Publicerat November 12, 200817 yr Jag är för närvarande utan klass1 studsare och känner att jag måste ändra på det. Med tanke på min ekonomiska situation så blir det inte aktuellt förrens nästa år men planeringen är i full gång. Kraven jag ställer är följande: Bössan ska vara smidig dvs kort och lätt men ändå ha bra balans. Maxvikt ca 3kg Kalibern ska vara en hyfsat snäll standarkaliber typ 308. Bra öppna riktmedel. Ställer inga jättekrav på precision då jag inte skjuter på speciellt långa håll. Snusdosa på 100 meter räcker gott. Kostnaden bör inte överstiga 20.000 då ska pengarna räcka till bössa, bra kikare och snabbfästen. Är tacksam för alla synpunkter och tips.
Publicerat November 12, 200817 yr Tikka T3 battue light i 308W? med Leupold Quickrelease eller Tikkas eget snabbfäste. Sen typ ett Vx-I eller Vx-II 2-7*33 om det är en dagsljusbössa..... Då borde du ha nån tusing kvar till 20 000 åxå.
Publicerat November 12, 200817 yr cz 550 fullstock i 308 win /30-06 spr ? 308 kommer med lös magasin medan 30-06 kommer med fast magasin + sida får den jädrans snygg bössa
Publicerat November 12, 200817 yr Författare Tikkan är ju klart intressant. Helstock går tyvärr bort, jag gillar dom inte helt enkelt.
Publicerat November 12, 200817 yr jahas :| inge mera kaka till dig men det finns ju också "vanliga" cz_tar där ute ?
Publicerat November 12, 200817 yr Remington 700 Mountain i kaliber 7 - 08. Längd 1080mm, vikt 3,0kg (utan kikare) kostar 8900:- på Torsbo Sätt på Leupold QR och en beg Varipoint 1,5-6X42(ca 11-12 000:-) så har du en toppbössa Den har dock inga öppna riktmedel men man kan använda QR baserna till jaktdiopter eller andra lösningar.
Publicerat November 12, 200817 yr Som sagt, ta en koll på Remington's bössor, relativt lågt pris och det finns ett par lättviktare i de olika "familjerna".
Publicerat November 12, 200817 yr cz 550 fullstock i 308 win /30-06 spr ? 308 kommer med lös magasin medan 30-06 kommer med fast magasin + sida får den jädrans snygg bössa jisse vilken snygg bössa!! Är ute efter en studsare till och denna måste jag kolla upp... vill bara helstock
Publicerat November 12, 200817 yr jisse vilken snygg bössa!! Är ute efter en studsare till och denna måste jag kolla upp... vill bara helstock äntligen nån med smak bild på min egna lilla klarabella:P
Publicerat November 12, 200817 yr äntligen nån med smak bild på min egna lilla klarabella:P har du 308. eller 30-06? Själv föredrar jag 308. och vill ha en kort "hundförarbössa", vad är det för längd på den?? Smidigt med löst magasin... trött på att slita ut skotten med att plocka ur o i dom i bössan vid alla samlingar mm efter som det inte har blivit chans, än , i höst att slita ut dom på annat vis upps, förlåt att jag inte håller mig till trådstarten nu... men när man hittar något fint har man ju svårt att bara släppa
Publicerat November 12, 200817 yr har du 308. eller 30-06? har trenollåtti japp det är smidigt men nog har mina naturalis blivit slitna med ryms 4 i magasinen och om man inte trycker ner det tredje skottet hårt så rispas det fjärde en del , använt samma patron nu som fjärde hela hösten ser ganska sexig ut men börjad förra veckan att bara köra 3 i magasin och sedan patron rakt i loppet. vi har endå bara 1 älg per pass så tror 4 räcker bra . längden finns inte ens på bössan105.5 cm lång pipa 52 cm och 3.1 kg. så väldigt smidig är den. speciellt mig som är passkytt och som har en väska som väger 15 kg och uppåt. *obs ironi* annars är jag jätte nöjd med den nästa höst blir det köpe av ett nytt och bättre kikarsikte. tycke själv att lågförstorande med litet objekt ser best ut. skall bara försöka hitta snabbfästen så blir det xtra skoj till nästa år men då med högförstorande.
