Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många jaktledare har vi på forumet?

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder undrar jag över hur många jaktledare det finns på forumet? Hur länge ni varit det? Problem ni stött på under resans gång? Kom ni in som ungtupp bland gamla stötar och hur gick det mm?

Kan väl börja med mig själv då!

Jag blev invald som jaktledare för 2 år sedan då fd jaktledare ville lämna över till någon annan. Jag var väl lite tveksam då jag jagat kortast tid av alla i laget men alla röstade på mig så det var bara att tacka och ta emot. Jag är ju den som tillbringar mest tid i markerna och med den motiveringen valdes jag.

Jag trivs rätt bra i rollen som jaktledare även om de finns de ggr man undrar vad man har givit sig in på och om vissa man jagar med verkligen har jagat hela livet som dom påstår.

Som ett "skräckexempel" kan jag nämna när en älg var påskjuten och eftersöket skulle dras igång, f.ö mitt första eftersök som nybliven jaktledare. Flera skyttar pratade i radion om att dom kanske borde röra på sig och titta om älgen ev hade passerat dom. Med skarp stämma lät jag meddela att alla står kvar på sina pass tills jag beslutat annat. Hade även en skytt som ropade på mig då han hade en fin bredsida på ett rådjur och ville skjuta. Naturligtvis fick han definitivt ej skjuta då vi redan hade ett djur påskjutet. Minns hans totala besvikenhet att han ej fick skjuta rådjuret och jag kan fortfarande inte förstå hur man ens kan tänka tanken att skjuta på ett rådjur när ett älgeftersök pågår och när det dessutom har släppts en älghund.

Har annars blivit bra accepterad tycker jag trots att jag är yngst i "gubbgänget".

Det jag har lobbat för mest är väl samarbete med grannjaktlagen. Före min tid visste man knappt vilka som jagade grannar och att samjaga verkade vara något fruktansvärt. :)

Stämningen jaktlagen emellan har blivit mycket lättsam och som exempel ringde en av hundförarna upp mig på älgjakten och frågade om han fick smyga på ståndskallet från vårat håll då vinden låg fel. Jag visste att han inte skjutit mycket för den hunden pga olyckliga omständigheter och ren otur och naturligtvis fick han tillstånd att gå på från vårat håll. Ansmygningen slutade med en fälld kalv och en mycket lycklig hundförare. Sådant skapar bra stämning och tar bort gamla misstroenden mm. Vi hade ju skjutit våra älgar och det var väl skoj att dom fick en älg oxå.

Nu jagar vi småvilt ihop med ett grannjaktlag åtminstone 2-3 ggr i månaden vilket både jag och de andra i laget tycker är skitskoj! Vi pratar lite försiktigt om att på sikt försöka slå ihop jaktlagen vilket skulle skapa ännu bättre jakt för båda parter så den som lever får se. :D

Publicerat

Här finns en, men det visste du redan :)

Är jaktledare i 2 av 4 jaktlag jag är med i, vice i det 3e - garanterat tillräckligt! Rätt skönt att åka räkmacka ibland och bara utställd eller förevisad en såt med jycken.

Är inte yngst längre men när jag tog vid efter farsan för 10 år sedan var jag 25 och garanterat yngst. Mycket ändringar har jag genomfört under dessa år, men är mån om demokrati i besluten. Under den praktiska jakten är jag dock "Adolf". :D

Tycker att en jaktledares viktigaste roll är att skapa glädje, struktur och trygghet i jakten, samt vurma för relationerna med omgivningen. Ibland lyckas man bra, ibland sämre.

Publicerat
  • Författare
Här finns en, men det visste du redan :)

Är jaktledare i 2 av 4 jaktlag jag är med i, vice i det 3e - garanterat tillräckligt! Rätt skönt att åka räkmacka ibland och bara utställd eller förevisad en såt med jycken.

Är inte yngst längre men när jag tog vid efter farsan för 10 år sedan var jag 25 och garanterat yngst. Mycket ändringar har jag genomfört under dessa år, men är mån om demokrati i besluten. Under den praktiska jakten är jag dock "Adolf". :D

Tycker att en jaktledares viktigaste roll är att skapa glädje, struktur och trygghet i jakten, samt vurma för relationerna med omgivningen. Ibland lyckas man bra, ibland sämre.

Märkligt vore det annars :D

Som du skriver är det nog viktigt att man är lyhörd för andras åsikter när beslut skall tas men att man samtidigt är benhård på regler och bestämmelser under praktisk jakt.

