Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slakt av högvilt

Featured Replies

Publicerat

Jag är sugen på att lära mig stycka högvilt, även rådjur.

Någon som har tips på bra kurser eller någon som tom kan tänka sig ta med en åskådare nästa gång ni slaktar älg, gris eller rådjur?

Har bara erfarenhet av hare och fågel än så länge, o kunskapsbanken behöver påfyllning. :P

Allt av intresse

Publicerat
Jag är sugen på att lära mig stycka högvilt, även rådjur.

Någon som har tips på bra kurser eller någon som tom kan tänka sig ta med en åskådare nästa gång ni slaktar älg, gris eller rådjur?

Har bara erfarenhet av hare och fågel än så länge, o kunskapsbanken behöver påfyllning. :P

Allt av intresse

2 mycket bra saker

http://jagareforbundet.se/butik/produkter/...roductID=351064

http://jagareforbundet.se/butik/produkter/...roductID=782453

Publicerat

Kom till Piteå ska jag visa :D

En som bor nära dig och skjuter mycket klövvilt torde vara Mrmauser (fast han e lite konstig) :rolleyes:

Har du tur bjuder han på en Bud me B)

Publicerat

Det jag gjorde var att leta upp närmaste viltslakteri och helt sonika fråga! (de brukar vara mycket positiva om man är intresserad av själva slakten och inte fikar efter jakt)

Jag har tidigare letat en slaktarutbildning av större djur som nöt osv men det verkar inte finnas längre i sverige.

Man kan alltid lära sig mer av "gamlingarna"!!!

Nästa vecka skall jag praktisera en dag i ett viltslakteri som tar in många kapitala dov, kron och grisar. Det finns fortfarande MASSOR att lära sig! Man kan alltid lära sig nya saker :wub:

Men att stå på något svenskt vanligt slakteri och förstöra kött, det ställer jag inte upp på! (och tar mer än gärna en diskussion i detta ämnet!)

Publicerat
  • Författare
Det jag gjorde var att leta upp närmaste viltslakteri och helt sonika fråga! (de brukar vara mycket positiva om man är intresserad av själva slakten och inte fikar efter jakt)

Jag har tidigare letat en slaktarutbildning av större djur som nöt osv men det verkar inte finnas längre i sverige.

Nästa vecka skall jag praktisera en dag i ett viltslakteri som tar in många kapitala dov, kron och grisar. Det finns fortfarande MASSOR att lära sig! Man kan alltid lära sig nya saker :wub:

Men att stå på något svenskt vanligt slakteri och förstöra kött, det ställer jag inte upp på! (och tar mer än gärna en diskussion i detta ämnet!)

Klockrent tips, tackar! Får använda Google o leta upp ett i närheten. Bästa sättet att lära sig är ju trots allt praktik.

Tack!

Publicerat

Problemet med att lära sig av gamlingarna är att gamlingarna i mångt och mycket gör fel.

I vårat lag är det nu mer jag och min lite äldre kusin som står för det största delen av slakten. Vi hade i 2 år en slaktare med oss, men iår bestämde vi att vi skulle göra det helt på egen hand. Är faktiskt riktigt kul när man känner att man behärskar det och man börjar få upp lite tempo.

Publicerat

Ett par vänner till mig arangerade en vildsvins styckar utbildning, klockrent, var bara det att jag inte kune vara med.

Tur man har bra vänner och en bra lärare som tillät att de filmade hela styckningen :wub:

Jag har bara inte hunnit titta på hela än, hade varit mycket bättre att vara på plats men va gör man.

Jag är om jag får säga det själv skit dålig på att stycka, jag tror att de flesta med mig i min omgivning är det, tyvärr.

/Lasse

Publicerat
Ett par vänner till mig arangerade en vildsvins styckar utbildning, klockrent, var bara det att jag inte kune vara med.

Tur man har bra vänner och en bra lärare som tillät att de filmade hela styckningen :wub:

Jag har bara inte hunnit titta på hela än, hade varit mycket bättre att vara på plats men va gör man.

Jag är om jag får säga det själv skit dålig på att stycka, jag tror att de flesta med mig i min omgivning är det, tyvärr.

