Publicerat November 14, 200817 yr Om mindre en 2 år så är det ett nytt riksdagsval igen. När det gäller de frågor som ligger oss varmt om hjärtat är ju jakten och jaktfrågorna. En sak har ju denna nuvarande Regering införvilat det är paragraf 28, inget blyförbud. Men sen tycker jag att denna regering har varit lite väl tysta i jaktfrågorna. Hur kommer det att bli med Vargfrågan, fjälljakten som denna regering svek oss Svenska jägare i. Vilket parti som sitter i Riksdagen idag är bäst för oss Jägare? vilket parti är sämst för oss Jägare? Jag är orolig att om man skulle lägga sin röst på (S) så får vi MP in i regeringen och vad kommer det att betyda för oss Jägare? Blyförbudet kommer att troligen att drivas igenom. Sen kan vi glömma jakt på Varg i framtiden. Det är lite av mina funderingar. Hur ser ni på dessa frågor. Det är ju inte så länge kvar till nästa riksdagsval. Jag kommer att lusläsa alla partiers valplatformer, sen kommer jag att ställa frågor till dom hur dom ser på jakten, blyfrågan osv.
Publicerat November 14, 200817 yr Om mindre en 2 år så är det ett nytt riksdagsval igen. När det gäller de frågor som ligger oss varmt om hjärtat är ju jakten och jaktfrågorna. En sak har ju denna nuvarande Regering införvilat det är paragraf 28, inget blyförbud. Men sen tycker jag att denna regering har varit lite väl tysta i jaktfrågorna.Hur kommer det att bli med Vargfrågan, fjälljakten som denna regering svek oss Svenska jägare i. Vilket parti som sitter i Riksdagen idag är bäst för oss Jägare? vilket parti är sämst för oss Jägare? Jag är orolig att om man skulle lägga sin röst på (S) så får vi MP in i regeringen och vad kommer det att betyda för oss Jägare? Blyförbudet kommer att troligen att drivas igenom. Sen kan vi glömma jakt på Varg i framtiden. Det är lite av mina funderingar. Hur ser ni på dessa frågor. Det är ju inte så länge kvar till nästa riksdagsval. Jag kommer att lusläsa alla partiers valplatformer, sen kommer jag att ställa frågor till dom hur dom ser på jakten, blyfrågan osv. Det är väl precis det som är problemet. En röst på S är en röst på Mp. När Mp försöker förhandla in jaktfientliga regler kommer då Mona Sahlin att sätt ned foten och försvara jägarekåren, knappast eller hur. Nuvarande regering har skött sig dåligt i jaktfrågor, men en rödgrön kan bli en katastrof om S släpper in Mp i regeringssamarbetet. Tyvärr bor allt fler väljare i de större städerna och de bryr sig mer om pendeln är 5 minuter sen än huruvida norrmän och itallienare kan vandalisera naturen. Tragiskt.
Publicerat November 14, 200817 yr Jag vet varken ut eller in just nu. Våra partier bara lovar och lovar innan valen, men vad hände efter förra valet. Jo fjälljakten blev för mig ett minne blott, trots att den nuvarande regeringen "lovat" att inte röra den. Just nu känns det som jag aldrig mer kommer att gå och rösta, för på vem ska man lägga rösten ? Rött-grönt block, inte aktuellt på något sett Blått, inte efter detta svek.
Publicerat November 14, 200817 yr Nej jag är djupt oroad över detta sammarbete som S vill ha med MP. Jag har inte en aning om hur jag kommer att rösta nästa gång För är det något parti som har en vettig jaktpolitik? Visst det borde ju vara C men efter att dom startade en "lokal avdelning" på Stureplan eller om den hette så bara, så är dom inte specielt trovärdiga i mitt tycke
Publicerat November 14, 200817 yr Jag är så less på allt att jag inte röstat i dem två sista valen och kommer inte att göra det nästa gång heller. Visst kanske S är ännu sämre för jakten men att rösta blått skulle jag aldrig göra då det är så långt från mina åsikter man kan komma. Nä jag väljer min egen väg bara för att orka med och den vägen heter civil olydnad vilket jag hoppas alla skulle göra när det gäller fjälljakten och rovdjurs politiken man kan väl inte ens i detta land sätta 300 000 jägare bakom lås och bom.
Publicerat November 14, 200817 yr 300 000 jägare är ungefär lika många personer som Miljöpartiet eller Vänsterpartiet har väljare. Så vi är ingen liten grupp. 5% av väljarkåren kan var betydande vid nästa val. Så jag tycker att partierna skulle tänka till lite.
Publicerat November 14, 200817 yr Miljöpartiet.....är inte han Peter Eriksson jägare??? I vilket fall som helst, jag håller med Seger. Man blir så djä_la less att man allvarligt funderar på att skita i att rösta (nej förresten, en blank röst för att ta ställning, protestera).
