Publicerat November 9, 200817 yr Jo, det är jag igen Mitt avsomnade projekt med pipan i 6-284 verkar kunna ta fart. Jag har funderat lite grann på kulor, och förstås lusläst Layne Simpsons artikel om 6mm-06 i Rifleshooter (du har rimligen oxå läst den, Henrik ) Nu är det lite lurigt att få fram hastigheter för respektive kula, men det är inte av livsavgörande betydelse så länge jag hamnar inom 50 m/s från verkligheten. Jag satte nån slags Point Blank Range såtillvida att jag inte tillåter att kulbanan överstiger 30 mm över siktlinjen (för att i någon teoretisk mån kunna hålla mitt i på räv på maximalt avstånd). Då får jag följande resultat: bc v0 Inskj.avst. Fall på 300 m Barnes TSX 85 0,333 1090 193 16 cm Scirocco 90 0,419 1045 190 17 cm Berger VLD 95 0,514 1025 190 17 cm Hornady SST 95 0,355 1025 184 20 cm Jag har en ambition att enbart använda TSX i samtliga kulkalibrar utom för nötskrikor mm., så TSX:en ligger förstås bra till. Även kulbanemässigt ser den bra ut, men vad händer när det börjar blåsa? Nån uppebar kula jag missat? Kulvikt? Annan fundering?
Publicerat November 9, 200817 yr Vad är det för stigning på pipan och vad ska vapnet främst användas till för vilt?
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Vad är det för stigning på pipan och vad ska vapnet främst användas till för vilt? Det är en 1-9" för att eventuellt möjliggöra 105:or. Från början fanns inget tänkt vilt alls, men rent realistiskt så är det främst rådjur vi pratar om, och en och annan räv och grävling som glider in på arenan.
Publicerat November 9, 200817 yr Jo, det är jag igen Mitt avsomnade projekt med pipan i 6-284 verkar kunna ta fart. Jag har funderat lite grann på kulor, och förstås lusläst Layne Simpsons artikel om 6mm-06 i Rifleshooter (du har rimligen oxå läst den, Henrik ) Nu är det lite lurigt att få fram hastigheter för respektive kula, men det är inte av livsavgörande betydelse så länge jag hamnar inom 50 m/s från verkligheten. Jag satte nån slags Point Blank Range såtillvida att jag inte tillåter att kulbanan överstiger 30 mm över siktlinjen (för att i någon teoretisk mån kunna hålla mitt i på räv på maximalt avstånd). Då får jag följande resultat: bc v0 Inskj.avst. Fall på 300 m Barnes TSX 85 0,333 1090 193 16 cm Scirocco 90 0,419 1045 190 17 cm Berger VLD 95 0,514 1025 190 17 cm Hornady SST 95 0,355 1025 184 20 cm Jag har en ambition att enbart använda TSX i samtliga kulkalibrar utom för nötskrikor mm., så TSX:en ligger förstås bra till. Även kulbanemässigt ser den bra ut, men vad händer när det börjar blåsa? Nån uppebar kula jag missat? Kulvikt? Annan fundering? Rikard.... du är allt för härlig du!
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Rikard.... du är allt för härlig du! Jo, jag vet: jag är en skam för JAKTsnack, men vad ska man göra? Kanske borde starta ett eget "kalibersnack" eller liknande...
Publicerat November 9, 200817 yr Det är en 1-9" för att eventuellt möjliggöra 105:or. Från början fanns inget tänkt vilt alls, men rent realistiskt så är det främst rådjur vi pratar om, och en och annan räv och grävling som glider in på arenan. De längsta 105:orna är väl tveksamt om din pipa klarar. Men samtidigt, har du något behov av dem? Du har ju en ganska stor portion hastighet bakom en vanlig 95:a som kommer att hantera vinden väl Annars har du ju täckt upp de mest intressanta alternativen i kulväg. Vad har du för tankar kring Berger VLD 95 grain i 6 mm?
Publicerat November 9, 200817 yr varför så lätta kulor kan inte 120gr tsx vara lämpligare. Jag tror du missat kalibern med en halv millimeter ungefär
Publicerat November 9, 200817 yr Jag tror du missat kalibern med en halv millimeter ungefär ha ha ja jäklar, jag ber om ursäkt. 6-284 är det inte ofta det pratas om precis.
Publicerat November 10, 200817 yr Författare Vad har du för tankar kring Berger VLD 95 grain i 6 mm? Ingen särskild. Tog bara med den då den har en rätt maffig bc, men den märks väl mest av om vi tittar på vindavdrift.
