Publicerat November 15, 200817 yr Har 3 och 5or nu. sköt ett rådjur på en jakt som jag vart bjuden på med 1or kidet kom snet imot mig på 8-10meter o skottet tog strax framför bogen och blev genomslag som med kula, kompisen tyckte att de var bra att den blev kvar på plats i alla fall! *S* risken skulle väl kanske vara att man aldrig mer blev bjuden på jakt. Som sagt bra att djuret dör på plats, men trist om allt fint kött blev färs på plats
Publicerat November 15, 200817 yr *S* risken skulle väl kanske vara att man aldrig mer blev bjuden på jakt.Som sagt bra att djuret dör på plats, men trist om allt fint kött blev färs på plats Har varit där fler gånger men har inte kommit till skott,
Publicerat November 15, 200817 yr Har 3 och 5or nu. sköt ett rådjur på en jakt som jag vart bjuden på med 1or kidet kom snet imot mig på 8-10meter o skottet tog strax framför bogen och blev genomslag som med kula, kompisen tyckte att de var bra att den blev kvar på plats i alla fall! var det vinter tid med minusgrader? hur stor var hålet ?
Publicerat November 16, 200817 yr Tunga slugs i 12/89 är antagligen lika "korkat" som tunga hagelladdningar. Skjutbarheten försvinner ju inför andraskottet rätt så fort när man kommer över 32-36 grams laddning, tycker jag. Jag har haft ett ANTAL magnumstudsare, men det absolut värsta jag skjutit med till dags dato är min f.d. Beretta Urika med plastbakkappa laddad med Winchester Super-Speed 53 grammare (12/76). Det var så otrevligt så jag bara sköt ett skott. Tilläggas bör att jag skjutit mer än ett skott odämpat med 460 Wby och fulladdade 500-grainare, och det var fullt njutbart Och då är ändå Urikan en halvautomat som ju ska bort såååå mycket av rekylen... Nu jagar jag inte mycket med hagel, men det ska vara lätta fina laddningar!
Publicerat November 16, 200817 yr var det vinter tid med minusgrader? hur stor var hålet ? Nej det var plusgrader, nej de var väl inte precis nå stort hål men det syntes ju vart haglen hade kommit ut,
Publicerat November 16, 200817 yr Sverige är ett märkligt land när det avser regler.....- JA Du får skjuta rådjur tom en timme efter solens nedgång Du får skjuta älg tom solens nedgång (alltså en timme kortare jakttid) Du får skjuta gris 24tim om dygnet ?? ok ?? likaså räv, grävling m.m När du jagar klövvilt måste du ha kulfång När du jagar toppfågel är det ok utan kulfång med samma sorts vapen En 6,5*55 med 10,1g kula är klass 1 En 270WSM med 8,4g kula är klass 2....jämför anslagsenergin på dessa två kalibrar !!!?? OCH det sjukaste av ALLT är fällfångst på vildsvin !!!! Jag väntar bara på tillståndet att gräva stora gropar för att ta älg med spetsiga pålar i botten ....osv osv osv osv Motivera dessa regelskillnader...
Publicerat November 16, 200817 yr Tunga slugs i 12/89 är antagligen lika "korkat" som tunga hagelladdningar. Skjutbarheten försvinner ju inför andraskottet rätt så fort när man kommer över 32-36 grams laddning, tycker jag.Jag har haft ett ANTAL magnumstudsare, men det absolut värsta jag skjutit med till dags dato är min f.d. Beretta Urika med plastbakkappa laddad med Winchester Super-Speed 53 grammare (12/76). Det var så otrevligt så jag bara sköt ett skott. Tilläggas bör att jag skjutit mer än ett skott odämpat med 460 Wby och fulladdade 500-grainare, och det var fullt njutbart Och då är ändå Urikan en halvautomat som ju ska bort såååå mycket av rekylen... Nu jagar jag inte mycket med hagel, men det ska vara lätta fina laddningar! Tycker baikalen är fin att skjuta med även med tyngre ladningar, klart att det blir ju skilnad när man skuter med 66g hagel men med vanliga 36 gramare fungerar det bra även flera skott på rad, har skutit en hel del med rio 42g och de känns inte så faligt om man jämför när jag sköt med min gamla baikal bock med 42-50grams laddningar. då vart de värre med rekylen,
Publicerat November 16, 200817 yr Ok, "korkat" var fel ord att använda. Var är förstås salig i sin tro
Publicerat November 16, 200817 yr Tunga slugs i 12/89 är antagligen lika "korkat" som tunga hagelladdningar. Skjutbarheten försvinner ju inför andraskottet rätt så fort när man kommer över 32-36 grams laddning, tycker jag.Jag har haft ett ANTAL magnumstudsare, men det absolut värsta jag skjutit med till dags dato är min f.d. Beretta Urika med plastbakkappa laddad med Winchester Super-Speed 53 grammare (12/76). Det var så otrevligt så jag bara sköt ett skott. Tilläggas bör att jag skjutit mer än ett skott odämpat med 460 Wby och fulladdade 500-grainare, och det var fullt njutbart Och då är ändå Urikan en halvautomat som ju ska bort såååå mycket av rekylen... Nu jagar jag inte mycket med hagel, men det ska vara lätta fina laddningar! nej inte skulle jag heller villa skjuta med den . tur har man en ordentlig rekylupptagande gummi kappa
Publicerat November 16, 200817 yr Författare såg att någon frågade efter 12/89slugg.. och nog finns det winchester har en upplaga iallafall.