Publicerat November 14, 200817 yr Miljöpartiet.....är inte han Peter Eriksson jägare???I vilket fall som helst, jag håller med Seger. Man blir så djä_la less att man allvarligt funderar på att skita i att rösta (nej förresten, en blank röst för att ta ställning, protestera). Nej! Det är Gahrton, han som åkte fast för rattfylla. Han var med i något reportage om duvjakt. Jag funderar för första gången att rösta blankt.
Publicerat November 14, 200817 yr Jag kan nog rösta på vad faan som helst bara jag slipper MP och främlingsfientliga partier. Röstade blått av olika orsaker detta och ett par ggr tidigare, men som vanligt så kom vallöftena litea på skam /Lasse
Publicerat November 14, 200817 yr Jag vet varken ut eller in just nu.Våra partier bara lovar och lovar innan valen, men vad hände efter förra valet. Jo fjälljakten blev för mig ett minne blott, trots att den nuvarande regeringen "lovat" att inte röra den. Just nu känns det som jag aldrig mer kommer att gå och rösta, för på vem ska man lägga rösten ? Rött-grönt block, inte aktuellt på något sett Blått, inte efter detta svek. Man kan lika väl bli soffliggare efter dagens besked, men då gör man inte sin röst hörd. Hur 17 ska man rösta när man inte har förtroende för något parti efter dagens besked???
Publicerat November 14, 200817 yr Man kan lika väl bli soffliggare efter dagens besked, men då gör man inte sin röst hörd. Hur 17 ska man rösta när man inte har förtroende för något parti efter dagens besked??? Håller med dig för utom att jag vägra att bli soffliggare. Och då blir det svårt. Kan bli en blankröst
Publicerat November 14, 200817 yr Håller med dig för utom att jag vägra att bli soffliggare. Och då blir det svårt. Kan bli en blankröst Vi får bilda jakt-& fiskerpartiet och börja kohnadla med de andra partierna!
Publicerat November 14, 200817 yr Vi får bilda jakt-& fiskerpartiet och börja kohnadla med de andra partierna! lsjonsson for president
Publicerat November 15, 200817 yr Författare Visst skulle man kunna bilda ett nytt parti. skulle lätt kunna vara med men politik tar upp mycket jobb, jag vet har varit politisk aktiv till för några år sedan då jag lämnade politiken. Men det finns ett problem med att ha ett parti som bara inriktar sig på vissa frågor. Man måste även ha ett program som tar upp skattefrågor, jobbfrågor, Eu frågor osv. Men det utesluter inte att man ha en viss stark inrikning. Så varför inte. Man kan faktisk ta det bästa från alla andra partierna och göra nått vettigt av det. Sen måste man ha ett startkapital.
Publicerat November 15, 200817 yr lsjonsson for president Tack för det förtroendet, men det är nog det sista jag skulle vilja bli!
Publicerat November 15, 200817 yr Nuvarande regering kan vi döma eller fria först om knappa två år, att leverera löften hinner dom nog ännu. Men även jag är besviken på vissa saker så här långt. Men MP i regeringsställning - rys!
Publicerat November 16, 200817 yr Ännu en storstadspolitiker (fp) som uttalar sig vitt och brett om jakt- eller snarare antijakt. Var är jägareförbundet? Det här är typexempel på samhällsdebattörer som de borde täppa till**** på med sakliga argument och kväva i sin linda. I stället får han härja helt fritt oemotsagd på ett av Sveriges största forum. Folkpartiet är ännu ett parti som jag aldrig ens kommer att överväga. http://blogg.expressen.se/svenerikalhem/
Publicerat November 16, 200817 yr Författare Det är mycket lätt att sitta o ha åsikter om sånt man inte har nån koll på. Blir så trött på såna där mäniskor.
Publicerat November 16, 200817 yr Tyvärr påverkar han nog rätt så många, vilket man inte kan säga om representanter från jägareförbunden och intresse-(månads-) tidningar. De sitter bara inne på kontoret och hostar ur sig någon ledare som ändå ingen utanför jägarekretsen läser.
