Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävvakstips?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte försöka åtla lite räv framöver...

Vet att det kanske är i sista laget att göra i ordning en åtel för den här vintern, men jag ska försöka iaf. Om inte annat så går det ju till nästa vinter.

Har tänkt gräva ner en grundåtel på en lägda hemma, så jag kan sitta i en friggebod som vi har.

Har läst att det finns många rävexperter här på forumet :( så ge mig gärna tips!

Alla sorters tips! Allt från hur jag ska åtla till vilken bössa jag ska använda... :)

Publicerat

Den frågan får Mickel ta :) !

//Jocke

Publicerat

Det är absolut inte för sent att lägga ut åtel , nästan lagom faktiskt Börjar man för tidigt ruttnar det bara ner.

Berätta lite mer om hur det ser ut runt i kring där du tänker vaka.

Skog, gärden ,eller ett brutet landskap ?

(Har haft åteln igång i en månad , nu börjar det bli lite fart där)

Mvh...

Publicerat
  • Författare
Det är absolut inte för sent att lägga ut åtel , nästan lagom faktiskt Börjar man för tidigt ruttnar det bara ner.

Berätta lite mer om hur det ser ut runt i kring där du tänker vaka.

Skog, gärden ,eller ett brutet landskap ?

(Har haft åteln igång i en månad , nu börjar det bli lite fart där)

Mvh...

Okej... Jag trodde de va på tok försent :)

Det är lägdor (ängar eller hur ni andra ickejämtar säger :() runt om. Skog ca 300 meter från den tänkta platsen och ca 200 meter till Storsjön. Det är mitt i en LITEN by, så det finns ca 6 hus på ca 150-500 meters avstånd.

På lägdorna finns det några små "holmar" med träd på. Max 50 meter/diameter. (Förövrigt gamla vikingagravar)

Typ så ser det ut :P Svårt att förklara nå närmare tror jag

Publicerat

Erx> Det är definitivt ej för sent att börja med en åtel nu.

För några år sedan fick jag ett erbjudande av en bonde i trakten att vaka från hans ladugård. Det var i slutet på Februari då och jag gnodde på med dels trafikskadade rådjur men även annat upphackat kött i stort sett varenda dag. Innan den 15é mars det året lyckades jag skjuta 6 rävar på den åteln trots den nätta tiden.

Så lycka till med matningen. :)

Publicerat
  • Författare
Erx> Det är definitivt ej för sent att börja med en åtel nu.

För några år sedan fick jag ett erbjudande av en bonde i trakten att vaka från hans ladugård. Det var i slutet på Februari då och jag gnodde på med dels trafikskadade rådjur men även annat upphackat kött i stort sett varenda dag. Innan den 15é mars det året lyckades jag skjuta 6 rävar på den åteln trots den nätta tiden.

Så lycka till med matningen. :)

Okej!

De trodde jag inte, men som sagt, jag är amatör! :(

Men vad tycker du att jag ska åtla med då? Har hört att det ska funka med Hundmat som "ströåtel" uppepå, men jag vill gärna ha tips från er experter om hur jag ska åtla. :P

Publicerat
Okej... Jag trodde de va på tok försent :)

Det är lägdor (ängar eller hur ni andra ickejämtar säger :() runt om. Skog ca 300 meter från den tänkta platsen och ca 200 meter till Storsjön. Det är mitt i en LITEN by, så det finns ca 6 hus på ca 150-500 meters avstånd.

På lägdorna finns det några små "holmar" med träd på. Max 50 meter/diameter. (Förövrigt gamla vikingagravar)

Typ så ser det ut :P Svårt att förklara nå närmare tror jag

Låter som en kalas mark, och en sjö ! Rävar har en förkärlek att springa längs vattenkanter.

Som du förklarar har du holmar som räven kan smita efter såna drar räv naturligt. Har du nån på bra kulhåll 40-100m så kasta ut massor av havre så mössen/sorken lockar räven utöver åteln allså.

Själv jagar jag vid ladugården under belysning och gärdet är 150m tvärs över till skogen och 1 km långt. Och det finns inget skydd alls på gärdet ändå skjuter jag de flesta rävarna mitt på gärdet ca 60-80m ut.

