det bör du lättast om du har olika choker. Det var nog jag som skrev det. EDIT: Det var Mr Skovel, men kunde lika gärna varit jag Nu är jag inte helt med dig i resonemanget, om man tränar jaktskytte för att bli en bättre skytt i skogen, är det då någon vits med att träna med skeetborrning? Det är väl för att få så stor spridning som överhuvudtaget möjligt på tävlingsbanan så att man kan få en träff med enstaka hagel och slå en skärva ur en lerduva även om det är en "nästanbom"!?!? sådana träffar är väl helt ointressanta i jaktsammanhang? Men jag kan ha missuppfattat helt Jag menar ju att det är bättre att träna med det man ska jaga, så att man får ett realistiskt förhållande till träffbilder och marginaler. Det finns dock furumister här som är mycket mer bevandrade i hagelskyttets finesser än jag, Hipshot & Wizard exempelvis. Hoppas de hittar tråden och kan kasta ljus över detta, jag är ingen hagelguru
Publicerat November 7, 200817 yr Är själv lite skeptiskt när det börjar diskuteras om borrning, vad som är bäst mm. Personligen tror jag att borrningen på pipan spelar mindre roll än man tror. Vad som är viktigast är att man gör avståndsbedömmningen rätt, och inte skjuter på för långa håll. Använder en kvarts borrning till allt själv, och det fungerar alldeles utmärkt. Ska man sedan skjuta lerduvor på bana, oavsett om man skjuter skeet eller trapp...jagar man så ska man använda den borrningen man har när man jagar. //Kent
Publicerat November 7, 200817 yr Författare Gillar responsen så här långt. Blir klokare och klokare! Tack ni som skrivit hitills och hoppas att ni och andra håller tråden vid liv ett tag till då det här är till stor hjälp för mig. I morgon är det dags för uppskjutning och om allt går som det ska så blir det riktigt allvarligt letande efter bössa i veckan...
Publicerat November 7, 200817 yr Jag vill börja med att skriva att det ABSOLUT viktigtaste är att bössan passar dig. Baikal & BRNO bockarna är ganska tunga att släpa runt på, men håller gör dem (ryskt grovsmide när det är som bäst ). Prismässigt ligger de bra till båda två. Mirokus samt winchesters bockar ligger oftast lite högre i pris men är klart roligare än ryssarna. En gammal Beretta s55/s56 bör du kunna hitta för ungefär samma pengar med lite flyt. Även tyska äldre bockar (Merkel, Sauer samt Simmson) går ibland att hitta till fyndpris. FN, Sauer&Sohn, Merkel, Baikal, Suhl etc. är alternativ när vi snackar SvS.
Publicerat November 7, 200817 yr Köpte min Husqvarna sida/sida för 2000 kr, den är mycket bra är mycket nöjd med priset på den.
Publicerat November 7, 200817 yr I morgon är det dags för uppskjutning och om allt går som det ska så blir det riktigt allvarligt letande efter bössa i veckan... Lycka till, vi håller tummarna
Publicerat November 7, 200817 yr Angående choker så är det väl knappast nödvändigt. Och om man har choker så använder man ju inte skeet om man inte använder det på jakt. Med en trängre borrning så krävs det att man verkligen har rätt framförhållning, alltså har man större marginaler senare på jakten Hoppas nån fattar vad jag försöker säga. Själv använder jag halv halv, blir bara mjöl...
Publicerat November 7, 200817 yr Lycka till på uppskjutningen. Går du för en baikal som förstagångsbössa får du en riktig slitvarg för en billig peng och så uppgraderar du senare när du blivit beroende. Baikalen funkar kanonbra på jakten. Ska du skjuta mycket på bana vill du kanske uppgradera till nån annan bössa lite senare (Beretta, Browning, Fabarm, Zoli eller liknande).
Publicerat November 8, 200817 yr Det var nog jag som skrev det. EDIT: Det var Mr Skovel, men kunde lika gärna varit jagNu är jag inte helt med dig i resonemanget, om man tränar jaktskytte för att bli en bättre skytt i skogen, är det då någon vits med att träna med skeetborrning? Det är väl för att få så stor spridning som överhuvudtaget möjligt på tävlingsbanan så att man kan få en träff med enstaka hagel och slå en skärva ur en lerduva även om det är en "nästanbom"!?!? sådana träffar är väl helt ointressanta i jaktsammanhang? Men jag kan ha missuppfattat helt Jag menar ju att det är bättre att träna med det man ska jaga, så att man får ett realistiskt förhållande till träffbilder och marginaler. Det finns dock furumister här som är mycket mer bevandrade i hagelskyttets finesser än jag, Hipshot & Wizard exempelvis. Hoppas de hittar tråden och kan kasta ljus över detta, jag är ingen hagelguru Kan inte annat än hålla med, jag hade troligen otur med mina tankar i detta resonemang. Jag själv skulle hsh satsa på en med choker direkt, men det är jag det. Men hur det än är så tror jag att märket av pangare är av mindre värde än att den passar bra till skytten. Har jag en budget på 6k så skulle jag nog hellre köpa en bössa för 2-4k sen satsa på anpassning, om man inte äd skapt för en std "hagelsprakare" givetvis!
Publicerat November 8, 200817 yr Författare Har nu varit och skjutit upp och allt gick bra Hann med en sväng och tittade på bössor också. Såg ett par Baikal som verkade intressanta samt eventuellt en Beretta s/s...