Publicerat November 12, 200817 yr har trenollåtti japp det är smidigt men nog har mina naturalis blivit slitna med ryms 4 i magasinen och om man inte trycker ner det tredje skottet hårt så rispas det fjärde en del , använt samma patron nu som fjärde hela hösten ser ganska sexig ut men börjad förra veckan att bara köra 3 i magasin och sedan patron rakt i loppet. vi har endå bara 1 älg per pass så tror 4 räcker bra .längden finns inte ens på bössan105.5 cm lång pipa 52 cm och 3.1 kg. så väldigt smidig är den. speciellt mig som är passkytt och som har en väska som väger 15 kg och uppåt. *obs ironi* annars är jag jätte nöjd med den nästa höst blir det köpe av ett nytt och bättre kikarsikte. tycke själv att lågförstorande med litet objekt ser best ut. skall bara försöka hitta snabbfästen så blir det xtra skoj till nästa år men då med högförstorande. Abuse med glada gubbar
Publicerat November 12, 200817 yr Jag är för närvarande utan klass1 studsare och känner att jag måste ändra på det. Med tanke på min ekonomiska situation så blir det inte aktuellt förrens nästa år men planeringen är i full gång. Kraven jag ställer är följande: Bössan ska vara smidig dvs kort och lätt men ändå ha bra balans. Maxvikt ca 3kg Kalibern ska vara en hyfsat snäll standarkaliber typ 308. Bra öppna riktmedel. Ställer inga jättekrav på precision då jag inte skjuter på speciellt långa håll. Snusdosa på 100 meter räcker gott. Kostnaden bör inte överstiga 20.000 då ska pengarna räcka till bössa, bra kikare och snabbfästen. Är tacksam för alla synpunkter och tips. Tjena! För dom pengarna bör du få tag i en Blaser R93 den äldre typen.Det är en klockren bössa som inte är så känslig samt att du köper till en extra pipa när ekonomin tillåter det. Christer
Publicerat November 13, 200817 yr Författare Tjena! För dom pengarna bör du få tag i en Blaser R93 den äldre typen.Det är en klockren bössa som inte är så känslig samt att du köper till en extra pipa när ekonomin tillåter det.Christer Jo, jag har tänkt på Blaser, men jag tycker nog att den är lite för dyr. Annars är det ett trevligt vapen.
Publicerat November 13, 200817 yr http://www.blocket.se/vi/18954472.htm?ca=10_s 20 lakan du får inte bättre kombination, bössan är ny!
Publicerat November 13, 200817 yr http://www.blocket.se/vi/18954472.htm?ca=10_s20 lakan du får inte bättre kombination, bössan är ny! Detta såg väldigt billigt ut. Har själv länge varit sugen på en SR30. Men det blir nog inget av det nu när jag har fått Blaser SR830/850 feber MVH/Jocke
Publicerat November 13, 200817 yr Detta såg väldigt billigt ut. Har själv länge varit sugen på en SR30. Men det blir nog inget av det nu när jag har fått Blaser SR830/850 feber MVH/Jocke Virginia är väl inte den bästa SR30:n men kombinationen med zeiss och vridmontage blir svår att slå och den skjuter garanterat en snusdosa även på 200m.
Publicerat November 13, 200817 yr Virginia är väl inte den bästa SR30:n men kombinationen med zeiss och vridmontage blir svår att slå och den skjuter garanterat en snusdosa även på 200m. Jo visst är det så att Verginia är den billigare modellen av SR30. Men likt föbannat så är de fina vapen och som du säger så skjuter de ju i vart fall skapligt. MVH/Jocke
Publicerat November 13, 200817 yr Jo visst är det så att Verginia är den billigare modellen av SR30. Men likt föbannat så är de fina vapen och som du säger så skjuter de ju i vart fall skapligt.MVH/Jocke Du vet väl att alla som köper en Heym blir medlem i Hall of fame här på jaktsnack
Publicerat November 13, 200817 yr Du vet väl att alla som köper en Heym blir medlem i Hall of fame här på jaktsnack Ja det är rent ensamt i hall of fame rummet Pertan Bara vidmontaget kostar 4 lök, fantastiskt erbjudande egentligen. Har modell SR30 Keiler i 9,3x62, fantastiskt nöjd. Virginian saknar nog möjlighet till pipbyte och har inte fasta riktmedel men annars är det Heymkänsla rätt igenom, deras straight pull är lika snabb som Blasers.
Publicerat November 13, 200817 yr Ja det är rent ensamt i hall of fame rummet Pertan Bara vidmontaget kostar 4 lök, fantastiskt erbjudande egentligen. Har modell SR30 Keiler i 9,3x62, fantastiskt nöjd. Virginian saknar nog möjlighet till pipbyte och har inte fasta riktmedel men annars är det Heymkänsla rätt igenom, deras straight pull är lika snabb som Blasers. Jag vet och jag jobbar på det, väntetiden på det perfekta hantverket men med allt jag vill ha så kostar det nån månadslön netto och jag vill inte besudla den med ett dåligt glorör, har inte bestämt mig för swarre eller zeiss, ska ta en jämförelse innan beslut tas, båda är världsklass men de ska passa mina ögon som har inte fullt färgseende men bra skärpa 2,0 på höger öga, vad jag läst hittils så lutar det åt en zeiss, såg ruggigt bra i Herrbergs lilla uppsättning av glorör
Publicerat November 15, 200817 yr En begaganad Tikka M55/M65 hittar du annars för runt 4-5 papp i bra skick..På med Warne´s CQ ringar och en begagnad tysk eller österrikare och du har ett kvalitetsekipage av rang för 12000-13000..
Publicerat November 15, 200817 yr Författare En begaganad Tikka M55/M65 hittar du annars för runt 4-5 papp i bra skick..På med Warne´s CQ ringar och en begagnad tysk eller österrikare och du har ett kvalitetsekipage av rang för 12000-13000.. Jo det är ju ett klokt alternativ, men ack så tråkigt.... Börjar mer och mer luta åt en Blaser faktiskt.... så nu har man väl skaffat sig lite fler ovänner...
Publicerat November 16, 200817 yr Jo det är ju ett klokt alternativ, men ack så tråkigt.... Börjar mer och mer luta åt en Blaser faktiskt.... så nu har man väl skaffat sig lite fler ovänner... Har du kommit upp i den prisklassen, tycker jag du även ska kolla på Merkel KR1. Lika smidig, enkelt löstagbart magasin, "snälltryck" som standard.