Vad ska du jaga med för vapen ?

Har du gott om räv ?

Publicerat
  • Författare
Låter som en kalas mark, och en sjö ! Rävar har en förkärlek att springa längs vattenkanter.

Som du förklarar har du holmar som räven kan smita efter såna drar räv naturligt. Har du nån på bra kulhåll 40-100m så kasta ut massor av havre så mössen/sorken lockar räven utöver åteln allså.

Själv jagar jag vid ladugården under belysning och gärdet är 150m tvärs över till skogen och 1 km långt. Och det finns inget skydd alls på gärdet ändå skjuter jag de flesta rävarna mitt på gärdet ca 60-80m ut.

Vad ska du jaga med för vapen ?

Har du gott om räv ?

Havre... Okej, det ska jag prova!

Alltså, mycket och mycket... Klart det finns räv, men det är nog inte jättemycket. Var mer för ca tre år sen.

Farsan såg fyra ungrävar alldeles i skogkanten i höstas, och jag har sett några, så räv finns det.

Publicerat
Havre... Okej, det ska jag prova!

Alltså, mycket och mycket... Klart det finns räv, men det är nog inte jättemycket. Var mer för ca tre år sen.

Farsan såg fyra ungrävar alldeles i skogkanten i höstas, och jag har sett några, så räv finns det.

Göm havren för fåglar annars tar den slut fort, typ under nån sten eller i ett röse.

Jag har bara sett 2 ungrävar i år en dog, en dör nog nu i veckan :) för jag ska ha premier vak nån dag nu. (ledigvecka)

Att man tror att man inte har så mycket räv !

Satt och tävla lite emot TB här på forumet ifjol och trodde att det va kört, för jag ej sett nån räv .

Då kom det 3 st på 2 timmar om jag nu mins rätt.

post-1561-1226338307_thumb.jpg

Publicerat

Vad ska du ha för vapen ?

Publicerat
  • Författare
Göm havren för fåglar annars tar den slut fort, typ under nån sten eller i ett röse.

Jag har bara sett 2 ungrävar i år en dog, en dör nog nu i veckan :( för jag ska ha premier vak nån dag nu. (ledigvecka)

Att man tror att man inte har så mycket räv !

Satt och tävla lite emot TB här på forumet ifjol och trodde att det va kört, för jag ej sett nån räv .

Då kom det 3 st på 2 timmar om jag nu mins rätt.

Ja, dom har nog en förmåga att gömma sig för en! Men vi får väl se om man lyckas lura fram nån rackare :)

Publicerat
  • Författare
Vad ska du ha för vapen ?

Ja du...

Vad jag har att välja på är:

Gammal klassisk kaliber 12 sida-sida

Husqvarna modell gammal 6,5*55 med en Leupold 6,5-20*50(?)

22 Magnum Winchester bygelrepeter

Winchester 30-06 med en Bushnell 3-9*40

Publicerat

Husqvarnan lät bra! Iaf kikaren :lol: !

Juste Vakjägaren. Du vann tävlingen ifjol va? Vet inte om jag vågar tävla mot dig i år igen men för att visa mitt mod utmanar jag dig igen ;) !

//Jocke "TB"

Publicerat
Ja du...

Vad jag har att välja på är:

Gammal klassisk kaliber 12 sida-sida

Husqvarna modell gammal 6,5*55 med en Leupold 6,5-20*50(?)

22 Magnum Winchester bygelrepeter

Winchester 30-06 med en Bushnell 3-9*40

Hagel - Du kommer att få släppa MÅNGA rävar för att hållen är för dryga (oftast). Satt själv med hagel när jag (började) "herre jävlar" vilken puls jag hade när räven kom in på 20m. Och snön gnistrade om kring den , då får man trä ut pipan toksakta.

Kula- din 6,5a inskjuten på 150m. Inte många rävar som går tryggt då.

Har själv en 6,5a med en helia 3-12*56 och belyst punkt.

Publicerat
Husqvarnan lät bra! Iaf kikaren ;) !

Juste Vakjägaren. Du vann tävlingen ifjol va? Vet inte om jag vågar tävla mot dig i år igen men för att visa mitt mod utmanar jag dig igen ;) !