Publicerat November 16, 200817 yr Jag surfade runt lite för att se vad jag kunde hitta angående partiernas åsikter (deras webbar). Till saken hör att jag inte var speciellt noggrann och kan ha missat mycket, men spenderade iallafall några minuter hos varje parti. Komiskt att se hur MP, som många här verkar rädda för, gått ut med det längsta och tydligaste meddelandet jag hittat (Nej, jag är inte miljöpartist). Ursäkta mängden textmassa. Miljöpartiet: Vi är inte jaktfientliga Vad gäller de stora rovdjuren står vi bakom Rovdjurspropositionen och delar vår uppfattning med en majoritet i riksdagen. Det mest kontroversiella är skyddsjakten på varg. Vi är övertygade om att en möjlighet till skyddsjakt måste finnas, skriver Peter Eriksson och Gudrun Lindvall. I Svenska Jägareförbundets tidning Svensk Jakt nr 7/2002 har miljöpartiet helt felaktigt utpekats som ”jaktfientliga”. Att vi - ett parti som har miljö och natur och ekologisk långsiktighet som ledstjärna - skulle vara emot nyttjande av en oändlig resurs, som det vilda är, är naturligtvis helt befängt! Det finns grupper i landet som vill förbjuda all jakt, men det är samma grupper som anser att produktion av ägg, mjölk och kött i lantbruket ska förbjudas också. Det tycker inte miljöpartiet. Vad vi vill är att ha såväl jakt som lantbruk inom de ekologiska ramar som finns, inget annat. Vad vill då mp? Jo, vi vill ha en jakt, som bedrivs på arter, som inte är hotade eller på arter där populationerna minskar kraftigt, oavsett orsak. Vi anser inte heller att jakt ska bedrivas under häckningstid eller under flytten. Den här typen av miniminormer tror vi är nödvändig inte bara av ekologiska skäl, utan även för att jakten ska kunna motiveras för de människor, som är naturintresserade, men inte jagar. I vårt handlingsprogram kan man läsa detta utvecklat, men låt oss ta några exempel: Jakt på hare, rådjur, älg, gräsand och ripa med flera arter där stammarna är stora är helt ok för oss. Om den kallas nöjesjakt eller inte är ointressant - alla som jagar får väl förutsättas tycka det är roligt. Sådan jakt ska ske på ett för djuren smärtfritt sätt. Den diskussion som förekommit i en del tidningar om hagel är bra, och vi förstår de jägare som är tveksamma till rådjursjakt med hagel på grund av risk för skadeskjutning. Vi hoppas att den diskussionen fortsätter inom jägarkåren. Vad gäller ripa gäller det att se till att jakttrycket inte blir för stort lokalt, vilket en del jägare anser sker i dag. Vi har agerat för arter som enkelbeckasin, hermelin och svärta eller stjärtand och sädgås. Det handlar inte om att ”ta bort skottillfällen”, utan om arter som minskat och minskar dramatiskt (de tre förstnämnda) eller om arter, som klassas som hotade (de två sistnämnda). Naturligtvis hade vi välkomnat att jägarkåren själv agerade i fall som dessa. Men att vi som ornitologer och naturintresserade agerar kan väl knappast tillmätas en så stor betydelse att det kan anses som ”jaktfientligt”? För i så fall klassar man såväl Sveriges ornitologiska förening som Svenska naturskyddsföreningen som sådana och det kan man väl ändå inte anse att de är, eller? Vad gäller de stora rovdjuren står vi bakom Rovdjurspropositionen och delar vår uppfattning med en majoritet i riksdagen. Det mest kontroversiella är skyddsjakten på varg. Vi är övertygade om att en möjlighet till skyddsjakt måste finnas. Vargen är ett intelligent djur och trots förebyggande åtgärder (vi har sett till att pengar finns för det) kommer det att finnas individer med beteenden vi inte kan acceptera. Vi anser dock att Naturvårdsverket - i nära samråd med regionen - ska besluta om det. Naturen och det vilda angår och tillhör oss alla - vare sig man skådar fågel, gläds åt möten med älg och rådjur eller jagar (vi menar inte att jägare inte skådar och gläds). Det måste anses fullt rimligt att vi alla från olika utgångspunkter diskuterar förvaltningen och insatser för att bevara detta unika. Vi välkomnar samtal, kanske en öppen hearing med flera organisationer. Författare: Peter Eriksson Språkrör, Jägare Miljöpartiet de Gröna Gudrun Lindvall Riksdagsledamot för Miljöpartiet, Ornitolog Socialdemokraterna: Jakt och viltvård Jakt och viltvård utgör en viktig del av många människors vardag. Både för jägare och naturintresserade är möjligheten att jaga, spåra eller kanske fotografera vilt i den svenska naturen viktig. Jakten och viltvården är en tradition att bevara, samtidigt som kopplingen till fritids- och turistnäringen erbjuder stora utvecklingsmöjligheter. På det sättet är jakt och viltvård också av stor betydelse för sysselsättningen på landsbygden. Sverige ska vara ett föregångsland när det gäller att förvalta våra naturresurser och de