Publicerat November 16, 200817 yr Författare Sverige är ett märkligt land när det avser regler.....- JADu får skjuta rådjur tom en timme efter solens nedgång Du får skjuta älg tom solens nedgång (alltså en timme kortare jakttid) Du får skjuta gris 24tim om dygnet ?? ok ?? likaså räv, grävling m.m När du jagar klövvilt måste du ha kulfång När du jagar toppfågel är det ok utan kulfång med samma sorts vapen En 6,5*55 med 10,1g kula är klass 1 En 270WSM med 8,4g kula är klass 2....jämför anslagsenergin på dessa två kalibrar !!!?? OCH det sjukaste av ALLT är fällfångst på vildsvin !!!! Jag väntar bara på tillståndet att gräva stora gropar för att ta älg med spetsiga pålar i botten ....osv osv osv osv Motivera dessa regelskillnader... märks att det är jägare som bestämmer detta.. (eller så inte..)
Publicerat November 17, 200817 yr såg att någon frågade efter 12/89slugg.. och nog finns detwinchester har en upplaga iallafall. Har du nån sida på nätet man kan gå in på?
Publicerat December 6, 200817 yr Det svenska regelverket är onekligen ihopkommet av ett gäng klåpare, tveklöst. Att man inte får skjuta rådjur med slugs antar jag beror på att man inte vill ha folk som använder hagelbössan på 100 meter den 16/8. Men vad katten, sunt förnuft måste ju gälla. Kan man fälla ett mufflon eller en dovhjort på 30 meter med slugs så skulle det rimligtvis fungera lika bra på rådjur. Personligen skjuter jag fem skott inom 10 cm på frihand med Remington Slugger i min Beretta A300 med vanliga järnsiktet och med cylinderchoke monterad på 30 meter, så jag tror nog att en råbock skulle ligga pyrt till. Dock har jag aldrig använt slugs till jakt undantaget till eftersök på trafikskadad älgkalv på en mark där det inte finns ordentligt med kulfång för kulgevär. Det skulle i mitt tycke vara tillåtet att använda slugs i kombinationsvapen på klövviltsjakt som backup utifall kulskottet ej tar där det skall. Självfallet åligger det isåf ägaren att dessförinnan grundligen utprova en patron som passar väl i vapnet ifråga. Appropå tunga hagelladdningar så har jag fällt 90% av allt mitt hagelvilt med 12/65 och det har fungerat galant. 12/89 känns onekligen som overkill men jag har full förståelse för dess speciella användningsområde, tex kalkonjakt i Nordamerika. Här hemma i Svedala så skulle användningsområdet kunna vara på hårdskjutet vilt som ej är att definiera som matvilt. Jag sköt en gång en grävling i halsen på 4 meter med en Gyttorp Röda US1 12/65. Inte ett hagel gick igenom! Grävligen kreperade utan prut iofs men myten om grävlingar varande naturens svar på stridsvagnar verkade ju onekligen besannas. Det var som att skjuta i en stubbe. Rådjur jag fällt på liknande avstånd med hagelbössa har samtliga hagel passerat rakt igenom eller suttit i skinnet på utgångssidan. Grimbart är utan tvivel av robust konstruktion.
Publicerat December 6, 200817 yr Nej det var plusgrader, nej de var väl inte precis nå stort hål men det syntes ju vart haglen hade kommit ut, sry märkte först nu att du skrivit svar. okej, tänkte bara i på ett finskt forum har några fått uppleva att haglen "frusit" fasst i varandra. att största delen av hagelsvärmen flyger som en stor projektil. råkat ut för nån?
Publicerat December 17, 200817 yr Personligen skjuter jag fem skott inom 10 cm på frihand med Remington Slugger i min Beretta A300 med vanliga järnsiktet och med cylinderchoke monterad på 30 meter, så jag tror nog att en råbock skulle ligga pyrt till. Tycker nog slug är rätt ok att skjuta med, väldigt lite praktisk erfarenhet på vilt dock. Provade dock på rådjursfigur på runt 40 m med halvchoke och frihand i slätborrad pipa utan krafs på spången och jag hade då inga problem att sätta tre dankar i skallen på råbocken. Däremot så blev jag fundersam när vi sköt under en jaktledarutbildning på rådjursfigur.. Vet inte om det hade med ljuset att göra men vi såg varje blydank vid skottet på väg fram mot figuren! De är så pass stora och går inte speciellt fort så då vart man ju lite fundersam.. Ett travande rådjur är nog inte helt enkelt att träffa bra med slug! Mvh!
Publicerat Januari 3, 200917 yr Appropå varför det endast är tillåtet att skjuta vildsvin, dov och mufflon med slug: Kan det vara så att dessa är arter som vid tidpunkten för regelns uppkomst enbart/huvudsakligen fanns i hägn? Det kanske ansågs OK att använda slug i hägn men inte i det fria.