Publicerat November 8, 200817 yr Varit ut kanske 7-9 ggr på samma ställe nu.. Sett get med 1 killing där osv.. Ikväll var det en hornlös bock med också.. Nåja.. Har försökt komma ut tidigare o tidigare varje gång men helvite heller.. När jag kör förbi åkern så står inget ute o jag tänker "Yess ikväll hann jag före!".. o så stannar jag bilen klär på mig o fixar mig i ordning.. Går mot åkern, mot tornet som är på andra sidan åkern.. Måste alltså korsa åkern för att komma till tornet.. Men VARJE gång jag kommer till åkern så har djuren gått ut o börjat beta o vandrar sakta glada mot tornet.. Sen går dom in på en stig 6 meter framför tornet och försvinner i skogen. Sen går jag till tornet och får inte se något på resten av kvällen.. Börjar bli trött på detta nu, att jag aldrig lyckas överlista dessa djur.. Skulle jag bara ta mig till tornet före djuren kommer ut så är jag garanterad en skottchans..
Publicerat November 8, 200817 yr Det här fenomenet känner man igen, om det nu är någon tröst. Jag lade ned över 10 ggr på en stor bock, utan att kunna skjuta honom. Det spelade ingen roll hur tidigt jag var ute. Antingen så var han där före mig eller så var han helt borta och när han väl var där så gick han bara inne och försökta fånga vittring i tätningen som han aldrig lämnade. Vissa erfarna bockar har en fantastisk förmåga att pejla omgivningen. Jag har tyvärr inget torn i området, vilket försvårade. Jag bytte hela tiden pass, men antagligen gjorde han längre förflyttningar endast i mörker.
Publicerat November 9, 200817 yr Varit ut kanske 7-9 ggr på samma ställe nu.. Sett get med 1 killing där osv.. Ikväll var det en hornlös bock med också.. Nåja.. Har försökt komma ut tidigare o tidigare varje gång men helvite heller.. När jag kör förbi åkern så står inget ute o jag tänker "Yess ikväll hann jag före!".. o så stannar jag bilen klär på mig o fixar mig i ordning.. Går mot åkern, mot tornet som är på andra sidan åkern.. Måste alltså korsa åkern för att komma till tornet..Men VARJE gång jag kommer till åkern så har djuren gått ut o börjat beta o vandrar sakta glada mot tornet.. Sen går dom in på en stig 6 meter framför tornet och försvinner i skogen. Sen går jag till tornet och får inte se något på resten av kvällen.. Börjar bli trött på detta nu, att jag aldrig lyckas överlista dessa djur.. Skulle jag bara ta mig till tornet före djuren kommer ut så är jag garanterad en skottchans.. Hav förtröstan, du är på rätt spår du har sett en trend i deras rörelsemönster, och som du säger vara där före dem är A och O just nu, de rör sig enligt ett fast mönster nu , att du inte ser dem igen beror på att de går till sin nattplats för att idissla maten, troligen går de tillbaka samma väg de kom ifrån under natten eller morgonen. Nästa problem du har kan vara att de är väldigt nära åkern på dagen, så de ser dig kanske när du går dit, måste du korsa åkern ? kan du inte gå dit genom skogen ? Har du följt stigen de går in på, kanske sitta och bevaka den längre in, då har du mer tid på dig. Lägg en stor hög med äpplen eller potatis på åkern, de gör att de dröjer sig kvar lite längre. Vilken tid åker du dit, samt vilken tid kommer de fram (ungefär förstås) ?
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Det här fenomenet känner man igen, om det nu är någon tröst. Jag lade ned över 10 ggr på en stor bock, utan att kunna skjuta honom. Det spelade ingen roll hur tidigt jag var ute. Antingen så var han där före mig eller så var han helt borta och när han väl var där så gick han bara inne och försökta fånga vittring i tätningen som han aldrig lämnade. Vissa erfarna bockar har en fantastisk förmåga att pejla omgivningen. Jag har tyvärr inget torn i området, vilket försvårade. Jag bytte hela tiden pass, men antagligen gjorde han längre förflyttningar endast i mörker. jo samma här i augusti kämpade jag som fan med en medaljbock.. Den bocken blev tyvärr skjuten på hundjakten förra helgen ;( skulle jag ha varit girig skulle jag ha kunnat skjuta den ett 20-tal ggr om jag hade haft bössan. Roger: Jo man börjar ju se hur dom beter sig. Deras ingång på åkern är inte på samma ställe dom går ut.. Verkar som att dom rör sig i cirklar på nåt vis. Ska jag nå tornet utan att korsa åkern så måste jag gå en fruktansvärd omväg som är snudd på omöjlig att smyga på.. Nackdelen denna årstid är ju just det att när djuren inte är ute o betar så ligger dom 10 meter in ifrån åkerkanten o har full koll på allt. Just denna get o killing har ibland tillomed daglegan ute på åkern.. Kanske skulle leta upp nya offer som är mindre svåra att komma inpå livet.. Men man är ju envis så, får se. Fullmåne vilken dag som helst nu o då jädrar ska jag sitta ute tills dom inte kan hålla sig i skogen längre!