vilda djuren. Vilt är en begränsad och gemensam resurs. Om vi förvaltar vårt vilt på ett bra sätt, med balans mellan tillgång och avskjutning, kommer vi också att få vilda djur som mår bra. Tillgången på vilt påverkas av det lokala jaktuttaget, men även av vad som händer utanför Sveriges gränser, som globala miljöförändringar. Detta betyder att förvaltningen på lokalnivå är kopplad till flera andra nivåer; regionalt, nationellt, europeiskt, globalt, något som vi också måste beakta. Hela Sverige ska leva och utvecklas. Även i rovdjurstäta områden måste det finnas möjlighet till säker djurhållning. Vi måste alla kunna njuta av skog och mark och känna oss trygga där vi bor. Moderaterna: Natur för alla Det är viktigt med en levande natur och ett rikt djurliv i Sverige. Ett tydligt eget ansvar med stöd av det offentliga ska vara grundmodellen för hur naturvården ska skötas. Ett tydligt eget ansvar med stöd från samhället ska vara grundmodellen för hur naturvården ska skötas. Nationalparker och naturreservatsbildningar är bra metoder för att garantera fortlevnaden av skyddsvärda områden, men bör införas med restriktivitet. Naturreservat bör i första hand bildas på statens egen mark. Skötselavtal där privata markägare utför skötsel av naturområden på uppdrag av och med ersättning från staten är att föredra framför statligt köp av mark. Det är viktigt med bättre förutsättningar för en frisk och livskraftig viltstam. De bästa metoderna för att uppnå detta är viltvård och jakt som utförs på rätt sätt. Frågor som rör dessa områden ska beslutas så nära dem det berör som möjligt. Människor vars djur dödats av rovdjur ska få ekonomisk ersättning. Allemansrätten är en grundsten i människors möjligheter att komma ut och njuta av naturen. Det är dock viktigt att det kommersiella utnyttjandet av allemansrätten som finns på olika ställen i Sverige försvinner. Markägaren ska själv få bestämma om någon annan ska tillåtas att bedriva företagsverksamhet på den egna marken. Centern: Jakt är en stor folk- och friluftsrörelse och jakten är en viktig del av naturvården. Vi har över 300 000 jägare i landet och tusentals i Kalmar län och det ligger i deras intresse att viltet och jaktmarkerna förvaltas på ett klokt sätt. Jakten ska vara långsiktig och ske med ett klokt nyttjande av den förnybara naturresurs som viltstammen utgör. När starka särintressen kolliderar måste politiken vara både tydlig och förutsägbar. Jakt- och friluftsaktiviteter berör många och därför måste besluten i dessa frågor fattas både nationellt, regionalt och lokalt. Ju närmare de som berörs av ett beslut – beslutet fattas – desto större möjlighet att det blir ett bra beslut. Självklart skall alla beslut om jakt föregås av en riktig dialog där alla som berörs av beslutet har fått en möjlighet att komma till tals. Frågor som rör jakt, jaktförvaltning och rovdjur är frågor som EU inte ska lägga sig i utan lämna till varje enskilt land att bestämma om. Idag utformas vår rovdjurspolitik i Stockholm och de som i praktiken berörs och drabbas av besluten har inte fått möjligheter att påverka. Det har gått så långt att man inte ens har rätt att skydda sin egendom. Jordbruksministerns käcka tips om att vi ska förse våra jakthundar med pinglor för att skrämma vargen, visar på en fundamental okunskap. Socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet som i riksdagen enats om en halvmesyr, tar inte tar hänsyn till vare sig jakthundar eller tamdjur. För oss är det självklart att privat egendom alltid ska skyddas från rovdjur oavsett var angreppet sker. Vi har sedan länge försökt att nå en förändring i § 28 i jaktförordningen för att möjliggöra detta. Anders Åkesson Kandidat för centerpartiet till riksdagen Vänsterpartiet: Vad tycker vänsterpartiet om jakt? Vänsterpartiet har i allmänhet en positiv inställning till jakt då den bedrivs inom ramen för de ekologiska gränserna och under etiska förhållanden. Den måste vara hänsynsfull, reglerad och långsiktigt hållbar. Jakten är av stor betydelse för många människor och vilt är många gånger ett utmärkt alternativ till kött som i vissa fall producerats under förhållanden med britande djuromsorg och som ger stor miljöpåverkan. Därför ska jakten värnas. Vänsterpartiet anser också att den vilda faunan ska betraktas som en tillgång för hela nationen. Mark- och fiskevattenägare kan inte anses äga faunan. Däremot äger han eller hon rätt att förfoga över den genom jakt och fiske i de former och under de tider som samhället bestämt. Jakt är ett av flera intressen och kommer i vissa fall i konflikt med naturvård och friluftsliv och där anser vi att jaktens intressen inte ska överrodnas de övriga Kristdemokraterna: Hittade inget vettigt