Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Högviltskaliber

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ok, stort tack till alla så här långt. Alltid intressant att höra hur folk i olika delar av landet/länderna resonerar. Orsaken till att jag på en älgbössa vill ha nallekailber är som nämnts att man i regel skjuter bättre med sin egen bössa, och som sagt så är det psykologiskt bra att ha fullt förtroende för vapen & kaliber när man skjuter.

Har för mig att jag nån gång läst en artikel om nån trapper i Canada (eller var det Alaska...) som bara använde .22 till all jakt, och det inkluderade Grizzly. Bara man vet var man sätter skottet så...

Sen så gjordes ett stort älgkaliberstest här för nåt år sen som publicerades i Jägaren (vår motsvarighet till Svensk Jakt). Med insamlade kulor från hela norden kunde de konstatera att det fanns ett klart samband mellan flyktsträcka för en skjuten älg och kaliberstorleken. Detta gällde såklart genomsnittsskottet, en bra träff med en klenare kaliber gör fortfarande samma verkan som en tyngre, men hur många kan ärligt säga att de aldrig bommar <_<

.30-06 börjar onekligen låta mer o mer intressant, men jag måste medge (helt utan nån egentlig orsak) att jag är lite skeptisk till att skjuta toppfågel med en så stor kaliber. Vid genomskott (som antagligen är vanligare än med t.ex. .222) så måste väl rimligtvis kulan flyga längre och vara farligare än för än lättare kaliber? På den mark jag jagar är det här ett tungt argument, då markerna är genomkorsad av vägar med små byar strödda runtom. En helmantel från en .30-06 måste väl ändå ha hemskt mycket extra energi kvar, speciellt efter ett bomskott, och en halvmantel så antar jag att ställer till med otäckt mycke köttförstörelse.

Som sagt har jag inga erafrenheter, så om jag har fel så är det bara att säga det ;)

• Svar 50
  • Visningar 9,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tror man skall hålla isär diskussionen beträffande farligt vilt efter skott och ofarligt vilt efter skott.

Det är marginaler vi talar om, en bukskjuten galt/björn med 9,3 mår sämre än samma björn påskjuten av 6,5 2 timmar efter skott - det är pudelns kärna. <_<

375 regeln på big5 är satt av samma anledning, inte av anledningen att en 30-06 inte fäller ett lejon.

Publicerat

Då du bor i finland så behöver man ju inte fundera på toppfågeljakt med tanke på jakttiden på skogsfågel, så det behöver du ju inte räkna med i kalibervalet. Går i samma funderingar som du med att skaffa mitt första klass 1 vapen och det kommer onäkligen att bli en 308 w.

Mvh.

Publicerat
Ok, stort tack till alla så här långt. Alltid intressant att höra hur folk i olika delar av landet/länderna resonerar. Orsaken till att jag på en älgbössa vill ha nallekailber är som nämnts att man i regel skjuter bättre med sin egen bössa, och som sagt så är det psykologiskt bra att ha fullt förtroende för vapen & kaliber när man skjuter.

Har för mig att jag nån gång läst en artikel om nån trapper i Canada (eller var det Alaska...) som bara använde .22 till all jakt, och det inkluderade Grizzly. Bara man vet var man sätter skottet så...

Sen så gjordes ett stort älgkaliberstest här för nåt år sen som publicerades i Jägaren (vår motsvarighet till Svensk Jakt). Med insamlade kulor från hela norden kunde de konstatera att det fanns ett klart samband mellan flyktsträcka för en skjuten älg och kaliberstorleken. Detta gällde såklart genomsnittsskottet, en bra träff med en klenare kaliber gör fortfarande samma verkan som en tyngre, men hur många kan ärligt säga att de aldrig bommar <_<

.30-06 börjar onekligen låta mer o mer intressant, men jag måste medge (helt utan nån egentlig orsak) att jag är lite skeptisk till att skjuta toppfågel med en så stor kaliber. Vid genomskott (som antagligen är vanligare än med t.ex. .222) så måste väl rimligtvis kulan flyga längre och vara farligare än för än lättare kaliber? På den mark jag jagar är det här ett tungt argument, då markerna är genomkorsad av vägar med små byar strödda runtom. En helmantel från en .30-06 måste väl ändå ha hemskt mycket extra energi kvar, speciellt efter ett bomskott, och en halvmantel så antar jag att ställer till med otäckt mycke köttförstörelse.

Som sagt har jag inga erafrenheter, så om jag har fel så är det bara att säga det ;)

Energin är större på en tyngre kula (30-06 vs 222R) men ska nog inte överdrivas för hastigheten vid nedslagsplatsen är normalt ganska låg. Hur långt kulan går beror mer på BC än kaliber så en 222R kula kan gå längre än en 30-06.

Publicerat
  • Författare

Tack än en gång, det här har varit till stor hjälp!

Och gällande toppfågeljakten så händer det faktiskt någon gång att det sitter en lovlig fågel, eller varför inte en mård, i en trädtopp utanför hagelhåll. :huh:

Publicerat

Helnöjd med min 9,3x62 skjuter bra å snabbt smidig enda är väl vikten annars kanonbössa

Hva 640 48cm pipa bäddad kvatssäkring

post-1935-1227189160_thumb.jpg

Publicerat
Helnöjd med min 9,3x62 skjuter bra å snabbt smidig enda är väl vikten annars kanonbössa

Vad har du för stock på den där?