/Lasse

Sant. Min uppfattning är att 9 av 10 inte har koll på hur en låt säga en älg ska styckas ner. Mycket kött går nog till spillo (åker i kvarnen i onödan) pga att man inte vet hur det ska göras.

Publicerat

har själv turen att få vara med varje gång vi slaktar ;)

fick även använda kniven när älgen floddes förra gången :wub:

Publicerat
har själv turen att få vara med varje gång vi slaktar ;)

fick även använda kniven när älgen floddes förra gången :wub:

Där är ju en sak till. Att verkligen våga ta för sig och hugga in med kniven. Vet tyvärr allt för många älgjägare som inte kan ta ur en älg på rätt sätt tex.

Publicerat

Stycka är häftigt, totalnovis där, men ruskigt förtjust i köttfärs så det gör inte så mycket <_<

Brukar fara runt på en del större jakter där det finns kompletta slakterier och jag måste säga att det faktiskt är förbannat kul att stå en dag och klä av och ta ur vilt! Man lär sig fort som fan att hitta alla leder, vilket sätt att flå som är smidigast osv. Sen lär man sig uppskatta hjälpmedel, dubbla vinschar så klär man av vilken gris som helst på under 10 minuter.

Känns som ruskigt nyttig kunskap, såg senast i helgen hur galet det kan bli när man ska flå vilt utan någon större rutin..

Har man sen sällskap i slakteriet av någon go gubbe så kan det vara ruskigt skoj!

Mvh!

Publicerat
Där är ju en sak till. Att verkligen våga ta för sig och hugga in med kniven. Vet tyvärr allt för många älgjägare som inte kan ta ur en älg på rätt sätt tex.

kan inte vänta tills jag får fälla min första älg <_<

men dock väntar jag tills nån av de andra grabbarna dyker upp till jag tar ur den, vet ju hur det går till teoretiskt men såklart kan det bli totalslint när man väl är på plats ;)

Publicerat
kan inte vänta tills jag får fälla min första älg ;)

men dock väntar jag tills nån av de andra grabbarna dyker upp till jag tar ur den, vet ju hur det går till teoretiskt men såklart kan det bli totalslint när man väl är på plats :D

Då är mitt tips att stå där med kniven i högsta hugg och begär att få göra det själv under ledning av någon med rutin. Att titta på utan att göra ger inte i närheten så mycket som att själv hålla i kniven. Jag har haft fördelen att jaga med och lära mig av farbror, som dels är är rutinerad älgjägare men som även har slaktat 5000+ renar <_<

Publicerat
  • Författare

Någon som vet ett viltslakteri i trakterna Norrtälje, Stockholm, Uppsala?

Publicerat

Det finns inte många viltslakterier i dina/våra krokar men väl en rad godkända vilthanteringsanläggningar (ett av Livsmedelsverket godkänt slakteri) som hanterar vilt, i vilken utsträckning vet jag inte men tippar på mindre, mestadels från egen jakt/verksamhet!

Du har:

Hargs Bruk / Harg

Äleby Gård / Stallarholmen

Räfsnäs / Mariefred

Kipliningbergs Gods / Bälinge

Hesi / Bålsta

Tyresö kött och Vilt / Tyresö

Lycka till

Publicerat

Learning by doing (under uppsyn) är det som gäller tror jag. Vi får se till att skjut något större nu!

Hört något mer angående lördag? Hur gör vi?

Publicerat
  • Författare
Det finns inte många viltslakterier i dina/våra krokar men väl en rad godkända vilthanteringsanläggningar (ett av Livsmedelsverket godkänt slakteri) som hanterar vilt, i vilken utsträckning vet jag inte men tippar på mindre, mestadels från egen jakt/verksamhet!

Du har:

Hargs Bruk / Harg

Äleby Gård / Stallarholmen

Räfsnäs / Mariefred

Kipliningbergs Gods / Bälinge

Hesi / Bålsta

Tyresö kött och Vilt / Tyresö

Lycka till

Danke schön.

Ska kolla med dem om det finns möjlighet. DVD o böcker i all ära, men inget slår "the real thing".

Publicerat
DVD o böcker i all ära, men inget slår "the real thing".

Säg det på skräckfilmshelgen på lördag och kolla reaktionerna på våra övriga vänner...