//Jocke "TB"

:lol: Vi hade bra tempo på slutet i fjol !

Mvh....

Publicerat

15-14 eller drog du ifrån mer än så? har bara blivit 2 rävar för mig i år hittils och det är trögt på åtlarna. Får hoppas att rävarna kommer med kylan som förhoppningsvis kommer snart!

Publicerat

Brukar köpa Willys billiga torrfoder, funkar skitbra ihop med tex lite kötthack. Räven har å göra en stund med alla pellets man sprider så man hinner oftast skjuta. Kör inte med för stora bitar för då nyper den bara en bit och springer iväg. Gjorde det misstaget med hamburgare en gång, slängde ut dem hela och räven kom å nöp en å sprang iväg. Rätt surt då man ser den ligga å tugga men inte kommer åt att skjuta. Som tur var ville den ha påfyllning, då var jag mer beredd :lol: Förövrigt första räven jag sköt.

Publicerat
15-14 eller drog du ifrån mer än så? har bara blivit 2 rävar för mig i år hittils och det är trögt på åtlarna. Får hoppas att rävarna kommer med kylan som förhoppningsvis kommer snart!

16.

skjöt inte du 14 ?

Publicerat

Jo, jag sköt 14 ;) ! Trodde du sköt 15 men då spöa du mig ännu mer då! Som sagt så tror jg inte på årets vaksäsong men bjuder ändå upp till "kamp" ;)

//Jocke

Publicerat
Jo, jag sköt 14 <_< ! Trodde du sköt 15 men då spöa du mig ännu mer då! Som sagt så tror jg inte på årets vaksäsong men bjuder ändå upp till "kamp" ;)

//Jocke

Men Jocke vad är det jag hör??

Börjar självförtroendet svikta ? B)B)

Publicerat

Hörrni era sladderpellar, ni spammar sönder Erx tråd! <_<

Ett bra åtelmaterial som jag provat var när jag "hittade" en säck med gammalt hundfoder i garaget. Hade oxå några liter blod infryst och jag gjorde så att jag hällde upp fodret i hinkar och rörde i blodet och jag kan lova att räven tyckte om det.

Publicerat

Hej!

Hur pass nära törs man gå åteln när man ska kasta ut gosaker?

Eller ska man försöka köra med typ skoter så man inte lämna människo lukt?

Ska bli spännande i vinter att se om man lyckas få sig någon vakräv.

Har 2st åtlar samt 2st Värmländska tunnelfällor igång nu.

Mvh//J

Publicerat
Hej!

Hur pass nära törs man gå åteln när man ska kasta ut gosaker?

Eller ska man försöka köra med typ skoter så man inte lämna människo lukt?

Ska bli spännande i vinter att se om man lyckas få sig någon vakräv.

Har 2st åtlar samt 2st Värmländska tunnelfällor igång nu.

Mvh//J

Du kan gå på åteln men kanske inte på eftermiddagen när du ska vaka samma kväll. Jag brukar stå på 20-30 meters avstånd och kasta rävbetet med en skyffel, dels så slipper du trampa direkt på åteln men sen får du även en bra spridning av betet.

Publicerat

Hej jag har en liten fråga till er som kan detta med vakjakt.

Det kan ju vara lite si och så med ljus när man ska vakjaga, så då undrar jag om man kan sätta upp solcellslampor runt åtelen eller blir räven rädd för sådant ljus? För om man sätter dom på te.x. en meters pinnar så har man ju hyffsat ljus hela vintern. Det brukar ju gå tap på 4pack billigt på Rusta eller Ö&B

Publicerat

Nu fick jag en idé! Jag har en säck med hundmat i garaget som begåvats med lite mögel direkt från fabriken?! (Jag fick en ny gratis) Nu vet jag vad som kommer att göras av denna mat.... Har säkert nån sunkig bit älg kvar sen förra året med som Micke kan få smaka av. <_<

Hur stora mängder av hundmat/slaktavfall ska man lägga ut? Jag har som sagt 20 Kg hundmat, men känns lite overkill att kasta ut allt på en gång...

Hur länge ska det ligga innan man börjar jaga vid en åtel?