Publicerat November 10, 200817 yr Nån uppebar kula jag missat? Kulvikt? Annan fundering? Jag skulle nog testa Scenar 90 och 105or för banaskytte åtminstone
Publicerat November 10, 200817 yr Om det går att skjuta sierra BK i den kalibern(70grain) så skulle jag vara intresserad av den datan? Ser positivt ut för TSX-kulan måste jag säga! Med tanke på BCn i den kulan så har den ju en fördjävla fin kulbana! Tyvärr går den som ett arsel i min .243.. Hoppas på bättre resultat i sexnollsexan när det projektet blir klart.. TSX i rådjur i dessa hastigheter kan jag dock våga påpeka att är inte vackert till en början när man flår djuret. Har skjutit ett par med den kulan i ungefär samma hastigheter som din där och det har varit jävligt blodsprängt under hinnor osv. men INGEN köttförstörelse alls. O så är det större ingångshål än utgångshål.... Så det blir en del blod ca 20 cm runt båda hål, men det putsas lätt bort!
Publicerat November 10, 200817 yr Författare TSX i rådjur i dessa hastigheter kan jag dock våga påpeka att är inte vackert till en början när man flår djuret. Har skjutit ett par med den kulan i ungefär samma hastigheter som din där och det har varit jävligt blodsprängt under hinnor osv. men INGEN köttförstörelse alls. Menar du att 243 och 6-284 skulle ge samma hastighet för TSX:en? Eller sprängladdar Stenroos din bössa? Eller har jag låga värden i min tabell? För jag kan garantera dig att en 6-284 med 28" kommer skjuta brallorna av din 243:a
Publicerat November 10, 200817 yr Författare Jag skulle nog testa Scenar 90 och 105or för banaskytte åtminstone Det kan tänkas, men med tanke på den extremt begränsade förmodade livslängden hos den här pipan så är detta ingen bössa som det kommer mängdas med på banan, utan jag kommer nog testa några få kulor och sen ta fram en jaktladdning och köra med denna. Vi snackar trots allt uppåt 55 grains krut som ska ut genom det lilla hålet
Publicerat November 10, 200817 yr Det kan tänkas, men med tanke på den extremt begränsade förmodade livslängden hos den här pipan så är detta ingen bössa som det kommer mängdas med på banan, utan jag kommer nog testa några få kulor och sen ta fram en jaktladdning och köra med denna. Vi snackar trots allt uppåt 55 grains krut som ska ut genom det lilla hålet Det låter klokt! Kanske du hittat en kaliber där du hinner skjuta slut på en pipa innan du hoppar på nästa ide´
Publicerat November 10, 200817 yr Författare Det låter klokt! Kanske du hittat en kaliber där du hinner skjuta slut på en pipa innan du hoppar på nästa ide´ En solklar sidovinst i sammanhanget
Publicerat November 10, 200817 yr man kan nog säga att han laddar skiten 243an ja. vet faktiskt inte vad tsxen går men den är snabb! o den spränger ut blod i alla hinnor !
Publicerat November 10, 200817 yr Ingen särskild. Tog bara med den då den har en rätt maffig bc, men den märks väl mest av om vi tittar på vindavdrift. Okej. Kulans BC och faktum att det främst är en matchkula gör den ju grymt intressant, undrar bara om den skulle sköta sig i rådjuren? Om du vill ha mer input så skulle jag kontakta Berger själva och fråga om kombinationen Berger VLD 95 grain, V0=1025 m/s och ett rådjur blir lyckat. Jag har för några veckor sedan pratat med personerna på Berger bullets om en viss kula i 6.5 mm. Andrea Cobos på Berger bifogade då några artiklar och tester (även på vilt) från amerikanska tidningar om just den kulan jag tidigare hade frågat om.
Publicerat November 23, 200817 yr Lägg på en halv millimeter i kuldiameter och skjut allt från 85 grain till 160 grains kulor. 990 m/s med en 8 grams kula och 16 cm under på 300 inskjutet på 200. Riktigt hårdladdat passerar den 1000m/s med den kulan också. 900m/s med 10 grams kula och så fort det går med 5,5 grams Hp sierra utan att den ramlar sönder av rotationskrafterna. 6,5-06 heter patronen som är lösningen på alla långhållsproblem på rå och fågel.
Publicerat November 24, 200817 yr Författare 6,5-06 heter patronen som är lösningen på alla långhållsproblem på rå och fågel. Jag har inga långhållsproblem Däremot har jag andra problem som gör att jag nu officiellt lägger ner det här projektet. Det är inge kul med en grinig smed som inte vill jobba med annat än Rem 700-lådor (trots att det från första stund klargjordes att det INTE var en Rem 700 som pipan skulle sitta i)
Publicerat November 24, 200817 yr Jag har inga långhållsproblem Däremot har jag andra problem som gör att jag nu officiellt lägger ner det här projektet. Det är inge kul med en grinig smed som inte vill jobba med annat än Rem 700-lådor (trots att det från första stund klargjordes att det INTE var en Rem 700 som pipan skulle sitta i) Trist, detta projekt var jag grymt nyfiken på. Vad var det för låda du ville bygga bössan på?
Publicerat November 24, 200817 yr Författare Trist, detta projekt var jag grymt nyfiken på. Vad var det för låda du ville bygga bössan på? Tja, från början var det en Tikka M690, och sen var det en Sako 75. Inget dög.
Publicerat November 24, 200817 yr Tja, från början var det en Tikka M690, och sen var det en Sako 75. Inget dög. Service minded