Publicerat November 9, 200817 yr jo samma här i augusti kämpade jag som fan med en medaljbock.. Den bocken blev tyvärr skjuten på hundjakten förra helgen ;( skulle jag ha varit girig skulle jag ha kunnat skjuta den ett 20-tal ggr om jag hade haft bössan. Roger: Jo man börjar ju se hur dom beter sig. Deras ingång på åkern är inte på samma ställe dom går ut.. Verkar som att dom rör sig i cirklar på nåt vis. Ska jag nå tornet utan att korsa åkern så måste jag gå en fruktansvärd omväg som är snudd på omöjlig att smyga på.. Nackdelen denna årstid är ju just det att när djuren inte är ute o betar så ligger dom 10 meter in ifrån åkerkanten o har full koll på allt. Just denna get o killing har ibland tillomed daglegan ute på åkern.. Kanske skulle leta upp nya offer som är mindre svåra att komma inpå livet.. Men man är ju envis så, får se. Fullmåne vilken dag som helst nu o då jädrar ska jag sitta ute tills dom inte kan hålla sig i skogen längre! Visst är det så ibland att all platser inte funkar, man får hitta nya ställen bara
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Jo.. Det är ju så. Sen har dom ju också blivit vaksammare då jag röjt mig ett par gånger så dom dragit till skogs.. Så då blir det ju med en gång svårare också tycker jag. Har på något vis inbyggt i mig att när jag hittar ett hett ställe med typ ett djur jag vill komma åt så stannar jag där aktivt i kanske 2 veckor.. djuren verkar enligt mig bli vaksammare för varje gång då.. Kanske dags att ge detta ställe paus en vecka nu.. Stör mig på alla älgar som skenar omkring på alla vanligtvis heta rådjursställen bara då man blir så begränsad av dom.. Kanske skulle fara o vakta på någon av våra äppelhögar i skogarna istället.. Så kanske man skulle få sig en mårdhund iallafall
Publicerat November 9, 200817 yr Jo.. Det är ju så. Sen har dom ju också blivit vaksammare då jag röjt mig ett par gånger så dom dragit till skogs.. Så då blir det ju med en gång svårare också tycker jag. Har på något vis inbyggt i mig att när jag hittar ett hett ställe med typ ett djur jag vill komma åt så stannar jag där aktivt i kanske 2 veckor.. djuren verkar enligt mig bli vaksammare för varje gång då.. Kanske dags att ge detta ställe paus en vecka nu.. Stör mig på alla älgar som skenar omkring på alla vanligtvis heta rådjursställen bara då man blir så begränsad av dom.. Kanske skulle fara o vakta på någon av våra äppelhögar i skogarna istället.. Så kanske man skulle få sig en mårdhund iallafall För mycket närvaro har jag också noterat att det stör dem, tror man lämnar mer vittring efter sig än man tror. byta plats eller annfallsvinkel är nog en bra ide, På dom igen bara C-A !
Publicerat November 9, 200817 yr Författare får köra på lite taktikombyte så borde det ju ta sig nån gång.. Haft otur denna säsong tycker jag.. Med tanke på att många av gästerna som kommer hit 2 dagar en höst får hur bra lägen som helst osv.. o jag har varit HEMMA typ 2 dagar denna höst o inte haft några perfekta lägen
Publicerat November 9, 200817 yr får köra på lite taktikombyte så borde det ju ta sig nån gång.. Haft otur denna säsong tycker jag.. Med tanke på att många av gästerna som kommer hit 2 dagar en höst får hur bra lägen som helst osv.. o jag har varit HEMMA typ 2 dagar denna höst o inte haft några perfekta lägen Jo men man ska ha lite tur med, I år har jag 4 + 1 mårdhund och nått till blir det medan första året satt jag ca 300 timmar utan att skjuta något, men lärde mig mycket om hur de beter sig och reagerar osv... se det som en lektion bara
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Jo men man ska ha lite tur med, I år har jag 4 + 1 mårdhund och nått till blir detmedan första året satt jag ca 300 timmar utan att skjuta något, men lärde mig mycket om hur de beter sig och reagerar osv... se det som en lektion bara jo man får ju göra det.. man blir ju bättre samt effektivare jägare för varje gång man är ute med bågen känns det som. Dom har liksom en hel del ess o skjortärmen domdär rådjuren som man måste lära sig.. tidigare år när man varit med kulbössan har ju tillomed det varit LITE utmaning iallafall.. Men skulle man masa sig ut med bössan nu så skulle rådjuren ju vara helt chanslösa.. Så nog har man lärt sig något denna säsong allt.. O vad är roligare än det. Det som suger lite är dock att min storbock som jag hade hoppats på att få skjuta nästa år vandrade vidare förra söndagen.. ;( försöker dock intala mig att detta var en mindre bock men .. troligen inte.