Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hemställan om nya jaktider

Featured Replies

Publicerat

Skummade igenom det mesta, morkullan vågade de inte ge sig på tyvärr, men annars såg det väl hyfsat ut skarven är den fredad fortfarande?

Publicerat

Det vettigaste är att truten föreslås få samma tider som kråkorna.. samt att fredningen av gäss efter klockan 11 slopas. Ska bli kul att se vad vi får igenm!

Men det är politiker som beslutar och ornitologer mfl som vrålar nej så förmodligen så delas de upp i tre högar, några nej, några ja men med reservationer och inskränkingar samt några blir godkända.

Politik = Kohandel ;)

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Inte att glömma ringduvan och förändrade skydsjaktmöjligheter på rävungar.

/Lasse

Publicerat

Har sagt förut men eftersom det är så korkat så tål det att nämnas igen. ;)

Varför i helvete ska dom in och peta i tiderna för användning av hund på vildsvin?

Hade dom motiverat det med något annat än att "många hundar som används till vildsvin jagar även rådjur och hjort". Men det förbudet finns ju redan.

Och varför ska man i såfall tillåta jaktträning på vildsvin med älghundar från 21/8 . Kan du släppa dom på gris och grisarna är lovliga varför kan man då inte få skjuta?

Publicerat
Har sagt förut men eftersom det är så korkat så tål det att nämnas igen. <_<

Varför i helvete ska dom in och peta i tiderna för användning av hund på vildsvin?

Hade dom motiverat det med något annat än att "många hundar som används till vildsvin jagar även rådjur och hjort". Men det förbudet finns ju redan.

Och varför ska man i såfall tillåta jaktträning på vildsvin med älghundar från 21/8 . Kan du släppa dom på gris och grisarna är lovliga varför kan man då inte få skjuta?

Har du faktiskt en bra poäng i

Publicerat
Det vettigaste är att truten föreslås få samma tider som kråkorna.. samt att fredningen av gäss efter klockan 11 slopas. Ska bli kul att se vad vi får igenom!

Politik = Kohandel <_<

Mvh!

alltså va ? får ni inte jaga gås efter klockan 11 ? :D

Publicerat
alltså va ? får ni inte jaga gås efter klockan 11 ? :(

NEJ! (läs; vansinne)

Alltså, jag är nyligen inflyttad skåning och jag har aldrig sett fler gäss i mitt liv!!!

Sen får vi inte skjuta efter 11:00??????????

Jag fattar fortfarande inte varför. Tycker någon att det är för osportsligt eller???

På kvällen kan man nästan sopa ner dem med kolven på bössan när de flyger över gården...

Publicerat

Stog det någonting om lojakten?

Skulle vara bra om den kunde börja 1:a Feb istället för 1:a mars (Större chans på snö då!)

Publicerat
NEJ! (läs; vansinne)

Alltså, jag är nyligen inflyttad skåning och jag har aldrig sett fler gäss i mitt liv!!!

Sen får vi inte skjuta efter 11:00??????????

Jag fattar fortfarande inte varför. Tycker någon att det är för osportsligt eller???

På kvällen kan man nästan sopa ner dem med kolven på bössan när de flyger över gården...

herre jävlar :/ lika logiskt som att du inte får skita bara varannan timme ? eller inte äta apelsinchoklad på torsdag 13:45-14:36

;):D:wacko: :wacko: :wacko::huh: :huh:

Publicerat

Lyckligtvis behöver jag bara flytta mig 50 meter så blir det skyddsjakt :D

Jag skulle dock vilja se en variabel jaktkalender på rådjur som kan ha fördröjd dräktighet.

Förra året var det nästan sent vid jaktstarten, i år är kiden fortfarande så små att det inte känns helt kurant att skjuta än.

Jag kom in på en get och kid sista veckan i oktober, och kidet stog fortfarande och diade!

Men hur detta skulle administreras och tolkas... :D

Publicerat

Inte säker men jag tror att det var tänkt att gässen skulle få käka i lugn och ro efter klockan 11 på förmiddagen.. Men som sagt, vet inte.

Mvh!

Publicerat
Inte säker men jag tror att det var tänkt att gässen skulle få käka i lugn och ro efter klockan 11 på förmiddagen.. Men som sagt, vet inte.

Mvh!

Väldigt logiskt att Gässen i skåne ska få äta i lugn o ro efter 11 samtidigt som skyddsjakten kan bedrivas nästan obegränsat. :rolleyes:

Man skulle kunna misstänkta att nån norrläning varit å påverkat jakttiderna av ren avundsjuka samtidigt som nån politiker hört för mycket på bönderna. B)

Generellt skulle jag vilja se mindre skyddsjakt o mer riktig jakttid samtidigt som jakttiderna basseras enbart på fakta och inget tyckande från varesej bönder, jägare eller jaktmotståndare. Enbart då tror jag man kan få accept från alla särintresse.:D

Publicerat
Har sagt förut men eftersom det är så korkat så tål det att nämnas igen. ;)

Mycket bra svar Björn.

Just frågan om jakttiden för löshund + gris under Augusti är idagsläget inte svårtolkad,, ändå måste man dit med fingrarna i mixtra..Uppkomsten till behov av förändring härstammar enligt uppgift från någon alt några insidenter i sörmland.

Svarade på utkastet till förändringen och delgav där mina åsikter om att 21dagar +- inte ger någon som helst effekt i sig.

Hela frågan handlar om gott omdöme och god jaktetik vid hundanvändning och inget annat..

//B