Pratade precis med en bekant, kanske finns möjlighet att komma över och lära oss slakta inom kort.

Publicerat
  • Författare
Säg det på skräckfilmshelgen på lördag och kolla reaktionerna på våra övriga vänner...

Pratade precis med en bekant, kanske finns möjlighet att komma över och lära oss slakta inom kort.

Love it!

Vi pyser ut i ottan lördag morgon o skjuter lite lerduvor, ska även ringa bonden o kolla så kanske vi kan skrämma fram en julhare :-)

Publicerat

Behöver nödvändigtvis inte vara ett viltslakteri Alla djur har ju samma styckningsdetaljer i grunden bara olika namn.Både beroende på vart i landet man befinner sig samt djurslag.Men dom olika musklerna är samma på alla fyrfotringar vi jagar Att man "förstör"kött på ett vanligt slakteri får stå för Tofflan.Så sök upp ett vanligt gårdsslakteri där dom styckar.Kan dock ev vara problem med vissa hygienkrav(utbildning i ämnet)att få vistas som utomstående i en godkänd styck/slaktanläggning.Om intresse finns och någon har några djur hängandes kan jag ev komma och dela med mig av det jag kan

Publicerat
  • Författare
Behöver nödvändigtvis inte vara ett viltslakteri Alla djur har ju samma styckningsdetaljer i grunden bara olika namn.Både beroende på vart i landet man befinner sig samt djurslag.Men dom olika musklerna är samma på alla fyrfotringar vi jagar Att man "förstör"kött på ett vanligt slakteri får stå för Tofflan.Så sök upp ett vanligt gårdsslakteri där dom styckar.Kan dock ev vara problem med vissa hygienkrav(utbildning i ämnet)att få vistas som utomstående i en godkänd styck/slaktanläggning.Om intresse finns och någon har några djur hängandes kan jag ev komma och dela med mig av det jag kan

Instresse finns absolut, så om du får en lucka över för en åskådare så hör gärna av dig

Publicerat
Problemet med att lära sig av gamlingarna är att gamlingarna i mångt och mycket gör fel.

I vårat lag är det nu mer jag och min lite äldre kusin som står för det största delen av slakten. Vi hade i 2 år en slaktare med oss, men iår bestämde vi att vi skulle göra det helt på egen hand. Är faktiskt riktigt kul när man känner att man behärskar det och man börjar få upp lite tempo.

Nu är det IOFS riktiga slaktare jag menar...

Jag är intresserad av olika styckningsmetoder och har lärt mig en hel del olika genom årens lopp.

Modern styckning är jag inte intresserad av då den inte passar min matfilosofi.

Kolla på fransk och engelsk styckning av t ex nöt och se skillnaderna! Jättespännade. Detta kan nästan ingen ung slaktare förmedla.

Maskinurbenat kött osv göre sig icke besvär i min frys eller kök!

Publicerat
Då är mitt tips att stå där med kniven i högsta hugg och begär att få göra det själv under ledning av någon med rutin.

det var just det jag menade :D

Publicerat
Nu är det IOFS riktiga slaktare jag menar...

Jag är intresserad av olika styckningsmetoder och har lärt mig en hel del olika genom årens lopp.

Modern styckning är jag inte intresserad av då den inte passar min matfilosofi.

Kolla på fransk och engelsk styckning av t ex nöt och se skillnaderna! Jättespännade. Detta kan nästan ingen ung slaktare förmedla.

Maskinurbenat kött osv göre sig icke besvär i min frys eller kök!

Kan säkert vara interssant med styckningsmetoder från andra länder.Men jag tror inte det intresserar så många här på forumet.Dom flesta är nog nöjda med att klara av att stycka benfritt till eget hushåll.Är själv ingen ungdom har styckat både i butik när nästan alla butiker hade egen styckning och mindre gårdsbutiker.Har sett svängningarna från att stycka med ben till benfritt och alla "fantasinamn"på allehanda styckningsdetaljer.Styckar man för eget bruk tycker jag man ska vara nöjd med det man gjort även om det inte är"proffsigt".Uppskivat med lite goda tillbehör märker ingen skillnaden.Om man inte skivar köttet på fel ledd.Det värsta som kan hända är att det blir färs om man skär fel.Men det är väl ok, går utmärkt att äta