Publicerat

det var jätte trevligt att läsa att det finns sådär bra jaktledare! :D nog för att min jaktledare är också bra :D.

och nej jag är inte jaktledare :D men jag har redan fått höra att : hörru radium om 4-5 år så kommer du vara vår jaktledare B) jag vet inte hur jag skall ta det :D att dom vill bara dumpa allt på mig ? som är yngst och minst vett av all? :) eller om dom faktist tycker att jag skulle bli en bra jakt ledare :D

dock sa ju dessa detta under vår årliga jakt middag som ägde rum i lördags :D så ganska runda i fötterna var dom :P vet inte om det betyde att dom verkligen prata från sitt smått alkohol fyllda hjärtor? :P

Publicerat

Fyllon och små barn talar oftast sanning ;)

Säkert har dom sett något som dom uppskattar. Tycker själv att det ger jakten en extra dimension, en lyckad strategi för kollektivet glädjer mig mer än egen jaktlycka (varken full eller litet barn) :)

Publicerat
:)
Publicerat

Här har du en till. Dock är jag bara jaktledare för småvilsjakten i form av klappjakt.

Publicerat

Inte formell jaktledare men hamnar ofta i den rollen i brist på formell..

Gått utbildningen och genomfört ett antal jaktledarutbildningar, haft ansvar för de praktiska momenten vid några utbildningar..

Mvh!

Publicerat

Inte jaktledare bara vice.

Vet inte hur det fungerar hos er men "hemma" hos oss är det lite dåligt men jaktledare under all ajkt utom älgjakten.

Nu är vi ju mest bara familjen som jagar så det där med jaktledare är inte så uupstyrt under småviltsjakten.

Känns inte som att jag behöver säga åt min fru och hennes far vad de får och inte får göra när det bara är vi, ibland får man väl gå in å påpeka att det är olämpliga pass de valt men det händer inte mer en någon gång om året max.

Snacka om almogejakt -_-

/Lasse

Publicerat

En till här och håller väl med Mkj som formulerade det bra, jakten ska vara kul, planerad och trevlig för alla och det är väl där jaktledaren sätter sina kunskaper på prov.

Publicerat

Jag är jaktledare i vårt ena älgjaktlag. Var först biträdande åt min far i några år, men eftersom jag ändå alltid lägger mig i och har svårt att hålla käften så tyckte de väl att det var bättre jag fick vara jaktledare. :lol:

Vi är ju ett rätt litet lag så det brukar inte vara några problem.

Publicerat

Här har ni en till ! Är faktiskt vice jaktledare i år,

Publicerat

Gör ett nytt försök, något sket sej ;)

Här har ni en till ! Är faktiskt vice jaktledare i år, då jag på egen "vädjan" önskade att få bli degraderad ett pinnhål. Innan dess hade jag ordinarie jaktledarroll i åtta år (både här i Uppland och tidigare i Sörmland) .

Tycker egentligen att det är "jaktteknink" som är det roliga med att vara jaktledare. Allstå hur jakten rent praktiskt skall läggas upp, hur såtarna skall jagas av och vilka konstalationer med hundar som skall användas för bästa resultat. Har med tiden blivit ganska duktig på detta B) . Det som jag alltid haft mindre iver inför är skrivbordsdelen av jaktledrarrollen, vilket ju faktiskt är ett omfattande jobb om någon trodde annat.

Jag gissar att jag i jaktledarrollen inte upplevs som speciellt aktoritär, på gott och ont. Jag tror på frihet under ansvar ! Detta skapar en trevlig kulur i jaktlagen tycker jag. Det eliminerar i allt väsentligt all konstig polarisering i gruppen. "Kadaverdiciplin" är således inte min kopp the. Är det trotsallt någon som visar sej inte klarar av att hantera frihetkonceptet har jag dock aldrig haft problem att koppla på den något "elakare" sidan av mitt jag (vilket har hänt kan jag lova :lol: ).

Fr.o.m i år har vi dock modifierat upplägget en smula till min stora glädje. Jag har i princip plockat russinet ur kakan och basar numera enbart över "strategi-avdelningen" och hundförarlogistiken. En annan mycket duktig kollega sköter allt det andra, kontakterna utånför såten så att säga ;);) .

Publicerat
  • Författare
Fr.o.m i år har vi dock modifierat upplägget en smula till min stora glädje. Jag har i princip plockat russinet ur kakan och basar numera enbart över "strategi-avdelningen" och hundförarlogistiken. En annan mycket duktig kollega sköter allt det andra, kontakterna utånför såten så att säga

Det är ju perfekt om man kan delegera uppgifterna till folk man litar på och trivs med.

Jag brukar ge de övriga i laget rätt fria händer när vi tex jagar småvilt och ställer ut. Sen beror det naturligtvis på situationen och vilka som är med osv. Vissa personer passar bättre än andra på vissa pass och då smyger man in lite fint att du och du kan posta där och där så blir allting bra.