Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Maichel

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Ja välkommen ska du vara, sen att du är kollega typ med mongotofflan ´Bohman får man väl gratta till :P

Inte för att gå till någon form av angrepp, smaken är ju som bekant som baken. Fast jag måste säga att en traditionell flipp-flopp är nog mer min melodi.

Men mina fötter har varit beklädda med dylikt skodon, dock inte orginalet. Hittade på en nattmarknad i Hua-hin i thailand dekormålade foppakopior med något

motiv som skulle föreställa dalahästar, dom fick vara med tills de var dags att åka hem. Fyllde sitt syfte när man skulle ner i havet och bada.

Trist man inte har dem på bild bara, dom var nog coolaste foppatoffeln jag sett

Publicerat
  • Författare
Ja välkommen ska du vara, sen att du är kollega typ med mongotofflan ´Bohman får man väl gratta till :P

Hahahaha! Sen hur man nu ska se på saken så är jag typ kollega med ungefär 7000 andra anställda inom koncernen. Det kanske är jag som förtjänar elaka små påhopp...

Publicerat

Välkommen hit!

Publicerat
  • Författare
Välkommen hit!

Tackar!

Kikade på dina jaktbilder, ser schysst ut. Försökte mej på att som observatör föreviga Bengtadjävelens framfart med kråkorna men de var inte de lättaste. Fågeljakt kan gå riktigt fort.

För att försöka fånga fågeln i skottögonblicket så tror jag att kamerastativ är en nödvändighet! Har du provat? Såg inte någon bild på skottögonblicket i din fotoportfölj.

Högupplöst DV-kamera kan vara ett alternativ om man vill plocka ut bildrutor i efterhand, men jag tror inte riktigt på den bildkvaliten.

Publicerat

Så här?

Lite stor kanske..

Mvh!

post-241-1226478626_thumb.jpg

Publicerat

Eller så..

post-241-1226478705_thumb.jpg

Publicerat

Eller så..

Allt är "frihandsskytte" med Nikon D50..

Mvh!

post-241-1226478758_thumb.jpg

Publicerat

Hade inte bössan med här, tror jag hade en 55-200 glugg i och då vart det knepigt med skytten..

Mvh!

post-241-1226478884_thumb.jpg

post-241-1226478902_thumb.jpg

Publicerat

Välkommen! :ph34r:

Visste inte att du var fotograf också Hippen - schyssta blider!

Publicerat
  • Författare
Hade inte bössan med här, tror jag hade en 55-200 glugg i och då vart det knepigt med skytten..

Mvh!

Grymt fina bilder! Är alla frihands så kommer en del följdfrågor? Låst focus, eller autofocus. min Canon med 'top of the line' optik upplever jag som för långsam i focusen för att ta de bilderna. Det är lite därför

jag undrade om stativ var vanligt. Frihand med låst focus kan ibland bli svåra att fyra av. Givetvis en kombination med slutartider som man får laborera en del med.

Några av dina bilder är lite mörka, är de yttre omständigheter eller?

Den typen av bilder gör mej inte mindre sugen på fågeljakt.

Publicerat
  • Författare
<--------------- Right on mustaschmupp <_<

Mustaschmupp :lol: Jo i ett svagt ögonblick fick jag för mej att de kunde vara klädsamt. Numera ser jag nog mer ut som en välansad uteliggare p.g.a. bristande intresse i egenvård. En dusch på morgonen räcker väl eller?

Publicerat

Brännde runt 250 bilder på morgonen, vart en hel del experimenterande.. Men det saknades inte fotomodeller, första gången med äkta uv på stället och dessutom en av de bättre uvarna jag jagat med så kråkorna var fullkomligt galna. Man kunde alltså plåta i lugn och ro för att sen hänga av sig kameran och greppa bössan.

D50 burken är för trött för autofucus, möjligen att det går att fixa med den här sportinställningen men jag vet inte. Jag ställde focus på uven och sen var det ju bara att plåta. Mörkret beror på dels den tidiga morgonen samt dels fimpad blixt. Stod i ett mörkt skydd så blixten ville gärna bråka varför jag stängde av den, då gick det bättre.

Sen tror jag att jag kan ha haft den här sportinställningen, jag vet ärligt talat inte. Tyckte inte att det var svårt på något sätt, man fick krypa runt lite i kojan samt regisera skytten i viss mån, no problem!

Mvh!

Publicerat

Välkommen!

Publicerat
  • Författare
Välkommen!

Tackar!

Publicerat
  • Författare
Eller så..

Allt är "frihandsskytte" med Nikon D50..

Mvh!