//K9

Publicerat
Vad har du för stock på den där?

//K9

vet inte riktigt vad de är för stock, en bössbyggare utanför stan som har gjort om vapnet, de är ingen syntet.

skön att skjuta med

Publicerat

Precis en sån drevjaktbössa jag vill ha :( Nu är jag iofs nöjd med min gamla M98 30-06 men en HVA 640 9,3 med lite rakare stock och "winchestersäkring" är ju i mina oerfarna ögon helt perfekt -_-

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag skulle vilja slå ett slag för 338 Win.Mag. som högviltskaliber. Själv så kombinerar jag den och 6,5X55 (och 7X65R i drillingen) för min jakt. Dock så skulle jag vilja ha en 9,3X57 med Aimpoint för den utpräglade drevjakten på klövvilt då min 338:a är en enpetare, en Ruger No.1 som är mer av utpräglad grisvaksbössa. 6,5:an är förträfflig på rådjur och hjort men jag vill gärna ha lite mera "kräm" på storvilt...

Publicerat
Syftar troligen på jakt i Namibia...

Namibia och 30-06 = sant

Jag har varit i Namibia med min hva 1900 i kaliber 30-06 och det var inga problem med att skjuta dom flesta djur som erbjuds där, men ska du ge dej på dom stora kissarna och big five så är 375 minimum kaliber.

Kan tillägga att i mitt sällskap hade jag klenast kaliber och utsågs snabbt som hack kyckling ^_^ men dock var det bara från min bössa det levererades one shot one kill :) så då fick man skryta på morgonkvisten oxå...

Publicerat
Namibia och 30-06 = sant

Jag har varit i Namibia med min hva 1900 i kaliber 30-06 och det var inga problem med att skjuta dom flesta djur som erbjuds där, men ska du ge dej på dom stora kissarna och big five så är 375 minimum kaliber.

Kan tillägga att i mitt sällskap hade jag klenast kaliber och utsågs snabbt som hack kyckling :huh: men dock var det bara från min bössa det levererades one shot one kill :D så då fick man skryta på morgonkvisten oxå...

Spännande, vad laddade du 30-06an med ?

Publicerat
Spännande, vad laddade du 30-06an med ?

Jag använde Nosler Partition från Norma, 11,7 gram. Mycket bra precision på den kulan då det kan bli en hel del långa hål där nere. Fast dom flesta djur sköt jag på 40 - 80 meter.

Han som var jägare på farmen använde 7x64 om jag inte kommer ihåg galet, 7 mm dög gott å väl till allt vilt på farmen dvs upp till den största antilopen Eeland som väger runt ett ton :)

Dock fick jag inte nedlägga en sån utan bara komma riktigt nära för att bli snopet avslöjad ;)

Publicerat

En helt vanlig "älgkula" duger alltså fint, man måste inte ha Woodleigh 240Gr bara för att man är på en annan kontinent :)

Publicerat
Han som var jägare på farmen använde 7x64 om jag inte kommer ihåg galet, 7 mm dög gott å väl till allt vilt på farmen dvs upp till den största antilopen Eeland som väger runt ett ton :)

Dock fick jag inte nedlägga en sån utan bara komma riktigt nära för att bli snopet avslöjad ;)

ÅÅ en förståndig kille :D

/Lasse

Publicerat
En helt vanlig "älgkula" duger alltså fint, man måste inte ha Woodleigh 240Gr bara för att man är på en annan kontinent :lol:

Jajamensan! Man behöver int krångla till det onödigt :P

post-2814-1229073209_thumb.jpg

Publicerat

DUUUU, DIN FÖ*****ADE TYP, DRA ÅT ****ETE :lol:

Ska du visa sådana bilder för en annan som inte inom överskådlig tid kommer att ha några som helst möjligheter att göra det samma :PB):D;)

Publicerat

Ska inte upprepas :wub: få se nu vart e bilden på.... :D

Publicerat
Jajamensan! Man behöver int krångla till det onödigt ;)

:wub::D:wub:

Publicerat
  • Författare

Måste nog medge att jag sakta börjar bli övertygad om .30-kalibrarnas duglighet också vad gäller annat än älgjakt. :wub:

Publicerat
Jajamensan! Man behöver int krångla till det onödigt :wub:

Oj oj oj, vilket grant djur! Snyggt jobbat!

Publicerat
Oj oj oj, vilket grant djur! Snyggt jobbat!

En får tack ;) knäskålarna vibrerade som vid pimpelfiske i 30 graders kyla när man gick fram :D

Publicerat
Måste nog medge att jag sakta börjar bli övertygad om .30-kalibrarnas duglighet också vad gäller annat än älgjakt. ;)

Lr .30-kaliberskyttarnas duglighet :D:D:D

Publicerat
Jajamensan! Man behöver int krångla till det onödigt ;)

Grattis på Dig! :D Stilig trofe´som kommer att pryda sin plats på väggen! :D

Publicerat
Grattis på Dig! :) Stilig trofe´som kommer att pryda sin plats på väggen! :D

Tack å bock, hur gick de med knäet?

Trofeérna kommer nu till jul så det blir den bästa julklappen även om man pröjsat själv B)