Bilden med sida/sida pangen ser man lite av undersidan av uven, är de en riggad kråka eller granruska man får en skymt av därunder? Förresten, sköt du sida/sida istället för Comforten den dagen eller en kompanjon brevid?

Publicerat
Hahahaha! Sen hur man nu ska se på saken så är jag typ kollega med ungefär 7000 andra anställda inom koncernen. Det kanske är jag som förtjänar elaka små påhopp...

Välkommen hit!

Vi är väl snarare 13 000 kollegor inom Lantmännen, faktiskt sveriges 30:e största företag. Jag jobbar inte så långt från dig i samma stad...

Publicerat
  • Författare
Välkommen hit!

Vi är väl snarare 13 000 kollegor inom Lantmännen, faktiskt sveriges 30:e största företag. Jag jobbar inte så långt från dig i samma stad...

Tackar! Vad gäller antalet kollegor blir jag lite osäker var jag sett siffran 7000, men räknas de avyttrade bolagen med i de 13' anställda?

Publicerat
Bilden med sida/sida pangen ser man lite av undersidan av uven, är de en riggad kråka eller granruska man får en skymt av därunder? Förresten, sköt du sida/sida istället för Comforten den dagen eller en kompanjon brevid?

Hade bocken för dagen.. Kråkan på bilden har "ramlat ned" den ska sitta högre upp under jakt. Snubben på bilden finns här på forumet under signatur "trasig lampa"

Mvh!

post-241-1226495248_thumb.jpg

Publicerat
Hade bocken för dagen.. Kråkan på bilden har "ramlat ned" den ska sitta högre upp under jakt. Snubben på bilden finns här på forumet under signatur "trasig lampa"

Mvh!

häftiga bilder! Kanske får användning för mina korpar på samma sätt.

VÄlkommen hit Mikael

Publicerat
Tackar! Vad gäller antalet kollegor blir jag lite osäker var jag sett siffran 7000, men räknas de avyttrade bolagen med i de 13' anställda?

Kan i o f s hända men å andra sidan har ju några andra företag köpts upp så den exakta siffran är lite osäker. Jag har för mig att vid en sammanställning så fanns det över 160 bolag i koncernen dock var inte alla aktiva. Fräckast är det att Macmyra ingår.... :)

Publicerat
  • Författare
Kan i o f s hända men å andra sidan har ju några andra företag köpts upp så den exakta siffran är lite osäker. Jag har för mig att vid en sammanställning så fanns det över 160 bolag i koncernen dock var inte alla aktiva. Fräckast är det att Macmyra ingår.... :P

Gissa om jag skulle vilja komma över en sådan flaska!!! Undrar förresten när dom har nästa släpp?

Publicerat
Gissa om jag skulle vilja komma över en sådan flaska!!! Undrar förresten när dom har nästa släpp?

"Nu kommer en ny buteljering från Mackmyra: Special:01 - Eminent Sherry, den första i en ny serie begränsade utgåvor.

Eminent Sherry är som namnet antyder en sherryfatslagrad whisky med kryddig doft och smak av söta varma sultanarussin, torkad frukt, smörkola och rök. En svensk maltwhisky som värmer kalla vintersjälar.

Systembolaget har köpt 8 000 flaskor som kommer att säljas i Systembolagets specialsortiment i december. Säljstart är måndag 1 december och den kommer finnas tillgänglig i alla Systembolagets butiker."

Publicerat
  • Författare
"Nu kommer en ny buteljering från Mackmyra: Special:01 - Eminent Sherry, den första i en ny serie begränsade utgåvor.

Eminent Sherry är som namnet antyder en sherryfatslagrad whisky med kryddig doft och smak av söta varma sultanarussin, torkad frukt, smörkola och rök. En svensk maltwhisky som värmer kalla vintersjälar.

Systembolaget har köpt 8 000 flaskor som kommer att säljas i Systembolagets specialsortiment i december. Säljstart är måndag 1 december och den kommer finnas tillgänglig i alla Systembolagets butiker."

Nu vet jag var jag ska vara den första december iallafall :P

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Nu vet jag var jag ska vara den första december iallafall :lol:

Bommade med sånär en flaska den första december, att jag skulle vara så förbaskat duktig och parkera bilen på avsedd plats kostade mej nog den flaskan eldvatten :rolleyes:

Fick trösta mej med en annan lite mindre exklusiv variant, typ töm och glöm olja istället.

• 3 months later...
Publicerat

Syndade och öppnade en av mina två Macmyra Special 01 i helgen. Borde kanske ha sparat den...men om man skulle råka bli överkörd av en buss imorgon, så vill man ju inte dö nyfiken...

Till skillnad från föregående släpp, så var denna grymt god tyckte jag. De tidigare släppen från Mackmyra har väl varit lite si och så.